REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ile papierosów można przywieźć z zagranicy bez cła, akcyzy i VAT

Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Ile papierosów można przywieźć z zagranicy bez cła, akcyzy i VAT
Ile papierosów można przywieźć z zagranicy bez cła, akcyzy i VAT

REKLAMA

REKLAMA

Podobnie, jak w przypadku alkoholi, polskie przepisy akcyzowe, które są kalką przepisów unijnych, rozróżniają 4 sytuacje przywozu lub przesyłki papierosów i wyrobów tytoniowych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W każdej z tych sytuacji stosowane są inne zasady opodatkowania, w tym inne limity przywozu tych wyrobów bez akcyzy.

Te 4 sytuacje to:
- przywóz wyrobów akcyzowych w bagażu podróżnego, przyjeżdżającego z tzw. krajów trzecich, tj. spoza Unii Europejskiej,
- przywóz wyrobów akcyzowych w bagażu podróżnego, przyjeżdżającego z innego kraju UE,
- przesłanie wyrobów akcyzowych spoza UE w paczce pocztowej dla osoby fizycznej w kraju,
- przywóz lub przesłanie wyrobów akcyzowych z innego kraju UE dla osób fizycznych mieszkających w kraju, tj. przywóz lub przesłanie wyrobów, które dana osoba zakupiła za granicą osobiście lub na odległość.

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku przyjazdu do Polski spoza UE, tj. np. z Białorusi czy Ukrainy, ilość przywożonych bez cła, akcyzy i VAT papierosów i wyrobów tytoniowych uzależniona jest od tego, jakim rodzajem transportu się poruszamy w trakcie przekraczania granicy UE, tj.:

1) w przypadku transportu lotniczego lub morskiego, każdy podróżny, który ukończył 17 lat, może przywieźć ze sobą 200 sztuk papierosów lub 100 sztuk cygaretek lub 50 sztuk cygar lub 250 gram tytoniu do palenia,

2) w przypadku pozostałych form transportu, w tym przejścia pieszo, można posiadać przy sobie 40 sztuk papierosów lub 20 sztuk cygaretek lub 10 sztuk cygar lub 50 gram tytoniu do palenia.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Od nadwyżki papierosów i wyrobów tytoniowych ponad te limity musimy zapłacić wszelkie należności.

Jeżeli natomiast wracamy do Polski z podróży po krajach Unii Europejskiej, to możemy przewieźć ze sobą w bagażu, bez konieczności płacenia akcyzy i VAT, łącznie:
- 800 sztuk papierosów,
- 400 sztuk cygaretek,
- 200 sztuk cygar,
- 1 kg tytoniu do palenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ewentualne podatki płacimy również wyłącznie od nadwyżek, chyba że potrafimy udowodnić, iż są one przeznaczone na nasz użytek osobisty, co jednak może być trudne.

Znacznie gorzej traktowane jest przesyłanie papierosów i wyrobów tytoniowych w prywatnych paczkach pocztowych spoza UE dla naszych obywateli.W takim przypadku, jeżeli paczka jest okazjonalna, to bez cła, akcyzy i VAT można otrzymać w paczce tylko 50 sztuk papierosów lub 25 sztuk cygaretek lub 10 sztuk cygar lub 50 gram tytoniu do palenia, i to pod warunkiem, że całkowita ich wartość (łącznie z pozostałą zawartością paczki) nie przekracza 45 Euro.

Jeżeli jednak wyrobów tych jest więcej, to musimy zapłacić należności od całości przesyłki – nie ma żadnej ilości zwolnionej.

Identycznie, jak w przypadku alkoholi, jeżeli co prawda sami zakupimy papierosy lub wyroby tytoniowe w innym kraju EU, ale nie będziemy ich wieźć ze sobą w bagażu, tylko będziemy mieli gest i zażyczymy sobie, aby nam je dowieziono do domu, lub też ewentualnie zamówimy je sobie z katalogu, to nie przysługują nam żadne ulgi i zwolnienia.

W takim przypadku, odbierając zamówiony towar zapłacimy polską akcyzę bezpośrednio u dostawcy lub już w cenie nabywanych papierosów i wyrobów tytoniowych, a ponadto otrzymamy opakowania jednostkowe z naklejonymi na nich banderolami podatkowymi.

Zauważyć jednocześnie należy, iż powyższe limity ilościowe są niezależne od tego, jakimi banderolami obklejone są te wyroby, tj. do limitów tych doliczane są również papierosy i wyroby tytoniowe oznaczone polskimi banderolami.

Tak więc, jeżeli wyjedziemy z Polski poza Unię Europejską ze swoimi papierosami, których wszystkich tam nie zużyjemy, to w przypadku powrotu do kraju, gdy zostanie ich nam więcej, niż powyższe limity, będziemy zmuszeni zapłacić od nich cło, akcyzę i VAT.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA