REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć VAT od prezentów przekazanych kontrahentom

Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza firma świadczy usługi reklamowe. Z okazji zbliżających się świąt zamierzamy zakupić ze środków obrotowych kilkanaście butelek drogiego koniaku (każdy za 330 zł) i przekazać je naszym najlepszym kontrahentom. Czy możemy odliczyć VAT od tego rodzaju wydatków?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 grudnia br. Państwa firma ma prawo odliczyć VAT od wydatków na zakup dla kontrahentów prezentów przekazywanych im z okazji świąt. W tym przypadku nie ma znaczenia, czy wydatki te stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Z pytania wynika, że Państwa firma zamierza z okazji zbliżających się świąt przekazać swoim kontrahentom po butelce drogiego koniaku. W związku z tym powstaje pytanie o możliwość odliczenia VAT z tego tytułu.

REKLAMA

Odliczenie VAT od prezentów zakupionych dla kontrahentów do końca listopada br.

Do końca listopada br. decydujące znaczenie przy odliczeniu VAT od wydatków ponoszonych przez podatników miało:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• po pierwsze ich związek ze sprzedażą opodatkowaną,

• po drugie brak wyłączenia określonego wydatku z kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli wydatek nie mógł być zaliczany do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, podatnicy, co do zasady, nie mieli możliwości odliczenia od niego VAT (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do końca listopada br.).

Zaliczenie lub niezaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na rzecz kontrahentów z okazji świąt były uzależnione od rodzaju przekazywanego im prezentu. Jeżeli podatnik decydował się na wręczenie kontrahentom drobnych upominków, na których znajduje się jego logo albo adres, wydatki te były uznawane przez organy podatkowe za wydatki o charakterze reklamowym. Pozwala to na ich bezpośrednie zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów. W przypadku gdy podatnik decydował się na przekazanie kontrahentom drogich prezentów, na których nie umieszcza swojego logo lub adresu albo zamieszczone logo lub adres były praktycznie niewidoczne, organy podatkowe nakazywały traktować taki wydatek jako wydatek o charakterze reprezentacyjnym. Taka kwalifikacja nie pozwalała na jego zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 23 updof oraz art. 16 ust 1 pkt 28 updop nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów: kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Przykładowo w piśmie z 20 lipca 2007 r. nr 1472/ROP1/423-267/07/MG Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego czytamy: „Przekazywanie gadżetów reklamowych opatrzonych logo firmy, takich jak długopisy, latarki, zestawy pióro i długopis, kartki świąteczne, kubki, smycze, koszulki itp., w sytuacji gdy są to materiały opatrzone widocznym logo Podatnika lub hasłem promującym określone wyroby lub usługi bądź samą Spółkę, będzie można zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów. Natomiast w przypadku gdy są to wartościowe przedmioty, a samo logo Podatnika jest umieszczone w dyskretny, nierzucający się w oczy sposób, to wręczenie takiego przedmiotu ma na celu w istocie stworzenie wizerunku, reprezentację Podatnika. Takie wydatki nie będą mogły być zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów”.

Z pytania nie wynika, czy na butelkach koniaku zostanie umieszczone logo Państwa firmy. W praktyce fakt ten nie będzie miał jednak znaczenia. Z zacytowanego powyżej art. 23 ust. 1 pkt 23 updof oraz art. 16 ust 1 pkt 28 updop wynika jednoznacznie, że zakup alkoholu nie jest kosztem uzyskania przychodów. W związku z tym, jeżeli zakup tego rodzaju towarów odbył się w listopadzie, Państwa firma nie zaliczy poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów i co do zasady nie dokona od nich odliczenia VAT. Odliczenie byłoby możliwe jedynie w przypadku, gdyby Państwo zdecydowali się zastosować art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT. Zgodnie z nim, w sytuacji gdy podatnik nieodpłatnie przekazuje towary, których zakup nie stanowi dla niego kosztów uzyskania przychodów, może odliczyć zapłacony przy ich zakupie VAT, pod warunkiem opodatkowania tego rodzaju czynności VAT.

Odliczenie VAT od prezentów zakupionych dla kontrahentów po 1 grudnia br.

Jeżeli Państwa firma otrzyma fakturę zakupu koniaku w grudniu, to zastosowanie znajdą znowelizowane przepisy ustawy o VAT. W obowiązującym od 1 grudnia br. stanie prawnym podstawowe znaczenie dla określenia, czy można odliczyć VAT od ponoszonego przez podatnika wydatku, będzie miał związek wydatku ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z uchyleniem w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT bez znaczenia pozostanie fakt, czy ponoszony wydatek może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W praktyce oznacza to, że podatnicy zyskają prawo do odliczania VAT od wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, jeżeli wydatki te są związane z prowadzoną przez nich sprzedażą opodatkowaną.

 

Ponieważ poniesione przez Państwa spółkę wydatki mają służyć podtrzymywaniu dobrych kontaktów z dotychczasowymi kontrahentami, co będzie miało przełożenie na korzystanie przez nich w przyszłości ze świadczonych przez Państwa firmę usług, z całą pewnością są one związane z prowadzoną przez Państwa działalnością opodatkowaną. W związku z tym będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia VAT zapłaconego przy zakupie przekazywanych kontrahentom koniaków.

Ponieważ teraz przysługuje prawo do odliczenia VAT, to gdy nie są to prezenty o małej wartości, to trzeba pamiętać, że według organów podatkowych przekazanie to trzeba będzie opodatkować VAT. O obowiązku opodatkowania przekazania decyduje to, czy prawo do odliczenia przysługiwało, a nie to, czy podatnik faktycznie z odliczenia skorzystał. Podatnik nie ma wyboru.

Obowiązek opodatkowania przekazania na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie wynika z przepisów art. 7 ust. 2 i 3 ustawy. Potwierdzają to również sądy administracyjne.

• art. 86 ustawy z 11 marca 2004 r.o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. - ustawa zmieniająca na dzień oddawania materiałów do druku nie została jeszcze opublikowana

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA