REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od plastikowych opakowań już obowiązuje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
opakowania tacki jedzenie śmietnik podatek plastikowe
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Opłata plastikowa. 24 maja 2023 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej. Nowe przepisy zaimplementowały do krajowego porządku prawnego Dyrektywę „Single Use Plastic”. Opłaty za jednorazowe opakowania z tworzyw sztucznych, które wynikają z tej Dyrektywy, zaczęły obowiązywać 1 stycznia 2024 r. Opłata od plastikowych opakowań podlega również opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie ze stawką właściwą dla sprzedawanego towaru.

Opłata plastikowa - kto płaci podatek od plastiku

Wprowadzona zmiana oznacza, że zakresem treści art. 3b ust. 1 ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej zostały objęte m.in. kawiarnie, firmy cateringowe czy restauracje, które prowadzą sprzedaż na wynos.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy nie regulują tego, czy dany towar ma być spożywany na miejscu czy na wynos, a jedynie to, w jakim naczyniu jest spożywany. Regulacje obejmują więc żywność:

  • przeznaczoną do bezpośredniego spożycia, niezależnie od jej miejsca,
  • spożywaną bezpośrednio z pojemnika,
  • gotową do spożycia bez jej dalszej obróbki.
Ważne

Wysokość opłaty plastikowej jest stała i wynosi 20 groszy dla kubka oraz 25 groszy w przypadku opakowania do posiłku. Przepisy dotyczą jedynie opakowania jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych.

Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów w zakresie opłaty za plastikowe opakowania na gruncie VAT

Zdaniem Ministerstwa Finansów opłata jest opodatkowana stawką VAT właściwą dla sprzedawanego towaru. Ministerstwo powołuje się przy tym na przepisy wynikające z ustawy o VAT, w tym na art. 29 ust. 1 ustawy o VAT definiujący podstawę opodatkowania jako całość zapłaty, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży oraz art. 29 ust. 6 ustawy o VAT, z którego wynika, że podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku oraz koszty dodatkowe, takie jak: prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W konsekwencji, opłata jest wliczona do ceny sprzedawanego towaru i tym samym jest objęta podatkiem VAT. W ocenie Ministerstwa podatnik nie będzie miał zatem obowiązku wyodrębniania na paragonie opłaty za plastikowe opakowanie jako odrębnej pozycji.

REKLAMA

Opłata plastikowa - wyzwania dla przedsiębiorców

Pierwszym z problemów związanych z opłatą plastikową może stanowić odpowiednie ewidencjowanie sprzedaży towaru oraz opłaty, ponieważ nie będzie ona występować przy każdej sprzedaży towaru. Przedsiębiorcy powinni w takiej sytuacji zwrócić uwagę na odpowiednie rejestrowanie na kasie rejestrującej towaru z dodatkową opłatą, bądź bez niej, w zależności od opakowania dla sprzedawanej żywności lub napoju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla przedsiębiorców problematyczna może być także sytuacja, w której towar i opakowanie jest sprzedawane oddzielnie. Ministerstwo Finansów nie rozstrzygnęło na tą chwilę w jaki sposób rozwiązać przedmiotową kwestię i wyjaśnia jedynie, że opłatę plastikową należy uwzględnić w cenie sprzedawanego towaru, co wyeliminuje potrzebę wyszczególnienia kwoty opłaty na dowodzie zakupu.

Rozdzielenie tego rodzaju transakcji jest istotne z perspektywy nadchodzących zmian w przepisach dotyczących ustawy o opłacie produktowej, które od 1 lipca 2024 r. wprowadzą w życie obowiązek zapewnienia przez przedsiębiorców dostępności w sprzedaży opakowań alternatywnych wielokrotnego użytku lub opakowań wytworzonych z innych materiałów niż tworzywa sztuczne, w tym ulegających biodegradacji. 

Biorąc pod uwagę sytuację, w której będzie istniała możliwość zakupu różnego rodzaju opakowań, tym bardziej zasadna staje się potrzeba wydania bardziej precyzyjnych wyjaśnień przez Ministerstwo Finansów w zakresie opłaty plastikowej.

Półprodukt czy produkt gotowy niewymagający dalszej obróbki – to ma znaczenie

Kolejny z problemów istnieje również na gruncie definicji produktu gotowego niewymagającego dalszej obróbki takiej jak przyrządzanie, podgrzewanie, gotowanie czy smażenie. Opłata plastikowa pobierana jest bowiem od sprzedaży żywności gotowej do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie. W sklepach spożywczych część produktów jest sprzedawana w opakowaniach z tworzyw sztucznych podlegających pod nową opłatę, natomiast w praktyce zaciera się różnica pomiędzy produktem gotowym a półproduktem, np. przy zakupie owoców spakowanych w plastikowe opakowanie, które można zjeść od razu po zakupie, bądź zrobić z nich np. koktajl. 

Dochodzi zatem do sytuacji, w której w zależności od tego, czy będziemy mieli do czynienia z półproduktem lub produktem gotowym do spożycia, powstanie obowiązek naliczenia opłaty plastikowej, a tym samym opodatkowanie VAT takiej opłaty.

Opłata plastikowa - obawy przedsiębiorców

Niewątpliwie brak określonych zasad co do ewidencjonowania opłaty plastikowej na gruncie VAT pozostawia pewną swobodę w zakresie wyboru rozwiązań ewidencyjnych. W sytuacji ewentualnego sporu z organami podatkowymi wątpliwości jednak pozostają. Podobnie jak wątpliwości co do kwestii, kiedy dany produkt jest gotowy do spożycia na miejscu, a kiedy wymaga dalszej obróbki, czy jest półproduktem. 

Niepewność w tej materii rozciąga się również na grunt przepisów regulujących podatki dochodowe CIT i PIT. Brak unormowań w zakresie opłaty plastikowej na gruncie tych podatków stanowi również znak zapytania z perspektywy podatkowego rozliczania tego rodzaju opłaty. Zasadne zatem wydaje się również, aby i ta kwestia została wyjaśniona przez Ministerstwo Finansów w najbliższym czasie.

Wiktor Kozieł, doradca Podatkowy ID Advisory

Zobacz także: Nakrętki na stałe przytwierdzone do butelek. Co ze zbiórkami dla potrzebujących?
Nowe nakrętki przy butelkach. Już denerwują klientów, a to jeszcze nie koniec zmian

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA