REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy jest możliwe anulowanie faktury i skorygowanie należnego VAT

Ewa Michalak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik wystawił fakturę VAT za usługi transportowe. Usługi te miały zostać wykonane w przyszłym miesiącu. Tymczasem nabywca usług zrezygnował z naszej firmy jako wykonawcy usług transportowych. Odmówił także przyjęcia faktury i faktury korygującej oraz potwierdził na piśmie, że usługa transportowa na jego rzecz nigdy nie została przez naszą spółkę wykonana. Nasz dział księgowości przedwcześnie zaewidencjonował jednak fakturę w ewidencji sprzedaży. Podatek należy z tytułu tej usługi w wysokości 5400 zł został odprowadzony. Czy w takim przypadku możemy anulować fakturę i skorygować deklarację, w której uwzględniliśmy fakturę? Wystawiliśmy nabywcy fakturę korygującą do „zera”, ale tej również nie chce przyjąć. Jak wobec tego powinniśmy postąpić?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Nabywca usługi miał prawo odmówić przyjęcia zarówno pierwotnej faktury za usługę transportową, której Państwo dla niego nie wykonali, jak i korekty tej faktury. Nie mieli Państwo bowiem podstaw do tego, żeby wystawiać fakturę korygującą. Faktury można jednak anulować, ponieważ nie zostały dopuszczone do obrotu prawnego. W konsekwencji anulowania faktury są Państwo upoważnieni do zmniejszenia podatku należnego wykazanego pierwotnie w deklaracji VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym uwzględniono wartości wynikające z anulowanych faktur VAT, poprzez złożenie korekty deklaracji VAT-7. Jednak do momentu złożenia korekty deklaracji VAT-7 podatnik jest zobowiązany uiścić kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego, wykazaną w pierwszej wersji deklaracji VAT-7 za dany miesiąc rozliczeniowy.

UZASADNIENIE

Anulowanie faktur nie zostało nigdzie przez ustawodawcę uregulowane. Jednak w praktyce jest dopuszczalne w sytuacji, gdy faktura nie trafiła do obrotu prawnego. Innymi słowy skoro nabywca nie otrzymał faktycznie faktury, oznacza to że nie trafiła ona do obrotu. Jeśli wystawca posiada zarówno oryginał jak i kopie tych faktur, może je anulować, bez wystawiania faktur korygujących. Faktury VAT dokumentują faktycznie wykonane usługi bądź dostawę towarów.

Faktura VAT korygująca

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce często zdarzają się przypadki, że po wystawieniu faktury VAT następują zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury. Może się zdarzyć, że wystawiona faktura zawiera błędy. W takim przypadku podatnik ma możliwość skorygowania takiej faktury VAT poprzez wystawienie faktury korygującej.

Podatnik wystawia fakturę korygującą, gdy:

• udzielono rabatów,

• podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub

• w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zgodnie z przepisem § 16 ust. 4 rozporządzenia w sprawie faktur sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę.

Zatem podatnik wystawia fakturę korygującą w sytuacji, kiedy faktura pierwotna wprowadzona została do obrotu prawnego. Przez 'wprowadzenie do obrotu prawnego' należy rozumieć, że faktura została odebrana przez nabywcę danego towaru lub usługi.

WAŻNE!

Jeśli faktura VAT trafiła do odbiorcy i zostało to przez niego potwierdzone, oznacza to, że została ona wprowadzona do obrotu prawnego. Takiej faktury nie można anulować.

Anulowanie faktury VAT

W przepisach ustawy o VAT nie przewidziano innej formy zmiany błędnych danych zapisanych na fakturze VAT niż faktura korygująca. Żaden z przepisów ustawy ani rozporządzenia nie zawiera regulacji odnoszących się do możliwości anulowania wystawionej przez podatnika faktury VAT. Niemniej jednak w praktyce, w celu uproszczenia obrotu, w przypadku gdy wystawiona faktura VAT nie została wprowadzona do obrotu prawnego (tj. odebrana przez nabywcę) uznaje się powszechnie, że nie ma konieczności poprawiania błędów na fakturze poprzez wystawienie faktury korygującej. Dopuszczalne jest wówczas anulowanie faktury sprowadzające się do przekreślenia oryginału i kopii faktury oraz dokonaniu na nich adnotacji uniemożliwiających ich powtórne wykorzystanie.

Sprzedawca wówczas powinien przechowywać oryginał i kopię faktury wraz z wyjaśnieniem. Ponadto zaznacza się, iż anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy, tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Anulowanie faktur VAT nie powinno stać się powszechną praktyką podatkową, a podatnik wystawiając fakturę VAT, jest zobowiązany dołożyć należytej staranności w dokumentowaniu zaistniałych zdarzeń gospodarczych.

WAŻNE!

Do anulowania faktur VAT powinno dochodzić tylko w wyjątkowych wypadkach. Nie może się to stać powszechną praktyką stosowaną przez podatnika.

 

REKLAMA

Faktury za usługi transportowe powinno się wystawiać najpóźniej w dniu powstania obowiązku podatkowego (otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 30 dnia od dnia wykonania usługi). Nie można jej wystawić wcześniej niż 30 dni przed powstaniem obowiązku podatkowego. Ponieważ nabywca usługi transportowej rezygnował z Państwa usług i nie zapłacił nawet części ceny, mogliście wystawić fakturę dokumentującą wykonanie usługi najwcześniej w dniu jej wykonania. Wówczas wystawiona przez podatnika faktura VAT dokumentowałaby rzeczywistą operację gospodarczą.

Ale ponieważ wystawiona przez Państwa faktura VAT nie została przekazana nabywcy, tym samym nie została wprowadzona do obrotu prawnego. Wystawca faktury znajduje się więc w posiadaniu zarówno oryginału, jak i kopii wystawionej faktury, odbiorca bowiem odmówił nabycia usług i odesłał fakturę VAT wystawcy. Zatem nie mieli Państwo podstaw do wystawienia dokumentu korygującego, który wystawia się do dokumentu posiadanego przez nabywcę.

W takim wypadku macie Państwo prawo do anulowania faktur oraz do zmniejszenia podatku należnego, który rozliczyliście w deklaracji VAT-7. Można to zrobić przez sporządzenie korekty deklaracji, w której została rozliczona przedwcześnie faktura VAT. Gdy została wystawiona faktura korygująca, której nie odebrał klient, można ją również anulować.

Jednak do momentu złożenia korekty deklaracji VAT-7 podatnik jest zobowiązany uiścić kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego, wykazaną w pierwszej wersji deklaracji VAT-7 za dany miesiąc rozliczeniowy.

• art. 106 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 130, poz. 826

• § 13 ust. 1, § 16, § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 89, poz. 542

Ewa Michalak

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA