REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć VAT, gdy usługę wykonano częściowo

Paweł Dymlang
Prawnik, doradca podatkowy. Trener i wykładowca z prawa podatkowego; specjalizacja: podatek od towarów i usług, podatek dochodowy od osób prawnych, podatek dochodowy od osób fizycznych. Obecnie prowadzący własną kancelarię doradztwa podatkowego. Doświadczony szkoleniowiec, ma za sobą przeszło 1700 szkoleń otwartych i zamkniętych. Autor licznych publikacji prasowych i książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zleciliśmy biuru projektowemu wykonanie projektu rozbudowy zakładu. Projekt wstępny został wykonany i dostałam na to fakturę. Końcowy projekt niestety był tak błędny, że firma zrezygnowała z tego biura. Czy z faktury za projekt wstępny mogę odliczyć VAT? Obecnie zaniechaliśmy tej inwestycji.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tak, może Pani odliczyć VAT za częściowe wykonanie usługi. Podstawowym warunkiem jest stwierdzenie powstania obowiązku podatkowego u usługodawcy z tytułu wykonanej usługi. Organy podatkowe mogą zakwestionować to odliczenie, gdyż inwestycja została zaniechana. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Podatnik może odliczyć VAT z faktury dokumentującej częściowe wykonanie usługi. Warunkiem jest uznanie, że faktura VAT potwierdza rzeczywiste wykonanie usługi częściowej. Ponadto sprzedawca musi mieć podstawę do wystawienia tej faktury, która najczęściej wynika z umowy zawartej z kontrahentem.

REKLAMA

Kiedy można odliczyć VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby faktura VAT wywoływała skutki prawne, musi potwierdzać albo dostawę towarów, albo świadczenie usług, albo otrzymanie zaliczki na z góry skonkretyzowany przedmiot zamówienia. Wątpliwości podatnika co do możliwości odliczenia biorą się zapewne z brzmienia przepisów ustawy o VAT.

W przypadku otrzymania faktury innej niż potwierdzająca fakt otrzymania zaliczki przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi. Przepis ten nie dotyczy niektórych usług, wśród których nie ma jednak usług projektowych, o których mowa w pytaniu (art. 86 ust. 12 ustawy o VAT).

WAŻNE!

Nabywca usługi projektowej może odliczyć VAT z faktury, pod warunkiem że faktura dokumentuje całościowe lub częściowe wykonanie usługi.

Jeżeli z zawartej umowy wynika wykonywanie usługi projektowej etapami (projekt wstępny ogólny i projekt końcowy) i rodziło to obowiązek wzajemnych rozliczeń czy potwierdzenia częściowego wykonania usługi (np. protokół odbioru), to na usługodawcy ciążył tym samym obowiązek wystawienia faktury za częściowe, rzeczywiste wykonanie usługi.

U usługodawcy powstał w tym zakresie obowiązek podatkowy w podatku należnym. W ramach tej samej umowy de facto dochodzi do realizacji dwóch odrębnych świadczeń, z których jedno zostało zrealizowane.

Kiedy urząd może zakwestionować odliczenie VAT

Puste faktury

Wprzypadku faktury za częściowo wykonaną usługę odpada również zarzut i kolejna obawa, że faktura za projekt wstępny nie potwierdza rzeczywiście wykonanej usługi. Podatnik posiada bowiem dowody wskazujące na wykonanie tego etapu usługi (projekt, protokół odbioru, postanowienia umowne etc.). Natomiast nabywca usługi nie może odliczać podatku naliczonego z tzw. pustych faktur, czyli faktur, w których wykazuje się należność wraz z podatkiem za czynność faktycznie niewykonaną (niemającą miejsca) - art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a) ustawy.

Wydatek niezaliczany do kosztów

Z kolejnych ograniczeń w zakresie możliwości odliczania podatku naliczonego, tym samym zarzutów ze strony organów skarbowych co do tego uprawnienia, których mógłby się obawiać podatnik, jest możliwość zaliczenia poniesionego wydatku do koszów uzyskania przychodów. Prawo polskie, inaczej niż przepisy prawa wspólnotowego, uzależnia prawo do odliczenia podatku naliczonego od teoretycznej możliwości zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów. Burzy tym samym naczelną zasadę neutralności obowiązującą w systemie podatku od wartości dodanej.

Polski podatnik nie może odliczyć VAT od dokonanego zakupu, jeżeli wydatki na jego nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Wyjątkiem są przypadki, gdy brak możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem z podatku dochodowego (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).

 

Jeżeli poniesione wydatki na zakup projektu rozbudowy zakładu są kosztami realizacji inwestycji (ze stanu faktycznego podanego w pytaniu bezpośrednio to nie wynika) i podatnik podejmie decyzję o jej zaniechaniu, to mamy do czynienia z wydatkami, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 41 updop, art. 23 ust. 1 pkt 35 updof). Z wykładni literalnej przepisu wynikałoby tym samym, że podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku. Co innego wynika z orzecznictwa ETS i sądów krajowych.

Stanowisko ETS

ETS orzekł, że podatnik jest uprawniony do odliczenia VAT naliczonego na towary i usługi nabyte w związku z pracami inwestycyjnymi wykonanymi z przeznaczeniem ich na planowaną działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu. Nabyte prawo do odliczenia pozostaje w mocy, nawet jeśli w wyniku niezależnych od niego okoliczności podatnik nigdy nie wykorzystał nabytych towarów lub usług do transakcji podlegających opodatkowaniu (sprawa C-37/95 Belgische Staat v Ghent Coal Terminal NV). Trybunał stwierdził, że prawo do odliczenia, jeśli już powstało, to pozostaje w mocy, nawet jeśli planowana działalność gospodarcza nigdy nie zakończyła się transakcją podlegającą opodatkowaniu (sprawa C-110/94 Intercommunale voor zeewaterontzilting (INZO) v. Belgische Staat).

WAŻNE!

Według ETS podatnik może odliczyć VAT, nawet jeśli w wyniku niezależnych od niego okoliczności nigdy nie wykorzystał nabytych towarów lub usług do transakcji podlegających opodatkowaniu.

Sądy krajowe

Takie stanowisko zajmują również sądy krajowe. WSA w Warszawie w wyroku z 26 lipca 2007 r. (sygn. akt III SA/Wa 135/2007) uznał, że przyjęcie, że koszty zaniechanej inwestycji nie stanowią kosztów uzyskania przychodu, nie oznacza bezpośredniego pozbawienia odliczenia podatku od towarów i usług.

Jak powinien postąpić podatnik

Jeżeli podatnik nie chce wchodzić w spór z organami skarbowym w tej nadal kontrowersyjnej sprawie, w przypadku zaniechania inwestycji nie odlicza podatku naliczonego związanego z wydatkami na nią poniesionymi. Nie stanowią one bowiem kosztów uzyskania przychodów. Ma on prawo do zaliczenia nieodliczonego podatku naliczonego od tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) updop, art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) updof). Podatek naliczony niepodlegający odliczeniu na podstawie przepisów ustawy o VAT stanowi koszt uzyskania przychodów. Potwierdzają to również organy podatkowe (m.in. pismo z 2 kwietnia 2007 r., 1472/ROP1/423-63/07/ /KUKM Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego).

• art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 12, art. 88 ust. 1 pkt 2, art. 88 ust. 3a pkt 4, art. 108 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 130, poz. 826

Paweł Dymlang

doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA