REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie opodatkować usługi pośrednictwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Chrobak Agnieszka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Reprezentuję hiszpańskiego kontrahenta na terenie Polski. W zakresie reprezentacji mieszczą się między innymi negocjacje z polskimi firmami, pozyskiwanie odbiorców na terenie Polski na towary oferowane przez firmę zagraniczną, realizacje transakcji z polskimi przedsiębiorcami. Nie mam pełnomocnictwa do wykonywania wyżej wymienionych czynności. Z hiszpańską firmą wiąże mnie jedynie umowa na dostawę towarów do Polski w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Umowa ta określa wynagrodzenie dla mnie, w tym prowizję za zawarte transakcje. Gdzie znajduje się miejsce świadczenia wykonywanych przeze mnie usług? I czy powinnam mieć odrębne pełnomocnictwo do zawierania umów w imieniu dostawcy towarów z ich odbiorcami?

rada

REKLAMA

Miejscem świadczenia (a zarazem opodatkowania) takiej usługi pośrednictwa będzie Hiszpania. Jedynie w przypadku gdy hiszpański kontrahent poda dla tej transakcji numer VAT przyznany mu przez państwo członkowskie inne niż Hiszpania, to wtedy miejscem opodatkowania usługi pośrednictwa będzie terytorium państwa członkowskiego, które wydało mu ten numer. Przepisy nie wymagają posiadania odrębnego pełnomocnictwa do zawierania umów.

uzasadnienie

Ustawa o podatku do towarów i usług przewiduje szczególne zasady opodatkowania usług pośrednictwa wykonywanych przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich. Specjalne zasady ustalania miejsca świadczenia dotyczą również usług pośrednictwa związanych bezpośrednio z dostawą towarów.

Jak wynika z Pani pytania, do usług pośrednictwa zalicza się zespół czynności, które mogą być zarówno czynnościami natury faktycznej, jak i prawnej, jeżeli w ich wyniku dojdzie do nawiązania stosunku prawnego (umowy) pomiędzy dostawcą towarów a ich odbiorcą, w konsekwencji czego nastąpi dostawa towarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że jest wymagane, aby działania pośrednika miały bezpośredni związek z dokonaną dostawą towarów. Świadczenie usług pośrednictwa, w rezultacie których dojdzie ostatecznie do zrealizowania dostawy, musi mieć bezpośredni związek z tą dostawą. Użyty w tym przepisie wymóg „działania w imieniu osób trzecich” (w tym przypadku dostawcy towarów) należy odnieść do wszelkich czynności faktycznych i prawnych składających się na usługę pośrednictwa. Wymóg ten jest spełniony nie tylko w przypadku posiadania pełnomocnictwa do zawierania umów, lecz również w przypadku istnienia umocowania ze strony dostawcy towarów do podejmowania w jego imieniu i na jego rzecz czynności pośrednictwa.

Jak wynika z pytania, nie ma Pani pełnomocnictwa do zawierania w imieniu hiszpańskiego kontrahenta umów z krajowymi odbiorcami. Działa Pani jednak w imieniu i na rzecz zagranicznego dostawcy i jest do dokonywania tych czynności umocowana na podstawie zawartej umowy. Do czynności tych należy, między innymi, pozyskiwanie na terytorium Polski odbiorców na towary oferowane przez zagranicznego producenta, doprowadzanie do realizacji transakcji w wyniku negocjacji przeprowadzonych z polskimi kontrahentami, czyli w wyniku prezentowania przez nią ofert. Czynności te mają zatem dużo szerszy zakres, aniżeli tylko wyszukiwanie potencjalnych nabywców towarów. Dlatego mimo braku pełnomocnictwa do zawierania umów należy uznać, że świadczy Pani usługi pośrednictwa.

W przypadku usług wykonywanych przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów. Jednak gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym ma miejsce świadczenie usługi, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Przez pojęcie miejsca dokonania dostawy towarów, które są transportowane lub wysyłane przez dostawcę, nabywcę, osobę trzecią, należy rozumieć miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Hiszpański kontrahent będzie zobowiązany do rozliczenia VAT od wewnątrzwspólnotowej dostawy, a nabywca - VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Jak wynika z powyższych regulacji oraz przedstawionego przez Panią stanu faktycznego, miejscem rozpoczęcia wysyłki towarów (a tym samym miejscem dostawy towarów) jest Hiszpania (sprzedaż towarów z terytorium Hiszpanii do Polski). Natomiast gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki i dostawy towarów będzie terytorium państwa członkowskiego innego niż Hiszpania, to - zgodnie z ogólną zasadą - miejscem świadczenia tej dostawy będzie terytorium tego państwa, na terenie którego rozpoczął się transport.

W omawianym przypadku usługi pośrednictwa w dostawie towarów wykonane na rzecz hiszpańskiego kontrahenta przez polskiego pośrednika nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Miejscem świadczenia tych usług jest Hiszpania.

Z kolei rozpatrując sytuację, gdy hiszpański nabywca usługi dla celów danej transakcji poda numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby VAT lub podatku od wartości dodanej na terytorium innym niż Hiszpania, np. Francja, to miejscem świadczenia usługi pośrednictwa handlowego w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów jest wówczas państwo, które nadało nabywcy ten numer.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 22 ust. 1 pkt 1, art. 27 ust. 1, art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c), ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Agnieszka Chrobak

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA