REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób skorygować fakturę VAT RR, w której podano błędne wartości netto

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aneta Szwęch
Aneta Szwęch
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy przedsiębiorstwem zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT. Podstawowym przedmiotem naszej działalności jest świadczenie usług gastronomicznych (posiadamy sieć restauracji). Część surowców zużywanych do przygotowania posiłków, m.in. jaja, owoce i warzywa, skupujemy od rolników ryczałtowych. Podczas wewnętrznej kontroli dokumentów zauważyliśmy pomyłkę w fakturze VAT RR wystawionej w marcu br.

Pomyłka dotyczy błędnego wyliczenia wartości netto nabytych produktów rolnych i w konsekwencji powoduje zaniżenie tej wartości oraz kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku. W jaki sposób należy skorygować fakturę VAT RR? Jakie elementy powinna mieć faktura korygująca? Jakie będą skutki takiej korekty?

REKLAMA

REKLAMA

rada

Powinni Państwo wystawić w maju fakturę korygującą zmieniającą wartość netto nabytych od rolnika ryczałtowego produktów rolnych. Podwyższenie tej wartości podwyższy kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, który dla nabywcy stanowi podatek naliczony. Nabywca, po dokonaniu zapłaty do wysokości całej należności wynikającej z faktury korygującej, powinien podwyższoną kwotę podatku naliczonego rozliczyć w maju, czyli w miesiącu dokonania zapłaty.

uzasadnienie

REKLAMA

Procedura rozliczenia VAT z tytułu dokonania dostawy produktów rolnych przez rolnika ryczałtowego ma charakter szczególny. Służy przede wszystkim uproszczeniu zasad rozliczania tych dostaw w VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uproszczenie polega na tym, że rolnik ryczałtowy, który w zakresie prowadzonej działalności dostarcza produkty rolne, jest zwolniony z obowiązku:

• wystawiania faktur i prowadzenia ewidencji,

• składania deklaracji podatkowej,

• dokonania zgłoszenia rejestracyjnego.

Jak należy dokumentować dostawę produktów rolnych

Dostawa produktów rolnych musi być udokumentowana. Przy dostawie produktów rolnych obowiązek wystawienia faktury VAT RR ciąży na czynnym podatniku VAT, czyli na nabywcy produktów rolnych. Istotnym elementem tej uproszczonej procedury jest fakt, że nie występuje w niej podatek należny. Na fakturze VAT RR nabywca produktów rolnych wykazuje kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku. Jeżeli rolnik ryczałtowy (zwolniony przedmiotowo z VAT) dokonuje dostawy produktów rolnych dla zarejestrowanego czynnego podatnika VAT, wówczas przysługuje mu zryczałtowany zwrot podatku naliczonego (zawartego w cenach towarów i usług służących do wytworzenia produktów rolnych). Zwrotu tego podatku dokonuje nabywca produktów rolnych przez dokonanie zapłaty kwoty z tytułu dostawy wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku.

WAŻNE!

Fakturę VAT RR wystawia nabywca produktów rolnych. Nie występuje w niej podatek należny, tylko kwota zryczałtowanego zwrotu podatku.

Jakie elementy powinna zawierać faktura VAT RR

Zakup produktów rolnych od rolnika ryczałtowego dokumentuje faktura VAT RR. Faktura jest dokumentem, do którego mają zastosowanie szczególne uregulowania określone w art. 116 ustawy o VAT. Podatnik VAT, który nabywa od rolnika ryczałtowego produkty rolne, jest zobowiązany do wystawienia faktury dokumentującej ich nabycie. Wystawca faktury będący jednocześnie nabywcą produktów rolnych przekazuje dostawcy oryginał faktury, natomiast kopię pozostawia u siebie.

Wystawiona przez podatnika faktura powinna być oznaczona jako 'Faktura VAT RR'.

Jak skorygować fakturę VAT RR i jakie elementy powinna zawierać

Faktura VAT RR różni się od zwykłej faktury VAT. Mogą się więc pojawić wątpliwości: czy przepisy dotyczące wystawiania faktur korygujących mają zastosowanie do faktur VAT RR?

Podstawa prawna korekty

Zobowiązanie podatnika do wystawienia faktury VAT RR bez prawa do jej ewentualnego skorygowania prowadziłoby do nieuzasadnionej i zróżnicowanej pozycji podatników. Pozostali podatnicy VAT mają prawo korygowania faktur VAT. Celem wystawiania faktur korygujących jest usuwanie nieprawidłowości, które wystąpiły na fakturach pierwotnych. Jest to także uaktualnienie transakcji i dokumentów w związku ze zmianą okoliczności wpływających na cenę towarów. Faktura VAT RR jest przede wszystkim fakturą VAT. Brak przepisów szczególnych, które regulowałyby kwestię korekty faktury VAT RR, nie oznacza, że nie ma podstaw do jej skorygowania. Mimo wyjątkowego charakteru tych faktur, podstawę do ich korekty stanowią - wobec braku przepisów szczególnych -- przepisy ogólne obowiązujące przy korygowaniu faktur VAT.

WAŻNE!

Korygując faktury VAT RR, należy zastosować przepisy ogólne dotyczące korygowania faktur VAT.

Wzór faktury VAT RR

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak praktycznie przeprowadzić korektę faktury VAT RR? W przypadku zwykłej faktury VAT prawo do wystawienia faktury korygującej przysługuje sprzedawcy - wystawcy faktury pierwotnej. Natomiast w przypadku faktury VAT RR uprawnienie to również przysługuje wystawcy faktury pierwotnej, którym jest nabywca produktów rolnych. Wystawiona przez niego faktura korygująca VAT RR powinna zawierać oznaczenie KOREKTA albo FAKTURA KORYGUJĄCA.

 

Faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek w cenie, stawce lub kwocie zryczałtowanego zwrotu podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury VAT RR powinna zawierać zarówno kwoty podane w omyłkowej wysokości, jak i kwoty w wysokościach prawidłowych, analogicznie do skutków pomyłek wartościowych występujących w zwykłych korektach. Faktura korygująca powinna również zawierać oświadczenie rolnika, że jest rolnikiem ryczałtowym zwolnionym z podatku od towarów i usług. W przeciwieństwie do pozostałych faktur VAT faktury VAT RR muszą zawierać podpisy osób uprawnionych do wystawiania i otrzymywania faktur. Faktury korygujące stan faktyczny wykazany w fakturze VAT RR powinny zawierać podpisy wymagane dla faktury pierwotnej.

WAŻNE!

Faktura korygująca VAT RR powinna również zawierać oświadczenie rolnika, że jest rolnikiem ryczałtowym zwolnionym z podatku od towarów i usług.

Skutki korekty faktury VAT RR

Skorygowanie faktury VAT RR wywołuje określone konsekwencje w rozliczeniu zryczałtowanego zwrotu VAT. Zgodnie z art. 116 ust. 6 ustawy o VAT zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy, w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty.

Warunkiem jest, że:

1) nabycie produktów rolnych związane jest z dostawą opodatkowaną,

2) zapłata należności za produkty rolne obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14 dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności,

3) w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty, o której mowa w pkt 2, zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie produktów rolnych.

Dla nabywcy produktów rolnych (wystawcy faktury) kwota zryczałtowanego zwrotu podatku stanowi jednocześnie kwotę podatku naliczonego. Dla tego podatnika korekta faktury VAT RR będzie więc wpływać odpowiednio na zwiększenie bądź zmniejszenie podatku naliczonego. W przypadku wystawienia faktury korygującej zwiększającej kwotę zryczałtowanego zwrotu VAT nabywca produktów rolnych będzie mógł zwiększyć kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokona zapłaty należności wynikającej z faktury korygującej na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, przy zachowaniu pozostałych warunków, o których mowa w art. 116 ust. 6 ustawy.

Wystawienie faktury korygującej zmniejszającej kwotę zryczałtowanego zwrotu VAT spowoduje z kolei zmniejszenie podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc wystawienia korekty, zakładając, że dla nabywcy produktów rolnych data wystawienia faktury jest datą tożsamą z datą jej otrzymania. Stanowisko takie podzielają organy podatkowe, w tym m.in. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie (pismo z 15 maja 2007 r. nr 1471/VUR2/443-15/3/07/AK).

Przypomnijmy, że na podstawie ustawy z 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, która weszła w życie 1 maja 2008 r., nastąpiła zmiana stawki zryczałtowanego zwrotu podatku. Dotychczas wynosiła ona 5%. Od 1 maja br. obowiązuje stawka w wysokości 6%. Podatnik wystawiając fakturę korygującą, odnosi się jednak do stanu faktycznego istniejącego w momencie zakupu towarów, czyli uwzględnia stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku, która obowiązywała w momencie wystawienia faktury pierwotnej, tj. 5%.

WAŻNE!

Od 1 maja 2008 r. nastąpiła zmiana stawki zryczałtowanego zwrotu podatku. Dotychczas wynosiła ona 5%. Obecnie obowiązuje stawka w wysokości 6%.

Jeżeli więc Czytelnik wystawi w maju br. fakturę korygującą, to doprowadzi do podwyższenia wartości nabytych od rolnika ryczałtowego produktów rolnych. W rezultacie nastąpi również podwyższenie kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku, który dla nabywcy, tj. Czytelnika, stanowi podatek naliczony. Następnie, po dokonaniu zapłaty do wysokości całej należności wynikającej z faktury korygującej, powinien podwyższoną kwotę podatku naliczonego rozliczyć za maj, czyli w miesiącu dokonania zapłaty.

• art. 115, art. 116, art. 117 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

• § 9, § 16 i § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Aneta Szwęch

konsultant podatkowy w firmie doradczej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA