REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczać VAT z faktur wydrukowanych z Internetu

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Korzystam służbowo (działalność gospodarcza) z telefonu internetowego. Zasilam go kwotą wpłacaną na konto dostawcy, po czym mogę ze strony internetowej wydrukować fakturę. Niestety na fakturze drukuje się również adres strony internetowej oraz data z godziną wydruku. Odliczyłem VAT i zaliczyłem w koszty kilka takich faktur. W urzędzie poinformowano mnie, że nie mogę odliczać VAT z takiej faktury. Co w takim przypadku zrobić? Czy rzeczywiście nie można odliczyć VAT z takiej faktury?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Nie można odliczyć VAT z takiej faktury. Należy wystąpić o wystawienie faktury lub wydanie duplikatu faktury. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Nabywca może odliczyć VAT z oryginału faktury lub faktury wysłanej drogą elektroniczną, ale wyłącznie w systemie EDI lub zabezpieczonej bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Zasadą jest, że nabywca może odliczyć VAT z oryginału faktury wystawionej w formie papierowej, którą otrzymał od sprzedawcy. Od tej zasady przewidziano wyjątek. Nabywca może odliczyć VAT z faktury otrzymanej drogą elektroniczną. Jednak faktury muszą spełniać wymagania przewidziane w rozporządzeniu w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur. Faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej, pod warunkiem że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane (§ 4 rozporządzenia):

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) bezpiecznym podpisem elektronicznym,

2) poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI).

Tych warunków nie spełnia faktura wydrukowana z Internetu. Dlatego nabywca nie może z niej odliczyć VAT. Podatek naliczony podlegający odliczeniu ustala się bowiem na podstawie faktury otrzymanej przez nabywcę (art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT). Nie ma znaczenia, że w przypadku faktur za usługi telekomunikacyjne o terminie odliczenia decyduje termin płatności, a nie moment otrzymania faktury. Brak faktury u nabywcy zawsze pozbawia go prawa do odliczenia, a wydrukowanej faktury nie można uznać za fakturę elektroniczną. Oznacza to, że nie otrzymał Pan w ogóle faktury. Dlatego bezpodstawnie odliczał Pan VAT z tych wydruków. Również organy podatkowe uznają, że faktury wydrukowane przez nabywcę nie można uznać za fakturę dającą prawo do odliczenia VAT.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w piśmie z 13 września 2007 r. nr 1472/RPP1/443-265/ 07/MIRT uznał, że: „Faktury wydrukowane przez nabywcę na własnej drukarce nie rodzą żadnych skutków prawnych, bowiem są one wyłącznie przekazaniem do wiadomości odbiorcy treści faktury, a nie wystawieniem i doręczeniem dokumentu, o którym mowa w ww. art. 106 ust. 1 ustawy. Taka faktura nie może być podstawą do odliczenia podatku VAT”.

Powinien Pan wystąpić do firmy, która świadczy na Pana rzecz usługi, o wystawienie faktur w formie papierowej lub ich duplikatów i przesłanie ich oryginałów. Ponieważ w przypadku faktur za usługi telekomunikacyjne o odliczeniu decyduje termin płatności, to termin odliczenia VAT z otrzymanych faktur będzie taki sam jak z wydruków.

Należy jednak jak najszybciej wystąpić o wystawienie tych faktur, gdyż w przypadku kontroli zostanie Pan pozbawiony podatku naliczonego odliczonego z tych wydruków. Jeśli otrzyma Pan oryginały faktur, niepotrzebna będzie korekta deklaracji.

Korekta byłaby konieczna, gdyby chodziło o faktury za usługi,w przypadku których o terminie odliczenia decyduje moment otrzymania faktury, a nie termin płatności.

PRZYKŁAD

Spółka od stycznia 2008 r. drukowała faktury z Internetu za leasing samochodu (wart. netto 800 zł, VAT 176 zł). W lipcu otrzymała informację, że takie postępowanie jest nieprawidłowe. Dlatego złożyła korekty deklaracji za okres od stycznia do czerwca br., obniżając w nich podatek naliczony o kwotę 176 zł. Wystąpiła również do leasingodawcy o wystawienie faktur. Sześć faktur otrzymała 21 lipca. Dlatego w deklaracji za lipiec będzie mogła odliczyć VAT z tych sześciu faktur w wysokości 1056 zł (176 zł x 6).

• art. 86 ust. 2 pkt 10 i ust. 10 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA