REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na olej napędowy 2012 - dlaczego rośnie i czemu tak dużo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Akcyza na olej napędowy i benzynę w 2012 roku
Akcyza na olej napędowy i benzynę w 2012 roku

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z zamieszczonego na stronie BIP Ministerstwa Finansów projektu ustawy okołobudżetowej na rok 2012 (tj. ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej), od 1 stycznia 2012 r. w związku z planowanymi zmianami stawek akcyzy, powinniśmy spodziewać się podwyżki cen oleju napędowego (i biopaliw) o około 20 groszy na litrze, przy praktycznie żadnej, bądź symbolicznej (o 1 grosz) podwyżce cen benzyny.

Nie można jednak powyższego wzrostu akcyzy (a w konsekwencji i cen paliw) zrzucać tylko i wyłącznie na pazerność Ministra Finansów, ale trzeba uczciwie wskazać na dwóch winnych, którymi wspólnie jesteśmy my sami oraz tzw. kryzys finansowy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dlaczego my ? Gdyż w referendum akcesyjnym zgodziliśmy się na wejście do Unii Europejskiej oraz na wszystkie z tym związane plusy i minusy.

Jednym z takich minusów jest to, że w myśl tzw. dyrektywy energetycznej (tj. dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r.), każde państwo członkowskie, w tym i Polska, nie może w pełni dowolny sposób ustalać wysokości akcyzy na paliwa.

Projekt z 13 listopada 2011 r. ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej

REKLAMA

Zgodnie z powyższą dyrektywą, każdy kraj może teoretycznie ustalić dowolną akcyzę na paliwa, ale nie może być ona niższa, niż podane w tej dyrektywie wartości progowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 1 stycznia 2010 r. obowiązują stawki minimalne w wysokości 359 euro za 1.000 litrów benzyny bezołowiowej oraz 330 euro za 1.000 litrów oleju napędowego. Jeżeli jakiś kraj ustaliłby krajową akcyzę w niższej wysokości, to zostałby podwójnie ukarany, tj. z jednej strony straciłby pewną część dochodów budżetowych, a z drugiej niewątpliwie musiałby zapłacić karę na rzecz UE, a więc nie opłaca się być „dobroczyńcą”.

Prawidłowość ustalenia przez poszczególne kraje stawek akcyzy na dany rok ustala się poprzez przemnożenie powyższych stawek minimalnych przez odpowiedni kurs euro, tj. wykorzystuje się do tego celu kurs obowiązujący w pierwszym dniu roboczym października poprzedniego roku i ogłoszony w Dzienniku Urzędowym UE. Do obliczeń limitów na rok 2012 stosujemy zatem kurs ogłoszony w dniu 3 października 2011 r. w wysokości 4,3815 zł za 1 euro.

Ponieważ zatem na skutek kryzysu finansowego doszło do stosunkowo dużego wzrostu kursu euro (z 3,9370 zł), koniecznym stało się ponowne wyliczenie ww. równowartości 330 i 395 euro i porównanie ich z obecnymi stawkami akcyzy.

Po użyciu do tego celu kalkulatora wychodzi nam, że minimalna stawka akcyzy na benzynę bezołowiową w roku 2012 musi wynieść 1.572,96 zł, a na olej napędowy 1.445,90 zł za 1.000 litrów.

Benzyna

W przypadku benzyny nie zachodzi potrzeba podnoszenia akcyzy krajowej. Co prawda nowa stawka minimalna (1.572,96 zł) jest wyższa od obecnie obowiązującej stawki akcyzy (1.565,00 zł), ale:

- z jednej strony różnica ta jest mniejsza od 5%, co w myśl dyrektywy energetycznej nie wymaga korekty stawki, jak też

- z drugiej strony dla celów „zaliczenia” minimalnego poziomu opodatkowania należy również dodać stawkę opłaty paliwowej (95,19 zł za 1.000 litrów), co w konsekwencji daje wyższe opodatkowanie krajowe, niż wymagane minimum unijne.

Dlatego w powyższym projekcie ustawy okołobudżetowej nie zaproponowano zwiększenia stawki podatku akcyzowego na rok 2012, przy czym wspomniana wcześniej ewentualna podwyżka ceny litra benzyny o niecały grosz wynikać będzie z podniesienia stawki opłaty paliwowej o 0,4 grosza na litrze, co wraz z VAT da niecałe 0,5 grosza podwyżki na litrze.

Olej napędowy (ON)

W przypadku oleju napędowego nie jest już tak różowo, jak w przypadku benzyn, gdyż obecna minimalna stawka akcyzy wraz z opłatą paliwową wynoszą w sumie  1.287,84 zł za 1.000 litrów oleju (tj. 1.048,00 zł akcyzy i 239,84 zł opłaty paliwowej), a więc są za niskie o ponad 158 złotych, czyli o 15,8 groszy na litrze.

Tym samym Minister Finansów zmuszony został do zaproponowania podwyżki akcyzy na olej napędowy, a Sejm nie będzie mógł tego zakwestionować i obowiązkowo „zaklepie” podwyżkę akcyzy co najmniej w wysokości zaproponowanej przez p. Ministra.

Planowana podwyżka akcyzy nie może być niższa, niż zapisana w ww. projekcie ustawy budżetowej, gdyż Minister Finansów tak skalkulował tą podwyżkę, aby wraz z planowaną podwyżką opłaty paliwowej (która wzrasta co roku automatycznie o wskaźnik inflacji), osiągnąć dokładnie minimum wymagane przez Unię Europejską, a więc Sejm może ewentualnie uchwalić jeszcze wyższą stawkę akcyzy, jeżeli chciałby być „pazernym”.

Ponieważ akcyza i opłata paliwowa wchodzą w podstawę opodatkowania podatkiem VAT, to łączna skumulowana podwyżka cen oleju napędowego od 1 stycznia 2012 r., związana z powyższą podwyżką akcyzy, wyniesie 19,5 grosza na litrze tego oleju - chyba że dojdzie do uchwalenia jeszcze wyższych stawek akcyzy, niż zaproponowane przez Ministra Finansów.

Warto wiedzieć, że oprócz omawianej podwyżki akcyzy, mogą dotknąć nas jeszcze inne podwyżki cen paliw. Podstawowym zmiennym składnikiem cen tych paliw jest bowiem cena ropy na rynkach zagranicznych oraz kurs euro, które to wielkości, jak wiemy z doświadczenia, mogą nas często zaskakiwać i to przeważnie negatywnie.

Kalkulator odsetek podatkowych

Polecamy: Kontrola podatkowa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA