REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie opodatkować usługi pośrednictwa

Chrobak Agnieszka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Reprezentuję hiszpańskiego kontrahenta na terenie Polski. W zakresie reprezentacji mieszczą się między innymi negocjacje z polskimi firmami, pozyskiwanie odbiorców na terenie Polski na towary oferowane przez firmę zagraniczną, realizacje transakcji z polskimi przedsiębiorcami. Nie mam pełnomocnictwa do wykonywania wyżej wymienionych czynności. Z hiszpańską firmą wiąże mnie jedynie umowa na dostawę towarów do Polski w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Umowa ta określa wynagrodzenie dla mnie, w tym prowizję za zawarte transakcje. Gdzie znajduje się miejsce świadczenia wykonywanych przeze mnie usług? I czy powinnam mieć odrębne pełnomocnictwo do zawierania umów w imieniu dostawcy towarów z ich odbiorcami?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Miejscem świadczenia (a zarazem opodatkowania) takiej usługi pośrednictwa będzie Hiszpania. Jedynie w przypadku gdy hiszpański kontrahent poda dla tej transakcji numer VAT przyznany mu przez państwo członkowskie inne niż Hiszpania, to wtedy miejscem opodatkowania usługi pośrednictwa będzie terytorium państwa członkowskiego, które wydało mu ten numer. Przepisy nie wymagają posiadania odrębnego pełnomocnictwa do zawierania umów.

uzasadnienie

Ustawa o podatku do towarów i usług przewiduje szczególne zasady opodatkowania usług pośrednictwa wykonywanych przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich. Specjalne zasady ustalania miejsca świadczenia dotyczą również usług pośrednictwa związanych bezpośrednio z dostawą towarów.

REKLAMA

Jak wynika z Pani pytania, do usług pośrednictwa zalicza się zespół czynności, które mogą być zarówno czynnościami natury faktycznej, jak i prawnej, jeżeli w ich wyniku dojdzie do nawiązania stosunku prawnego (umowy) pomiędzy dostawcą towarów a ich odbiorcą, w konsekwencji czego nastąpi dostawa towarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że jest wymagane, aby działania pośrednika miały bezpośredni związek z dokonaną dostawą towarów. Świadczenie usług pośrednictwa, w rezultacie których dojdzie ostatecznie do zrealizowania dostawy, musi mieć bezpośredni związek z tą dostawą. Użyty w tym przepisie wymóg „działania w imieniu osób trzecich” (w tym przypadku dostawcy towarów) należy odnieść do wszelkich czynności faktycznych i prawnych składających się na usługę pośrednictwa. Wymóg ten jest spełniony nie tylko w przypadku posiadania pełnomocnictwa do zawierania umów, lecz również w przypadku istnienia umocowania ze strony dostawcy towarów do podejmowania w jego imieniu i na jego rzecz czynności pośrednictwa.

Jak wynika z pytania, nie ma Pani pełnomocnictwa do zawierania w imieniu hiszpańskiego kontrahenta umów z krajowymi odbiorcami. Działa Pani jednak w imieniu i na rzecz zagranicznego dostawcy i jest do dokonywania tych czynności umocowana na podstawie zawartej umowy. Do czynności tych należy, między innymi, pozyskiwanie na terytorium Polski odbiorców na towary oferowane przez zagranicznego producenta, doprowadzanie do realizacji transakcji w wyniku negocjacji przeprowadzonych z polskimi kontrahentami, czyli w wyniku prezentowania przez nią ofert. Czynności te mają zatem dużo szerszy zakres, aniżeli tylko wyszukiwanie potencjalnych nabywców towarów. Dlatego mimo braku pełnomocnictwa do zawierania umów należy uznać, że świadczy Pani usługi pośrednictwa.

W przypadku usług wykonywanych przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów. Jednak gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym ma miejsce świadczenie usługi, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Przez pojęcie miejsca dokonania dostawy towarów, które są transportowane lub wysyłane przez dostawcę, nabywcę, osobę trzecią, należy rozumieć miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Hiszpański kontrahent będzie zobowiązany do rozliczenia VAT od wewnątrzwspólnotowej dostawy, a nabywca - VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Jak wynika z powyższych regulacji oraz przedstawionego przez Panią stanu faktycznego, miejscem rozpoczęcia wysyłki towarów (a tym samym miejscem dostawy towarów) jest Hiszpania (sprzedaż towarów z terytorium Hiszpanii do Polski). Natomiast gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki i dostawy towarów będzie terytorium państwa członkowskiego innego niż Hiszpania, to - zgodnie z ogólną zasadą - miejscem świadczenia tej dostawy będzie terytorium tego państwa, na terenie którego rozpoczął się transport.

W omawianym przypadku usługi pośrednictwa w dostawie towarów wykonane na rzecz hiszpańskiego kontrahenta przez polskiego pośrednika nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Miejscem świadczenia tych usług jest Hiszpania.

Z kolei rozpatrując sytuację, gdy hiszpański nabywca usługi dla celów danej transakcji poda numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby VAT lub podatku od wartości dodanej na terytorium innym niż Hiszpania, np. Francja, to miejscem świadczenia usługi pośrednictwa handlowego w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów jest wówczas państwo, które nadało nabywcy ten numer.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 22 ust. 1 pkt 1, art. 27 ust. 1, art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c), ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Agnieszka Chrobak

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA