REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Definitywny koniec starych banderol alkoholowych z upływem 2010 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł

REKLAMA

REKLAMA

Na początku 2009 r. doszło do zmiany wzorów banderol na papierosach i alkoholach. O ile ze starymi banderolami tytoniowymi szybko się pożegnaliśmy, to nadal spotykamy legalnie stare banderole alkoholowe. Przygody te spotykają nas zarówno w dużych centrach handlowych, jak i w małych sklepikach „osiedlowych”.

Powodem, dla którego nadal w sprzedaży są alkohole ze starymi banderolami w kolorach zielonym i niebieskim, zamiast obecnych brązowych jest to, że Minister Finansów korzystał dotychczas z ustawowej możliwości przedłużania ważności tych starych banderol.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ponieważ jednak Minister Finansów nie zdecydował się kolejne (trzecie już) przedłużenie ważności rozporządzenia z dnia 3 kwietnia 2009 r. w sprawie przedłużenia okresu ważności znaków akcyzy naniesionych na opakowania jednostkowe wyrobów spirytusowych lub winiarskich (Dz.U. Nr 60, poz. 495 oraz z 2010 r. Nr 8, poz. 58), to tym samym z końcem 2010 r. definitywnie kończy się ważność tych starych banderol alkoholowych.

Co ma zatem zrobić handlowiec, jeżeli po Sylwestrze 2010 zostaną mu jeszcze zapasy alkoholi z zielonymi lub niebieskimi banderolami, które oczywiście będzie chciał dalej sprzedawać?

Po pierwsze, przed otwarciem sklepu czy hurtowni w nowym roku, należy przenieść te „pechowe” butelki na zaplecze i do 3 stycznia 2011 r. sporządzić ich spis. Spis ten należy dostarczyć do właściwego dla siebie Naczelnika Urzędu Celnego, celem jego potwierdzenia (ostemplowania).

REKLAMA

Po potwierdzeniu powyższego spisu, należy wypełnić wniosek o wydanie banderol legalizacyjnych, który składa się do jednego z 13 wyznaczonych w kraju urzędów celnych – bardzo często będzie to inny urząd, niż ten „nasz”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczegółowy wykaz urzędów wraz z listą województw, które są przez nie obsługiwane, znajduje się w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 13 lutego 2009 r. w sprawie wykazu i terytorialnego zasięgu działania urzędów celnych i izb celnych, których odpowiednio naczelnicy i dyrektorzy są właściwi w zakresie spraw dotyczących znaków akcyzy (Dz.U. Nr 32, poz. 221).

Poza złożeniem dość obszernego wniosku, do którego należy dopiąć kilka kilogramów załączników, przed otrzymaniem decyzji o wydaniu legalizacyjnych znaków akcyzy (banderol), należy obowiązkowo wpłacić należność za te znaki. Za banderole legalizacyjne na wyroby spirytusowe, jak i winiarskie musimy zapłacić tyle samo, co za banderole legalizacyjne na papierosy, tj. 1,30 zł za 1 sztukę.

Po przebrnięciu przez wszelkie formalności odbieramy w wyznaczonym Urzędzie Celnym upragnione banderole legalizacyjne i ustalamy termin ich naklejania na butelki, a następnie co najmniej na dzień przed planowanym naklejaniem musimy przesłać „naszemu” Naczelnikowi Urzędu Celnego (temu, który potwierdzał spis butelek) pisemną informację o ilości i rodzaju tych alkoholi, rodzaju ich opakowań jednostkowych oraz o miejscu i terminie naklejania banderol.

Naklejanie banderol legalizacyjnych przez nasze „świstaki” może w chwili obecnej odbywać się bez obecności celników, ale w każdej chwili mogą oni nas odwiedzić, aby sprawdzić, czy nie skłamaliśmy w powyższej informacji o zamierzonym naklejaniu owych banderol.

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Niezależnie od tego, czy celnicy przyjadą przyglądać się naszym „świstakom”, musimy sporządzać dzienne raporty zużycia banderolek (tj. ich naklejania),w którym opisuje się ile i na co nalepiono. W przypadku zaś utraty lub uszkodzenia jakiś banderolek, sporządzić również należy odrębny raport ich utraty lub uszkodzenia. Raporty te służą nam m.in. do wypełniania obowiązkowej ewidencji zużycia banderol.

Po zakończeniu powyższych czynności będzie można w końcu sprzedać powyższe alkohole, o ile wcześniej ich nie zużyjemy ze szczęścia lub z powodu załamania nerwowego...

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

REKLAMA

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA