REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odliczyć VAT od leasingu samochodu przy działalności mieszanej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy leasingobiorcą, mamy już u siebie samochód. Czy musimy zrobić badania techniczne, o których mowa w art. 86 ust. 5 ustawy o VAT, żeby odliczać 60-proc. VAT? Czy należy to zrobić na próbnym dowodzie, czy dopiero na stałym? Co z limitem 6000 zł, gdy podatek rozliczamy na podstawie proporcji?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Nie jest konieczne przeprowadzenie dodatkowego badania technicznego, żeby firma mogła odliczyć VAT w wysokości 60%, nie więcej niż 6000 zł. Spełnienie tego warunku jest wymagane w celu odliczenia VAT w całości dla pewnej grupy pojazdów samochodowych. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Ponieważ z pytania nie wynika, jaki rodzaj samochodu jest przedmiotem leasingu, przy udzieleniu odpowiedzi na postawione pytanie należy przede wszystkim wyjaśnić, kiedy wymagane jest dodatkowe badanie techniczne samochodu w celu odliczenia VAT.

Przepisy ustawy o VAT określają trzy rodzaje pojazdów samochodowych, od których odliczenia VAT dokonuje się na odrębnych zasadach, a mianowicie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) pojazdy z prawem do pełnego odliczenia VAT (na zasadach ogólnych), bez spełnienia dodatkowych warunków,

2) pojazdy uprawnione do pełnego odliczenia VAT po uprzednim uzyskaniu zaświadczenia wydanego na podstawie przeprowadzonego dodatkowego badania technicznego potwierdzającego to prawo,

3) pojazdy z prawem do odliczenia VAT w wysokości 60%, nie więcej niż 6000 zł.

Ad 1. Pojazdy z prawem do odliczenia VAT w całości

Prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT, bez spełniania żadnych dodatkowych warunków, przysługuje podatnikom czynnym VAT przy nabyciu lub użytkowaniu (na podstawie umowy leasingu) następujących pojazdów samochodowych:

1) o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony (art. 86 ust. 3 ustawy o VAT);

2) specjalnych - w rozumieniu prawa o ruchu drogowym - o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy o VAT;

3) konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie tego pojazdu.

Prawo do odliczenia VAT od nabycia tych pojazdów nie wymaga spełnienia innych dodatkowych warunków. Odliczenie następuje na ogólnych zasadach, tj. wydatek można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (chyba że samochód podlega amortyzacji), są użytkowane na cele związane z działalnością opodatkowaną VAT, ich nabycie lub użytkowanie jest udokumentowane fakturą;

4) nabytych przez podatników, których przedmiotem prowadzonej działalności jest:

• odprzedaż pojazdów samochodowych w ramach tej działalności,

• oddanie pojazdów samochodowych w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy.

Ad 2. Warunkowe prawo do pełnego odliczenia VAT

Do drugiej grupy pojazdów samochodowych należą takie, które mają dopuszczalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 tony. Posiadają jednak określone art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy cechy, które uprawniają ich nabywców lub użytkowników również do pełnego odliczenia VAT od ich nabycia lub leasingu (na zasadach ogólnych). Warunkiem tego odliczenia jest posiadanie przez nabywcę (użytkownika) zaświadczenia wydanego przez okręgową stację kontroli pojazdów. Zaświadczenie jest wydawane po uprzednim przeprowadzeniu dodatkowego badania technicznego potwierdzającego, że pojazd spełnia jeden z wymienionych warunków uprawniających do tego odliczenia. Na podstawie otrzymanego zaświadczenia właściwy urząd komunikacji dokonuje wpisu do dowodu rejestracyjnego pojazdu o spełnieniu tych warunków (art. 86 ust. 5 ustawy).

Samochody, w przypadku których jest wymagane posiadanie zaświadczenia z okręgowej stacji pojazdów:

• mające jeden rząd siedzeń, oddzielony od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowane na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju wielozadaniowy lub van;

• mające więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków przekracza 50% długości pojazdu;

• mające odkrytą otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

• posiadające kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu.

 

Wprawdzie przepisy ustawy nie rozstrzygają, który z uczestników transakcji (tj. zbywca lub leasingodawca, czy nabywca lub leasingobiorca) zobowiązany jest do przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego. Jednak należy pamiętać, że zaświadczenie to daje uprawnienie nabywcy (leasingobiorcy) do odliczenia VAT wykazanego w fakturze. Jest on poza tym zobowiązany w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania dostarczyć kopię tego zaświadczenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Wynika z tego zatem, że każdy podatnik, chcąc odliczyć VAT w całości, powinien takie zaświadczenie mieć (wystawione na niego, a nie na sprzedawcę) i ponadto uzyskać wpis w dowodzie rejestracyjnym. Wydane na zbywcę samochodu zaświadczenia nie jest skuteczne dla jego nabywcy. Gdyby zatem w sytuacji przedstawionej w pytaniu przedmiotem leasingu był pojazd samochodowy o omawianych cechach, obowiązek przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego ciążyłby na firmie, a nie na leasingodawcy. Leasingodawca i tak zachowuje prawo do pełnego odliczenia VAT bez konieczności posiadania zaświadczenia, ponieważ wydanie samochodu następuje w ramach prowadzonej przez niego działalności.

Jeżeli natomiast chodzi o moment dokonania wpisu, to w zasadzie nie ma on znaczenia. Jeżeli firma uzyskałaby zaświadczenie jeszcze w trakcie posiadania próbnego dowodu rejestracyjnego, to adnotacja o spełnieniu określonych wymagań zostałaby uprzednio do niego wpisana, a następnie przepisana do stałego dowodu rejestracyjnego.

Ad 3. Częściowe odliczenie VAT

Trzecią grupę stanowią samochody osobowe i inne pojazdy samochodowe o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (także równej 3,5 tony) i niedające uprawnienia do pełnego odliczenia VAT. Są to pojazdy, które nie spełniają żadnego z warunków wymienionych w art. 86 ust. 4 ustawy o VAT (tj. omówionych w poprzednim punkcie). Przy ich nabyciu lub przyjęciu do używania na podstawie umowy leasingu przysługuje odliczenie wyłącznie 60% kwoty naliczonego VAT (wykazanej na fakturze) i nie więcej niż 6000 zł. W tym przypadku do odliczenia VAT nie jest wymagane dodatkowe badanie techniczne pojazdu oraz zaświadczenie okręgowej stacji kontroli pojazdów, o którym mowa w art. 86 ust. 5 ustawy.

Z treści pytania wynika, że taka właśnie sytuacja ma miejsce. Dodatkowo firma odlicza VAT na podstawie struktury sprzedaży. Według informacji, jakiej udziela KIP, kwota przysługującego limitu do odliczenia musi również zostać pomniejszona o wskaźnik tej proporcji. Jest to szczególna sytuacja, w której kumulują się dwa ograniczenia w odliczeniu VAT.

Przykład

Na podstawie umowy leasingu (finansowego) firma przyjęła do używania samochód osobowy o wartości netto 65 000 zł plus VAT w wysokości 14 300 zł, niespełniający żadnego z warunków uprawniających do pełnego odliczenia na podstawie wymaganego zaświadczenia. Samochód używany będzie do działalności mieszanej. Firma odlicza VAT na podstawie wskaźnika wstępnej struktury obrotu (za 2007 r.) w wysokości 85%.

Limit odliczenia VAT od samochodu to 60% kwoty 14 300, czyli 8580 zł, nie więcej jednak niż 6000 zł. Maksymalna kwota odliczenia to 6000 zł.

Do kwoty tej firma musi zastosować po raz drugi ograniczenie wynikające ze wskaźnika struktury. Ostateczna kwota odliczenia będzie więc następująca:

6000 zł x 85% = 5100 zł.

W deklaracji VAT firma wykaże podatnik naliczony podlegający odliczeniu od samochodu w kwocie 5100 zł.

Te same ograniczenia w odliczeniu VAT miałyby zastosowanie w leasingu operacyjnym, z tą jednak różnicą, że odliczane byłyby (w pomniejszonych odpowiednio wysokościach miesięcznie) od każdej raty aż do momentu odliczenia łącznej kwoty 5100 zł.

• art. 86 ust. 1-5a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA