REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć VAT, gdy usługę wykonano częściowo

Paweł Dymlang
Prawnik, doradca podatkowy. Trener i wykładowca z prawa podatkowego; specjalizacja: podatek od towarów i usług, podatek dochodowy od osób prawnych, podatek dochodowy od osób fizycznych. Obecnie prowadzący własną kancelarię doradztwa podatkowego. Doświadczony szkoleniowiec, ma za sobą przeszło 1700 szkoleń otwartych i zamkniętych. Autor licznych publikacji prasowych i książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zleciliśmy biuru projektowemu wykonanie projektu rozbudowy zakładu. Projekt wstępny został wykonany i dostałam na to fakturę. Końcowy projekt niestety był tak błędny, że firma zrezygnowała z tego biura. Czy z faktury za projekt wstępny mogę odliczyć VAT? Obecnie zaniechaliśmy tej inwestycji.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tak, może Pani odliczyć VAT za częściowe wykonanie usługi. Podstawowym warunkiem jest stwierdzenie powstania obowiązku podatkowego u usługodawcy z tytułu wykonanej usługi. Organy podatkowe mogą zakwestionować to odliczenie, gdyż inwestycja została zaniechana. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Podatnik może odliczyć VAT z faktury dokumentującej częściowe wykonanie usługi. Warunkiem jest uznanie, że faktura VAT potwierdza rzeczywiste wykonanie usługi częściowej. Ponadto sprzedawca musi mieć podstawę do wystawienia tej faktury, która najczęściej wynika z umowy zawartej z kontrahentem.

REKLAMA

Kiedy można odliczyć VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby faktura VAT wywoływała skutki prawne, musi potwierdzać albo dostawę towarów, albo świadczenie usług, albo otrzymanie zaliczki na z góry skonkretyzowany przedmiot zamówienia. Wątpliwości podatnika co do możliwości odliczenia biorą się zapewne z brzmienia przepisów ustawy o VAT.

W przypadku otrzymania faktury innej niż potwierdzająca fakt otrzymania zaliczki przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi. Przepis ten nie dotyczy niektórych usług, wśród których nie ma jednak usług projektowych, o których mowa w pytaniu (art. 86 ust. 12 ustawy o VAT).

WAŻNE!

Nabywca usługi projektowej może odliczyć VAT z faktury, pod warunkiem że faktura dokumentuje całościowe lub częściowe wykonanie usługi.

Jeżeli z zawartej umowy wynika wykonywanie usługi projektowej etapami (projekt wstępny ogólny i projekt końcowy) i rodziło to obowiązek wzajemnych rozliczeń czy potwierdzenia częściowego wykonania usługi (np. protokół odbioru), to na usługodawcy ciążył tym samym obowiązek wystawienia faktury za częściowe, rzeczywiste wykonanie usługi.

U usługodawcy powstał w tym zakresie obowiązek podatkowy w podatku należnym. W ramach tej samej umowy de facto dochodzi do realizacji dwóch odrębnych świadczeń, z których jedno zostało zrealizowane.

Kiedy urząd może zakwestionować odliczenie VAT

Puste faktury

Wprzypadku faktury za częściowo wykonaną usługę odpada również zarzut i kolejna obawa, że faktura za projekt wstępny nie potwierdza rzeczywiście wykonanej usługi. Podatnik posiada bowiem dowody wskazujące na wykonanie tego etapu usługi (projekt, protokół odbioru, postanowienia umowne etc.). Natomiast nabywca usługi nie może odliczać podatku naliczonego z tzw. pustych faktur, czyli faktur, w których wykazuje się należność wraz z podatkiem za czynność faktycznie niewykonaną (niemającą miejsca) - art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a) ustawy.

Wydatek niezaliczany do kosztów

Z kolejnych ograniczeń w zakresie możliwości odliczania podatku naliczonego, tym samym zarzutów ze strony organów skarbowych co do tego uprawnienia, których mógłby się obawiać podatnik, jest możliwość zaliczenia poniesionego wydatku do koszów uzyskania przychodów. Prawo polskie, inaczej niż przepisy prawa wspólnotowego, uzależnia prawo do odliczenia podatku naliczonego od teoretycznej możliwości zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów. Burzy tym samym naczelną zasadę neutralności obowiązującą w systemie podatku od wartości dodanej.

Polski podatnik nie może odliczyć VAT od dokonanego zakupu, jeżeli wydatki na jego nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Wyjątkiem są przypadki, gdy brak możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem z podatku dochodowego (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).

 

Jeżeli poniesione wydatki na zakup projektu rozbudowy zakładu są kosztami realizacji inwestycji (ze stanu faktycznego podanego w pytaniu bezpośrednio to nie wynika) i podatnik podejmie decyzję o jej zaniechaniu, to mamy do czynienia z wydatkami, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 41 updop, art. 23 ust. 1 pkt 35 updof). Z wykładni literalnej przepisu wynikałoby tym samym, że podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku. Co innego wynika z orzecznictwa ETS i sądów krajowych.

Stanowisko ETS

ETS orzekł, że podatnik jest uprawniony do odliczenia VAT naliczonego na towary i usługi nabyte w związku z pracami inwestycyjnymi wykonanymi z przeznaczeniem ich na planowaną działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu. Nabyte prawo do odliczenia pozostaje w mocy, nawet jeśli w wyniku niezależnych od niego okoliczności podatnik nigdy nie wykorzystał nabytych towarów lub usług do transakcji podlegających opodatkowaniu (sprawa C-37/95 Belgische Staat v Ghent Coal Terminal NV). Trybunał stwierdził, że prawo do odliczenia, jeśli już powstało, to pozostaje w mocy, nawet jeśli planowana działalność gospodarcza nigdy nie zakończyła się transakcją podlegającą opodatkowaniu (sprawa C-110/94 Intercommunale voor zeewaterontzilting (INZO) v. Belgische Staat).

WAŻNE!

Według ETS podatnik może odliczyć VAT, nawet jeśli w wyniku niezależnych od niego okoliczności nigdy nie wykorzystał nabytych towarów lub usług do transakcji podlegających opodatkowaniu.

Sądy krajowe

Takie stanowisko zajmują również sądy krajowe. WSA w Warszawie w wyroku z 26 lipca 2007 r. (sygn. akt III SA/Wa 135/2007) uznał, że przyjęcie, że koszty zaniechanej inwestycji nie stanowią kosztów uzyskania przychodu, nie oznacza bezpośredniego pozbawienia odliczenia podatku od towarów i usług.

Jak powinien postąpić podatnik

Jeżeli podatnik nie chce wchodzić w spór z organami skarbowym w tej nadal kontrowersyjnej sprawie, w przypadku zaniechania inwestycji nie odlicza podatku naliczonego związanego z wydatkami na nią poniesionymi. Nie stanowią one bowiem kosztów uzyskania przychodów. Ma on prawo do zaliczenia nieodliczonego podatku naliczonego od tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) updop, art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) updof). Podatek naliczony niepodlegający odliczeniu na podstawie przepisów ustawy o VAT stanowi koszt uzyskania przychodów. Potwierdzają to również organy podatkowe (m.in. pismo z 2 kwietnia 2007 r., 1472/ROP1/423-63/07/ /KUKM Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego).

• art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 12, art. 88 ust. 1 pkt 2, art. 88 ust. 3a pkt 4, art. 108 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 130, poz. 826

Paweł Dymlang

doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA