REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć VAT od prezentów przekazanych kontrahentom

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza firma świadczy usługi reklamowe. Z okazji zbliżających się świąt zamierzamy zakupić ze środków obrotowych kilkanaście butelek drogiego koniaku (każdy za 330 zł) i przekazać je naszym najlepszym kontrahentom. Czy możemy odliczyć VAT od tego rodzaju wydatków?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Od 1 grudnia br. Państwa firma ma prawo odliczyć VAT od wydatków na zakup dla kontrahentów prezentów przekazywanych im z okazji świąt. W tym przypadku nie ma znaczenia, czy wydatki te stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Z pytania wynika, że Państwa firma zamierza z okazji zbliżających się świąt przekazać swoim kontrahentom po butelce drogiego koniaku. W związku z tym powstaje pytanie o możliwość odliczenia VAT z tego tytułu.

Odliczenie VAT od prezentów zakupionych dla kontrahentów do końca listopada br.

Do końca listopada br. decydujące znaczenie przy odliczeniu VAT od wydatków ponoszonych przez podatników miało:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• po pierwsze ich związek ze sprzedażą opodatkowaną,

• po drugie brak wyłączenia określonego wydatku z kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli wydatek nie mógł być zaliczany do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, podatnicy, co do zasady, nie mieli możliwości odliczenia od niego VAT (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do końca listopada br.).

REKLAMA

Zaliczenie lub niezaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na rzecz kontrahentów z okazji świąt były uzależnione od rodzaju przekazywanego im prezentu. Jeżeli podatnik decydował się na wręczenie kontrahentom drobnych upominków, na których znajduje się jego logo albo adres, wydatki te były uznawane przez organy podatkowe za wydatki o charakterze reklamowym. Pozwala to na ich bezpośrednie zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów. W przypadku gdy podatnik decydował się na przekazanie kontrahentom drogich prezentów, na których nie umieszcza swojego logo lub adresu albo zamieszczone logo lub adres były praktycznie niewidoczne, organy podatkowe nakazywały traktować taki wydatek jako wydatek o charakterze reprezentacyjnym. Taka kwalifikacja nie pozwalała na jego zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 23 updof oraz art. 16 ust 1 pkt 28 updop nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów: kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Przykładowo w piśmie z 20 lipca 2007 r. nr 1472/ROP1/423-267/07/MG Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego czytamy: „Przekazywanie gadżetów reklamowych opatrzonych logo firmy, takich jak długopisy, latarki, zestawy pióro i długopis, kartki świąteczne, kubki, smycze, koszulki itp., w sytuacji gdy są to materiały opatrzone widocznym logo Podatnika lub hasłem promującym określone wyroby lub usługi bądź samą Spółkę, będzie można zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów. Natomiast w przypadku gdy są to wartościowe przedmioty, a samo logo Podatnika jest umieszczone w dyskretny, nierzucający się w oczy sposób, to wręczenie takiego przedmiotu ma na celu w istocie stworzenie wizerunku, reprezentację Podatnika. Takie wydatki nie będą mogły być zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów”.

Z pytania nie wynika, czy na butelkach koniaku zostanie umieszczone logo Państwa firmy. W praktyce fakt ten nie będzie miał jednak znaczenia. Z zacytowanego powyżej art. 23 ust. 1 pkt 23 updof oraz art. 16 ust 1 pkt 28 updop wynika jednoznacznie, że zakup alkoholu nie jest kosztem uzyskania przychodów. W związku z tym, jeżeli zakup tego rodzaju towarów odbył się w listopadzie, Państwa firma nie zaliczy poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów i co do zasady nie dokona od nich odliczenia VAT. Odliczenie byłoby możliwe jedynie w przypadku, gdyby Państwo zdecydowali się zastosować art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT. Zgodnie z nim, w sytuacji gdy podatnik nieodpłatnie przekazuje towary, których zakup nie stanowi dla niego kosztów uzyskania przychodów, może odliczyć zapłacony przy ich zakupie VAT, pod warunkiem opodatkowania tego rodzaju czynności VAT.

Odliczenie VAT od prezentów zakupionych dla kontrahentów po 1 grudnia br.

REKLAMA

Jeżeli Państwa firma otrzyma fakturę zakupu koniaku w grudniu, to zastosowanie znajdą znowelizowane przepisy ustawy o VAT. W obowiązującym od 1 grudnia br. stanie prawnym podstawowe znaczenie dla określenia, czy można odliczyć VAT od ponoszonego przez podatnika wydatku, będzie miał związek wydatku ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z uchyleniem w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT bez znaczenia pozostanie fakt, czy ponoszony wydatek może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W praktyce oznacza to, że podatnicy zyskają prawo do odliczania VAT od wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, jeżeli wydatki te są związane z prowadzoną przez nich sprzedażą opodatkowaną.

 

Ponieważ poniesione przez Państwa spółkę wydatki mają służyć podtrzymywaniu dobrych kontaktów z dotychczasowymi kontrahentami, co będzie miało przełożenie na korzystanie przez nich w przyszłości ze świadczonych przez Państwa firmę usług, z całą pewnością są one związane z prowadzoną przez Państwa działalnością opodatkowaną. W związku z tym będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia VAT zapłaconego przy zakupie przekazywanych kontrahentom koniaków.

Ponieważ teraz przysługuje prawo do odliczenia VAT, to gdy nie są to prezenty o małej wartości, to trzeba pamiętać, że według organów podatkowych przekazanie to trzeba będzie opodatkować VAT. O obowiązku opodatkowania przekazania decyduje to, czy prawo do odliczenia przysługiwało, a nie to, czy podatnik faktycznie z odliczenia skorzystał. Podatnik nie ma wyboru.

Obowiązek opodatkowania przekazania na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie wynika z przepisów art. 7 ust. 2 i 3 ustawy. Potwierdzają to również sądy administracyjne.

• art. 86 ustawy z 11 marca 2004 r.o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. - ustawa zmieniająca na dzień oddawania materiałów do druku nie została jeszcze opublikowana

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA