REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy premia jest wynagrodzeniem za usługę i podlega VAT

Ewa Michalak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy premia jest uznawana jako wynagrodzenie za usługę, a kiedy nie podlega opodatkowaniu VAT?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Premia za duże obroty nie jest wynagrodzeniem za usługę. Bowiem jako premii wypłacanej na koniec roku nie można przyporządkować jej do konkretnej dostawy. Jest nagrodą za wyniki sprzedaży. Nie podlega VAT. Premia, tj. pieniądze wypłacane na koniec roku podatnikowi za osiągniecie określonego pułapu obrotów, tylko wtedy, gdy jest związana z konkretną transakcją, może być uznana za rabat. Potwierdzają to sądy administracyjne.

UZASADNIENIE

Naliczanie i opodatkowanie premii pieniężnych to kontrowersyjny temat.

REKLAMA

Dotychczas organy podatkowe dzieliły premie pieniężne na dwa rodzaje. Pierwszy to premie związane z konkretną dostawą. Te uznawane były za rabat. Drugim rodzajem były premie pieniężne niezwiązane z żadną konkretną dostawą, uzyskane z tytułu nabywania określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy. Ten drugi rodzaj premii był uznawany za świadczenie usług przez nabywcę, który taką premię otrzymuje. Uznanie premii pieniężnej za świadczenie usługi powodowało w konsekwencji obowiązek wystawienia faktury VAT przez nabywcę premii i opodatkowanie tej czynności. Wypłacający premię odliczał VAT z faktury wystawionej przez nabywcę premii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takie stanowisko wywodziło się z interpretacji Ministerstwa Finansów z 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222/04/AP/4026.

Podatnicy, aby uniknąć sporu z organami podatkowymi, przyjmowali taką interpretację.

Sądy administracyjne zajmowały i zajmują odmienne stanowisko. Przykładowo z wyroku NSA z 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 94/06, wynika, że premia wypłacona przez sprzedawcę w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi. Podobnie orzekł NSA w wyroku z 28 sierpnia 2007 r., sygn. akt I FSK 1109/06, stwierdzając, że jeżeli premia pieniężna wypłacana jest podatnikowi za osiągnięcie określonego pułapu obrotów z tytułu zakupów u jednego kontrahenta, to nie podlega opodatkowaniu.

Również w najnowszym wyroku WSA w Kielcach z 27 marca 2008 r., sygn. akt I SA/Ke 100/08, czytamy, że premia pieniężna wypłacona po zakończeniu roku podatkowego, jeśli nie obniża ceny sprzedanego towaru i nie jest możliwe odniesienie jej do pojedynczych transakcji, stanowi nagrodę za realizację pułapu obrotów towarami kontrahentów. Nie podlega zatem VAT.

WAŻNE!

Otrzymanie premii pieniężnej za dokonanie określonej liczby zakupu towarów nie podlega ustawie o VAT.

Również organy podatkowe pod wpływem wydawanych wyroków sądów administracyjnych zaczynają podzielać stanowisko przez nie reprezentowane. Jest to stanowisko korzystne dla podatników. Organy zaznaczają jednak, że wyroki sądowe są wydawane w indywidualnych sprawach. Każde rozstrzygnięcie podatnik powinien zatem traktować indywidualnie względem danego stanu faktycznego.

Jak kształtowało się stanowisko organów podatkowych w sprawie opodatkowania premii pieniężnych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Potwierdzeniem faktu, że organy podatkowe zaczynają podzielać stanowisko prezentowane przez orzecznictwo, jest decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z 6 lutego 2008 r. nr IS.II/2-443/215/07. Czytamy w niej, że Dyrektor Izby Skarbowej podzielił stanowisko podatnika występującego z wnioskiem o interpretację podatkową. Podatnik jako własne stanowisko w sprawie przedstawił argument, iż otrzymanie premii pieniężnej za dokonanie określonej liczby zakupu towarów nie podlega regulacjom ustawy.

W tym miejscu koniecznie należy wspomnieć o zmianie od 1 stycznia 2008 r. przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT. W wyniku tej zmiany podatnik nie może odliczyć podatku naliczonego, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie jest opodatkowana VAT lub jest zwolniona z tego podatku. W efekcie podatnik, który otrzyma fakturę za premię pieniężną, która nie podlega VAT, nie będzie mógł odliczyć podatku z tej faktury.

• art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

Ewa Michalak

ekspert w zakresie VAT

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA