REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy premia jest wynagrodzeniem za usługę i podlega VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Michalak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy premia jest uznawana jako wynagrodzenie za usługę, a kiedy nie podlega opodatkowaniu VAT?

RADA

REKLAMA

Premia za duże obroty nie jest wynagrodzeniem za usługę. Bowiem jako premii wypłacanej na koniec roku nie można przyporządkować jej do konkretnej dostawy. Jest nagrodą za wyniki sprzedaży. Nie podlega VAT. Premia, tj. pieniądze wypłacane na koniec roku podatnikowi za osiągniecie określonego pułapu obrotów, tylko wtedy, gdy jest związana z konkretną transakcją, może być uznana za rabat. Potwierdzają to sądy administracyjne.

UZASADNIENIE

Naliczanie i opodatkowanie premii pieniężnych to kontrowersyjny temat.

Dotychczas organy podatkowe dzieliły premie pieniężne na dwa rodzaje. Pierwszy to premie związane z konkretną dostawą. Te uznawane były za rabat. Drugim rodzajem były premie pieniężne niezwiązane z żadną konkretną dostawą, uzyskane z tytułu nabywania określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy. Ten drugi rodzaj premii był uznawany za świadczenie usług przez nabywcę, który taką premię otrzymuje. Uznanie premii pieniężnej za świadczenie usługi powodowało w konsekwencji obowiązek wystawienia faktury VAT przez nabywcę premii i opodatkowanie tej czynności. Wypłacający premię odliczał VAT z faktury wystawionej przez nabywcę premii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takie stanowisko wywodziło się z interpretacji Ministerstwa Finansów z 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222/04/AP/4026.

Podatnicy, aby uniknąć sporu z organami podatkowymi, przyjmowali taką interpretację.

Sądy administracyjne zajmowały i zajmują odmienne stanowisko. Przykładowo z wyroku NSA z 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 94/06, wynika, że premia wypłacona przez sprzedawcę w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi. Podobnie orzekł NSA w wyroku z 28 sierpnia 2007 r., sygn. akt I FSK 1109/06, stwierdzając, że jeżeli premia pieniężna wypłacana jest podatnikowi za osiągnięcie określonego pułapu obrotów z tytułu zakupów u jednego kontrahenta, to nie podlega opodatkowaniu.

Również w najnowszym wyroku WSA w Kielcach z 27 marca 2008 r., sygn. akt I SA/Ke 100/08, czytamy, że premia pieniężna wypłacona po zakończeniu roku podatkowego, jeśli nie obniża ceny sprzedanego towaru i nie jest możliwe odniesienie jej do pojedynczych transakcji, stanowi nagrodę za realizację pułapu obrotów towarami kontrahentów. Nie podlega zatem VAT.

WAŻNE!

Otrzymanie premii pieniężnej za dokonanie określonej liczby zakupu towarów nie podlega ustawie o VAT.

Również organy podatkowe pod wpływem wydawanych wyroków sądów administracyjnych zaczynają podzielać stanowisko przez nie reprezentowane. Jest to stanowisko korzystne dla podatników. Organy zaznaczają jednak, że wyroki sądowe są wydawane w indywidualnych sprawach. Każde rozstrzygnięcie podatnik powinien zatem traktować indywidualnie względem danego stanu faktycznego.

Jak kształtowało się stanowisko organów podatkowych w sprawie opodatkowania premii pieniężnych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Potwierdzeniem faktu, że organy podatkowe zaczynają podzielać stanowisko prezentowane przez orzecznictwo, jest decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z 6 lutego 2008 r. nr IS.II/2-443/215/07. Czytamy w niej, że Dyrektor Izby Skarbowej podzielił stanowisko podatnika występującego z wnioskiem o interpretację podatkową. Podatnik jako własne stanowisko w sprawie przedstawił argument, iż otrzymanie premii pieniężnej za dokonanie określonej liczby zakupu towarów nie podlega regulacjom ustawy.

W tym miejscu koniecznie należy wspomnieć o zmianie od 1 stycznia 2008 r. przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT. W wyniku tej zmiany podatnik nie może odliczyć podatku naliczonego, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie jest opodatkowana VAT lub jest zwolniona z tego podatku. W efekcie podatnik, który otrzyma fakturę za premię pieniężną, która nie podlega VAT, nie będzie mógł odliczyć podatku z tej faktury.

• art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

Ewa Michalak

ekspert w zakresie VAT

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA