REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy jest możliwe anulowanie faktury i skorygowanie należnego VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Michalak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik wystawił fakturę VAT za usługi transportowe. Usługi te miały zostać wykonane w przyszłym miesiącu. Tymczasem nabywca usług zrezygnował z naszej firmy jako wykonawcy usług transportowych. Odmówił także przyjęcia faktury i faktury korygującej oraz potwierdził na piśmie, że usługa transportowa na jego rzecz nigdy nie została przez naszą spółkę wykonana. Nasz dział księgowości przedwcześnie zaewidencjonował jednak fakturę w ewidencji sprzedaży. Podatek należy z tytułu tej usługi w wysokości 5400 zł został odprowadzony. Czy w takim przypadku możemy anulować fakturę i skorygować deklarację, w której uwzględniliśmy fakturę? Wystawiliśmy nabywcy fakturę korygującą do „zera”, ale tej również nie chce przyjąć. Jak wobec tego powinniśmy postąpić?

RADA

REKLAMA

Nabywca usługi miał prawo odmówić przyjęcia zarówno pierwotnej faktury za usługę transportową, której Państwo dla niego nie wykonali, jak i korekty tej faktury. Nie mieli Państwo bowiem podstaw do tego, żeby wystawiać fakturę korygującą. Faktury można jednak anulować, ponieważ nie zostały dopuszczone do obrotu prawnego. W konsekwencji anulowania faktury są Państwo upoważnieni do zmniejszenia podatku należnego wykazanego pierwotnie w deklaracji VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym uwzględniono wartości wynikające z anulowanych faktur VAT, poprzez złożenie korekty deklaracji VAT-7. Jednak do momentu złożenia korekty deklaracji VAT-7 podatnik jest zobowiązany uiścić kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego, wykazaną w pierwszej wersji deklaracji VAT-7 za dany miesiąc rozliczeniowy.

UZASADNIENIE

Anulowanie faktur nie zostało nigdzie przez ustawodawcę uregulowane. Jednak w praktyce jest dopuszczalne w sytuacji, gdy faktura nie trafiła do obrotu prawnego. Innymi słowy skoro nabywca nie otrzymał faktycznie faktury, oznacza to że nie trafiła ona do obrotu. Jeśli wystawca posiada zarówno oryginał jak i kopie tych faktur, może je anulować, bez wystawiania faktur korygujących. Faktury VAT dokumentują faktycznie wykonane usługi bądź dostawę towarów.

Faktura VAT korygująca

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce często zdarzają się przypadki, że po wystawieniu faktury VAT następują zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury. Może się zdarzyć, że wystawiona faktura zawiera błędy. W takim przypadku podatnik ma możliwość skorygowania takiej faktury VAT poprzez wystawienie faktury korygującej.

Podatnik wystawia fakturę korygującą, gdy:

• udzielono rabatów,

• podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub

• w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zgodnie z przepisem § 16 ust. 4 rozporządzenia w sprawie faktur sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę.

Zatem podatnik wystawia fakturę korygującą w sytuacji, kiedy faktura pierwotna wprowadzona została do obrotu prawnego. Przez 'wprowadzenie do obrotu prawnego' należy rozumieć, że faktura została odebrana przez nabywcę danego towaru lub usługi.

WAŻNE!

Jeśli faktura VAT trafiła do odbiorcy i zostało to przez niego potwierdzone, oznacza to, że została ona wprowadzona do obrotu prawnego. Takiej faktury nie można anulować.

Anulowanie faktury VAT

W przepisach ustawy o VAT nie przewidziano innej formy zmiany błędnych danych zapisanych na fakturze VAT niż faktura korygująca. Żaden z przepisów ustawy ani rozporządzenia nie zawiera regulacji odnoszących się do możliwości anulowania wystawionej przez podatnika faktury VAT. Niemniej jednak w praktyce, w celu uproszczenia obrotu, w przypadku gdy wystawiona faktura VAT nie została wprowadzona do obrotu prawnego (tj. odebrana przez nabywcę) uznaje się powszechnie, że nie ma konieczności poprawiania błędów na fakturze poprzez wystawienie faktury korygującej. Dopuszczalne jest wówczas anulowanie faktury sprowadzające się do przekreślenia oryginału i kopii faktury oraz dokonaniu na nich adnotacji uniemożliwiających ich powtórne wykorzystanie.

Sprzedawca wówczas powinien przechowywać oryginał i kopię faktury wraz z wyjaśnieniem. Ponadto zaznacza się, iż anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy, tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Anulowanie faktur VAT nie powinno stać się powszechną praktyką podatkową, a podatnik wystawiając fakturę VAT, jest zobowiązany dołożyć należytej staranności w dokumentowaniu zaistniałych zdarzeń gospodarczych.

WAŻNE!

Do anulowania faktur VAT powinno dochodzić tylko w wyjątkowych wypadkach. Nie może się to stać powszechną praktyką stosowaną przez podatnika.

 

Faktury za usługi transportowe powinno się wystawiać najpóźniej w dniu powstania obowiązku podatkowego (otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 30 dnia od dnia wykonania usługi). Nie można jej wystawić wcześniej niż 30 dni przed powstaniem obowiązku podatkowego. Ponieważ nabywca usługi transportowej rezygnował z Państwa usług i nie zapłacił nawet części ceny, mogliście wystawić fakturę dokumentującą wykonanie usługi najwcześniej w dniu jej wykonania. Wówczas wystawiona przez podatnika faktura VAT dokumentowałaby rzeczywistą operację gospodarczą.

Ale ponieważ wystawiona przez Państwa faktura VAT nie została przekazana nabywcy, tym samym nie została wprowadzona do obrotu prawnego. Wystawca faktury znajduje się więc w posiadaniu zarówno oryginału, jak i kopii wystawionej faktury, odbiorca bowiem odmówił nabycia usług i odesłał fakturę VAT wystawcy. Zatem nie mieli Państwo podstaw do wystawienia dokumentu korygującego, który wystawia się do dokumentu posiadanego przez nabywcę.

W takim wypadku macie Państwo prawo do anulowania faktur oraz do zmniejszenia podatku należnego, który rozliczyliście w deklaracji VAT-7. Można to zrobić przez sporządzenie korekty deklaracji, w której została rozliczona przedwcześnie faktura VAT. Gdy została wystawiona faktura korygująca, której nie odebrał klient, można ją również anulować.

Jednak do momentu złożenia korekty deklaracji VAT-7 podatnik jest zobowiązany uiścić kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego, wykazaną w pierwszej wersji deklaracji VAT-7 za dany miesiąc rozliczeniowy.

• art. 106 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 130, poz. 826

• § 13 ust. 1, § 16, § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 89, poz. 542

Ewa Michalak

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA