REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy budowa domu na działce rekreacyjnej może podlegać 7-proc. stawce VAT

Piotr Marciniak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jaki jest VAT na roboty budowlane dotyczące budowy domków na działkach rekreacyjnych - 7 czy 22%?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Decydujące znaczenie na wysokość stawki VAT ma rodzaj budowanego domu. Jeżeli w projekcie budowlanym i pozwoleniu na budowę określono budynek jako mieszkalny stałego zamieszkania - jego budowa będzie podlegała 7-proc. stawce VAT. Jeśli nie, należy zastosować stawkę 22%.

UZASADNIENIE

Jeśli domek jest klasyfikowany do budynków mieszkalnych stałego zamieszkania firma świadcząca usługi budowlane powinna zastosować stawkę 7%.

REKLAMA

Stawkę VAT 7% podatnicy świadczący usługi budowlane mogą zastosować, gdy budynek spełnia 2 warunki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) został sklasyfikowany pod symbolem PKOB 11 (art. 41 ust. 12-12c w zw. z § 5a ust. 1a rozporządzenia wykonawczego). Z jej zakresu zastosowania wyłączone są natomiast roboty związane z budową i remontem lokali użytkowych położonych w budynkach mieszkalnych oraz roboty dotyczące infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Podlegają one opodatkowaniu 22-proc. stawką VAT;

2) jest budynkiem stałego zamieszkania.

Z powyższego wynika, że decydujące znaczenie na stawkę opodatkowania VAT robót budowlanych ma rodzaj budowanego budynku, a nie rodzaj działki, na którym budowa będzie realizowana.

Czy domek wypoczynkowy jest budynkiem mieszkaniowym

Do obiektów budownictwa mieszkaniowego zaliczamy budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy). Przepisy ustawy o VAT nie definiują jednak pojęcia budynku mieszkalnego. Taką definicję zawiera między innymi klasyfikacja obiektów budowlanych. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. Jeżeli mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana na cele mieszkalne, budynek taki jest klasyfikowany jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Natomiast według klasyfikacji metodycznej zawartej w rozporządzeniu Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w skład ugrupowania 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne wchodzą m.in. samodzielne budynki, takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych, rezydencje wiejskie, domy letnie itp.

Dlatego domki wypoczynkowe również możemy zaliczyć do obiektów budownictwa mieszkaniowego.

 

Kiedy domek wypoczynkowy jest obiektem stałego zamieszkania

Drugim warunkiem jest, aby domek był obiektem stałego zamieszkania. Nie chodzi tu o to, czy domek będzie faktycznie zamieszkany przez cały rok, ale czy jest taka możliwość. Domkiem tzw. całorocznym nie będzie na pewno domek, w którym nie ma ogrzewania. W takim przypadku nawet gdy domek jest zaklasyfikowany do obiektów w klasie PKOB 1110, nie można zastosować stawki 7%. W takim przypadku dostawa takiego domku czy prace budowlane z nim związane muszą być opodatkowane stawką 22%.

Dlatego jeżeli w projekcie budowlanym i pozwoleniu na budowę określono budynek jako mieszkalny (sklasyfikowany w PKOB 111, który będzie służył stałemu zamieszkaniu) - jego budowa będzie podlegała 7-proc. stawce VAT.

Decydujące znaczenie na stawkę opodatkowania ma bowiem charakter budynku, a nie rodzaj gruntu, na którym jest on (ma być) posadowiony.

Stanowisko takie potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 23 listopada 2007 r. nr ITPP1/443-222/07 (uprawniony do jej wydania w imieniu Ministerstwa Finansów), w której stwierdził m.in.: „Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że dom letniskowy, który zamierza Pani nabyć, posiada klasyfikację PKOB 111 i będzie służył stałemu zamieszkaniu, co powoduje, że należy on do grupy obiektów, o których mowa w art. 2 pkt 12. Istotne znaczenie dla opodatkowania obiektów budowlanych ma klasyfikacja PKOB i przeznaczenie budynku do stałego zamieszkania, a nie rodzaj działki, na której będzie dany obiekt posadowiony”.

Mimo że przedmiotowa interpretacja została wydana w oparciu o przepisy obowiązujące do 31 grudnia 2007 r., jest aktualna również w obecnym stanie prawnym.

WAŻNE!

O tym, że budynek ma charakter mieszkalny i jest przeznaczony do stałego zamieszkania, decydują projekt budowlany i pozwolenie na budowę.

• art. 2 pkt 12, art. 41 ust. 12-12c ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 89, poz. 541

Piotr Marciniak

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA