REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy jest możliwe anulowanie faktury i skorygowanie należnego VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Michalak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik wystawił fakturę VAT za usługi transportowe. Usługi te miały zostać wykonane w przyszłym miesiącu. Tymczasem nabywca usług zrezygnował z naszej firmy jako wykonawcy usług transportowych. Odmówił także przyjęcia faktury i faktury korygującej oraz potwierdził na piśmie, że usługa transportowa na jego rzecz nigdy nie została przez naszą spółkę wykonana. Nasz dział księgowości przedwcześnie zaewidencjonował jednak fakturę w ewidencji sprzedaży. Podatek należy z tytułu tej usługi w wysokości 5400 zł został odprowadzony. Czy w takim przypadku możemy anulować fakturę i skorygować deklarację, w której uwzględniliśmy fakturę? Wystawiliśmy nabywcy fakturę korygującą do „zera”, ale tej również nie chce przyjąć. Jak wobec tego powinniśmy postąpić?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Nabywca usługi miał prawo odmówić przyjęcia zarówno pierwotnej faktury za usługę transportową, której Państwo dla niego nie wykonali, jak i korekty tej faktury. Nie mieli Państwo bowiem podstaw do tego, żeby wystawiać fakturę korygującą. Faktury można jednak anulować, ponieważ nie zostały dopuszczone do obrotu prawnego. W konsekwencji anulowania faktury są Państwo upoważnieni do zmniejszenia podatku należnego wykazanego pierwotnie w deklaracji VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym uwzględniono wartości wynikające z anulowanych faktur VAT, poprzez złożenie korekty deklaracji VAT-7. Jednak do momentu złożenia korekty deklaracji VAT-7 podatnik jest zobowiązany uiścić kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego, wykazaną w pierwszej wersji deklaracji VAT-7 za dany miesiąc rozliczeniowy.

UZASADNIENIE

Anulowanie faktur nie zostało nigdzie przez ustawodawcę uregulowane. Jednak w praktyce jest dopuszczalne w sytuacji, gdy faktura nie trafiła do obrotu prawnego. Innymi słowy skoro nabywca nie otrzymał faktycznie faktury, oznacza to że nie trafiła ona do obrotu. Jeśli wystawca posiada zarówno oryginał jak i kopie tych faktur, może je anulować, bez wystawiania faktur korygujących. Faktury VAT dokumentują faktycznie wykonane usługi bądź dostawę towarów.

Faktura VAT korygująca

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce często zdarzają się przypadki, że po wystawieniu faktury VAT następują zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury. Może się zdarzyć, że wystawiona faktura zawiera błędy. W takim przypadku podatnik ma możliwość skorygowania takiej faktury VAT poprzez wystawienie faktury korygującej.

Podatnik wystawia fakturę korygującą, gdy:

• udzielono rabatów,

• podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub

• w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zgodnie z przepisem § 16 ust. 4 rozporządzenia w sprawie faktur sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę.

Zatem podatnik wystawia fakturę korygującą w sytuacji, kiedy faktura pierwotna wprowadzona została do obrotu prawnego. Przez 'wprowadzenie do obrotu prawnego' należy rozumieć, że faktura została odebrana przez nabywcę danego towaru lub usługi.

WAŻNE!

Jeśli faktura VAT trafiła do odbiorcy i zostało to przez niego potwierdzone, oznacza to, że została ona wprowadzona do obrotu prawnego. Takiej faktury nie można anulować.

Anulowanie faktury VAT

REKLAMA

W przepisach ustawy o VAT nie przewidziano innej formy zmiany błędnych danych zapisanych na fakturze VAT niż faktura korygująca. Żaden z przepisów ustawy ani rozporządzenia nie zawiera regulacji odnoszących się do możliwości anulowania wystawionej przez podatnika faktury VAT. Niemniej jednak w praktyce, w celu uproszczenia obrotu, w przypadku gdy wystawiona faktura VAT nie została wprowadzona do obrotu prawnego (tj. odebrana przez nabywcę) uznaje się powszechnie, że nie ma konieczności poprawiania błędów na fakturze poprzez wystawienie faktury korygującej. Dopuszczalne jest wówczas anulowanie faktury sprowadzające się do przekreślenia oryginału i kopii faktury oraz dokonaniu na nich adnotacji uniemożliwiających ich powtórne wykorzystanie.

Sprzedawca wówczas powinien przechowywać oryginał i kopię faktury wraz z wyjaśnieniem. Ponadto zaznacza się, iż anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy, tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Anulowanie faktur VAT nie powinno stać się powszechną praktyką podatkową, a podatnik wystawiając fakturę VAT, jest zobowiązany dołożyć należytej staranności w dokumentowaniu zaistniałych zdarzeń gospodarczych.

WAŻNE!

Do anulowania faktur VAT powinno dochodzić tylko w wyjątkowych wypadkach. Nie może się to stać powszechną praktyką stosowaną przez podatnika.

 

REKLAMA

Faktury za usługi transportowe powinno się wystawiać najpóźniej w dniu powstania obowiązku podatkowego (otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 30 dnia od dnia wykonania usługi). Nie można jej wystawić wcześniej niż 30 dni przed powstaniem obowiązku podatkowego. Ponieważ nabywca usługi transportowej rezygnował z Państwa usług i nie zapłacił nawet części ceny, mogliście wystawić fakturę dokumentującą wykonanie usługi najwcześniej w dniu jej wykonania. Wówczas wystawiona przez podatnika faktura VAT dokumentowałaby rzeczywistą operację gospodarczą.

Ale ponieważ wystawiona przez Państwa faktura VAT nie została przekazana nabywcy, tym samym nie została wprowadzona do obrotu prawnego. Wystawca faktury znajduje się więc w posiadaniu zarówno oryginału, jak i kopii wystawionej faktury, odbiorca bowiem odmówił nabycia usług i odesłał fakturę VAT wystawcy. Zatem nie mieli Państwo podstaw do wystawienia dokumentu korygującego, który wystawia się do dokumentu posiadanego przez nabywcę.

W takim wypadku macie Państwo prawo do anulowania faktur oraz do zmniejszenia podatku należnego, który rozliczyliście w deklaracji VAT-7. Można to zrobić przez sporządzenie korekty deklaracji, w której została rozliczona przedwcześnie faktura VAT. Gdy została wystawiona faktura korygująca, której nie odebrał klient, można ją również anulować.

Jednak do momentu złożenia korekty deklaracji VAT-7 podatnik jest zobowiązany uiścić kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego, wykazaną w pierwszej wersji deklaracji VAT-7 za dany miesiąc rozliczeniowy.

• art. 106 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 130, poz. 826

• § 13 ust. 1, § 16, § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 89, poz. 542

Ewa Michalak

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA