REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody do demontażu mogą podlegać akcyzie

Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Samochody do demontażu
Samochody do demontażu

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy podatkowe częstokroć nie przystają do życia a próby ich poprawiania mogą mieć niespodziewane dla ich autorów oraz dla niektórych podatników negatywne skutki uboczne. Jednym z przykładów powyższych „usterek” jest sytuacja podmiotów prowadzących stacje demontażu pojazdów, które w ramach tej działalności przyjmują do demontażu i/lub utylizacji m.in. samochody dopuszczone do ruchu i zarejestrowane za granicami Polski (tj. na zagranicznych tablicach rejestracyjnych).

„Problemem” w tym przypadku są przepisy art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. b)  i art. 102 ust. 2 obecnej ustawy o podatku akcyzowym, które obowiązują od 1 marca 2009 r., a które miały w założeniu ułatwić życie podatnikom i organom podatkowym.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy te bowiem w praktyce faktycznie „skracają” łańcuszek podmiotów zobowiązanych do dokonywania formalności podatkowych i płacenia akcyzy w przypadku odsprzedawania samochodu przed jego pierwszą rejestracją w kraju.

Jeżeli importer lub nabywca wewnątrzwspólnotowy „zapomną” dopełnić formalności (deklaracja podatkowa lub zgłoszenie celne) oraz nie zapłacą akcyzy, to czynności tych może dokonać osoba, która kupiła od nich w kraju taki pojazd, przy czym jej działanie „usprawiedliwia” zapominalskich.

Powyższe przepisy mogą być jednak „pułapką” dla wspomnianych na wstępnie stacji demontażu pojazdów, o czym dowiedział się jeden z właścicieli takiej stacji, który wystąpił o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego.

REKLAMA

We wniosku swym podmiot ten opisał kilka sytuacji, w których przyjmuje do demontażu samochody osobowe dopuszczone do ruchu i zarejestrowane za granicami Polski.
Sytuacje te są do siebie bardzo podobne i dotyczą nieodpłatnego lub odpłatnego przyjęcia od właściciela zagranicznego lub obywatela polskiego posiadającego dokumenty zakupu danego pojazdu, samochodu powypadkowego lub uszkodzonego w inny sposób na terytorium kraju, celem jego demontażu i/lub utylizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnioskodawca, zgodnie z logiką przypuszczał, że samochody te nie będą podlegać akcyzie, ale Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w wydanej w imieniu Ministra Finansów indywidualnej interpretacji prawa podatkowego  z 4 października 2011 r. (nr IBPP3/443-763/11/DG) wyprowadził go z błędu.
Należy niestety zgodzić się z interpretatorem, że niezależnie od tego:
- skąd przywieziono dany pojazd i
- czy przekazanie było odpłatne czy nieodpłatne oraz
- czy nastąpiło od właściciela zagranicznego czy obywatela polskiego posiadającego dokumenty zakupu tego pojazdu,
to gdy dotychczasowy właściciel (przekazujący pojazd do demontażu) nie opłacił należnej akcyzy z tytułu przywozu samochodu - obowiązek jej zapłaty ciąży na właścicielu stacji demontażu pojazdów.

Podzielić również należy stanowisko zawarte w interpretacji, że właściciel takiej stacji powinien „bronić się’ przed niespodziankami w postaci kontroli podatkowej i domiaru akcyzy, poprzez uzależnienie przyjęcia pojazdu do demontażu od uprzedniego okazania przez jego właściciela deklaracji podatkowej lub dokumentu odprawy celnej (dla samochodów przywiezionych spoza Unii Europejskiej, np. z Ukrainy).

Czy samochody kempingowe podlegają akcyzie?

Zwrot akcyzy za samochód sprowadzony z UE

Warto w tym miejscu zaznaczyć, iż gdy nasz klient nie ma przy sobie kopii powyższych dokumentów (bo np. twierdzi, że uległy zniszczeniu podczas danego wypadku), to skierujmy go do najbliższego Urzędu Celnego.

Tam w trybie art. 306a Ordynacji podatkowej może uzyskać zaświadczenie o tym, czy dany samochód został oclony lub złożono stosowną deklaracje podatkową – organy celne mogą bowiem szybko dokonać weryfikacji takiej informacji w swoich systemach informatycznych, o ile przekazany zostanie im numer VIN pojazdu.

Za zachowaniem ostrożności przy przyjmowaniu ww. pojazdów do demontażu przemawia nie tylko konieczność zapłaty akcyzy (i to pewnie wyliczonej od wartości ustalonej przez Urząd Celny), ale również ryzyko odpowiedzialności karnej skarbowej za nieskładanie deklaracji podatkowych i uchylanie się od płacenia podatku.

Warto więc w tej sytuacji poprosić klienta o dodatkowe dokumenty, niż bezwzględnie hołdować maksymie: „klient nasz pan”.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA