REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody do demontażu mogą podlegać akcyzie

Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Samochody do demontażu
Samochody do demontażu

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy podatkowe częstokroć nie przystają do życia a próby ich poprawiania mogą mieć niespodziewane dla ich autorów oraz dla niektórych podatników negatywne skutki uboczne. Jednym z przykładów powyższych „usterek” jest sytuacja podmiotów prowadzących stacje demontażu pojazdów, które w ramach tej działalności przyjmują do demontażu i/lub utylizacji m.in. samochody dopuszczone do ruchu i zarejestrowane za granicami Polski (tj. na zagranicznych tablicach rejestracyjnych).

„Problemem” w tym przypadku są przepisy art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. b)  i art. 102 ust. 2 obecnej ustawy o podatku akcyzowym, które obowiązują od 1 marca 2009 r., a które miały w założeniu ułatwić życie podatnikom i organom podatkowym.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy te bowiem w praktyce faktycznie „skracają” łańcuszek podmiotów zobowiązanych do dokonywania formalności podatkowych i płacenia akcyzy w przypadku odsprzedawania samochodu przed jego pierwszą rejestracją w kraju.

Jeżeli importer lub nabywca wewnątrzwspólnotowy „zapomną” dopełnić formalności (deklaracja podatkowa lub zgłoszenie celne) oraz nie zapłacą akcyzy, to czynności tych może dokonać osoba, która kupiła od nich w kraju taki pojazd, przy czym jej działanie „usprawiedliwia” zapominalskich.

Powyższe przepisy mogą być jednak „pułapką” dla wspomnianych na wstępnie stacji demontażu pojazdów, o czym dowiedział się jeden z właścicieli takiej stacji, który wystąpił o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego.

REKLAMA

We wniosku swym podmiot ten opisał kilka sytuacji, w których przyjmuje do demontażu samochody osobowe dopuszczone do ruchu i zarejestrowane za granicami Polski.
Sytuacje te są do siebie bardzo podobne i dotyczą nieodpłatnego lub odpłatnego przyjęcia od właściciela zagranicznego lub obywatela polskiego posiadającego dokumenty zakupu danego pojazdu, samochodu powypadkowego lub uszkodzonego w inny sposób na terytorium kraju, celem jego demontażu i/lub utylizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnioskodawca, zgodnie z logiką przypuszczał, że samochody te nie będą podlegać akcyzie, ale Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w wydanej w imieniu Ministra Finansów indywidualnej interpretacji prawa podatkowego  z 4 października 2011 r. (nr IBPP3/443-763/11/DG) wyprowadził go z błędu.
Należy niestety zgodzić się z interpretatorem, że niezależnie od tego:
- skąd przywieziono dany pojazd i
- czy przekazanie było odpłatne czy nieodpłatne oraz
- czy nastąpiło od właściciela zagranicznego czy obywatela polskiego posiadającego dokumenty zakupu tego pojazdu,
to gdy dotychczasowy właściciel (przekazujący pojazd do demontażu) nie opłacił należnej akcyzy z tytułu przywozu samochodu - obowiązek jej zapłaty ciąży na właścicielu stacji demontażu pojazdów.

Podzielić również należy stanowisko zawarte w interpretacji, że właściciel takiej stacji powinien „bronić się’ przed niespodziankami w postaci kontroli podatkowej i domiaru akcyzy, poprzez uzależnienie przyjęcia pojazdu do demontażu od uprzedniego okazania przez jego właściciela deklaracji podatkowej lub dokumentu odprawy celnej (dla samochodów przywiezionych spoza Unii Europejskiej, np. z Ukrainy).

Czy samochody kempingowe podlegają akcyzie?

Zwrot akcyzy za samochód sprowadzony z UE

Warto w tym miejscu zaznaczyć, iż gdy nasz klient nie ma przy sobie kopii powyższych dokumentów (bo np. twierdzi, że uległy zniszczeniu podczas danego wypadku), to skierujmy go do najbliższego Urzędu Celnego.

Tam w trybie art. 306a Ordynacji podatkowej może uzyskać zaświadczenie o tym, czy dany samochód został oclony lub złożono stosowną deklaracje podatkową – organy celne mogą bowiem szybko dokonać weryfikacji takiej informacji w swoich systemach informatycznych, o ile przekazany zostanie im numer VIN pojazdu.

Za zachowaniem ostrożności przy przyjmowaniu ww. pojazdów do demontażu przemawia nie tylko konieczność zapłaty akcyzy (i to pewnie wyliczonej od wartości ustalonej przez Urząd Celny), ale również ryzyko odpowiedzialności karnej skarbowej za nieskładanie deklaracji podatkowych i uchylanie się od płacenia podatku.

Warto więc w tej sytuacji poprosić klienta o dodatkowe dokumenty, niż bezwzględnie hołdować maksymie: „klient nasz pan”.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA