REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można skorygować VAT po zakończeniu kontroli

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Wysocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy mogę skorygować VAT po kontroli podatkowej? W protokole kontroler wskazał na pewne drobne nieprawidłowości rozliczenia VAT należnego i naliczonego. Czy po zakończeniu kontroli mogę złożyć korektę deklaracji VAT?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tak, gdyż podatnik ma prawo do złożenia korekty deklaracji VAT zarówno po zakończeniu kontroli podatkowej wszczętej na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej, jak i po zakończeniu kontroli skarbowej na podstawie ustawy o kontroli skarbowej. Podatnik ma prawo do złożenia korekty deklaracji VAT również w trakcie trwania kontroli, ale tylko w zakresie nieobjętym tą kontrolą. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Od 1 grudnia 2008 r. został uchylony przepis § 3 art. 81b Ordynacji. Z przepisu tego wynikało, że po zakończeniu kontroli podatkowej podatnik nie może dokonać korekty deklaracji VAT w zakresie, w jakim kontrola stwierdziła nieprawidłowości w rozliczeniu VAT. Nawet jeżeli podatnik złożył taką korektę, była ona nieskuteczna. W efekcie podatnik musiał czekać na wszczęcie pokontrolnego postępowania podatkowego oraz wydanie decyzji wymiarowej.

REKLAMA

Z kolei przepisy o kontroli skarbowej nie przewidywały takiego ograniczenia prawa do korekty. Zatem po zakończeniu kontroli skarbowej podatnik mógł zgodnie z przepisami o kontroli skarbowej dokonać skutecznej korekty deklaracji VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po uchyleniu wspomnianego § 3 w art. 81b Ordynacji podatnik ma prawo do dokonania korekty deklaracji VAT po zakończeniu kontroli podatkowej wszczętej również na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej.

Uchylony przepis § 3 art. 81b był kontrowersyjny i uciążliwy dla podatników. Po pierwsze, z jego literalnej treści wynikało, że podatnik całkowicie traci prawo do jakiejkolwiek korekty VAT po kontroli podatkowej. Dopiero wyjaśnienia organów podatkowych spowodowały ustalenie, że chodzi tylko o utratę prawa do korekty w zakresie objętym przedmiotem kontroli. Po drugie, nie było racjonalnego uzasadnienia dla tego ograniczenia - dlaczego bowiem ograniczać podatnikowi prawo do dokonania dobrowolnej korekty VAT?

Warto zatem wspomnieć, że kierując się pierwszeństwem prawa wspólnotowego, sądy odmawiały stosowania § 3 art. 81b (wyrok WSA w Łodzi z 5 sierpnia 2008 r., sygn. akt I SA/Łd 149/08). Istnieją więc przesłanki, aby stwierdzić, że również przed 1 grudnia 2008 r. podatnicy zachowywali prawo do nieograniczonej korekty VAT naliczonego po kontroli podatkowej zarówno w zakresie nieobjętym kontrolą, jak i w zakresie będącym przedmiotem kontroli.

Prawo do korekty VAT w prawie wspólnotowym

W powołanym wcześniej wyroku z 5 sierpnia 2008 r. WSA w Łodzi podkreślił, że:

Polska od 1 maja 2004 r. jest członkiem Unii Europejskiej, wobec tego wszelkie przepisy stanowione przez tę organizację międzynarodową, w myśl art. 91 ust. 3 Konstytucji RP, stały się częścią polskiego porządku prawnego, i to z pierwszeństwem przed normami prawa krajowego. Co więcej, sąd wskazał, że w razie sprzeczności prawa krajowego z prawem wspólnotowym każdy stosujący prawo winien jest przyznać pierwszeństwo normie prawa wspólnotowego. Z przepisów dyrektywy VAT (art. 184 dyrektywy 2006/112/WE) wynika brak ograniczeń w korzystaniu przez podatnika z prawa do korekty po kontroli podatkowej. W związku z tym art. 81b § 3 Ordynacji podatkowej jako przepis niezgodny z przepisami wspólnotowymi nie może stanowić podstawy do ograniczania prawa do korekty deklaracji.

(...) art. 81b § 3 Ordynacji podatkowej nie może stanowić podstawy do limitowania prawa do korekty. Jest ono uregulowane w przepisach szóstej dyrektywy (obecnie dyrektywa 112). Natomiast art. 20 ust. 1 lit. a szóstej dyrektywy (obecnie art. 184 dyrektywy 112), podlegający bezpośredniemu stosowaniu, nie ogranicza podatnika VAT w korzystaniu z możliwości korygowania deklaracji. W szczególności nie ustanawia przeszkody w korzystaniu z prawa do korekty w postaci kontroli podatkowej. Tym samym przyjąć należy, że możliwość skorygowania deklaracji VAT przysługuje niezależnie od wszczęcia postępowania kontrolnego.

Reasumując, od 1 stycznia 2009 r. podatnik może skutecznie złożyć korektę deklaracji VAT po zakończeniu kontroli, niezależnie od tego, czy jest to kontrola skarbowa czy podatkowa.

• art. 81b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

• art. 184 dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz.Urz. UE L Nr 347, poz. 1

Marta Wysocka

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

REKLAMA

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

REKLAMA