REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są nowe warunki skorzystania z ulgi na złe długi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aneta Szwęch
Aneta Szwęch
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Proszę o wskazanie, na jakich warunkach można skorzystac z ulgi na złe długi. Podpisałem bowiem umowę na dostawę towarów z kontrahentem, który okazał się być niewypłacalny, a przynajmniej tak mi się wydaje, ponieważ ociąga się z płatnościami za wystawione faktury.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Z ulgi można skorzystać, gdy wierzytelność nie została uregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

UZASADNIENIE

Od 1 grudnia 2008 r. podatnik będzie mógł skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, przy czym nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną w przypadku, gdy wierzytelność nie została uregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze. Aby skorzystać z ulgi wystarczy, żeby dłużnik nie uregulował płatności przez 180 dni.

Dotychczas nieściągalne wierzytelności musiały stanowić koszt uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym i dotyczyły ściśle wskazanych w ustawie przypadków, a mianowicie udokumentowanych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• postanowieniem o nieściągalności uznanym przez wierzyciela jako odpowiadającym stanowi faktycznemu, wydanym przez właściwy organ postępowania egzekucyjnego, albo

• postanowieniem sądu o:

- oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości obejmującej likwidację majątku, gdy majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania, lub

- umorzeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku, gdy majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania, lub

- ukończeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku, albo

• protokołem sporządzonym przez podatnika, stwierdzającym, że przewidywane koszty procesowe i egzekucyjne związane z dochodzeniem wierzytelności byłyby równe albo wyższe od jej kwoty.

REKLAMA

Katalog wierzytelności odpisanych jako nieściągalne jest katalogiem zamkniętym i ogranicza się tylko do wyżej wymienionych przypadków. W rezultacie podatnik nie mógł zastosować ulgi na złe długi do innych wierzytelności nieściągalnych, które nie zostały udokumentowane w sposób określony w ustawie o podatku dochodowym.

W wyniku nowelizacji przepisów definicja nieściągalności nie jest już związana z podatkiem dochodowym. Zmiana ta spowoduje, że z ulgi będzie mógł skorzystać każdy podatnik VAT, któremu dłużnik nie uregulował płatności w ciągu 180 dni od upływu terminu płatności.

Przykład

Pani Janina Kowalska jako osoba fizyczna wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą. Prowadzi hurtownię tkanin. Klient zakupił w jej firmie towar, za który niestety nie zapłacił. Transakcja udokumentowana została fakturą VAT. Pani Kowalska trzykrotnie wzywała dłużnika do zapłaty należności, wysyłając w tym celu wezwanie do zapłaty. Przeprowadziła również wywiad gospodarczy wskazujący na niesolidność kontrahenta.

Na podstawie przepisów obowiązujących przed zmianą ustawy, jej firma nie mogłaby skorzystać z ulgi na złe długi ze względu na brak podstaw do uznania wierzytelności za nieściągalną w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Natomiast według zmienionych przepisów sam fakt braku zapłaty przez okres 180 dni od upływu terminu płatności określonego na fakturze lub w umowie umożliwi podatniczce (wierzycielce) skorygowanie podatku należnego od dokonanej transakcji.

 

REKLAMA

Brak zapłaty wierzytelności przez dłużnika w ciągu 180 dni od upływu terminu płatności nie jest niestety wystarczającym warunkiem, który należy spełnić, aby dokonać korekty podatku należnego od nieuregulowanej należności. Z ulgi na złe długi podatnik (wierzyciel) może skorzystać po łącznym spełnieniu następujących warunków:

W wyniku zmiany przepisów skróceniu uległ okres, w ciągu którego dłużnik - po otrzymaniu od wierzyciela zawiadomienia o skorygowaniu podatku należnego od transakcji - ma czas na uregulowanie zobowiązania. Termin ten został skrócony z 28 dni do 14 dni, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na usprawnienie całej procedury.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Nie sposób jednak nie zwrócić uwagi, że skróceniu - z 5 lat do 2 lat - uległ także okres objęty prawem korekty. Według nowych przepisów obowiązujących od 1 grudnia 2008 r. korektą podatku należnego będzie można objąć tylko dwuletnią wierzytelność wynikającą z faktury VAT. Wydaje się, że zmiana przepisu w tym zakresie dostosowana jest do terminu przedawnienia wierzytelności, który wynika z przepisów Kodeksu cywilnego. Termin przedawnienia roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej wynosi 3 lata - art. 118 k.c., natomiast roszczenia z tytułu sprzedaży dokonanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedawcy przedawniają się z upływem 2 lat - art. 554 k.c. Po upływie okresu przedawnienia wierzytelności nie można już skutecznie dochodzić od dłużnika jej zapłaty. W efekcie, według nowych przepisów, prawo korekty podatku należnego będzie dotyczyło faktury, dla której od daty wystawienia nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona. Tym samym, co do zasady, ulga na złe długi dotyczy wierzytelności nieprzedawnionych.

Przykład

Firma BETA Sp. z o.o. we wrześniu 2008 r. wystawiła fakturę VAT, która nie została zapłacona przez dłużnika. Według zmienionych przepisów dokonanie korekty podatku należnego możliwe będzie najpóźniej do końca 2010 r. Według dotychczasowych przepisów termin ten upłynąłby dopiero z końcem 2012 r.

Warto zwrócić uwagę, że zmianom przepisu, w zakresie dotyczącym okresu, w jakim wierzytelność wynikająca z faktury podlega korekcie podatku należnego, nie towarzyszy przepis przejściowy, który precyzowałby, jakich wierzytelności dotyczy zmieniona regulacja, tj. powstałych po wejściu w życie nowelizacji (od 1 grudnia 2008 r.) czy także tych wcześniejszych. Brak przepisów przejściowych oznacza zatem, że w momencie korzystania z ulgi podatnik ma przyzwolenie na stosowanie nowych regulacji do starych stanów faktycznych, co oznacza, że prawem korekty w ciągu 2 lat od daty wystawienia faktury objęte byłyby również wierzytelności powstałe przed 1 grudnia 2008 r. (jak w podanym przykładzie).

Z prawa do ulgi na złe długi, pomimo spełnienia wymienionych wyżej warunków, w dalszym ciągu nie będą mogły skorzystać te podmioty, pomiędzy którymi występują powiązania o charakterze kapitałowym lub rodzinnym, wymienione w art. 32 ust. 2-4 ustawy. Ulga nie ma też zastosowania do sytuacji, w której dłużnikiem jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej (niebędąca podatnikiem VAT).

• art 118 i art. 554 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny - Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 163, poz. 1012

• art. 23 ust. 1 pkt 20 w zw. z art. 23 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 143, poz. 894

• art. 16 ust. 1 pkt 25 lit. a) w zw. z art. 16 ust. 2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• art. 89a i 89b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. - na dzień oddania materiałów do druku ustawa zmieniająca nie została jeszcze opublikowana

Aneta Szwęch

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA