REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można skorygować VAT po zakończeniu kontroli

Marta Wysocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy mogę skorygować VAT po kontroli podatkowej? W protokole kontroler wskazał na pewne drobne nieprawidłowości rozliczenia VAT należnego i naliczonego. Czy po zakończeniu kontroli mogę złożyć korektę deklaracji VAT?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Tak, gdyż podatnik ma prawo do złożenia korekty deklaracji VAT zarówno po zakończeniu kontroli podatkowej wszczętej na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej, jak i po zakończeniu kontroli skarbowej na podstawie ustawy o kontroli skarbowej. Podatnik ma prawo do złożenia korekty deklaracji VAT również w trakcie trwania kontroli, ale tylko w zakresie nieobjętym tą kontrolą. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Od 1 grudnia 2008 r. został uchylony przepis § 3 art. 81b Ordynacji. Z przepisu tego wynikało, że po zakończeniu kontroli podatkowej podatnik nie może dokonać korekty deklaracji VAT w zakresie, w jakim kontrola stwierdziła nieprawidłowości w rozliczeniu VAT. Nawet jeżeli podatnik złożył taką korektę, była ona nieskuteczna. W efekcie podatnik musiał czekać na wszczęcie pokontrolnego postępowania podatkowego oraz wydanie decyzji wymiarowej.

REKLAMA

Z kolei przepisy o kontroli skarbowej nie przewidywały takiego ograniczenia prawa do korekty. Zatem po zakończeniu kontroli skarbowej podatnik mógł zgodnie z przepisami o kontroli skarbowej dokonać skutecznej korekty deklaracji VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po uchyleniu wspomnianego § 3 w art. 81b Ordynacji podatnik ma prawo do dokonania korekty deklaracji VAT po zakończeniu kontroli podatkowej wszczętej również na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej.

Uchylony przepis § 3 art. 81b był kontrowersyjny i uciążliwy dla podatników. Po pierwsze, z jego literalnej treści wynikało, że podatnik całkowicie traci prawo do jakiejkolwiek korekty VAT po kontroli podatkowej. Dopiero wyjaśnienia organów podatkowych spowodowały ustalenie, że chodzi tylko o utratę prawa do korekty w zakresie objętym przedmiotem kontroli. Po drugie, nie było racjonalnego uzasadnienia dla tego ograniczenia - dlaczego bowiem ograniczać podatnikowi prawo do dokonania dobrowolnej korekty VAT?

Warto zatem wspomnieć, że kierując się pierwszeństwem prawa wspólnotowego, sądy odmawiały stosowania § 3 art. 81b (wyrok WSA w Łodzi z 5 sierpnia 2008 r., sygn. akt I SA/Łd 149/08). Istnieją więc przesłanki, aby stwierdzić, że również przed 1 grudnia 2008 r. podatnicy zachowywali prawo do nieograniczonej korekty VAT naliczonego po kontroli podatkowej zarówno w zakresie nieobjętym kontrolą, jak i w zakresie będącym przedmiotem kontroli.

Prawo do korekty VAT w prawie wspólnotowym

W powołanym wcześniej wyroku z 5 sierpnia 2008 r. WSA w Łodzi podkreślił, że:

Polska od 1 maja 2004 r. jest członkiem Unii Europejskiej, wobec tego wszelkie przepisy stanowione przez tę organizację międzynarodową, w myśl art. 91 ust. 3 Konstytucji RP, stały się częścią polskiego porządku prawnego, i to z pierwszeństwem przed normami prawa krajowego. Co więcej, sąd wskazał, że w razie sprzeczności prawa krajowego z prawem wspólnotowym każdy stosujący prawo winien jest przyznać pierwszeństwo normie prawa wspólnotowego. Z przepisów dyrektywy VAT (art. 184 dyrektywy 2006/112/WE) wynika brak ograniczeń w korzystaniu przez podatnika z prawa do korekty po kontroli podatkowej. W związku z tym art. 81b § 3 Ordynacji podatkowej jako przepis niezgodny z przepisami wspólnotowymi nie może stanowić podstawy do ograniczania prawa do korekty deklaracji.

(...) art. 81b § 3 Ordynacji podatkowej nie może stanowić podstawy do limitowania prawa do korekty. Jest ono uregulowane w przepisach szóstej dyrektywy (obecnie dyrektywa 112). Natomiast art. 20 ust. 1 lit. a szóstej dyrektywy (obecnie art. 184 dyrektywy 112), podlegający bezpośredniemu stosowaniu, nie ogranicza podatnika VAT w korzystaniu z możliwości korygowania deklaracji. W szczególności nie ustanawia przeszkody w korzystaniu z prawa do korekty w postaci kontroli podatkowej. Tym samym przyjąć należy, że możliwość skorygowania deklaracji VAT przysługuje niezależnie od wszczęcia postępowania kontrolnego.

Reasumując, od 1 stycznia 2009 r. podatnik może skutecznie złożyć korektę deklaracji VAT po zakończeniu kontroli, niezależnie od tego, czy jest to kontrola skarbowa czy podatkowa.

• art. 81b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

• art. 184 dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz.Urz. UE L Nr 347, poz. 1

Marta Wysocka

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA