REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są warunki żądania zwrotu w terminie 25 dni

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z deklaracją VAT mam zamiar złożyć wniosek o zwrot przyśpieszony w terminie 25 dni za czerwiec z tytułu zakupu maszyn (środki trwałe). Faktury zakupowe na środki trwałe są zapłacone. Ale dwie faktury nie są zapłacone. Kontrahent określił na nich termin do zapłaty - 1 października br. Faktury dotyczą pozostałych zakupów. Czy US ma prawo odmówić mi zwrotu przyśpieszonego?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Tak, urząd ma podstawę do odmowy zwrotu w żądanym terminie, ponieważ wymagany warunek otrzymania zwrotu nie został spełniony.

UZASADNIENIE

Istotnie, w przedstawionej w pytaniu sytuacji urząd skarbowy ma podstawę do odmowy zwrotu bezpośredniego w przyśpieszonym terminie 25 dni. Co do zasady, na podstawie art. 87 ust. 2 (z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a) ustawy o VAT, zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym następuje na rachunek bankowy podatnika, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia.

Termin ten może ulec skróceniu do 25 dni od dnia złożenia deklaracji. Nie mogą wystąpić o skrócenie terminu zwrotu podatnicy, którzy wykonują czynności opodatkowane w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed zarejestrowaniem ich jako podatników NIP UE i nie wpłacili wymaganej kaucji uprawniającej do żądania zwrotu na ogólnych warunkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik któremu przysługuje to prawo i chce z niego skorzystać, musi wystąpić z umotywowanym wnioskiem złożonym wraz z deklaracją VAT.

Aby uzyskać zwrot przyśpieszony, podatnik VAT musi łącznie spełnić następujące warunki:

• zapłacić należności wynikające z faktur bezpośrednio ich wystawcy, z których podatek naliczony wykazany został w deklaracji. Zapłata musi nastąpić zgodnie z zasadami określonymi w art. 22 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Dlatego podatnik musi zapłacić za te faktury za pośrednictwem rachunku bankowego w każdym przypadku, gdy poniższe warunki są spełnione łącznie:

- stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz

REKLAMA

- jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15 000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.

Warunek ten dotyczy wszystkich faktur których podatek naliczony dotyczy, a nie tylko tych, z których podatnik domaga się zwrotu podatku, np. za zakup środka trwałego. Większość organów skarbowych wymaga, by zapłata należności nastąpiła nie później, niż do chwili złożenia deklaracji;

• zapłacić kwoty podatku naliczonego wynikające z dokumentów celnych, z tytułu importu towarów, od którego wykazany został podatek naliczony w deklaracji. W tym przypadku obowiązek zapłaty odnosi się wyłącznie do kwoty VAT wynikającej z tych dokumentów lub decyzji, a nie całej należności z tytułu importu towaru;

• wykazać w deklaracji kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, jeżeli w rozliczeniu wykazany został VAT naliczony od tych czynności.

Niespełnienie któregokolwiek z wymaganych warunków spowoduje dokonanie zwrotu w terminie ustawowym 60 dni lub 180 dni.

Wzór wniosku o skrócenie terminu zwrotu VAT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD

W deklaracji za kwiecień podatnik wykazał następujący obrót:

- obrót ze sprzedaży opodatkowanej stawką VAT 3% - 5000 zł, VAT 150 zł,

- obrót ze sprzedaży opodatkowanej stawką 7% - 10 000 zł, VAT 700 zł,

- obrót ze sprzedaży opodatkowanej stawką 22% - 22 000 zł, VAT 4840 zł.

oraz następujące zakupy

- zakup środków trwałych o wartości 35 000 zł VAT 7700 zł.

- pozostałe zakupy - 25 000 zł, VAT 5200 zł.

- kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji 2000 zł.

Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym stanowi wartość (7700 + 5200 + 2000) - (150 + 700 + 4840) = 14 900 - 5690 = 9210 zł. Podatnik wystąpił o zwrot bezpośredni kwoty 7700 zł w terminie 25 dni. Pozostała kwota nadwyżki 1510 zł została wykazana do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy. Aby żądanie było skuteczne, powinien zapłacić w całości należności zarówno z faktur dotyczących podatku naliczonego od zakupu środka trwałego (7700 zł), jak i od pozostałych zakupów (tj. 5200 zł).

 

REKLAMA

W przedstawionej w pytaniu sytuacji należność nie została zapłacona z 2 wykazanych w deklaracji faktur. Oznacza to tym samym, że wymagany warunek nie został przez Pana spełniony. Odmowa urzędu skarbowego dokonania zwrotu w żądanym terminie będzie zatem zasadna.

Aby uniknąć takiej sytuacji powinien Pan nie wykazywać w deklaracji za ten okres rozliczeniowy, zakupów z niezapłaconych faktur a wykazać je w rozliczeniu za miesiąc następny. Możliwość taką dopuszcza regulacja art. 86 ust. 10 i 11 ustawy. Zgodnie z tym przepisem prawo do odliczenia VAT przysługuje w miesiącu otrzymania faktury albo w miesiącu następnym. Jeżeliby Pan dokonał rozliczenia tych 2 nierozliczonych faktur w miesiącu następnym warunki zostałyby spełnione.

PRZYKŁAD

Załóżmy, że w sytuacji z poprzedniego przykładu nie ująłby Pan w deklaracji niezapłaconych faktur dot. 'pozostałych zakupów' o łącznej wartości netto 5 500 VAT 1210 zł.

Pana rozliczeni byłoby następujące:

- obrót ze sprzedaży bez zmian,

- zakupy

- zakup środków trwałych o wartości 35 000 zł VAT 7 700 zł.

- pozostałe zakupy - 19 500 zł, VAT 3990 zł.

- kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji 2000 zł.

Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym wynosiłaby (7700 + 3990 + 2000) - (150 + 700 + 4840) = 13 690 - 5 690 = 8000 zł. Kwota żądanego zwrotu 7 700, pozostała nadwyżka w kwocie 300 do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.

W takiej sytuacji urząd nie miałby podstaw do odmowy zwrotu bezpośredniego żądanej kwoty w terminie 25 dni.

•art. 86 ust. 2-6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

Mariusz Darecki

Ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA