REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ujęcie transakcji krajowych w plikach JPK_VAT - czy będzie rodzić wątpliwości przedsiębiorców?

e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
 Ujęcie transakcji krajowych w plikach JPK_VAT - czy będzie rodzić wątpliwości przedsiębiorców?
Ujęcie transakcji krajowych w plikach JPK_VAT - czy będzie rodzić wątpliwości przedsiębiorców?

REKLAMA

REKLAMA

Faktury bez odliczenia VAT, faktury ze stawką zwolnioną, kilka stawek na jednej fakturze – te i inne przypadki dokumentów, które wpływają na rozliczenia VAT, mogą sprawiać podatnikom problemy. W tym kontekście plik JPK może okazać się dla przedsiębiorców drogą przez mękę.

Podatnik posiadający faktury, z których nie ma zamiaru odliczać podatku VAT, nie wprowadza ich ani do ewidencji zakupu i sprzedaży VAT, ani do pliku JPK_VAT. Sytuacja ta dotyczy przede wszystkim nabywania usług noclegowych oraz gastronomicznych, za wyjątkiem zakupu gotowych posiłków oferowanych  pasażerom  w ramach usług przewozu osób, świadczonych przez firmy, którym ustawa o VAT zabrania odliczenia podatku. Podobnie rzecz ma się u przedsiębiorców, którzy prowadząc, m.in. działalność zwolnioną z VAT, część zakupów przeznaczają wyłącznie dla celów zwolnionych z podatku.

REKLAMA

REKLAMA

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku nabywania towarów i usług z częściowym prawem do odliczenia podatku. Przeznaczając  towary zarówno do działalności opodatkowanej, jak i tej zwolnionej z podatku, w ewidencji VAT, na podstawie której sporządzany będzie plik JPK_VAT, wprowadzać należy wyłącznie kwotę netto i VAT, dające prawo odliczenia. Może być to zatem część kwoty z faktury, zgodnie z przyjętą przez podatnika proporcją.

Ta sama zasada dotyczy również wydatków na nabycie, użytkowanie lub eksploatację pojazdów samochodowych uprawniających wyłącznie do 50% odliczenia VAT. W ewidencji znaleźć powinny się wówczas wyłącznie kwoty netto i VAT w wysokości 50% wartości wyjściowej. Nieprawidłowe będzie podawanie w w pliku JPK kwoty netto w wysokości 100%, a kwoty VAT- wyłącznie w 50%. 

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

REKLAMA

Do ewidencji VAT nie trzeba również wprowadzać faktur z nabyciem towarów i usług objętych wyłącznie stawką zwolnioną z VAT. Mimo ich wykorzystania w działalności opodatkowanej VAT, zakupy z taką stawką nie wpływają na rozliczenia podatku, w szczególności zaś nie będą powodowały prawa odliczenia, ani nie wpłyną na rozliczanie podatku na zasadzie proporcji lub prewspółczynnika. Inaczej jest oczywiście z własnymi fakturami ze stawką ZW – wystawianymi w związku z prowadzeniem czynności zwolnionej z VAT. O ile tylko podatnik zobowiązany jest prowadzić JPK_VAT a dokonuje m.in. czynności zwolnionych z podatku – to faktury takie podlegają ujęciu w ewidencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problemem jest również ewidencjonowanie faktur z kilkoma pozycjami, objętymi różnymi stawkami VAT. W takim przypadku nie należy powielać czynności i przygotowywać kilku pozycji w ewidencji. Fakturę należy wprowadzić jednokrotnie, wykazując w poszczególnych pozycjach ewidencji wartość sprzedaży netto z podziałem na poszczególne stawki podatku.

Istnieje ponadto  wątpliwość, czy faktury wystawiane i księgowane w ewidencji VAT - stanowiącej podstawę do przygotowania pliku JPK, same w sobie nie powinny również spełniać standardu JPK. Przedsiębiorcy powinni już dziś przygotować się na ewentualne wnioskowanie urzędników skarbowych w 2018 r. o przekazanie plików JPK_FA podatników, czyli dokumentów faktur wystawianych przez nich w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Problemy z oprogramowaniem do JPK_VAT?

Zamiast ewidencji VAT prowadzonej w pliku Excel lub korzystania z programu, który nie obsługuje plików JPK, warto już dziś podjąć decyzję o wyborze kompleksowego narzędzia do obsługi JPK - obligatoryjnych od 1 stycznia 2018r. 

JPKomat fillUp  to jedno z tych rozwiązań, które nowe obowiązki przedsiębiorców sprowadza do wygodnych, bezpiecznych i powtarzalnych czynności, proponując generowanie plików JPK w automatycznym systemie procesowym. JPKomat stanowi integralne narzędzie fillUp, bezbłędnie i wygodnie generuje ewidencję VAT_JPK, począwszy od wystawiania faktur w wygodnych kreatorach, po ich automatyczny import do arkusza ewidencji VAT_JPK, weryfikację i bezpieczną wysyłkę na serwery MF.

W programie istnieje również cały szereg uproszczeń, które pomagają prawidłowo księgować dla celów VAT wszystkie transakcje krajowe i międzynarodowe. Program pomaga również w przygotowaniu innych pism, umów czy deklaracji potrzebnych zarówno w życiu codziennym jak i w prowadzonej działalności gospodarczej.  Więcej na www.jpk.info.pl

*********************

Firma e-file tworzy funkcjonalne aplikacje wspierające biznes oraz komunikację z urzędami: oprogramowanie do wypełniania e-deklaracji i e-formularzy, aplikacje webowe, systemy do przechowywania i zarządzania danymi oraz inne rozwiązania z dziedziny e-government. Do produktów e-file należy m.in. Program e-pity, cenione narzędzie do rozliczania deklaracji podatkowych; program fillUp, pozwalający na szybkie i proste wypełnianie formularzy oraz e-pity Płatnika, ułatwiające płatnikom PIT przygotowanie i wysyłkę informacji o wpłaconych do urzędu skarbowego zaliczkach.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA