REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób skorygować fakturę VAT RR, w której podano błędne wartości netto

Aneta Szwęch
Aneta Szwęch
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy przedsiębiorstwem zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT. Podstawowym przedmiotem naszej działalności jest świadczenie usług gastronomicznych (posiadamy sieć restauracji). Część surowców zużywanych do przygotowania posiłków, m.in. jaja, owoce i warzywa, skupujemy od rolników ryczałtowych. Podczas wewnętrznej kontroli dokumentów zauważyliśmy pomyłkę w fakturze VAT RR wystawionej w marcu br.

Pomyłka dotyczy błędnego wyliczenia wartości netto nabytych produktów rolnych i w konsekwencji powoduje zaniżenie tej wartości oraz kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku. W jaki sposób należy skorygować fakturę VAT RR? Jakie elementy powinna mieć faktura korygująca? Jakie będą skutki takiej korekty?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

rada

Powinni Państwo wystawić w maju fakturę korygującą zmieniającą wartość netto nabytych od rolnika ryczałtowego produktów rolnych. Podwyższenie tej wartości podwyższy kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, który dla nabywcy stanowi podatek naliczony. Nabywca, po dokonaniu zapłaty do wysokości całej należności wynikającej z faktury korygującej, powinien podwyższoną kwotę podatku naliczonego rozliczyć w maju, czyli w miesiącu dokonania zapłaty.

uzasadnienie

REKLAMA

Procedura rozliczenia VAT z tytułu dokonania dostawy produktów rolnych przez rolnika ryczałtowego ma charakter szczególny. Służy przede wszystkim uproszczeniu zasad rozliczania tych dostaw w VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uproszczenie polega na tym, że rolnik ryczałtowy, który w zakresie prowadzonej działalności dostarcza produkty rolne, jest zwolniony z obowiązku:

• wystawiania faktur i prowadzenia ewidencji,

• składania deklaracji podatkowej,

• dokonania zgłoszenia rejestracyjnego.

Jak należy dokumentować dostawę produktów rolnych

Dostawa produktów rolnych musi być udokumentowana. Przy dostawie produktów rolnych obowiązek wystawienia faktury VAT RR ciąży na czynnym podatniku VAT, czyli na nabywcy produktów rolnych. Istotnym elementem tej uproszczonej procedury jest fakt, że nie występuje w niej podatek należny. Na fakturze VAT RR nabywca produktów rolnych wykazuje kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku. Jeżeli rolnik ryczałtowy (zwolniony przedmiotowo z VAT) dokonuje dostawy produktów rolnych dla zarejestrowanego czynnego podatnika VAT, wówczas przysługuje mu zryczałtowany zwrot podatku naliczonego (zawartego w cenach towarów i usług służących do wytworzenia produktów rolnych). Zwrotu tego podatku dokonuje nabywca produktów rolnych przez dokonanie zapłaty kwoty z tytułu dostawy wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku.

WAŻNE!

Fakturę VAT RR wystawia nabywca produktów rolnych. Nie występuje w niej podatek należny, tylko kwota zryczałtowanego zwrotu podatku.

Jakie elementy powinna zawierać faktura VAT RR

Zakup produktów rolnych od rolnika ryczałtowego dokumentuje faktura VAT RR. Faktura jest dokumentem, do którego mają zastosowanie szczególne uregulowania określone w art. 116 ustawy o VAT. Podatnik VAT, który nabywa od rolnika ryczałtowego produkty rolne, jest zobowiązany do wystawienia faktury dokumentującej ich nabycie. Wystawca faktury będący jednocześnie nabywcą produktów rolnych przekazuje dostawcy oryginał faktury, natomiast kopię pozostawia u siebie.

Wystawiona przez podatnika faktura powinna być oznaczona jako 'Faktura VAT RR'.

Jak skorygować fakturę VAT RR i jakie elementy powinna zawierać

Faktura VAT RR różni się od zwykłej faktury VAT. Mogą się więc pojawić wątpliwości: czy przepisy dotyczące wystawiania faktur korygujących mają zastosowanie do faktur VAT RR?

Podstawa prawna korekty

Zobowiązanie podatnika do wystawienia faktury VAT RR bez prawa do jej ewentualnego skorygowania prowadziłoby do nieuzasadnionej i zróżnicowanej pozycji podatników. Pozostali podatnicy VAT mają prawo korygowania faktur VAT. Celem wystawiania faktur korygujących jest usuwanie nieprawidłowości, które wystąpiły na fakturach pierwotnych. Jest to także uaktualnienie transakcji i dokumentów w związku ze zmianą okoliczności wpływających na cenę towarów. Faktura VAT RR jest przede wszystkim fakturą VAT. Brak przepisów szczególnych, które regulowałyby kwestię korekty faktury VAT RR, nie oznacza, że nie ma podstaw do jej skorygowania. Mimo wyjątkowego charakteru tych faktur, podstawę do ich korekty stanowią - wobec braku przepisów szczególnych -- przepisy ogólne obowiązujące przy korygowaniu faktur VAT.

WAŻNE!

Korygując faktury VAT RR, należy zastosować przepisy ogólne dotyczące korygowania faktur VAT.

Wzór faktury VAT RR

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak praktycznie przeprowadzić korektę faktury VAT RR? W przypadku zwykłej faktury VAT prawo do wystawienia faktury korygującej przysługuje sprzedawcy - wystawcy faktury pierwotnej. Natomiast w przypadku faktury VAT RR uprawnienie to również przysługuje wystawcy faktury pierwotnej, którym jest nabywca produktów rolnych. Wystawiona przez niego faktura korygująca VAT RR powinna zawierać oznaczenie KOREKTA albo FAKTURA KORYGUJĄCA.

 

Faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek w cenie, stawce lub kwocie zryczałtowanego zwrotu podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury VAT RR powinna zawierać zarówno kwoty podane w omyłkowej wysokości, jak i kwoty w wysokościach prawidłowych, analogicznie do skutków pomyłek wartościowych występujących w zwykłych korektach. Faktura korygująca powinna również zawierać oświadczenie rolnika, że jest rolnikiem ryczałtowym zwolnionym z podatku od towarów i usług. W przeciwieństwie do pozostałych faktur VAT faktury VAT RR muszą zawierać podpisy osób uprawnionych do wystawiania i otrzymywania faktur. Faktury korygujące stan faktyczny wykazany w fakturze VAT RR powinny zawierać podpisy wymagane dla faktury pierwotnej.

WAŻNE!

Faktura korygująca VAT RR powinna również zawierać oświadczenie rolnika, że jest rolnikiem ryczałtowym zwolnionym z podatku od towarów i usług.

Skutki korekty faktury VAT RR

Skorygowanie faktury VAT RR wywołuje określone konsekwencje w rozliczeniu zryczałtowanego zwrotu VAT. Zgodnie z art. 116 ust. 6 ustawy o VAT zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy, w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty.

Warunkiem jest, że:

1) nabycie produktów rolnych związane jest z dostawą opodatkowaną,

2) zapłata należności za produkty rolne obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14 dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności,

3) w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty, o której mowa w pkt 2, zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie produktów rolnych.

Dla nabywcy produktów rolnych (wystawcy faktury) kwota zryczałtowanego zwrotu podatku stanowi jednocześnie kwotę podatku naliczonego. Dla tego podatnika korekta faktury VAT RR będzie więc wpływać odpowiednio na zwiększenie bądź zmniejszenie podatku naliczonego. W przypadku wystawienia faktury korygującej zwiększającej kwotę zryczałtowanego zwrotu VAT nabywca produktów rolnych będzie mógł zwiększyć kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokona zapłaty należności wynikającej z faktury korygującej na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, przy zachowaniu pozostałych warunków, o których mowa w art. 116 ust. 6 ustawy.

Wystawienie faktury korygującej zmniejszającej kwotę zryczałtowanego zwrotu VAT spowoduje z kolei zmniejszenie podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc wystawienia korekty, zakładając, że dla nabywcy produktów rolnych data wystawienia faktury jest datą tożsamą z datą jej otrzymania. Stanowisko takie podzielają organy podatkowe, w tym m.in. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie (pismo z 15 maja 2007 r. nr 1471/VUR2/443-15/3/07/AK).

Przypomnijmy, że na podstawie ustawy z 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, która weszła w życie 1 maja 2008 r., nastąpiła zmiana stawki zryczałtowanego zwrotu podatku. Dotychczas wynosiła ona 5%. Od 1 maja br. obowiązuje stawka w wysokości 6%. Podatnik wystawiając fakturę korygującą, odnosi się jednak do stanu faktycznego istniejącego w momencie zakupu towarów, czyli uwzględnia stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku, która obowiązywała w momencie wystawienia faktury pierwotnej, tj. 5%.

WAŻNE!

Od 1 maja 2008 r. nastąpiła zmiana stawki zryczałtowanego zwrotu podatku. Dotychczas wynosiła ona 5%. Obecnie obowiązuje stawka w wysokości 6%.

Jeżeli więc Czytelnik wystawi w maju br. fakturę korygującą, to doprowadzi do podwyższenia wartości nabytych od rolnika ryczałtowego produktów rolnych. W rezultacie nastąpi również podwyższenie kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku, który dla nabywcy, tj. Czytelnika, stanowi podatek naliczony. Następnie, po dokonaniu zapłaty do wysokości całej należności wynikającej z faktury korygującej, powinien podwyższoną kwotę podatku naliczonego rozliczyć za maj, czyli w miesiącu dokonania zapłaty.

• art. 115, art. 116, art. 117 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

• § 9, § 16 i § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Aneta Szwęch

konsultant podatkowy w firmie doradczej

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA