REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można skorygować deklarację VAT

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Złożyłem deklarację VAT-7 z wykazaną kwotą do zwrotu. Zostałam wezwany do urzędu w celu przedstawienia dokumentów uprawniających mnie do zastosowania stawki 0% . W trakcie kompletowania dokumentów okazało się, że w stosunku do jednej transakcji nie miałem prawa zastosować stawki 0%. Czy mogę jeszcze złożyć korektę? Czy lepiej poczekać, co na to powie urząd w trakcie czynności sprawdzających?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Należy jak najszybciej skorygować deklarację. Jeżeli jest Pan pewien, że postąpił nieprawidłowo, nie należy czekać z korektą. Najlepiej przed udaniem się z dokumentami do urzędu skorygować deklarację.

UZASADNIENIE

Podatnik może korygować deklarację VAT również w trakcie czynności sprawdzających. Prawo do korekty ulega bowiem zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą. W takim przypadku złożona korekta deklaracji nie wywołuje skutków prawnych (art. 81b Ordynacji podatkowej). Ponieważ w przepisach Ordynacji podatkowej kontrola podatkowa i czynności sprawdzające to dwie różne sprawy, dlatego w przypadku braku wyraźnego wskazania, że czynności sprawdzające zawieszają prawo do korekty, można tej korekty dokonać. Potwierdzają to również sądy administracyjne (m.in. wyrok WSA w Łodzi z 13 kwietnia 2004 r. sygn. akt ISA/Łd 620/03).

REKLAMA

Po zakończeniu kontroli lub postępowania podatkowego prawo do korekty za ten okres przysługuje nadal. Nie dotyczy to korekty rozliczeń VAT. Nie oznacza to pozbawienie podatnika prawa do jakiejkolwiek korekty. Można korygować deklaracje w zakresie innym niż wykryte nieprawidłowości. Korekta jest też dopuszczalna, gdy kontrola nic nie stwierdziła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Składając korektę deklaracji, pamiętaj o następujących sprawach:

1) w poz. 7 deklaracji VAT zaznacz kwadrat 2;

2) wpisz również pozycje, które były wypełnione prawidłowo w pierwotnej deklaracji;

3) jeśli w wyniku korekty ulegnie zmniejszeniu kwota do wpłaty, oblicz kwotę zaległości i należne odsetki i wpłać na rachunek urzędu. Odsetki liczymy od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin płatności, do dnia wpłaty zaległości (art. 53 § 4 Ordynacji podatkowej). Kalkulator odsetek znajduje się na stronie www.bv.infor.pl w zakładce Kalkulatory,

4) jeśli w wyniku korekty ulegnie zmniejszeniu kwota do zwrotu, to zaległość powstaje, gdy jeszcze nie otrzymaliśmy zwrotu. Gdy skorygujemy deklarację przed otrzymanym zwrotem, nie powstaje u nas zaległość podatkowa. Jeżeli korekta odbywa się po wypłacie zwrotu przez urząd, to różnica między kwotą wykazaną a należną jest zaległością. Tylko od tej kwoty liczymy należne odsetki. Odsetki liczymy od dnia zwrotu podatku do dnia wpłaty zaległości (art. 53 § 5 Ordynacji podatkowej). Kalkulator odsetek znajduje się na stronie www.bv.infor.pl w zakładce Kalkulatory,

5) jeśli w wyniku korekty ulegnie zmniejszeniu kwota do przeniesienia na następny miesiąc, nie powstaje u nas zaległość podatkowa; musimy jednak pamiętać o skorygowaniu następnej deklaracji,

6) napisz uzasadnienie korekty, które złóż wraz z korektą deklaracji.

Jeśli spełnimy powyższe warunki, nie grożą nam sankcje karnoskarbowe.

Takie ograniczenia nas nie obowiązują, gdy kontroluje nas urząd kontroli skarbowej. Po kontroli skarbowej możemy złożyć korektę deklaracji VAT. Nie zostanie wtedy nałożone na naszą firmę dodatkowe zobowiązanie podatkowe.

W niektórych przypadkach deklarację za nas może skorygować urząd skarbowy. Istnieje taka możliwość, gdy deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki albo wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami. W takim przypadku urząd może za nas skorygować deklarację, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień, jeżeli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 1000 zł (art. 274 § 1 Ordynacji podatkowej).

Na korektę możemy wnieść sprzeciw do organu, który dokonuje korekty, w terminie 14 dni od dnia doręczenia uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji. Wniesienie sprzeciwu anuluje korektę.

• art. 53, 81, 81b, 274 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 118, poz. 745

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA