REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczać VAT z faktur wydrukowanych z Internetu

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Korzystam służbowo (działalność gospodarcza) z telefonu internetowego. Zasilam go kwotą wpłacaną na konto dostawcy, po czym mogę ze strony internetowej wydrukować fakturę. Niestety na fakturze drukuje się również adres strony internetowej oraz data z godziną wydruku. Odliczyłem VAT i zaliczyłem w koszty kilka takich faktur. W urzędzie poinformowano mnie, że nie mogę odliczać VAT z takiej faktury. Co w takim przypadku zrobić? Czy rzeczywiście nie można odliczyć VAT z takiej faktury?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Nie można odliczyć VAT z takiej faktury. Należy wystąpić o wystawienie faktury lub wydanie duplikatu faktury. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Nabywca może odliczyć VAT z oryginału faktury lub faktury wysłanej drogą elektroniczną, ale wyłącznie w systemie EDI lub zabezpieczonej bezpiecznym podpisem elektronicznym.

REKLAMA

Zasadą jest, że nabywca może odliczyć VAT z oryginału faktury wystawionej w formie papierowej, którą otrzymał od sprzedawcy. Od tej zasady przewidziano wyjątek. Nabywca może odliczyć VAT z faktury otrzymanej drogą elektroniczną. Jednak faktury muszą spełniać wymagania przewidziane w rozporządzeniu w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur. Faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej, pod warunkiem że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane (§ 4 rozporządzenia):

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) bezpiecznym podpisem elektronicznym,

2) poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI).

Tych warunków nie spełnia faktura wydrukowana z Internetu. Dlatego nabywca nie może z niej odliczyć VAT. Podatek naliczony podlegający odliczeniu ustala się bowiem na podstawie faktury otrzymanej przez nabywcę (art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT). Nie ma znaczenia, że w przypadku faktur za usługi telekomunikacyjne o terminie odliczenia decyduje termin płatności, a nie moment otrzymania faktury. Brak faktury u nabywcy zawsze pozbawia go prawa do odliczenia, a wydrukowanej faktury nie można uznać za fakturę elektroniczną. Oznacza to, że nie otrzymał Pan w ogóle faktury. Dlatego bezpodstawnie odliczał Pan VAT z tych wydruków. Również organy podatkowe uznają, że faktury wydrukowane przez nabywcę nie można uznać za fakturę dającą prawo do odliczenia VAT.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w piśmie z 13 września 2007 r. nr 1472/RPP1/443-265/ 07/MIRT uznał, że: „Faktury wydrukowane przez nabywcę na własnej drukarce nie rodzą żadnych skutków prawnych, bowiem są one wyłącznie przekazaniem do wiadomości odbiorcy treści faktury, a nie wystawieniem i doręczeniem dokumentu, o którym mowa w ww. art. 106 ust. 1 ustawy. Taka faktura nie może być podstawą do odliczenia podatku VAT”.

Powinien Pan wystąpić do firmy, która świadczy na Pana rzecz usługi, o wystawienie faktur w formie papierowej lub ich duplikatów i przesłanie ich oryginałów. Ponieważ w przypadku faktur za usługi telekomunikacyjne o odliczeniu decyduje termin płatności, to termin odliczenia VAT z otrzymanych faktur będzie taki sam jak z wydruków.

Należy jednak jak najszybciej wystąpić o wystawienie tych faktur, gdyż w przypadku kontroli zostanie Pan pozbawiony podatku naliczonego odliczonego z tych wydruków. Jeśli otrzyma Pan oryginały faktur, niepotrzebna będzie korekta deklaracji.

Korekta byłaby konieczna, gdyby chodziło o faktury za usługi,w przypadku których o terminie odliczenia decyduje moment otrzymania faktury, a nie termin płatności.

PRZYKŁAD

Spółka od stycznia 2008 r. drukowała faktury z Internetu za leasing samochodu (wart. netto 800 zł, VAT 176 zł). W lipcu otrzymała informację, że takie postępowanie jest nieprawidłowe. Dlatego złożyła korekty deklaracji za okres od stycznia do czerwca br., obniżając w nich podatek naliczony o kwotę 176 zł. Wystąpiła również do leasingodawcy o wystawienie faktur. Sześć faktur otrzymała 21 lipca. Dlatego w deklaracji za lipiec będzie mogła odliczyć VAT z tych sześciu faktur w wysokości 1056 zł (176 zł x 6).

• art. 86 ust. 2 pkt 10 i ust. 10 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA