REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć VAT przy imporcie środka trwałego

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy raz mam do czynienia z importem. Dokonałam przedpłaty na środek trwały spoza kraju unijnego. Otrzymałam fakturę zaliczkową w euro. Co z VAT? Jak i kiedy go rozliczyć?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymanej faktury zaliczkowej nie musi Pani rozliczać w VAT. Obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstanie dopiero z chwilą powstania długu celnego. Dług celny powstaje przeważnie z chwilą przyjęcia zgłoszenia celnego przez organ celny. Szczegóły oraz zasady rozliczania VAT przy imporcie towarów znajdują się w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Jedną z czynności podlegających opodatkowaniu VAT jest import towarów (art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT). Jest nim przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju (art. 2 pkt 7 ustawy o VAT). Rozliczanie VAT z tytułu importu towarów odbywa się na szczególnych zasadach - ze względu na zbliżony charakter VAT z tytułu importu i cła pobór tego podatku został powiązany z poborem cła.

REKLAMA

Kiedy rozliczamy VAT od importu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I tak, zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy o VAT, podatek od towarów i usług jest obliczany i wykazywany (z uwzględnieniem obowiązujących stawek tego podatku) w zgłoszeniu celnym składanym przez podatnika dokonującego importu towarów (zgodnie z art. 4 pkt 17 Wspólnotowego Kodeksu Celnego zgłoszeniem celnym jest czynność, poprzez którą osoba wyraża, w wymaganej formie i w określony sposób, wolę umieszczenia towaru pod określoną procedurę celną).

Zgłoszenie celne złożone przez podatnika jest weryfikowane przez naczelnika urzędu celnego. Jeśli uzna on, że kwota podatku w zgłoszeniu celnym została wykazana nieprawidłowo (została zaniżona lub zawyżona), wydaje decyzję określającą podatek w prawidłowej wysokości (art. 33 ust. 2 ustawy o VAT; określenie wysokości podatku w prawidłowej wysokości może również nastąpić w ramach decyzji dotyczącej należności celnych). Wydanie takiej decyzji może nastąpić również na wniosek podatnika (art. 33 ust. 3 ustawy o VAT).

Kiedy płacimy VAT od importu

VAT z tytułu importu towarów powinien zostać przez podatnika wpłacony:

1) w terminie 10 dni, licząc od dnia jego powiadomienia przez organ celny o wysokości należności podatkowych - w zakresie, w jakim kwota tego podatku wynika ze zgłoszenia celnego złożonego przez podatnika (art. 33 ust. 4 ustawy o VAT),

2) w terminie 10 dni, licząc od dnia doręczenia decyzji określającej wysokość podatku - w zakresie, w jakim kwota tego podatku wynika z decyzji naczelnika urzędu celnego określającego jego wysokość w prawidłowej wysokości (art. 37 ust. 2 ustawy o VAT),

3) w terminie do 16 dnia miesiąca następującego po tym okresie rozliczeniowym, nie później jednak niż przed złożeniem deklaracji podatku od towarów i usług - w przypadku gdy towary zostaną objęte na terytorium kraju procedurą uproszczoną, o której mowa w art. 76 ust. 1 lit. a) - c) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz.Urz. WE L 302/1 z 19.10.1992, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2 t. 4), w której okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy (§ 2 rozporządzenia w sprawie terminu zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów),

4) w terminie i na warunkach określonych dla uiszczenia cła - w pozostałych przypadkach (art. 33 ust. 5 ustawy o VAT).

Powyższe terminy są takie same dla wszystkich podatników. W szczególności na termin ten nie ma wpływu rodzaj składanych przez podatników deklaracji VAT (w przypadku podatników VAT czynnych) czy fakt stosowania przez nich metody kasowej.

Dokumentowanie

Należy dodać, że import towarów nie jest dokumentowany wystawianymi przez podatników fakturami (w szczególności fakturami wewnętrznymi), zaś podatek należny z tytułu importu towarów nie jest wykazywany w składanych przez podatników deklaracjach VAT. Podatek ten (w wysokości wynikającej z dokumentów celnych, zwłaszcza z dokumentu SAD) stanowi natomiast kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT), o którą podatnik może pomniejszyć podatek należny (na zasadach ogólnych, tj. w zakresie, w jakim importowane towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Odliczenia dokonuje się w poz. 44 i 45 lub 46 i 47 deklaracji VAT-7/VAT-7K; w omawianym przypadku - zważywszy, że chodzi o import środka trwałego - będą to poz. 44 i 45). Prawo do odliczenia tego podatku powstaje, co do zasady, z chwilą otrzymania dokumentu celnego (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT).

WAŻNE!

Odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu należy dokonać w poz. 44 i 45 lub 46 i 47 deklaracji VAT-7/VAT-7K.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w imporcie

Obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje w ogromnej większości przypadków z chwilą powstania długu celnego (art. 19 ust. 7 ustawy o VAT. Wyjątki dotyczą:

• importu towarów objętych procedurą uszlachetniania czynnego w systemie ceł zwrotnych,

• odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem należności celnych przywozowych oraz przetwarzania pod kontrolą celną

• importu towarów objętych procedurą celną składu celnego,

• odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń oraz tranzytu, jeśli od importowanych towarów pobierane są opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze i nie powstaje jednocześnie dług celny - art. 19 ust. 8 i 9 ustawy o VAT).

Przepisami dotyczącymi długu celnego są przepisy art. 189 i następne Wspólnotowego Kodeksu Celnego, a samego powstania długu celnego - art. 201 i następne tego kodeksu. Wynika z nich, że dług celny w przywozie powstaje przede wszystkim z chwilą przyjęcia przez organ celny zgłoszenia celnego. Dotyczy to sytuacji, gdy dług ten powstaje w wyniku dopuszczenia do wolnego obrotu towaru podlegającego należnościom przywozowym lub umieszczenia takiego towaru pod procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności przywozowych.

Ponadto dług celny może powstać:

1) z chwilą nielegalnego wprowadzenia towaru,

2) w chwili zaprzestania spełniania obowiązku, którego niewykonanie powoduje powstanie długu celnego, bądź w chwili umieszczenia towaru pod odpowiednią procedurą, jeżeli zostało później stwierdzone, że nie dopełniono jednego z warunków wymaganych dla umieszczenia towaru pod tą procedurą bądź dla zastosowania obniżonych lub zerowych stawek należności przywozowych, ze względu na jego przeznaczenie,

3) w chwili, gdy towar zostaje zużyty, lub w chwili, kiedy zostaje po raz pierwszy użyty na warunkach innych niż te, które zostały przewidziane w odpowiednich przepisach, w przypadku gdy dług celny w przywozie powstaje w wyniku zużycia lub użycia towaru podlegającego należnościom przywozowym, w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym, na warunkach innych niż przewidziane w tych przepisach.

Brzmienie powyższych przepisów powoduje, że dokonywane przed przywozem importowanych towarów płatności (zaliczki, przedpłaty na poczet tych towarów) nie skutkują powstaniem obowiązku podatkowego w VAT. Zatem nie musi Pani w żaden sposób rozliczać w VAT otrzymanej faktury zaliczkowej. Obowiązek ten powstaje (w całości) dopiero z chwilą powstania długu celnego, a więc przeważnie z chwilą przyjęcia zgłoszenia celnego przez organ celny.

• art. 2 pkt 7, art. 5 ust. 1 pkt 3, art. 19 ust. 7-9, art. 33-40, art. 86 ust. 2 pkt 2 oraz art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

• rozporządzenie Ministra Finansów z 26 października 2005 r. w sprawie terminu zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów - Dz.U. Nr 218, poz. 1842

• art. 4 pkt 17 oraz art. 189 i nast. Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny - Dz.Urz. WE L 302 z 19.10.1992

Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

REKLAMA

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

REKLAMA

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA