REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć VAT od prezentów przekazanych kontrahentom

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza firma świadczy usługi reklamowe. Z okazji zbliżających się świąt zamierzamy zakupić ze środków obrotowych kilkanaście butelek drogiego koniaku (każdy za 330 zł) i przekazać je naszym najlepszym kontrahentom. Czy możemy odliczyć VAT od tego rodzaju wydatków?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Od 1 grudnia br. Państwa firma ma prawo odliczyć VAT od wydatków na zakup dla kontrahentów prezentów przekazywanych im z okazji świąt. W tym przypadku nie ma znaczenia, czy wydatki te stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Z pytania wynika, że Państwa firma zamierza z okazji zbliżających się świąt przekazać swoim kontrahentom po butelce drogiego koniaku. W związku z tym powstaje pytanie o możliwość odliczenia VAT z tego tytułu.

Odliczenie VAT od prezentów zakupionych dla kontrahentów do końca listopada br.

Do końca listopada br. decydujące znaczenie przy odliczeniu VAT od wydatków ponoszonych przez podatników miało:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• po pierwsze ich związek ze sprzedażą opodatkowaną,

REKLAMA

• po drugie brak wyłączenia określonego wydatku z kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli wydatek nie mógł być zaliczany do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, podatnicy, co do zasady, nie mieli możliwości odliczenia od niego VAT (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do końca listopada br.).

Zaliczenie lub niezaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na rzecz kontrahentów z okazji świąt były uzależnione od rodzaju przekazywanego im prezentu. Jeżeli podatnik decydował się na wręczenie kontrahentom drobnych upominków, na których znajduje się jego logo albo adres, wydatki te były uznawane przez organy podatkowe za wydatki o charakterze reklamowym. Pozwala to na ich bezpośrednie zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów. W przypadku gdy podatnik decydował się na przekazanie kontrahentom drogich prezentów, na których nie umieszcza swojego logo lub adresu albo zamieszczone logo lub adres były praktycznie niewidoczne, organy podatkowe nakazywały traktować taki wydatek jako wydatek o charakterze reprezentacyjnym. Taka kwalifikacja nie pozwalała na jego zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 23 updof oraz art. 16 ust 1 pkt 28 updop nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów: kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

REKLAMA

Przykładowo w piśmie z 20 lipca 2007 r. nr 1472/ROP1/423-267/07/MG Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego czytamy: „Przekazywanie gadżetów reklamowych opatrzonych logo firmy, takich jak długopisy, latarki, zestawy pióro i długopis, kartki świąteczne, kubki, smycze, koszulki itp., w sytuacji gdy są to materiały opatrzone widocznym logo Podatnika lub hasłem promującym określone wyroby lub usługi bądź samą Spółkę, będzie można zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów. Natomiast w przypadku gdy są to wartościowe przedmioty, a samo logo Podatnika jest umieszczone w dyskretny, nierzucający się w oczy sposób, to wręczenie takiego przedmiotu ma na celu w istocie stworzenie wizerunku, reprezentację Podatnika. Takie wydatki nie będą mogły być zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów”.

Z pytania nie wynika, czy na butelkach koniaku zostanie umieszczone logo Państwa firmy. W praktyce fakt ten nie będzie miał jednak znaczenia. Z zacytowanego powyżej art. 23 ust. 1 pkt 23 updof oraz art. 16 ust 1 pkt 28 updop wynika jednoznacznie, że zakup alkoholu nie jest kosztem uzyskania przychodów. W związku z tym, jeżeli zakup tego rodzaju towarów odbył się w listopadzie, Państwa firma nie zaliczy poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów i co do zasady nie dokona od nich odliczenia VAT. Odliczenie byłoby możliwe jedynie w przypadku, gdyby Państwo zdecydowali się zastosować art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT. Zgodnie z nim, w sytuacji gdy podatnik nieodpłatnie przekazuje towary, których zakup nie stanowi dla niego kosztów uzyskania przychodów, może odliczyć zapłacony przy ich zakupie VAT, pod warunkiem opodatkowania tego rodzaju czynności VAT.

Odliczenie VAT od prezentów zakupionych dla kontrahentów po 1 grudnia br.

Jeżeli Państwa firma otrzyma fakturę zakupu koniaku w grudniu, to zastosowanie znajdą znowelizowane przepisy ustawy o VAT. W obowiązującym od 1 grudnia br. stanie prawnym podstawowe znaczenie dla określenia, czy można odliczyć VAT od ponoszonego przez podatnika wydatku, będzie miał związek wydatku ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z uchyleniem w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT bez znaczenia pozostanie fakt, czy ponoszony wydatek może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W praktyce oznacza to, że podatnicy zyskają prawo do odliczania VAT od wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, jeżeli wydatki te są związane z prowadzoną przez nich sprzedażą opodatkowaną.

 

Ponieważ poniesione przez Państwa spółkę wydatki mają służyć podtrzymywaniu dobrych kontaktów z dotychczasowymi kontrahentami, co będzie miało przełożenie na korzystanie przez nich w przyszłości ze świadczonych przez Państwa firmę usług, z całą pewnością są one związane z prowadzoną przez Państwa działalnością opodatkowaną. W związku z tym będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia VAT zapłaconego przy zakupie przekazywanych kontrahentom koniaków.

Ponieważ teraz przysługuje prawo do odliczenia VAT, to gdy nie są to prezenty o małej wartości, to trzeba pamiętać, że według organów podatkowych przekazanie to trzeba będzie opodatkować VAT. O obowiązku opodatkowania przekazania decyduje to, czy prawo do odliczenia przysługiwało, a nie to, czy podatnik faktycznie z odliczenia skorzystał. Podatnik nie ma wyboru.

Obowiązek opodatkowania przekazania na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie wynika z przepisów art. 7 ust. 2 i 3 ustawy. Potwierdzają to również sądy administracyjne.

• art. 86 ustawy z 11 marca 2004 r.o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. - ustawa zmieniająca na dzień oddawania materiałów do druku nie została jeszcze opublikowana

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

REKLAMA