REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć VAT przy imporcie środka trwałego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy raz mam do czynienia z importem. Dokonałam przedpłaty na środek trwały spoza kraju unijnego. Otrzymałam fakturę zaliczkową w euro. Co z VAT? Jak i kiedy go rozliczyć?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Otrzymanej faktury zaliczkowej nie musi Pani rozliczać w VAT. Obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstanie dopiero z chwilą powstania długu celnego. Dług celny powstaje przeważnie z chwilą przyjęcia zgłoszenia celnego przez organ celny. Szczegóły oraz zasady rozliczania VAT przy imporcie towarów znajdują się w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Jedną z czynności podlegających opodatkowaniu VAT jest import towarów (art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT). Jest nim przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju (art. 2 pkt 7 ustawy o VAT). Rozliczanie VAT z tytułu importu towarów odbywa się na szczególnych zasadach - ze względu na zbliżony charakter VAT z tytułu importu i cła pobór tego podatku został powiązany z poborem cła.

REKLAMA

Kiedy rozliczamy VAT od importu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I tak, zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy o VAT, podatek od towarów i usług jest obliczany i wykazywany (z uwzględnieniem obowiązujących stawek tego podatku) w zgłoszeniu celnym składanym przez podatnika dokonującego importu towarów (zgodnie z art. 4 pkt 17 Wspólnotowego Kodeksu Celnego zgłoszeniem celnym jest czynność, poprzez którą osoba wyraża, w wymaganej formie i w określony sposób, wolę umieszczenia towaru pod określoną procedurę celną).

Zgłoszenie celne złożone przez podatnika jest weryfikowane przez naczelnika urzędu celnego. Jeśli uzna on, że kwota podatku w zgłoszeniu celnym została wykazana nieprawidłowo (została zaniżona lub zawyżona), wydaje decyzję określającą podatek w prawidłowej wysokości (art. 33 ust. 2 ustawy o VAT; określenie wysokości podatku w prawidłowej wysokości może również nastąpić w ramach decyzji dotyczącej należności celnych). Wydanie takiej decyzji może nastąpić również na wniosek podatnika (art. 33 ust. 3 ustawy o VAT).

Kiedy płacimy VAT od importu

VAT z tytułu importu towarów powinien zostać przez podatnika wpłacony:

1) w terminie 10 dni, licząc od dnia jego powiadomienia przez organ celny o wysokości należności podatkowych - w zakresie, w jakim kwota tego podatku wynika ze zgłoszenia celnego złożonego przez podatnika (art. 33 ust. 4 ustawy o VAT),

2) w terminie 10 dni, licząc od dnia doręczenia decyzji określającej wysokość podatku - w zakresie, w jakim kwota tego podatku wynika z decyzji naczelnika urzędu celnego określającego jego wysokość w prawidłowej wysokości (art. 37 ust. 2 ustawy o VAT),

3) w terminie do 16 dnia miesiąca następującego po tym okresie rozliczeniowym, nie później jednak niż przed złożeniem deklaracji podatku od towarów i usług - w przypadku gdy towary zostaną objęte na terytorium kraju procedurą uproszczoną, o której mowa w art. 76 ust. 1 lit. a) - c) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz.Urz. WE L 302/1 z 19.10.1992, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2 t. 4), w której okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy (§ 2 rozporządzenia w sprawie terminu zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów),

4) w terminie i na warunkach określonych dla uiszczenia cła - w pozostałych przypadkach (art. 33 ust. 5 ustawy o VAT).

Powyższe terminy są takie same dla wszystkich podatników. W szczególności na termin ten nie ma wpływu rodzaj składanych przez podatników deklaracji VAT (w przypadku podatników VAT czynnych) czy fakt stosowania przez nich metody kasowej.

Dokumentowanie

Należy dodać, że import towarów nie jest dokumentowany wystawianymi przez podatników fakturami (w szczególności fakturami wewnętrznymi), zaś podatek należny z tytułu importu towarów nie jest wykazywany w składanych przez podatników deklaracjach VAT. Podatek ten (w wysokości wynikającej z dokumentów celnych, zwłaszcza z dokumentu SAD) stanowi natomiast kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT), o którą podatnik może pomniejszyć podatek należny (na zasadach ogólnych, tj. w zakresie, w jakim importowane towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Odliczenia dokonuje się w poz. 44 i 45 lub 46 i 47 deklaracji VAT-7/VAT-7K; w omawianym przypadku - zważywszy, że chodzi o import środka trwałego - będą to poz. 44 i 45). Prawo do odliczenia tego podatku powstaje, co do zasady, z chwilą otrzymania dokumentu celnego (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT).

WAŻNE!

Odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu należy dokonać w poz. 44 i 45 lub 46 i 47 deklaracji VAT-7/VAT-7K.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w imporcie

Obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje w ogromnej większości przypadków z chwilą powstania długu celnego (art. 19 ust. 7 ustawy o VAT. Wyjątki dotyczą:

• importu towarów objętych procedurą uszlachetniania czynnego w systemie ceł zwrotnych,

• odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem należności celnych przywozowych oraz przetwarzania pod kontrolą celną

• importu towarów objętych procedurą celną składu celnego,

• odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń oraz tranzytu, jeśli od importowanych towarów pobierane są opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze i nie powstaje jednocześnie dług celny - art. 19 ust. 8 i 9 ustawy o VAT).

Przepisami dotyczącymi długu celnego są przepisy art. 189 i następne Wspólnotowego Kodeksu Celnego, a samego powstania długu celnego - art. 201 i następne tego kodeksu. Wynika z nich, że dług celny w przywozie powstaje przede wszystkim z chwilą przyjęcia przez organ celny zgłoszenia celnego. Dotyczy to sytuacji, gdy dług ten powstaje w wyniku dopuszczenia do wolnego obrotu towaru podlegającego należnościom przywozowym lub umieszczenia takiego towaru pod procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności przywozowych.

Ponadto dług celny może powstać:

1) z chwilą nielegalnego wprowadzenia towaru,

2) w chwili zaprzestania spełniania obowiązku, którego niewykonanie powoduje powstanie długu celnego, bądź w chwili umieszczenia towaru pod odpowiednią procedurą, jeżeli zostało później stwierdzone, że nie dopełniono jednego z warunków wymaganych dla umieszczenia towaru pod tą procedurą bądź dla zastosowania obniżonych lub zerowych stawek należności przywozowych, ze względu na jego przeznaczenie,

3) w chwili, gdy towar zostaje zużyty, lub w chwili, kiedy zostaje po raz pierwszy użyty na warunkach innych niż te, które zostały przewidziane w odpowiednich przepisach, w przypadku gdy dług celny w przywozie powstaje w wyniku zużycia lub użycia towaru podlegającego należnościom przywozowym, w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym, na warunkach innych niż przewidziane w tych przepisach.

Brzmienie powyższych przepisów powoduje, że dokonywane przed przywozem importowanych towarów płatności (zaliczki, przedpłaty na poczet tych towarów) nie skutkują powstaniem obowiązku podatkowego w VAT. Zatem nie musi Pani w żaden sposób rozliczać w VAT otrzymanej faktury zaliczkowej. Obowiązek ten powstaje (w całości) dopiero z chwilą powstania długu celnego, a więc przeważnie z chwilą przyjęcia zgłoszenia celnego przez organ celny.

• art. 2 pkt 7, art. 5 ust. 1 pkt 3, art. 19 ust. 7-9, art. 33-40, art. 86 ust. 2 pkt 2 oraz art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

• rozporządzenie Ministra Finansów z 26 października 2005 r. w sprawie terminu zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów - Dz.U. Nr 218, poz. 1842

• art. 4 pkt 17 oraz art. 189 i nast. Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny - Dz.Urz. WE L 302 z 19.10.1992

Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy ominie Cię obowiązkowy KSeF w 2026 roku? Sprawdź, czy jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

REKLAMA

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA