REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczać VAT z faktur wydrukowanych z Internetu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Korzystam służbowo (działalność gospodarcza) z telefonu internetowego. Zasilam go kwotą wpłacaną na konto dostawcy, po czym mogę ze strony internetowej wydrukować fakturę. Niestety na fakturze drukuje się również adres strony internetowej oraz data z godziną wydruku. Odliczyłem VAT i zaliczyłem w koszty kilka takich faktur. W urzędzie poinformowano mnie, że nie mogę odliczać VAT z takiej faktury. Co w takim przypadku zrobić? Czy rzeczywiście nie można odliczyć VAT z takiej faktury?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Nie można odliczyć VAT z takiej faktury. Należy wystąpić o wystawienie faktury lub wydanie duplikatu faktury. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Nabywca może odliczyć VAT z oryginału faktury lub faktury wysłanej drogą elektroniczną, ale wyłącznie w systemie EDI lub zabezpieczonej bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Zasadą jest, że nabywca może odliczyć VAT z oryginału faktury wystawionej w formie papierowej, którą otrzymał od sprzedawcy. Od tej zasady przewidziano wyjątek. Nabywca może odliczyć VAT z faktury otrzymanej drogą elektroniczną. Jednak faktury muszą spełniać wymagania przewidziane w rozporządzeniu w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur. Faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej, pod warunkiem że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane (§ 4 rozporządzenia):

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) bezpiecznym podpisem elektronicznym,

2) poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI).

Tych warunków nie spełnia faktura wydrukowana z Internetu. Dlatego nabywca nie może z niej odliczyć VAT. Podatek naliczony podlegający odliczeniu ustala się bowiem na podstawie faktury otrzymanej przez nabywcę (art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT). Nie ma znaczenia, że w przypadku faktur za usługi telekomunikacyjne o terminie odliczenia decyduje termin płatności, a nie moment otrzymania faktury. Brak faktury u nabywcy zawsze pozbawia go prawa do odliczenia, a wydrukowanej faktury nie można uznać za fakturę elektroniczną. Oznacza to, że nie otrzymał Pan w ogóle faktury. Dlatego bezpodstawnie odliczał Pan VAT z tych wydruków. Również organy podatkowe uznają, że faktury wydrukowane przez nabywcę nie można uznać za fakturę dającą prawo do odliczenia VAT.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w piśmie z 13 września 2007 r. nr 1472/RPP1/443-265/ 07/MIRT uznał, że: „Faktury wydrukowane przez nabywcę na własnej drukarce nie rodzą żadnych skutków prawnych, bowiem są one wyłącznie przekazaniem do wiadomości odbiorcy treści faktury, a nie wystawieniem i doręczeniem dokumentu, o którym mowa w ww. art. 106 ust. 1 ustawy. Taka faktura nie może być podstawą do odliczenia podatku VAT”.

Powinien Pan wystąpić do firmy, która świadczy na Pana rzecz usługi, o wystawienie faktur w formie papierowej lub ich duplikatów i przesłanie ich oryginałów. Ponieważ w przypadku faktur za usługi telekomunikacyjne o odliczeniu decyduje termin płatności, to termin odliczenia VAT z otrzymanych faktur będzie taki sam jak z wydruków.

Należy jednak jak najszybciej wystąpić o wystawienie tych faktur, gdyż w przypadku kontroli zostanie Pan pozbawiony podatku naliczonego odliczonego z tych wydruków. Jeśli otrzyma Pan oryginały faktur, niepotrzebna będzie korekta deklaracji.

Korekta byłaby konieczna, gdyby chodziło o faktury za usługi,w przypadku których o terminie odliczenia decyduje moment otrzymania faktury, a nie termin płatności.

PRZYKŁAD

Spółka od stycznia 2008 r. drukowała faktury z Internetu za leasing samochodu (wart. netto 800 zł, VAT 176 zł). W lipcu otrzymała informację, że takie postępowanie jest nieprawidłowe. Dlatego złożyła korekty deklaracji za okres od stycznia do czerwca br., obniżając w nich podatek naliczony o kwotę 176 zł. Wystąpiła również do leasingodawcy o wystawienie faktur. Sześć faktur otrzymała 21 lipca. Dlatego w deklaracji za lipiec będzie mogła odliczyć VAT z tych sześciu faktur w wysokości 1056 zł (176 zł x 6).

• art. 86 ust. 2 pkt 10 i ust. 10 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA