REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczać VAT z faktur wydrukowanych z Internetu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Korzystam służbowo (działalność gospodarcza) z telefonu internetowego. Zasilam go kwotą wpłacaną na konto dostawcy, po czym mogę ze strony internetowej wydrukować fakturę. Niestety na fakturze drukuje się również adres strony internetowej oraz data z godziną wydruku. Odliczyłem VAT i zaliczyłem w koszty kilka takich faktur. W urzędzie poinformowano mnie, że nie mogę odliczać VAT z takiej faktury. Co w takim przypadku zrobić? Czy rzeczywiście nie można odliczyć VAT z takiej faktury?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Nie można odliczyć VAT z takiej faktury. Należy wystąpić o wystawienie faktury lub wydanie duplikatu faktury. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Nabywca może odliczyć VAT z oryginału faktury lub faktury wysłanej drogą elektroniczną, ale wyłącznie w systemie EDI lub zabezpieczonej bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Zasadą jest, że nabywca może odliczyć VAT z oryginału faktury wystawionej w formie papierowej, którą otrzymał od sprzedawcy. Od tej zasady przewidziano wyjątek. Nabywca może odliczyć VAT z faktury otrzymanej drogą elektroniczną. Jednak faktury muszą spełniać wymagania przewidziane w rozporządzeniu w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur. Faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej, pod warunkiem że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane (§ 4 rozporządzenia):

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) bezpiecznym podpisem elektronicznym,

2) poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI).

REKLAMA

Tych warunków nie spełnia faktura wydrukowana z Internetu. Dlatego nabywca nie może z niej odliczyć VAT. Podatek naliczony podlegający odliczeniu ustala się bowiem na podstawie faktury otrzymanej przez nabywcę (art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT). Nie ma znaczenia, że w przypadku faktur za usługi telekomunikacyjne o terminie odliczenia decyduje termin płatności, a nie moment otrzymania faktury. Brak faktury u nabywcy zawsze pozbawia go prawa do odliczenia, a wydrukowanej faktury nie można uznać za fakturę elektroniczną. Oznacza to, że nie otrzymał Pan w ogóle faktury. Dlatego bezpodstawnie odliczał Pan VAT z tych wydruków. Również organy podatkowe uznają, że faktury wydrukowane przez nabywcę nie można uznać za fakturę dającą prawo do odliczenia VAT.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w piśmie z 13 września 2007 r. nr 1472/RPP1/443-265/ 07/MIRT uznał, że: „Faktury wydrukowane przez nabywcę na własnej drukarce nie rodzą żadnych skutków prawnych, bowiem są one wyłącznie przekazaniem do wiadomości odbiorcy treści faktury, a nie wystawieniem i doręczeniem dokumentu, o którym mowa w ww. art. 106 ust. 1 ustawy. Taka faktura nie może być podstawą do odliczenia podatku VAT”.

Powinien Pan wystąpić do firmy, która świadczy na Pana rzecz usługi, o wystawienie faktur w formie papierowej lub ich duplikatów i przesłanie ich oryginałów. Ponieważ w przypadku faktur za usługi telekomunikacyjne o odliczeniu decyduje termin płatności, to termin odliczenia VAT z otrzymanych faktur będzie taki sam jak z wydruków.

Należy jednak jak najszybciej wystąpić o wystawienie tych faktur, gdyż w przypadku kontroli zostanie Pan pozbawiony podatku naliczonego odliczonego z tych wydruków. Jeśli otrzyma Pan oryginały faktur, niepotrzebna będzie korekta deklaracji.

Korekta byłaby konieczna, gdyby chodziło o faktury za usługi,w przypadku których o terminie odliczenia decyduje moment otrzymania faktury, a nie termin płatności.

PRZYKŁAD

Spółka od stycznia 2008 r. drukowała faktury z Internetu za leasing samochodu (wart. netto 800 zł, VAT 176 zł). W lipcu otrzymała informację, że takie postępowanie jest nieprawidłowe. Dlatego złożyła korekty deklaracji za okres od stycznia do czerwca br., obniżając w nich podatek naliczony o kwotę 176 zł. Wystąpiła również do leasingodawcy o wystawienie faktur. Sześć faktur otrzymała 21 lipca. Dlatego w deklaracji za lipiec będzie mogła odliczyć VAT z tych sześciu faktur w wysokości 1056 zł (176 zł x 6).

• art. 86 ust. 2 pkt 10 i ust. 10 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA