REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza na olej napędowy 2012 - dlaczego rośnie i czemu tak dużo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Akcyza na olej napędowy i benzynę w 2012 roku
Akcyza na olej napędowy i benzynę w 2012 roku

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z zamieszczonego na stronie BIP Ministerstwa Finansów projektu ustawy okołobudżetowej na rok 2012 (tj. ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej), od 1 stycznia 2012 r. w związku z planowanymi zmianami stawek akcyzy, powinniśmy spodziewać się podwyżki cen oleju napędowego (i biopaliw) o około 20 groszy na litrze, przy praktycznie żadnej, bądź symbolicznej (o 1 grosz) podwyżce cen benzyny.

Nie można jednak powyższego wzrostu akcyzy (a w konsekwencji i cen paliw) zrzucać tylko i wyłącznie na pazerność Ministra Finansów, ale trzeba uczciwie wskazać na dwóch winnych, którymi wspólnie jesteśmy my sami oraz tzw. kryzys finansowy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dlaczego my ? Gdyż w referendum akcesyjnym zgodziliśmy się na wejście do Unii Europejskiej oraz na wszystkie z tym związane plusy i minusy.

Jednym z takich minusów jest to, że w myśl tzw. dyrektywy energetycznej (tj. dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r.), każde państwo członkowskie, w tym i Polska, nie może w pełni dowolny sposób ustalać wysokości akcyzy na paliwa.

Projekt z 13 listopada 2011 r. ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej

REKLAMA

Zgodnie z powyższą dyrektywą, każdy kraj może teoretycznie ustalić dowolną akcyzę na paliwa, ale nie może być ona niższa, niż podane w tej dyrektywie wartości progowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 1 stycznia 2010 r. obowiązują stawki minimalne w wysokości 359 euro za 1.000 litrów benzyny bezołowiowej oraz 330 euro za 1.000 litrów oleju napędowego. Jeżeli jakiś kraj ustaliłby krajową akcyzę w niższej wysokości, to zostałby podwójnie ukarany, tj. z jednej strony straciłby pewną część dochodów budżetowych, a z drugiej niewątpliwie musiałby zapłacić karę na rzecz UE, a więc nie opłaca się być „dobroczyńcą”.

Prawidłowość ustalenia przez poszczególne kraje stawek akcyzy na dany rok ustala się poprzez przemnożenie powyższych stawek minimalnych przez odpowiedni kurs euro, tj. wykorzystuje się do tego celu kurs obowiązujący w pierwszym dniu roboczym października poprzedniego roku i ogłoszony w Dzienniku Urzędowym UE. Do obliczeń limitów na rok 2012 stosujemy zatem kurs ogłoszony w dniu 3 października 2011 r. w wysokości 4,3815 zł za 1 euro.

Ponieważ zatem na skutek kryzysu finansowego doszło do stosunkowo dużego wzrostu kursu euro (z 3,9370 zł), koniecznym stało się ponowne wyliczenie ww. równowartości 330 i 395 euro i porównanie ich z obecnymi stawkami akcyzy.

Po użyciu do tego celu kalkulatora wychodzi nam, że minimalna stawka akcyzy na benzynę bezołowiową w roku 2012 musi wynieść 1.572,96 zł, a na olej napędowy 1.445,90 zł za 1.000 litrów.

Benzyna

W przypadku benzyny nie zachodzi potrzeba podnoszenia akcyzy krajowej. Co prawda nowa stawka minimalna (1.572,96 zł) jest wyższa od obecnie obowiązującej stawki akcyzy (1.565,00 zł), ale:

- z jednej strony różnica ta jest mniejsza od 5%, co w myśl dyrektywy energetycznej nie wymaga korekty stawki, jak też

- z drugiej strony dla celów „zaliczenia” minimalnego poziomu opodatkowania należy również dodać stawkę opłaty paliwowej (95,19 zł za 1.000 litrów), co w konsekwencji daje wyższe opodatkowanie krajowe, niż wymagane minimum unijne.

Dlatego w powyższym projekcie ustawy okołobudżetowej nie zaproponowano zwiększenia stawki podatku akcyzowego na rok 2012, przy czym wspomniana wcześniej ewentualna podwyżka ceny litra benzyny o niecały grosz wynikać będzie z podniesienia stawki opłaty paliwowej o 0,4 grosza na litrze, co wraz z VAT da niecałe 0,5 grosza podwyżki na litrze.

Olej napędowy (ON)

W przypadku oleju napędowego nie jest już tak różowo, jak w przypadku benzyn, gdyż obecna minimalna stawka akcyzy wraz z opłatą paliwową wynoszą w sumie  1.287,84 zł za 1.000 litrów oleju (tj. 1.048,00 zł akcyzy i 239,84 zł opłaty paliwowej), a więc są za niskie o ponad 158 złotych, czyli o 15,8 groszy na litrze.

Tym samym Minister Finansów zmuszony został do zaproponowania podwyżki akcyzy na olej napędowy, a Sejm nie będzie mógł tego zakwestionować i obowiązkowo „zaklepie” podwyżkę akcyzy co najmniej w wysokości zaproponowanej przez p. Ministra.

Planowana podwyżka akcyzy nie może być niższa, niż zapisana w ww. projekcie ustawy budżetowej, gdyż Minister Finansów tak skalkulował tą podwyżkę, aby wraz z planowaną podwyżką opłaty paliwowej (która wzrasta co roku automatycznie o wskaźnik inflacji), osiągnąć dokładnie minimum wymagane przez Unię Europejską, a więc Sejm może ewentualnie uchwalić jeszcze wyższą stawkę akcyzy, jeżeli chciałby być „pazernym”.

Ponieważ akcyza i opłata paliwowa wchodzą w podstawę opodatkowania podatkiem VAT, to łączna skumulowana podwyżka cen oleju napędowego od 1 stycznia 2012 r., związana z powyższą podwyżką akcyzy, wyniesie 19,5 grosza na litrze tego oleju - chyba że dojdzie do uchwalenia jeszcze wyższych stawek akcyzy, niż zaproponowane przez Ministra Finansów.

Warto wiedzieć, że oprócz omawianej podwyżki akcyzy, mogą dotknąć nas jeszcze inne podwyżki cen paliw. Podstawowym zmiennym składnikiem cen tych paliw jest bowiem cena ropy na rynkach zagranicznych oraz kurs euro, które to wielkości, jak wiemy z doświadczenia, mogą nas często zaskakiwać i to przeważnie negatywnie.

Kalkulator odsetek podatkowych

Polecamy: Kontrola podatkowa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA