REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy budowa domu na działce rekreacyjnej może podlegać 7-proc. stawce VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Marciniak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jaki jest VAT na roboty budowlane dotyczące budowy domków na działkach rekreacyjnych - 7 czy 22%?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Decydujące znaczenie na wysokość stawki VAT ma rodzaj budowanego domu. Jeżeli w projekcie budowlanym i pozwoleniu na budowę określono budynek jako mieszkalny stałego zamieszkania - jego budowa będzie podlegała 7-proc. stawce VAT. Jeśli nie, należy zastosować stawkę 22%.

UZASADNIENIE

Jeśli domek jest klasyfikowany do budynków mieszkalnych stałego zamieszkania firma świadcząca usługi budowlane powinna zastosować stawkę 7%.

REKLAMA

Stawkę VAT 7% podatnicy świadczący usługi budowlane mogą zastosować, gdy budynek spełnia 2 warunki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) został sklasyfikowany pod symbolem PKOB 11 (art. 41 ust. 12-12c w zw. z § 5a ust. 1a rozporządzenia wykonawczego). Z jej zakresu zastosowania wyłączone są natomiast roboty związane z budową i remontem lokali użytkowych położonych w budynkach mieszkalnych oraz roboty dotyczące infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Podlegają one opodatkowaniu 22-proc. stawką VAT;

2) jest budynkiem stałego zamieszkania.

Z powyższego wynika, że decydujące znaczenie na stawkę opodatkowania VAT robót budowlanych ma rodzaj budowanego budynku, a nie rodzaj działki, na którym budowa będzie realizowana.

Czy domek wypoczynkowy jest budynkiem mieszkaniowym

Do obiektów budownictwa mieszkaniowego zaliczamy budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy). Przepisy ustawy o VAT nie definiują jednak pojęcia budynku mieszkalnego. Taką definicję zawiera między innymi klasyfikacja obiektów budowlanych. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. Jeżeli mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana na cele mieszkalne, budynek taki jest klasyfikowany jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Natomiast według klasyfikacji metodycznej zawartej w rozporządzeniu Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w skład ugrupowania 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne wchodzą m.in. samodzielne budynki, takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych, rezydencje wiejskie, domy letnie itp.

Dlatego domki wypoczynkowe również możemy zaliczyć do obiektów budownictwa mieszkaniowego.

 

Kiedy domek wypoczynkowy jest obiektem stałego zamieszkania

Drugim warunkiem jest, aby domek był obiektem stałego zamieszkania. Nie chodzi tu o to, czy domek będzie faktycznie zamieszkany przez cały rok, ale czy jest taka możliwość. Domkiem tzw. całorocznym nie będzie na pewno domek, w którym nie ma ogrzewania. W takim przypadku nawet gdy domek jest zaklasyfikowany do obiektów w klasie PKOB 1110, nie można zastosować stawki 7%. W takim przypadku dostawa takiego domku czy prace budowlane z nim związane muszą być opodatkowane stawką 22%.

Dlatego jeżeli w projekcie budowlanym i pozwoleniu na budowę określono budynek jako mieszkalny (sklasyfikowany w PKOB 111, który będzie służył stałemu zamieszkaniu) - jego budowa będzie podlegała 7-proc. stawce VAT.

Decydujące znaczenie na stawkę opodatkowania ma bowiem charakter budynku, a nie rodzaj gruntu, na którym jest on (ma być) posadowiony.

Stanowisko takie potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 23 listopada 2007 r. nr ITPP1/443-222/07 (uprawniony do jej wydania w imieniu Ministerstwa Finansów), w której stwierdził m.in.: „Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że dom letniskowy, który zamierza Pani nabyć, posiada klasyfikację PKOB 111 i będzie służył stałemu zamieszkaniu, co powoduje, że należy on do grupy obiektów, o których mowa w art. 2 pkt 12. Istotne znaczenie dla opodatkowania obiektów budowlanych ma klasyfikacja PKOB i przeznaczenie budynku do stałego zamieszkania, a nie rodzaj działki, na której będzie dany obiekt posadowiony”.

Mimo że przedmiotowa interpretacja została wydana w oparciu o przepisy obowiązujące do 31 grudnia 2007 r., jest aktualna również w obecnym stanie prawnym.

WAŻNE!

O tym, że budynek ma charakter mieszkalny i jest przeznaczony do stałego zamieszkania, decydują projekt budowlany i pozwolenie na budowę.

• art. 2 pkt 12, art. 41 ust. 12-12c ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 89, poz. 541

Piotr Marciniak

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA