REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są warunki żądania zwrotu w terminie 25 dni

Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z deklaracją VAT mam zamiar złożyć wniosek o zwrot przyśpieszony w terminie 25 dni za czerwiec z tytułu zakupu maszyn (środki trwałe). Faktury zakupowe na środki trwałe są zapłacone. Ale dwie faktury nie są zapłacone. Kontrahent określił na nich termin do zapłaty - 1 października br. Faktury dotyczą pozostałych zakupów. Czy US ma prawo odmówić mi zwrotu przyśpieszonego?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tak, urząd ma podstawę do odmowy zwrotu w żądanym terminie, ponieważ wymagany warunek otrzymania zwrotu nie został spełniony.

UZASADNIENIE

Istotnie, w przedstawionej w pytaniu sytuacji urząd skarbowy ma podstawę do odmowy zwrotu bezpośredniego w przyśpieszonym terminie 25 dni. Co do zasady, na podstawie art. 87 ust. 2 (z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a) ustawy o VAT, zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym następuje na rachunek bankowy podatnika, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia.

REKLAMA

Termin ten może ulec skróceniu do 25 dni od dnia złożenia deklaracji. Nie mogą wystąpić o skrócenie terminu zwrotu podatnicy, którzy wykonują czynności opodatkowane w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed zarejestrowaniem ich jako podatników NIP UE i nie wpłacili wymaganej kaucji uprawniającej do żądania zwrotu na ogólnych warunkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik któremu przysługuje to prawo i chce z niego skorzystać, musi wystąpić z umotywowanym wnioskiem złożonym wraz z deklaracją VAT.

Aby uzyskać zwrot przyśpieszony, podatnik VAT musi łącznie spełnić następujące warunki:

• zapłacić należności wynikające z faktur bezpośrednio ich wystawcy, z których podatek naliczony wykazany został w deklaracji. Zapłata musi nastąpić zgodnie z zasadami określonymi w art. 22 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Dlatego podatnik musi zapłacić za te faktury za pośrednictwem rachunku bankowego w każdym przypadku, gdy poniższe warunki są spełnione łącznie:

- stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz

- jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15 000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.

Warunek ten dotyczy wszystkich faktur których podatek naliczony dotyczy, a nie tylko tych, z których podatnik domaga się zwrotu podatku, np. za zakup środka trwałego. Większość organów skarbowych wymaga, by zapłata należności nastąpiła nie później, niż do chwili złożenia deklaracji;

• zapłacić kwoty podatku naliczonego wynikające z dokumentów celnych, z tytułu importu towarów, od którego wykazany został podatek naliczony w deklaracji. W tym przypadku obowiązek zapłaty odnosi się wyłącznie do kwoty VAT wynikającej z tych dokumentów lub decyzji, a nie całej należności z tytułu importu towaru;

• wykazać w deklaracji kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, jeżeli w rozliczeniu wykazany został VAT naliczony od tych czynności.

Niespełnienie któregokolwiek z wymaganych warunków spowoduje dokonanie zwrotu w terminie ustawowym 60 dni lub 180 dni.

Wzór wniosku o skrócenie terminu zwrotu VAT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD

W deklaracji za kwiecień podatnik wykazał następujący obrót:

- obrót ze sprzedaży opodatkowanej stawką VAT 3% - 5000 zł, VAT 150 zł,

- obrót ze sprzedaży opodatkowanej stawką 7% - 10 000 zł, VAT 700 zł,

- obrót ze sprzedaży opodatkowanej stawką 22% - 22 000 zł, VAT 4840 zł.

oraz następujące zakupy

- zakup środków trwałych o wartości 35 000 zł VAT 7700 zł.

- pozostałe zakupy - 25 000 zł, VAT 5200 zł.

- kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji 2000 zł.

Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym stanowi wartość (7700 + 5200 + 2000) - (150 + 700 + 4840) = 14 900 - 5690 = 9210 zł. Podatnik wystąpił o zwrot bezpośredni kwoty 7700 zł w terminie 25 dni. Pozostała kwota nadwyżki 1510 zł została wykazana do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy. Aby żądanie było skuteczne, powinien zapłacić w całości należności zarówno z faktur dotyczących podatku naliczonego od zakupu środka trwałego (7700 zł), jak i od pozostałych zakupów (tj. 5200 zł).

 

W przedstawionej w pytaniu sytuacji należność nie została zapłacona z 2 wykazanych w deklaracji faktur. Oznacza to tym samym, że wymagany warunek nie został przez Pana spełniony. Odmowa urzędu skarbowego dokonania zwrotu w żądanym terminie będzie zatem zasadna.

Aby uniknąć takiej sytuacji powinien Pan nie wykazywać w deklaracji za ten okres rozliczeniowy, zakupów z niezapłaconych faktur a wykazać je w rozliczeniu za miesiąc następny. Możliwość taką dopuszcza regulacja art. 86 ust. 10 i 11 ustawy. Zgodnie z tym przepisem prawo do odliczenia VAT przysługuje w miesiącu otrzymania faktury albo w miesiącu następnym. Jeżeliby Pan dokonał rozliczenia tych 2 nierozliczonych faktur w miesiącu następnym warunki zostałyby spełnione.

PRZYKŁAD

Załóżmy, że w sytuacji z poprzedniego przykładu nie ująłby Pan w deklaracji niezapłaconych faktur dot. 'pozostałych zakupów' o łącznej wartości netto 5 500 VAT 1210 zł.

Pana rozliczeni byłoby następujące:

- obrót ze sprzedaży bez zmian,

- zakupy

- zakup środków trwałych o wartości 35 000 zł VAT 7 700 zł.

- pozostałe zakupy - 19 500 zł, VAT 3990 zł.

- kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji 2000 zł.

Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym wynosiłaby (7700 + 3990 + 2000) - (150 + 700 + 4840) = 13 690 - 5 690 = 8000 zł. Kwota żądanego zwrotu 7 700, pozostała nadwyżka w kwocie 300 do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.

W takiej sytuacji urząd nie miałby podstaw do odmowy zwrotu bezpośredniego żądanej kwoty w terminie 25 dni.

•art. 86 ust. 2-6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

Mariusz Darecki

Ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA