REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można skorygować VAT po zakończeniu kontroli

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Wysocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy mogę skorygować VAT po kontroli podatkowej? W protokole kontroler wskazał na pewne drobne nieprawidłowości rozliczenia VAT należnego i naliczonego. Czy po zakończeniu kontroli mogę złożyć korektę deklaracji VAT?

RADA

REKLAMA

Tak, gdyż podatnik ma prawo do złożenia korekty deklaracji VAT zarówno po zakończeniu kontroli podatkowej wszczętej na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej, jak i po zakończeniu kontroli skarbowej na podstawie ustawy o kontroli skarbowej. Podatnik ma prawo do złożenia korekty deklaracji VAT również w trakcie trwania kontroli, ale tylko w zakresie nieobjętym tą kontrolą. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Od 1 grudnia 2008 r. został uchylony przepis § 3 art. 81b Ordynacji. Z przepisu tego wynikało, że po zakończeniu kontroli podatkowej podatnik nie może dokonać korekty deklaracji VAT w zakresie, w jakim kontrola stwierdziła nieprawidłowości w rozliczeniu VAT. Nawet jeżeli podatnik złożył taką korektę, była ona nieskuteczna. W efekcie podatnik musiał czekać na wszczęcie pokontrolnego postępowania podatkowego oraz wydanie decyzji wymiarowej.

Z kolei przepisy o kontroli skarbowej nie przewidywały takiego ograniczenia prawa do korekty. Zatem po zakończeniu kontroli skarbowej podatnik mógł zgodnie z przepisami o kontroli skarbowej dokonać skutecznej korekty deklaracji VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po uchyleniu wspomnianego § 3 w art. 81b Ordynacji podatnik ma prawo do dokonania korekty deklaracji VAT po zakończeniu kontroli podatkowej wszczętej również na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej.

REKLAMA

Uchylony przepis § 3 art. 81b był kontrowersyjny i uciążliwy dla podatników. Po pierwsze, z jego literalnej treści wynikało, że podatnik całkowicie traci prawo do jakiejkolwiek korekty VAT po kontroli podatkowej. Dopiero wyjaśnienia organów podatkowych spowodowały ustalenie, że chodzi tylko o utratę prawa do korekty w zakresie objętym przedmiotem kontroli. Po drugie, nie było racjonalnego uzasadnienia dla tego ograniczenia - dlaczego bowiem ograniczać podatnikowi prawo do dokonania dobrowolnej korekty VAT?

Warto zatem wspomnieć, że kierując się pierwszeństwem prawa wspólnotowego, sądy odmawiały stosowania § 3 art. 81b (wyrok WSA w Łodzi z 5 sierpnia 2008 r., sygn. akt I SA/Łd 149/08). Istnieją więc przesłanki, aby stwierdzić, że również przed 1 grudnia 2008 r. podatnicy zachowywali prawo do nieograniczonej korekty VAT naliczonego po kontroli podatkowej zarówno w zakresie nieobjętym kontrolą, jak i w zakresie będącym przedmiotem kontroli.

Prawo do korekty VAT w prawie wspólnotowym

W powołanym wcześniej wyroku z 5 sierpnia 2008 r. WSA w Łodzi podkreślił, że:

Polska od 1 maja 2004 r. jest członkiem Unii Europejskiej, wobec tego wszelkie przepisy stanowione przez tę organizację międzynarodową, w myśl art. 91 ust. 3 Konstytucji RP, stały się częścią polskiego porządku prawnego, i to z pierwszeństwem przed normami prawa krajowego. Co więcej, sąd wskazał, że w razie sprzeczności prawa krajowego z prawem wspólnotowym każdy stosujący prawo winien jest przyznać pierwszeństwo normie prawa wspólnotowego. Z przepisów dyrektywy VAT (art. 184 dyrektywy 2006/112/WE) wynika brak ograniczeń w korzystaniu przez podatnika z prawa do korekty po kontroli podatkowej. W związku z tym art. 81b § 3 Ordynacji podatkowej jako przepis niezgodny z przepisami wspólnotowymi nie może stanowić podstawy do ograniczania prawa do korekty deklaracji.

(...) art. 81b § 3 Ordynacji podatkowej nie może stanowić podstawy do limitowania prawa do korekty. Jest ono uregulowane w przepisach szóstej dyrektywy (obecnie dyrektywa 112). Natomiast art. 20 ust. 1 lit. a szóstej dyrektywy (obecnie art. 184 dyrektywy 112), podlegający bezpośredniemu stosowaniu, nie ogranicza podatnika VAT w korzystaniu z możliwości korygowania deklaracji. W szczególności nie ustanawia przeszkody w korzystaniu z prawa do korekty w postaci kontroli podatkowej. Tym samym przyjąć należy, że możliwość skorygowania deklaracji VAT przysługuje niezależnie od wszczęcia postępowania kontrolnego.

Reasumując, od 1 stycznia 2009 r. podatnik może skutecznie złożyć korektę deklaracji VAT po zakończeniu kontroli, niezależnie od tego, czy jest to kontrola skarbowa czy podatkowa.

• art. 81b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

• art. 184 dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz.Urz. UE L Nr 347, poz. 1

Marta Wysocka

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA