REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć VAT od prezentów przekazanych kontrahentom

Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza firma świadczy usługi reklamowe. Z okazji zbliżających się świąt zamierzamy zakupić ze środków obrotowych kilkanaście butelek drogiego koniaku (każdy za 330 zł) i przekazać je naszym najlepszym kontrahentom. Czy możemy odliczyć VAT od tego rodzaju wydatków?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Od 1 grudnia br. Państwa firma ma prawo odliczyć VAT od wydatków na zakup dla kontrahentów prezentów przekazywanych im z okazji świąt. W tym przypadku nie ma znaczenia, czy wydatki te stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Z pytania wynika, że Państwa firma zamierza z okazji zbliżających się świąt przekazać swoim kontrahentom po butelce drogiego koniaku. W związku z tym powstaje pytanie o możliwość odliczenia VAT z tego tytułu.

Odliczenie VAT od prezentów zakupionych dla kontrahentów do końca listopada br.

Do końca listopada br. decydujące znaczenie przy odliczeniu VAT od wydatków ponoszonych przez podatników miało:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• po pierwsze ich związek ze sprzedażą opodatkowaną,

• po drugie brak wyłączenia określonego wydatku z kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli wydatek nie mógł być zaliczany do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, podatnicy, co do zasady, nie mieli możliwości odliczenia od niego VAT (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do końca listopada br.).

Zaliczenie lub niezaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na rzecz kontrahentów z okazji świąt były uzależnione od rodzaju przekazywanego im prezentu. Jeżeli podatnik decydował się na wręczenie kontrahentom drobnych upominków, na których znajduje się jego logo albo adres, wydatki te były uznawane przez organy podatkowe za wydatki o charakterze reklamowym. Pozwala to na ich bezpośrednie zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów. W przypadku gdy podatnik decydował się na przekazanie kontrahentom drogich prezentów, na których nie umieszcza swojego logo lub adresu albo zamieszczone logo lub adres były praktycznie niewidoczne, organy podatkowe nakazywały traktować taki wydatek jako wydatek o charakterze reprezentacyjnym. Taka kwalifikacja nie pozwalała na jego zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 23 updof oraz art. 16 ust 1 pkt 28 updop nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów: kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Przykładowo w piśmie z 20 lipca 2007 r. nr 1472/ROP1/423-267/07/MG Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego czytamy: „Przekazywanie gadżetów reklamowych opatrzonych logo firmy, takich jak długopisy, latarki, zestawy pióro i długopis, kartki świąteczne, kubki, smycze, koszulki itp., w sytuacji gdy są to materiały opatrzone widocznym logo Podatnika lub hasłem promującym określone wyroby lub usługi bądź samą Spółkę, będzie można zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów. Natomiast w przypadku gdy są to wartościowe przedmioty, a samo logo Podatnika jest umieszczone w dyskretny, nierzucający się w oczy sposób, to wręczenie takiego przedmiotu ma na celu w istocie stworzenie wizerunku, reprezentację Podatnika. Takie wydatki nie będą mogły być zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów”.

Z pytania nie wynika, czy na butelkach koniaku zostanie umieszczone logo Państwa firmy. W praktyce fakt ten nie będzie miał jednak znaczenia. Z zacytowanego powyżej art. 23 ust. 1 pkt 23 updof oraz art. 16 ust 1 pkt 28 updop wynika jednoznacznie, że zakup alkoholu nie jest kosztem uzyskania przychodów. W związku z tym, jeżeli zakup tego rodzaju towarów odbył się w listopadzie, Państwa firma nie zaliczy poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów i co do zasady nie dokona od nich odliczenia VAT. Odliczenie byłoby możliwe jedynie w przypadku, gdyby Państwo zdecydowali się zastosować art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT. Zgodnie z nim, w sytuacji gdy podatnik nieodpłatnie przekazuje towary, których zakup nie stanowi dla niego kosztów uzyskania przychodów, może odliczyć zapłacony przy ich zakupie VAT, pod warunkiem opodatkowania tego rodzaju czynności VAT.

Odliczenie VAT od prezentów zakupionych dla kontrahentów po 1 grudnia br.

REKLAMA

Jeżeli Państwa firma otrzyma fakturę zakupu koniaku w grudniu, to zastosowanie znajdą znowelizowane przepisy ustawy o VAT. W obowiązującym od 1 grudnia br. stanie prawnym podstawowe znaczenie dla określenia, czy można odliczyć VAT od ponoszonego przez podatnika wydatku, będzie miał związek wydatku ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z uchyleniem w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT bez znaczenia pozostanie fakt, czy ponoszony wydatek może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W praktyce oznacza to, że podatnicy zyskają prawo do odliczania VAT od wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, jeżeli wydatki te są związane z prowadzoną przez nich sprzedażą opodatkowaną.

 

Ponieważ poniesione przez Państwa spółkę wydatki mają służyć podtrzymywaniu dobrych kontaktów z dotychczasowymi kontrahentami, co będzie miało przełożenie na korzystanie przez nich w przyszłości ze świadczonych przez Państwa firmę usług, z całą pewnością są one związane z prowadzoną przez Państwa działalnością opodatkowaną. W związku z tym będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia VAT zapłaconego przy zakupie przekazywanych kontrahentom koniaków.

Ponieważ teraz przysługuje prawo do odliczenia VAT, to gdy nie są to prezenty o małej wartości, to trzeba pamiętać, że według organów podatkowych przekazanie to trzeba będzie opodatkować VAT. O obowiązku opodatkowania przekazania decyduje to, czy prawo do odliczenia przysługiwało, a nie to, czy podatnik faktycznie z odliczenia skorzystał. Podatnik nie ma wyboru.

Obowiązek opodatkowania przekazania na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie wynika z przepisów art. 7 ust. 2 i 3 ustawy. Potwierdzają to również sądy administracyjne.

• art. 86 ustawy z 11 marca 2004 r.o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. - ustawa zmieniająca na dzień oddawania materiałów do druku nie została jeszcze opublikowana

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Działalność gospodarcza osoby z niepełnosprawnością. Refundacja PFRON, zwolnienie ze składki zdrowotnej

Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, które prowadzą własną działalność gospodarczą, mają możliwość skorzystania z różnych ulg i form pomocy. Ich zakres i wysokość zależy od stopnia posiadanego orzeczenia o niepełnosprawności oraz ewentualnego prawa do renty. Poniżej przedstawione zostały informacje na temat najpowszechniejszych form wsparcia – w zakresie składki zdrowotnej oraz refundacji składek społecznych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON). Kwestia zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej opisana została z uwzględnieniem prawa przedsiębiorcy do renty.

Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?

Początek każdego roku kalendarzowego to dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą okazja do analizy wyniku finansowego firmy. Czasami okazuje się, że stosowany dotąd sposób rozliczeń przestał być opłacalny lub nie sprawdził się. Zbyt niskie przychody, przekroczenie obowiązujących limitów czy też zmiana skali działalności skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań. Wyjaśniamy, jak zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej.

Uwaga! Twój e-mail do urzędu może być nieważny. Ministerstwo Finansów wyjaśnia pułapkę e-Doręczeń

Czy twoje pismo do urzędu faktycznie dotarło na czas? Ministerstwo Finansów ostrzega: liczy się data nadania, a nie potwierdzenie odbioru! Sprawdź, jak uniknąć kosztownych konsekwencji przy wysyłce dokumentów drogą elektroniczną.

Cyfrowy obieg dokumentów do podpisu w małych i dużych firmach

Nowoczesny obieg dokumentów do podpisu to przyszłość Twojej firmy. Eliminuje opóźnienia, ogranicza ryzyko błędów i gwarantuje bezpieczeństwo danych. Wprowadź cyfrowe rozwiązania i przekonaj się, jak wiele możesz zyskać.

REKLAMA

Funkcjonariusz z III grupą inwalidzką (niezdolny do służby ale zdolny do pracy). Czy ma prawo do podatkowej ulgi rehabilitacyjnej?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej uznał, że funkcjonariusze służb mundurowych, którym przyznano III grupę inwalidztwa (obejmującą zdolnych do pracy ale niezdolnych do służby) - nie mają prawa do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

Ulga termomodernizacyjna 2025: Co nowego w przepisach dla podatników?

Ulga termomodernizacyjna po zmianach. Od początku 2025 roku właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej także w przypadku zakupu i montażu magazynów energii. Jest to kolejna forma wsparcia rozwoju energetyki odnawialnej i zwiększenia opłacalności instalacji prosumenckich.

Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pojawiły się fałszywe wiadomości podszywające się pod Krajową Administrację Skarbową (KAS) zawierające miedzy innymi informacje o konieczności dokonania korekty PIT-17.

REKLAMA

WIBOR zostanie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

REKLAMA