REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są warunki żądania zwrotu w terminie 25 dni

Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z deklaracją VAT mam zamiar złożyć wniosek o zwrot przyśpieszony w terminie 25 dni za czerwiec z tytułu zakupu maszyn (środki trwałe). Faktury zakupowe na środki trwałe są zapłacone. Ale dwie faktury nie są zapłacone. Kontrahent określił na nich termin do zapłaty - 1 października br. Faktury dotyczą pozostałych zakupów. Czy US ma prawo odmówić mi zwrotu przyśpieszonego?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Tak, urząd ma podstawę do odmowy zwrotu w żądanym terminie, ponieważ wymagany warunek otrzymania zwrotu nie został spełniony.

UZASADNIENIE

Istotnie, w przedstawionej w pytaniu sytuacji urząd skarbowy ma podstawę do odmowy zwrotu bezpośredniego w przyśpieszonym terminie 25 dni. Co do zasady, na podstawie art. 87 ust. 2 (z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a) ustawy o VAT, zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym następuje na rachunek bankowy podatnika, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia.

Termin ten może ulec skróceniu do 25 dni od dnia złożenia deklaracji. Nie mogą wystąpić o skrócenie terminu zwrotu podatnicy, którzy wykonują czynności opodatkowane w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed zarejestrowaniem ich jako podatników NIP UE i nie wpłacili wymaganej kaucji uprawniającej do żądania zwrotu na ogólnych warunkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik któremu przysługuje to prawo i chce z niego skorzystać, musi wystąpić z umotywowanym wnioskiem złożonym wraz z deklaracją VAT.

Aby uzyskać zwrot przyśpieszony, podatnik VAT musi łącznie spełnić następujące warunki:

• zapłacić należności wynikające z faktur bezpośrednio ich wystawcy, z których podatek naliczony wykazany został w deklaracji. Zapłata musi nastąpić zgodnie z zasadami określonymi w art. 22 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Dlatego podatnik musi zapłacić za te faktury za pośrednictwem rachunku bankowego w każdym przypadku, gdy poniższe warunki są spełnione łącznie:

- stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz

- jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15 000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.

Warunek ten dotyczy wszystkich faktur których podatek naliczony dotyczy, a nie tylko tych, z których podatnik domaga się zwrotu podatku, np. za zakup środka trwałego. Większość organów skarbowych wymaga, by zapłata należności nastąpiła nie później, niż do chwili złożenia deklaracji;

• zapłacić kwoty podatku naliczonego wynikające z dokumentów celnych, z tytułu importu towarów, od którego wykazany został podatek naliczony w deklaracji. W tym przypadku obowiązek zapłaty odnosi się wyłącznie do kwoty VAT wynikającej z tych dokumentów lub decyzji, a nie całej należności z tytułu importu towaru;

• wykazać w deklaracji kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, jeżeli w rozliczeniu wykazany został VAT naliczony od tych czynności.

Niespełnienie któregokolwiek z wymaganych warunków spowoduje dokonanie zwrotu w terminie ustawowym 60 dni lub 180 dni.

Wzór wniosku o skrócenie terminu zwrotu VAT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD

W deklaracji za kwiecień podatnik wykazał następujący obrót:

- obrót ze sprzedaży opodatkowanej stawką VAT 3% - 5000 zł, VAT 150 zł,

- obrót ze sprzedaży opodatkowanej stawką 7% - 10 000 zł, VAT 700 zł,

- obrót ze sprzedaży opodatkowanej stawką 22% - 22 000 zł, VAT 4840 zł.

oraz następujące zakupy

- zakup środków trwałych o wartości 35 000 zł VAT 7700 zł.

- pozostałe zakupy - 25 000 zł, VAT 5200 zł.

- kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji 2000 zł.

Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym stanowi wartość (7700 + 5200 + 2000) - (150 + 700 + 4840) = 14 900 - 5690 = 9210 zł. Podatnik wystąpił o zwrot bezpośredni kwoty 7700 zł w terminie 25 dni. Pozostała kwota nadwyżki 1510 zł została wykazana do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy. Aby żądanie było skuteczne, powinien zapłacić w całości należności zarówno z faktur dotyczących podatku naliczonego od zakupu środka trwałego (7700 zł), jak i od pozostałych zakupów (tj. 5200 zł).

 

REKLAMA

W przedstawionej w pytaniu sytuacji należność nie została zapłacona z 2 wykazanych w deklaracji faktur. Oznacza to tym samym, że wymagany warunek nie został przez Pana spełniony. Odmowa urzędu skarbowego dokonania zwrotu w żądanym terminie będzie zatem zasadna.

Aby uniknąć takiej sytuacji powinien Pan nie wykazywać w deklaracji za ten okres rozliczeniowy, zakupów z niezapłaconych faktur a wykazać je w rozliczeniu za miesiąc następny. Możliwość taką dopuszcza regulacja art. 86 ust. 10 i 11 ustawy. Zgodnie z tym przepisem prawo do odliczenia VAT przysługuje w miesiącu otrzymania faktury albo w miesiącu następnym. Jeżeliby Pan dokonał rozliczenia tych 2 nierozliczonych faktur w miesiącu następnym warunki zostałyby spełnione.

PRZYKŁAD

Załóżmy, że w sytuacji z poprzedniego przykładu nie ująłby Pan w deklaracji niezapłaconych faktur dot. 'pozostałych zakupów' o łącznej wartości netto 5 500 VAT 1210 zł.

Pana rozliczeni byłoby następujące:

- obrót ze sprzedaży bez zmian,

- zakupy

- zakup środków trwałych o wartości 35 000 zł VAT 7 700 zł.

- pozostałe zakupy - 19 500 zł, VAT 3990 zł.

- kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji 2000 zł.

Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym wynosiłaby (7700 + 3990 + 2000) - (150 + 700 + 4840) = 13 690 - 5 690 = 8000 zł. Kwota żądanego zwrotu 7 700, pozostała nadwyżka w kwocie 300 do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.

W takiej sytuacji urząd nie miałby podstaw do odmowy zwrotu bezpośredniego żądanej kwoty w terminie 25 dni.

•art. 86 ust. 2-6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

Mariusz Darecki

Ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA