REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od plastikowych opakowań już obowiązuje

ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
opakowania tacki jedzenie śmietnik podatek plastikowe
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Opłata plastikowa. 24 maja 2023 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej. Nowe przepisy zaimplementowały do krajowego porządku prawnego Dyrektywę „Single Use Plastic”. Opłaty za jednorazowe opakowania z tworzyw sztucznych, które wynikają z tej Dyrektywy, zaczęły obowiązywać 1 stycznia 2024 r. Opłata od plastikowych opakowań podlega również opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie ze stawką właściwą dla sprzedawanego towaru.

Opłata plastikowa - kto płaci podatek od plastiku

Wprowadzona zmiana oznacza, że zakresem treści art. 3b ust. 1 ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej zostały objęte m.in. kawiarnie, firmy cateringowe czy restauracje, które prowadzą sprzedaż na wynos.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy nie regulują tego, czy dany towar ma być spożywany na miejscu czy na wynos, a jedynie to, w jakim naczyniu jest spożywany. Regulacje obejmują więc żywność:

  • przeznaczoną do bezpośredniego spożycia, niezależnie od jej miejsca,
  • spożywaną bezpośrednio z pojemnika,
  • gotową do spożycia bez jej dalszej obróbki.
Ważne

Wysokość opłaty plastikowej jest stała i wynosi 20 groszy dla kubka oraz 25 groszy w przypadku opakowania do posiłku. Przepisy dotyczą jedynie opakowania jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych.

Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów w zakresie opłaty za plastikowe opakowania na gruncie VAT

Zdaniem Ministerstwa Finansów opłata jest opodatkowana stawką VAT właściwą dla sprzedawanego towaru. Ministerstwo powołuje się przy tym na przepisy wynikające z ustawy o VAT, w tym na art. 29 ust. 1 ustawy o VAT definiujący podstawę opodatkowania jako całość zapłaty, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży oraz art. 29 ust. 6 ustawy o VAT, z którego wynika, że podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku oraz koszty dodatkowe, takie jak: prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W konsekwencji, opłata jest wliczona do ceny sprzedawanego towaru i tym samym jest objęta podatkiem VAT. W ocenie Ministerstwa podatnik nie będzie miał zatem obowiązku wyodrębniania na paragonie opłaty za plastikowe opakowanie jako odrębnej pozycji.

REKLAMA

Opłata plastikowa - wyzwania dla przedsiębiorców

Pierwszym z problemów związanych z opłatą plastikową może stanowić odpowiednie ewidencjowanie sprzedaży towaru oraz opłaty, ponieważ nie będzie ona występować przy każdej sprzedaży towaru. Przedsiębiorcy powinni w takiej sytuacji zwrócić uwagę na odpowiednie rejestrowanie na kasie rejestrującej towaru z dodatkową opłatą, bądź bez niej, w zależności od opakowania dla sprzedawanej żywności lub napoju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla przedsiębiorców problematyczna może być także sytuacja, w której towar i opakowanie jest sprzedawane oddzielnie. Ministerstwo Finansów nie rozstrzygnęło na tą chwilę w jaki sposób rozwiązać przedmiotową kwestię i wyjaśnia jedynie, że opłatę plastikową należy uwzględnić w cenie sprzedawanego towaru, co wyeliminuje potrzebę wyszczególnienia kwoty opłaty na dowodzie zakupu.

Rozdzielenie tego rodzaju transakcji jest istotne z perspektywy nadchodzących zmian w przepisach dotyczących ustawy o opłacie produktowej, które od 1 lipca 2024 r. wprowadzą w życie obowiązek zapewnienia przez przedsiębiorców dostępności w sprzedaży opakowań alternatywnych wielokrotnego użytku lub opakowań wytworzonych z innych materiałów niż tworzywa sztuczne, w tym ulegających biodegradacji. 

Biorąc pod uwagę sytuację, w której będzie istniała możliwość zakupu różnego rodzaju opakowań, tym bardziej zasadna staje się potrzeba wydania bardziej precyzyjnych wyjaśnień przez Ministerstwo Finansów w zakresie opłaty plastikowej.

Półprodukt czy produkt gotowy niewymagający dalszej obróbki – to ma znaczenie

Kolejny z problemów istnieje również na gruncie definicji produktu gotowego niewymagającego dalszej obróbki takiej jak przyrządzanie, podgrzewanie, gotowanie czy smażenie. Opłata plastikowa pobierana jest bowiem od sprzedaży żywności gotowej do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie. W sklepach spożywczych część produktów jest sprzedawana w opakowaniach z tworzyw sztucznych podlegających pod nową opłatę, natomiast w praktyce zaciera się różnica pomiędzy produktem gotowym a półproduktem, np. przy zakupie owoców spakowanych w plastikowe opakowanie, które można zjeść od razu po zakupie, bądź zrobić z nich np. koktajl. 

Dochodzi zatem do sytuacji, w której w zależności od tego, czy będziemy mieli do czynienia z półproduktem lub produktem gotowym do spożycia, powstanie obowiązek naliczenia opłaty plastikowej, a tym samym opodatkowanie VAT takiej opłaty.

Opłata plastikowa - obawy przedsiębiorców

Niewątpliwie brak określonych zasad co do ewidencjonowania opłaty plastikowej na gruncie VAT pozostawia pewną swobodę w zakresie wyboru rozwiązań ewidencyjnych. W sytuacji ewentualnego sporu z organami podatkowymi wątpliwości jednak pozostają. Podobnie jak wątpliwości co do kwestii, kiedy dany produkt jest gotowy do spożycia na miejscu, a kiedy wymaga dalszej obróbki, czy jest półproduktem. 

Niepewność w tej materii rozciąga się również na grunt przepisów regulujących podatki dochodowe CIT i PIT. Brak unormowań w zakresie opłaty plastikowej na gruncie tych podatków stanowi również znak zapytania z perspektywy podatkowego rozliczania tego rodzaju opłaty. Zasadne zatem wydaje się również, aby i ta kwestia została wyjaśniona przez Ministerstwo Finansów w najbliższym czasie.

Wiktor Kozieł, doradca Podatkowy ID Advisory

Zobacz także: Nakrętki na stałe przytwierdzone do butelek. Co ze zbiórkami dla potrzebujących?
Nowe nakrętki przy butelkach. Już denerwują klientów, a to jeszcze nie koniec zmian

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA