REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Metoda kasowa rozliczeń VAT. Premier Donald Tusk odpowiada, czy nowy rząd szykuje zmiany?

Planowane przez rząd wprowadzenie metody kasowej w PIT, spowoduje kolejne zmiany w SLIM VAT?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie kasowego PIT dla przedsiębiorców, zapowiadanego w programie Koalicji 15 Października, jest oczekiwane przez małe firmy z nadzieją, że pozbędą się choć części problemów z powodu niepłacenia faktur przez kontrahentów. W Sejmie po expose premiera Donalda Tuska pojawiło się pytanie jednego z posłów, co dalej z kasowym VAT?

Mamy odpowiedź której w imieniu premiera udzieliło Ministerstwo Finansów. Czy więc należy się spodziewać kolejnym zmian w przepisach – ostatnie, przypomnijmy, zostały wprowadzone do obrotu prawnego w Polsce z dniem 1 lipca 2023 roku.

REKLAMA

Autopromocja

Metoda kasowa w VAT: dużo uprawnionych. mało korzystających

Z odpowiedzi Ministerstwa Finansów wynika, że metodę kasową rozliczeń w VAT w Polsce obecnie może wybrać ok. 93% podatników – rozwiązanie funkcjonuje od wielu lat w formie dobrowolnej – czyli takiej, jaka możliwa jest do wprowadzenia według dyrektywy VAT).
Jednak z innych statystyk wynika, że z tego uprawnienia w praktyce korzysta tylko co ósmy podatnik VAT.

Od lipca 2023 r., w ramach tzw. pakietu SLIM VAT 3 roczny limit obrotów uprawniający do stosowania metody kasowej został podwyższony z 1,2 mln euro do 2 mln euro. Jest to maksymalny limit dopuszczony na podstawie dyrektywy VAT. Tym samym możliwość stosowania metody kasowej zyskało dodatkowo ponad 37 tys. podatników.

Metoda kasowa VAT na czym polega

W zgodzie z przepisami dyrektywy VAT, metoda kasowa polega na kalkulacji VAT należnego i VAT do odliczenia zasadniczo od zapłaconych faktur (sprzedażowych i zakupowych). Podatek VAT należny ujmowany jest w dacie zapłaty za fakturę przez nabywcę, a podatek VAT naliczony odliczany w dacie dokonania zapłaty za zakup. Efektywnie dochodzi zatem do przesunięcia rozliczenia VAT na moment płatności.

Pomimo możliwości wyboru tej metody (wybór jest dobrowolny), rozwiązanie to nie jest popularne ze względu na jednoczesne przesunięcie odliczenia VAT do momentu zapłaty za fakturę. Podatnicy stosujący rozliczenie kasowe rozliczają się w VAT za okresy kwartalne (rozliczenie kwartalne dostępne jest również dla podatników innych niż tych, którzy wybrali metodę kasową).
Rozliczenie kwartalne przesuwa zapłatę VAT do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale. Podatnik zyskuje zatem czas na otrzymanie zapłaty zanim powstanie obowiązek rozliczenia VAT z urzędem skarbowym. Z rozliczeń kwartalnych korzysta tylko ok. 13% uprawnionych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Alternatywą kasowego VAT jest ulga na złe długi

REKLAMA

Jeżeli podatnik nie wybrał metody kasowej bez względu na sposób rozliczeń (miesięczne albo kwartalne brak zapłaty za fakturę w ciągu 90 dni od terminu płatności daje prawo do tak zwanej ulgi za złe długi – podatnik skoryguje należny VAT i zapłaci go dopiero po otrzymaniu zapłaty od nabywcy.

Ministerstwo finansów ma więc w planach wprowadzenie kasowego PIT, przy jednoczesnym braku planów w zakresie zmian przepisów regulujących metodę kasową zapłaty VAT, zwłaszcza że pole manewru w tym zakresie jest ograniczone dyrektywą VAT.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA