REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od plastikowych opakowań już obowiązuje

ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
opakowania tacki jedzenie śmietnik podatek plastikowe
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Opłata plastikowa. 24 maja 2023 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej. Nowe przepisy zaimplementowały do krajowego porządku prawnego Dyrektywę „Single Use Plastic”. Opłaty za jednorazowe opakowania z tworzyw sztucznych, które wynikają z tej Dyrektywy, zaczęły obowiązywać 1 stycznia 2024 r. Opłata od plastikowych opakowań podlega również opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie ze stawką właściwą dla sprzedawanego towaru.

Opłata plastikowa - kto płaci podatek od plastiku

Wprowadzona zmiana oznacza, że zakresem treści art. 3b ust. 1 ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej zostały objęte m.in. kawiarnie, firmy cateringowe czy restauracje, które prowadzą sprzedaż na wynos.

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy nie regulują tego, czy dany towar ma być spożywany na miejscu czy na wynos, a jedynie to, w jakim naczyniu jest spożywany. Regulacje obejmują więc żywność:

  • przeznaczoną do bezpośredniego spożycia, niezależnie od jej miejsca,
  • spożywaną bezpośrednio z pojemnika,
  • gotową do spożycia bez jej dalszej obróbki.
Ważne

Wysokość opłaty plastikowej jest stała i wynosi 20 groszy dla kubka oraz 25 groszy w przypadku opakowania do posiłku. Przepisy dotyczą jedynie opakowania jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych.

Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów w zakresie opłaty za plastikowe opakowania na gruncie VAT

Zdaniem Ministerstwa Finansów opłata jest opodatkowana stawką VAT właściwą dla sprzedawanego towaru. Ministerstwo powołuje się przy tym na przepisy wynikające z ustawy o VAT, w tym na art. 29 ust. 1 ustawy o VAT definiujący podstawę opodatkowania jako całość zapłaty, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży oraz art. 29 ust. 6 ustawy o VAT, z którego wynika, że podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku oraz koszty dodatkowe, takie jak: prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W konsekwencji, opłata jest wliczona do ceny sprzedawanego towaru i tym samym jest objęta podatkiem VAT. W ocenie Ministerstwa podatnik nie będzie miał zatem obowiązku wyodrębniania na paragonie opłaty za plastikowe opakowanie jako odrębnej pozycji.

Opłata plastikowa - wyzwania dla przedsiębiorców

REKLAMA

Pierwszym z problemów związanych z opłatą plastikową może stanowić odpowiednie ewidencjowanie sprzedaży towaru oraz opłaty, ponieważ nie będzie ona występować przy każdej sprzedaży towaru. Przedsiębiorcy powinni w takiej sytuacji zwrócić uwagę na odpowiednie rejestrowanie na kasie rejestrującej towaru z dodatkową opłatą, bądź bez niej, w zależności od opakowania dla sprzedawanej żywności lub napoju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla przedsiębiorców problematyczna może być także sytuacja, w której towar i opakowanie jest sprzedawane oddzielnie. Ministerstwo Finansów nie rozstrzygnęło na tą chwilę w jaki sposób rozwiązać przedmiotową kwestię i wyjaśnia jedynie, że opłatę plastikową należy uwzględnić w cenie sprzedawanego towaru, co wyeliminuje potrzebę wyszczególnienia kwoty opłaty na dowodzie zakupu.

Rozdzielenie tego rodzaju transakcji jest istotne z perspektywy nadchodzących zmian w przepisach dotyczących ustawy o opłacie produktowej, które od 1 lipca 2024 r. wprowadzą w życie obowiązek zapewnienia przez przedsiębiorców dostępności w sprzedaży opakowań alternatywnych wielokrotnego użytku lub opakowań wytworzonych z innych materiałów niż tworzywa sztuczne, w tym ulegających biodegradacji. 

Biorąc pod uwagę sytuację, w której będzie istniała możliwość zakupu różnego rodzaju opakowań, tym bardziej zasadna staje się potrzeba wydania bardziej precyzyjnych wyjaśnień przez Ministerstwo Finansów w zakresie opłaty plastikowej.

Półprodukt czy produkt gotowy niewymagający dalszej obróbki – to ma znaczenie

Kolejny z problemów istnieje również na gruncie definicji produktu gotowego niewymagającego dalszej obróbki takiej jak przyrządzanie, podgrzewanie, gotowanie czy smażenie. Opłata plastikowa pobierana jest bowiem od sprzedaży żywności gotowej do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie. W sklepach spożywczych część produktów jest sprzedawana w opakowaniach z tworzyw sztucznych podlegających pod nową opłatę, natomiast w praktyce zaciera się różnica pomiędzy produktem gotowym a półproduktem, np. przy zakupie owoców spakowanych w plastikowe opakowanie, które można zjeść od razu po zakupie, bądź zrobić z nich np. koktajl. 

Dochodzi zatem do sytuacji, w której w zależności od tego, czy będziemy mieli do czynienia z półproduktem lub produktem gotowym do spożycia, powstanie obowiązek naliczenia opłaty plastikowej, a tym samym opodatkowanie VAT takiej opłaty.

Opłata plastikowa - obawy przedsiębiorców

Niewątpliwie brak określonych zasad co do ewidencjonowania opłaty plastikowej na gruncie VAT pozostawia pewną swobodę w zakresie wyboru rozwiązań ewidencyjnych. W sytuacji ewentualnego sporu z organami podatkowymi wątpliwości jednak pozostają. Podobnie jak wątpliwości co do kwestii, kiedy dany produkt jest gotowy do spożycia na miejscu, a kiedy wymaga dalszej obróbki, czy jest półproduktem. 

Niepewność w tej materii rozciąga się również na grunt przepisów regulujących podatki dochodowe CIT i PIT. Brak unormowań w zakresie opłaty plastikowej na gruncie tych podatków stanowi również znak zapytania z perspektywy podatkowego rozliczania tego rodzaju opłaty. Zasadne zatem wydaje się również, aby i ta kwestia została wyjaśniona przez Ministerstwo Finansów w najbliższym czasie.

Wiktor Kozieł, doradca Podatkowy ID Advisory

Zobacz także: Nakrętki na stałe przytwierdzone do butelek. Co ze zbiórkami dla potrzebujących?
Nowe nakrętki przy butelkach. Już denerwują klientów, a to jeszcze nie koniec zmian

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA