REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy premia jest wynagrodzeniem za usługę i podlega VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Michalak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy premia jest uznawana jako wynagrodzenie za usługę, a kiedy nie podlega opodatkowaniu VAT?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Premia za duże obroty nie jest wynagrodzeniem za usługę. Bowiem jako premii wypłacanej na koniec roku nie można przyporządkować jej do konkretnej dostawy. Jest nagrodą za wyniki sprzedaży. Nie podlega VAT. Premia, tj. pieniądze wypłacane na koniec roku podatnikowi za osiągniecie określonego pułapu obrotów, tylko wtedy, gdy jest związana z konkretną transakcją, może być uznana za rabat. Potwierdzają to sądy administracyjne.

UZASADNIENIE

Naliczanie i opodatkowanie premii pieniężnych to kontrowersyjny temat.

Dotychczas organy podatkowe dzieliły premie pieniężne na dwa rodzaje. Pierwszy to premie związane z konkretną dostawą. Te uznawane były za rabat. Drugim rodzajem były premie pieniężne niezwiązane z żadną konkretną dostawą, uzyskane z tytułu nabywania określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy. Ten drugi rodzaj premii był uznawany za świadczenie usług przez nabywcę, który taką premię otrzymuje. Uznanie premii pieniężnej za świadczenie usługi powodowało w konsekwencji obowiązek wystawienia faktury VAT przez nabywcę premii i opodatkowanie tej czynności. Wypłacający premię odliczał VAT z faktury wystawionej przez nabywcę premii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takie stanowisko wywodziło się z interpretacji Ministerstwa Finansów z 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222/04/AP/4026.

Podatnicy, aby uniknąć sporu z organami podatkowymi, przyjmowali taką interpretację.

REKLAMA

Sądy administracyjne zajmowały i zajmują odmienne stanowisko. Przykładowo z wyroku NSA z 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 94/06, wynika, że premia wypłacona przez sprzedawcę w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi. Podobnie orzekł NSA w wyroku z 28 sierpnia 2007 r., sygn. akt I FSK 1109/06, stwierdzając, że jeżeli premia pieniężna wypłacana jest podatnikowi za osiągnięcie określonego pułapu obrotów z tytułu zakupów u jednego kontrahenta, to nie podlega opodatkowaniu.

Również w najnowszym wyroku WSA w Kielcach z 27 marca 2008 r., sygn. akt I SA/Ke 100/08, czytamy, że premia pieniężna wypłacona po zakończeniu roku podatkowego, jeśli nie obniża ceny sprzedanego towaru i nie jest możliwe odniesienie jej do pojedynczych transakcji, stanowi nagrodę za realizację pułapu obrotów towarami kontrahentów. Nie podlega zatem VAT.

WAŻNE!

Otrzymanie premii pieniężnej za dokonanie określonej liczby zakupu towarów nie podlega ustawie o VAT.

Również organy podatkowe pod wpływem wydawanych wyroków sądów administracyjnych zaczynają podzielać stanowisko przez nie reprezentowane. Jest to stanowisko korzystne dla podatników. Organy zaznaczają jednak, że wyroki sądowe są wydawane w indywidualnych sprawach. Każde rozstrzygnięcie podatnik powinien zatem traktować indywidualnie względem danego stanu faktycznego.

Jak kształtowało się stanowisko organów podatkowych w sprawie opodatkowania premii pieniężnych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

Potwierdzeniem faktu, że organy podatkowe zaczynają podzielać stanowisko prezentowane przez orzecznictwo, jest decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z 6 lutego 2008 r. nr IS.II/2-443/215/07. Czytamy w niej, że Dyrektor Izby Skarbowej podzielił stanowisko podatnika występującego z wnioskiem o interpretację podatkową. Podatnik jako własne stanowisko w sprawie przedstawił argument, iż otrzymanie premii pieniężnej za dokonanie określonej liczby zakupu towarów nie podlega regulacjom ustawy.

W tym miejscu koniecznie należy wspomnieć o zmianie od 1 stycznia 2008 r. przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT. W wyniku tej zmiany podatnik nie może odliczyć podatku naliczonego, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie jest opodatkowana VAT lub jest zwolniona z tego podatku. W efekcie podatnik, który otrzyma fakturę za premię pieniężną, która nie podlega VAT, nie będzie mógł odliczyć podatku z tej faktury.

• art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

Ewa Michalak

ekspert w zakresie VAT

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA