REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody do demontażu mogą podlegać akcyzie

Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Samochody do demontażu
Samochody do demontażu

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy podatkowe częstokroć nie przystają do życia a próby ich poprawiania mogą mieć niespodziewane dla ich autorów oraz dla niektórych podatników negatywne skutki uboczne. Jednym z przykładów powyższych „usterek” jest sytuacja podmiotów prowadzących stacje demontażu pojazdów, które w ramach tej działalności przyjmują do demontażu i/lub utylizacji m.in. samochody dopuszczone do ruchu i zarejestrowane za granicami Polski (tj. na zagranicznych tablicach rejestracyjnych).

„Problemem” w tym przypadku są przepisy art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. b)  i art. 102 ust. 2 obecnej ustawy o podatku akcyzowym, które obowiązują od 1 marca 2009 r., a które miały w założeniu ułatwić życie podatnikom i organom podatkowym.

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy te bowiem w praktyce faktycznie „skracają” łańcuszek podmiotów zobowiązanych do dokonywania formalności podatkowych i płacenia akcyzy w przypadku odsprzedawania samochodu przed jego pierwszą rejestracją w kraju.

Jeżeli importer lub nabywca wewnątrzwspólnotowy „zapomną” dopełnić formalności (deklaracja podatkowa lub zgłoszenie celne) oraz nie zapłacą akcyzy, to czynności tych może dokonać osoba, która kupiła od nich w kraju taki pojazd, przy czym jej działanie „usprawiedliwia” zapominalskich.

Powyższe przepisy mogą być jednak „pułapką” dla wspomnianych na wstępnie stacji demontażu pojazdów, o czym dowiedział się jeden z właścicieli takiej stacji, który wystąpił o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego.

REKLAMA

We wniosku swym podmiot ten opisał kilka sytuacji, w których przyjmuje do demontażu samochody osobowe dopuszczone do ruchu i zarejestrowane za granicami Polski.
Sytuacje te są do siebie bardzo podobne i dotyczą nieodpłatnego lub odpłatnego przyjęcia od właściciela zagranicznego lub obywatela polskiego posiadającego dokumenty zakupu danego pojazdu, samochodu powypadkowego lub uszkodzonego w inny sposób na terytorium kraju, celem jego demontażu i/lub utylizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnioskodawca, zgodnie z logiką przypuszczał, że samochody te nie będą podlegać akcyzie, ale Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w wydanej w imieniu Ministra Finansów indywidualnej interpretacji prawa podatkowego  z 4 października 2011 r. (nr IBPP3/443-763/11/DG) wyprowadził go z błędu.
Należy niestety zgodzić się z interpretatorem, że niezależnie od tego:
- skąd przywieziono dany pojazd i
- czy przekazanie było odpłatne czy nieodpłatne oraz
- czy nastąpiło od właściciela zagranicznego czy obywatela polskiego posiadającego dokumenty zakupu tego pojazdu,
to gdy dotychczasowy właściciel (przekazujący pojazd do demontażu) nie opłacił należnej akcyzy z tytułu przywozu samochodu - obowiązek jej zapłaty ciąży na właścicielu stacji demontażu pojazdów.

Podzielić również należy stanowisko zawarte w interpretacji, że właściciel takiej stacji powinien „bronić się’ przed niespodziankami w postaci kontroli podatkowej i domiaru akcyzy, poprzez uzależnienie przyjęcia pojazdu do demontażu od uprzedniego okazania przez jego właściciela deklaracji podatkowej lub dokumentu odprawy celnej (dla samochodów przywiezionych spoza Unii Europejskiej, np. z Ukrainy).

Czy samochody kempingowe podlegają akcyzie?

Zwrot akcyzy za samochód sprowadzony z UE

Warto w tym miejscu zaznaczyć, iż gdy nasz klient nie ma przy sobie kopii powyższych dokumentów (bo np. twierdzi, że uległy zniszczeniu podczas danego wypadku), to skierujmy go do najbliższego Urzędu Celnego.

Tam w trybie art. 306a Ordynacji podatkowej może uzyskać zaświadczenie o tym, czy dany samochód został oclony lub złożono stosowną deklaracje podatkową – organy celne mogą bowiem szybko dokonać weryfikacji takiej informacji w swoich systemach informatycznych, o ile przekazany zostanie im numer VIN pojazdu.

Za zachowaniem ostrożności przy przyjmowaniu ww. pojazdów do demontażu przemawia nie tylko konieczność zapłaty akcyzy (i to pewnie wyliczonej od wartości ustalonej przez Urząd Celny), ale również ryzyko odpowiedzialności karnej skarbowej za nieskładanie deklaracji podatkowych i uchylanie się od płacenia podatku.

Warto więc w tej sytuacji poprosić klienta o dodatkowe dokumenty, niż bezwzględnie hołdować maksymie: „klient nasz pan”.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA