REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie opodatkować usługi pośrednictwa

Chrobak Agnieszka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Reprezentuję hiszpańskiego kontrahenta na terenie Polski. W zakresie reprezentacji mieszczą się między innymi negocjacje z polskimi firmami, pozyskiwanie odbiorców na terenie Polski na towary oferowane przez firmę zagraniczną, realizacje transakcji z polskimi przedsiębiorcami. Nie mam pełnomocnictwa do wykonywania wyżej wymienionych czynności. Z hiszpańską firmą wiąże mnie jedynie umowa na dostawę towarów do Polski w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Umowa ta określa wynagrodzenie dla mnie, w tym prowizję za zawarte transakcje. Gdzie znajduje się miejsce świadczenia wykonywanych przeze mnie usług? I czy powinnam mieć odrębne pełnomocnictwo do zawierania umów w imieniu dostawcy towarów z ich odbiorcami?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Miejscem świadczenia (a zarazem opodatkowania) takiej usługi pośrednictwa będzie Hiszpania. Jedynie w przypadku gdy hiszpański kontrahent poda dla tej transakcji numer VAT przyznany mu przez państwo członkowskie inne niż Hiszpania, to wtedy miejscem opodatkowania usługi pośrednictwa będzie terytorium państwa członkowskiego, które wydało mu ten numer. Przepisy nie wymagają posiadania odrębnego pełnomocnictwa do zawierania umów.

uzasadnienie

Ustawa o podatku do towarów i usług przewiduje szczególne zasady opodatkowania usług pośrednictwa wykonywanych przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich. Specjalne zasady ustalania miejsca świadczenia dotyczą również usług pośrednictwa związanych bezpośrednio z dostawą towarów.

Jak wynika z Pani pytania, do usług pośrednictwa zalicza się zespół czynności, które mogą być zarówno czynnościami natury faktycznej, jak i prawnej, jeżeli w ich wyniku dojdzie do nawiązania stosunku prawnego (umowy) pomiędzy dostawcą towarów a ich odbiorcą, w konsekwencji czego nastąpi dostawa towarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że jest wymagane, aby działania pośrednika miały bezpośredni związek z dokonaną dostawą towarów. Świadczenie usług pośrednictwa, w rezultacie których dojdzie ostatecznie do zrealizowania dostawy, musi mieć bezpośredni związek z tą dostawą. Użyty w tym przepisie wymóg „działania w imieniu osób trzecich” (w tym przypadku dostawcy towarów) należy odnieść do wszelkich czynności faktycznych i prawnych składających się na usługę pośrednictwa. Wymóg ten jest spełniony nie tylko w przypadku posiadania pełnomocnictwa do zawierania umów, lecz również w przypadku istnienia umocowania ze strony dostawcy towarów do podejmowania w jego imieniu i na jego rzecz czynności pośrednictwa.

Jak wynika z pytania, nie ma Pani pełnomocnictwa do zawierania w imieniu hiszpańskiego kontrahenta umów z krajowymi odbiorcami. Działa Pani jednak w imieniu i na rzecz zagranicznego dostawcy i jest do dokonywania tych czynności umocowana na podstawie zawartej umowy. Do czynności tych należy, między innymi, pozyskiwanie na terytorium Polski odbiorców na towary oferowane przez zagranicznego producenta, doprowadzanie do realizacji transakcji w wyniku negocjacji przeprowadzonych z polskimi kontrahentami, czyli w wyniku prezentowania przez nią ofert. Czynności te mają zatem dużo szerszy zakres, aniżeli tylko wyszukiwanie potencjalnych nabywców towarów. Dlatego mimo braku pełnomocnictwa do zawierania umów należy uznać, że świadczy Pani usługi pośrednictwa.

REKLAMA

W przypadku usług wykonywanych przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów. Jednak gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym ma miejsce świadczenie usługi, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Przez pojęcie miejsca dokonania dostawy towarów, które są transportowane lub wysyłane przez dostawcę, nabywcę, osobę trzecią, należy rozumieć miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Hiszpański kontrahent będzie zobowiązany do rozliczenia VAT od wewnątrzwspólnotowej dostawy, a nabywca - VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Jak wynika z powyższych regulacji oraz przedstawionego przez Panią stanu faktycznego, miejscem rozpoczęcia wysyłki towarów (a tym samym miejscem dostawy towarów) jest Hiszpania (sprzedaż towarów z terytorium Hiszpanii do Polski). Natomiast gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki i dostawy towarów będzie terytorium państwa członkowskiego innego niż Hiszpania, to - zgodnie z ogólną zasadą - miejscem świadczenia tej dostawy będzie terytorium tego państwa, na terenie którego rozpoczął się transport.

W omawianym przypadku usługi pośrednictwa w dostawie towarów wykonane na rzecz hiszpańskiego kontrahenta przez polskiego pośrednika nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Miejscem świadczenia tych usług jest Hiszpania.

Z kolei rozpatrując sytuację, gdy hiszpański nabywca usługi dla celów danej transakcji poda numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby VAT lub podatku od wartości dodanej na terytorium innym niż Hiszpania, np. Francja, to miejscem świadczenia usługi pośrednictwa handlowego w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów jest wówczas państwo, które nadało nabywcy ten numer.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 22 ust. 1 pkt 1, art. 27 ust. 1, art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c), ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Agnieszka Chrobak

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA