REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są warunki żądania zwrotu w terminie 25 dni

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z deklaracją VAT mam zamiar złożyć wniosek o zwrot przyśpieszony w terminie 25 dni za czerwiec z tytułu zakupu maszyn (środki trwałe). Faktury zakupowe na środki trwałe są zapłacone. Ale dwie faktury nie są zapłacone. Kontrahent określił na nich termin do zapłaty - 1 października br. Faktury dotyczą pozostałych zakupów. Czy US ma prawo odmówić mi zwrotu przyśpieszonego?

RADA

REKLAMA

Tak, urząd ma podstawę do odmowy zwrotu w żądanym terminie, ponieważ wymagany warunek otrzymania zwrotu nie został spełniony.

UZASADNIENIE

Istotnie, w przedstawionej w pytaniu sytuacji urząd skarbowy ma podstawę do odmowy zwrotu bezpośredniego w przyśpieszonym terminie 25 dni. Co do zasady, na podstawie art. 87 ust. 2 (z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a) ustawy o VAT, zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym następuje na rachunek bankowy podatnika, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia.

Termin ten może ulec skróceniu do 25 dni od dnia złożenia deklaracji. Nie mogą wystąpić o skrócenie terminu zwrotu podatnicy, którzy wykonują czynności opodatkowane w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed zarejestrowaniem ich jako podatników NIP UE i nie wpłacili wymaganej kaucji uprawniającej do żądania zwrotu na ogólnych warunkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik któremu przysługuje to prawo i chce z niego skorzystać, musi wystąpić z umotywowanym wnioskiem złożonym wraz z deklaracją VAT.

Aby uzyskać zwrot przyśpieszony, podatnik VAT musi łącznie spełnić następujące warunki:

• zapłacić należności wynikające z faktur bezpośrednio ich wystawcy, z których podatek naliczony wykazany został w deklaracji. Zapłata musi nastąpić zgodnie z zasadami określonymi w art. 22 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Dlatego podatnik musi zapłacić za te faktury za pośrednictwem rachunku bankowego w każdym przypadku, gdy poniższe warunki są spełnione łącznie:

- stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz

REKLAMA

- jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15 000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.

Warunek ten dotyczy wszystkich faktur których podatek naliczony dotyczy, a nie tylko tych, z których podatnik domaga się zwrotu podatku, np. za zakup środka trwałego. Większość organów skarbowych wymaga, by zapłata należności nastąpiła nie później, niż do chwili złożenia deklaracji;

• zapłacić kwoty podatku naliczonego wynikające z dokumentów celnych, z tytułu importu towarów, od którego wykazany został podatek naliczony w deklaracji. W tym przypadku obowiązek zapłaty odnosi się wyłącznie do kwoty VAT wynikającej z tych dokumentów lub decyzji, a nie całej należności z tytułu importu towaru;

• wykazać w deklaracji kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, jeżeli w rozliczeniu wykazany został VAT naliczony od tych czynności.

Niespełnienie któregokolwiek z wymaganych warunków spowoduje dokonanie zwrotu w terminie ustawowym 60 dni lub 180 dni.

Wzór wniosku o skrócenie terminu zwrotu VAT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD

W deklaracji za kwiecień podatnik wykazał następujący obrót:

- obrót ze sprzedaży opodatkowanej stawką VAT 3% - 5000 zł, VAT 150 zł,

- obrót ze sprzedaży opodatkowanej stawką 7% - 10 000 zł, VAT 700 zł,

- obrót ze sprzedaży opodatkowanej stawką 22% - 22 000 zł, VAT 4840 zł.

oraz następujące zakupy

- zakup środków trwałych o wartości 35 000 zł VAT 7700 zł.

- pozostałe zakupy - 25 000 zł, VAT 5200 zł.

- kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji 2000 zł.

Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym stanowi wartość (7700 + 5200 + 2000) - (150 + 700 + 4840) = 14 900 - 5690 = 9210 zł. Podatnik wystąpił o zwrot bezpośredni kwoty 7700 zł w terminie 25 dni. Pozostała kwota nadwyżki 1510 zł została wykazana do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy. Aby żądanie było skuteczne, powinien zapłacić w całości należności zarówno z faktur dotyczących podatku naliczonego od zakupu środka trwałego (7700 zł), jak i od pozostałych zakupów (tj. 5200 zł).

 

REKLAMA

W przedstawionej w pytaniu sytuacji należność nie została zapłacona z 2 wykazanych w deklaracji faktur. Oznacza to tym samym, że wymagany warunek nie został przez Pana spełniony. Odmowa urzędu skarbowego dokonania zwrotu w żądanym terminie będzie zatem zasadna.

Aby uniknąć takiej sytuacji powinien Pan nie wykazywać w deklaracji za ten okres rozliczeniowy, zakupów z niezapłaconych faktur a wykazać je w rozliczeniu za miesiąc następny. Możliwość taką dopuszcza regulacja art. 86 ust. 10 i 11 ustawy. Zgodnie z tym przepisem prawo do odliczenia VAT przysługuje w miesiącu otrzymania faktury albo w miesiącu następnym. Jeżeliby Pan dokonał rozliczenia tych 2 nierozliczonych faktur w miesiącu następnym warunki zostałyby spełnione.

PRZYKŁAD

Załóżmy, że w sytuacji z poprzedniego przykładu nie ująłby Pan w deklaracji niezapłaconych faktur dot. 'pozostałych zakupów' o łącznej wartości netto 5 500 VAT 1210 zł.

Pana rozliczeni byłoby następujące:

- obrót ze sprzedaży bez zmian,

- zakupy

- zakup środków trwałych o wartości 35 000 zł VAT 7 700 zł.

- pozostałe zakupy - 19 500 zł, VAT 3990 zł.

- kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji 2000 zł.

Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym wynosiłaby (7700 + 3990 + 2000) - (150 + 700 + 4840) = 13 690 - 5 690 = 8000 zł. Kwota żądanego zwrotu 7 700, pozostała nadwyżka w kwocie 300 do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.

W takiej sytuacji urząd nie miałby podstaw do odmowy zwrotu bezpośredniego żądanej kwoty w terminie 25 dni.

•art. 86 ust. 2-6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

Mariusz Darecki

Ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA