REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są warunki żądania zwrotu w terminie 25 dni

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z deklaracją VAT mam zamiar złożyć wniosek o zwrot przyśpieszony w terminie 25 dni za czerwiec z tytułu zakupu maszyn (środki trwałe). Faktury zakupowe na środki trwałe są zapłacone. Ale dwie faktury nie są zapłacone. Kontrahent określił na nich termin do zapłaty - 1 października br. Faktury dotyczą pozostałych zakupów. Czy US ma prawo odmówić mi zwrotu przyśpieszonego?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Tak, urząd ma podstawę do odmowy zwrotu w żądanym terminie, ponieważ wymagany warunek otrzymania zwrotu nie został spełniony.

UZASADNIENIE

Istotnie, w przedstawionej w pytaniu sytuacji urząd skarbowy ma podstawę do odmowy zwrotu bezpośredniego w przyśpieszonym terminie 25 dni. Co do zasady, na podstawie art. 87 ust. 2 (z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a) ustawy o VAT, zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym następuje na rachunek bankowy podatnika, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia.

Termin ten może ulec skróceniu do 25 dni od dnia złożenia deklaracji. Nie mogą wystąpić o skrócenie terminu zwrotu podatnicy, którzy wykonują czynności opodatkowane w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed zarejestrowaniem ich jako podatników NIP UE i nie wpłacili wymaganej kaucji uprawniającej do żądania zwrotu na ogólnych warunkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik któremu przysługuje to prawo i chce z niego skorzystać, musi wystąpić z umotywowanym wnioskiem złożonym wraz z deklaracją VAT.

Aby uzyskać zwrot przyśpieszony, podatnik VAT musi łącznie spełnić następujące warunki:

• zapłacić należności wynikające z faktur bezpośrednio ich wystawcy, z których podatek naliczony wykazany został w deklaracji. Zapłata musi nastąpić zgodnie z zasadami określonymi w art. 22 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Dlatego podatnik musi zapłacić za te faktury za pośrednictwem rachunku bankowego w każdym przypadku, gdy poniższe warunki są spełnione łącznie:

- stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz

REKLAMA

- jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15 000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.

Warunek ten dotyczy wszystkich faktur których podatek naliczony dotyczy, a nie tylko tych, z których podatnik domaga się zwrotu podatku, np. za zakup środka trwałego. Większość organów skarbowych wymaga, by zapłata należności nastąpiła nie później, niż do chwili złożenia deklaracji;

• zapłacić kwoty podatku naliczonego wynikające z dokumentów celnych, z tytułu importu towarów, od którego wykazany został podatek naliczony w deklaracji. W tym przypadku obowiązek zapłaty odnosi się wyłącznie do kwoty VAT wynikającej z tych dokumentów lub decyzji, a nie całej należności z tytułu importu towaru;

• wykazać w deklaracji kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, jeżeli w rozliczeniu wykazany został VAT naliczony od tych czynności.

Niespełnienie któregokolwiek z wymaganych warunków spowoduje dokonanie zwrotu w terminie ustawowym 60 dni lub 180 dni.

Wzór wniosku o skrócenie terminu zwrotu VAT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD

W deklaracji za kwiecień podatnik wykazał następujący obrót:

- obrót ze sprzedaży opodatkowanej stawką VAT 3% - 5000 zł, VAT 150 zł,

- obrót ze sprzedaży opodatkowanej stawką 7% - 10 000 zł, VAT 700 zł,

- obrót ze sprzedaży opodatkowanej stawką 22% - 22 000 zł, VAT 4840 zł.

oraz następujące zakupy

- zakup środków trwałych o wartości 35 000 zł VAT 7700 zł.

- pozostałe zakupy - 25 000 zł, VAT 5200 zł.

- kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji 2000 zł.

Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym stanowi wartość (7700 + 5200 + 2000) - (150 + 700 + 4840) = 14 900 - 5690 = 9210 zł. Podatnik wystąpił o zwrot bezpośredni kwoty 7700 zł w terminie 25 dni. Pozostała kwota nadwyżki 1510 zł została wykazana do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy. Aby żądanie było skuteczne, powinien zapłacić w całości należności zarówno z faktur dotyczących podatku naliczonego od zakupu środka trwałego (7700 zł), jak i od pozostałych zakupów (tj. 5200 zł).

 

REKLAMA

W przedstawionej w pytaniu sytuacji należność nie została zapłacona z 2 wykazanych w deklaracji faktur. Oznacza to tym samym, że wymagany warunek nie został przez Pana spełniony. Odmowa urzędu skarbowego dokonania zwrotu w żądanym terminie będzie zatem zasadna.

Aby uniknąć takiej sytuacji powinien Pan nie wykazywać w deklaracji za ten okres rozliczeniowy, zakupów z niezapłaconych faktur a wykazać je w rozliczeniu za miesiąc następny. Możliwość taką dopuszcza regulacja art. 86 ust. 10 i 11 ustawy. Zgodnie z tym przepisem prawo do odliczenia VAT przysługuje w miesiącu otrzymania faktury albo w miesiącu następnym. Jeżeliby Pan dokonał rozliczenia tych 2 nierozliczonych faktur w miesiącu następnym warunki zostałyby spełnione.

PRZYKŁAD

Załóżmy, że w sytuacji z poprzedniego przykładu nie ująłby Pan w deklaracji niezapłaconych faktur dot. 'pozostałych zakupów' o łącznej wartości netto 5 500 VAT 1210 zł.

Pana rozliczeni byłoby następujące:

- obrót ze sprzedaży bez zmian,

- zakupy

- zakup środków trwałych o wartości 35 000 zł VAT 7 700 zł.

- pozostałe zakupy - 19 500 zł, VAT 3990 zł.

- kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji 2000 zł.

Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym wynosiłaby (7700 + 3990 + 2000) - (150 + 700 + 4840) = 13 690 - 5 690 = 8000 zł. Kwota żądanego zwrotu 7 700, pozostała nadwyżka w kwocie 300 do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.

W takiej sytuacji urząd nie miałby podstaw do odmowy zwrotu bezpośredniego żądanej kwoty w terminie 25 dni.

•art. 86 ust. 2-6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

Mariusz Darecki

Ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA