REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć VAT przy imporcie środka trwałego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy raz mam do czynienia z importem. Dokonałam przedpłaty na środek trwały spoza kraju unijnego. Otrzymałam fakturę zaliczkową w euro. Co z VAT? Jak i kiedy go rozliczyć?

rada

REKLAMA

Otrzymanej faktury zaliczkowej nie musi Pani rozliczać w VAT. Obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstanie dopiero z chwilą powstania długu celnego. Dług celny powstaje przeważnie z chwilą przyjęcia zgłoszenia celnego przez organ celny. Szczegóły oraz zasady rozliczania VAT przy imporcie towarów znajdują się w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Jedną z czynności podlegających opodatkowaniu VAT jest import towarów (art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT). Jest nim przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju (art. 2 pkt 7 ustawy o VAT). Rozliczanie VAT z tytułu importu towarów odbywa się na szczególnych zasadach - ze względu na zbliżony charakter VAT z tytułu importu i cła pobór tego podatku został powiązany z poborem cła.

Kiedy rozliczamy VAT od importu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I tak, zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy o VAT, podatek od towarów i usług jest obliczany i wykazywany (z uwzględnieniem obowiązujących stawek tego podatku) w zgłoszeniu celnym składanym przez podatnika dokonującego importu towarów (zgodnie z art. 4 pkt 17 Wspólnotowego Kodeksu Celnego zgłoszeniem celnym jest czynność, poprzez którą osoba wyraża, w wymaganej formie i w określony sposób, wolę umieszczenia towaru pod określoną procedurę celną).

Zgłoszenie celne złożone przez podatnika jest weryfikowane przez naczelnika urzędu celnego. Jeśli uzna on, że kwota podatku w zgłoszeniu celnym została wykazana nieprawidłowo (została zaniżona lub zawyżona), wydaje decyzję określającą podatek w prawidłowej wysokości (art. 33 ust. 2 ustawy o VAT; określenie wysokości podatku w prawidłowej wysokości może również nastąpić w ramach decyzji dotyczącej należności celnych). Wydanie takiej decyzji może nastąpić również na wniosek podatnika (art. 33 ust. 3 ustawy o VAT).

Kiedy płacimy VAT od importu

VAT z tytułu importu towarów powinien zostać przez podatnika wpłacony:

1) w terminie 10 dni, licząc od dnia jego powiadomienia przez organ celny o wysokości należności podatkowych - w zakresie, w jakim kwota tego podatku wynika ze zgłoszenia celnego złożonego przez podatnika (art. 33 ust. 4 ustawy o VAT),

2) w terminie 10 dni, licząc od dnia doręczenia decyzji określającej wysokość podatku - w zakresie, w jakim kwota tego podatku wynika z decyzji naczelnika urzędu celnego określającego jego wysokość w prawidłowej wysokości (art. 37 ust. 2 ustawy o VAT),

3) w terminie do 16 dnia miesiąca następującego po tym okresie rozliczeniowym, nie później jednak niż przed złożeniem deklaracji podatku od towarów i usług - w przypadku gdy towary zostaną objęte na terytorium kraju procedurą uproszczoną, o której mowa w art. 76 ust. 1 lit. a) - c) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz.Urz. WE L 302/1 z 19.10.1992, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2 t. 4), w której okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy (§ 2 rozporządzenia w sprawie terminu zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów),

4) w terminie i na warunkach określonych dla uiszczenia cła - w pozostałych przypadkach (art. 33 ust. 5 ustawy o VAT).

Powyższe terminy są takie same dla wszystkich podatników. W szczególności na termin ten nie ma wpływu rodzaj składanych przez podatników deklaracji VAT (w przypadku podatników VAT czynnych) czy fakt stosowania przez nich metody kasowej.

Dokumentowanie

Należy dodać, że import towarów nie jest dokumentowany wystawianymi przez podatników fakturami (w szczególności fakturami wewnętrznymi), zaś podatek należny z tytułu importu towarów nie jest wykazywany w składanych przez podatników deklaracjach VAT. Podatek ten (w wysokości wynikającej z dokumentów celnych, zwłaszcza z dokumentu SAD) stanowi natomiast kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT), o którą podatnik może pomniejszyć podatek należny (na zasadach ogólnych, tj. w zakresie, w jakim importowane towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Odliczenia dokonuje się w poz. 44 i 45 lub 46 i 47 deklaracji VAT-7/VAT-7K; w omawianym przypadku - zważywszy, że chodzi o import środka trwałego - będą to poz. 44 i 45). Prawo do odliczenia tego podatku powstaje, co do zasady, z chwilą otrzymania dokumentu celnego (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT).

WAŻNE!

Odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu należy dokonać w poz. 44 i 45 lub 46 i 47 deklaracji VAT-7/VAT-7K.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w imporcie

Obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje w ogromnej większości przypadków z chwilą powstania długu celnego (art. 19 ust. 7 ustawy o VAT. Wyjątki dotyczą:

• importu towarów objętych procedurą uszlachetniania czynnego w systemie ceł zwrotnych,

• odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem należności celnych przywozowych oraz przetwarzania pod kontrolą celną

• importu towarów objętych procedurą celną składu celnego,

• odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń oraz tranzytu, jeśli od importowanych towarów pobierane są opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze i nie powstaje jednocześnie dług celny - art. 19 ust. 8 i 9 ustawy o VAT).

Przepisami dotyczącymi długu celnego są przepisy art. 189 i następne Wspólnotowego Kodeksu Celnego, a samego powstania długu celnego - art. 201 i następne tego kodeksu. Wynika z nich, że dług celny w przywozie powstaje przede wszystkim z chwilą przyjęcia przez organ celny zgłoszenia celnego. Dotyczy to sytuacji, gdy dług ten powstaje w wyniku dopuszczenia do wolnego obrotu towaru podlegającego należnościom przywozowym lub umieszczenia takiego towaru pod procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności przywozowych.

Ponadto dług celny może powstać:

1) z chwilą nielegalnego wprowadzenia towaru,

2) w chwili zaprzestania spełniania obowiązku, którego niewykonanie powoduje powstanie długu celnego, bądź w chwili umieszczenia towaru pod odpowiednią procedurą, jeżeli zostało później stwierdzone, że nie dopełniono jednego z warunków wymaganych dla umieszczenia towaru pod tą procedurą bądź dla zastosowania obniżonych lub zerowych stawek należności przywozowych, ze względu na jego przeznaczenie,

3) w chwili, gdy towar zostaje zużyty, lub w chwili, kiedy zostaje po raz pierwszy użyty na warunkach innych niż te, które zostały przewidziane w odpowiednich przepisach, w przypadku gdy dług celny w przywozie powstaje w wyniku zużycia lub użycia towaru podlegającego należnościom przywozowym, w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym, na warunkach innych niż przewidziane w tych przepisach.

Brzmienie powyższych przepisów powoduje, że dokonywane przed przywozem importowanych towarów płatności (zaliczki, przedpłaty na poczet tych towarów) nie skutkują powstaniem obowiązku podatkowego w VAT. Zatem nie musi Pani w żaden sposób rozliczać w VAT otrzymanej faktury zaliczkowej. Obowiązek ten powstaje (w całości) dopiero z chwilą powstania długu celnego, a więc przeważnie z chwilą przyjęcia zgłoszenia celnego przez organ celny.

• art. 2 pkt 7, art. 5 ust. 1 pkt 3, art. 19 ust. 7-9, art. 33-40, art. 86 ust. 2 pkt 2 oraz art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

• rozporządzenie Ministra Finansów z 26 października 2005 r. w sprawie terminu zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów - Dz.U. Nr 218, poz. 1842

• art. 4 pkt 17 oraz art. 189 i nast. Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny - Dz.Urz. WE L 302 z 19.10.1992

Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA