REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ujęcie transakcji krajowych w plikach JPK_VAT - czy będzie rodzić wątpliwości przedsiębiorców?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
 Ujęcie transakcji krajowych w plikach JPK_VAT - czy będzie rodzić wątpliwości przedsiębiorców?
Ujęcie transakcji krajowych w plikach JPK_VAT - czy będzie rodzić wątpliwości przedsiębiorców?

REKLAMA

REKLAMA

Faktury bez odliczenia VAT, faktury ze stawką zwolnioną, kilka stawek na jednej fakturze – te i inne przypadki dokumentów, które wpływają na rozliczenia VAT, mogą sprawiać podatnikom problemy. W tym kontekście plik JPK może okazać się dla przedsiębiorców drogą przez mękę.

REKLAMA

Podatnik posiadający faktury, z których nie ma zamiaru odliczać podatku VAT, nie wprowadza ich ani do ewidencji zakupu i sprzedaży VAT, ani do pliku JPK_VAT. Sytuacja ta dotyczy przede wszystkim nabywania usług noclegowych oraz gastronomicznych, za wyjątkiem zakupu gotowych posiłków oferowanych  pasażerom  w ramach usług przewozu osób, świadczonych przez firmy, którym ustawa o VAT zabrania odliczenia podatku. Podobnie rzecz ma się u przedsiębiorców, którzy prowadząc, m.in. działalność zwolnioną z VAT, część zakupów przeznaczają wyłącznie dla celów zwolnionych z podatku.

REKLAMA

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku nabywania towarów i usług z częściowym prawem do odliczenia podatku. Przeznaczając  towary zarówno do działalności opodatkowanej, jak i tej zwolnionej z podatku, w ewidencji VAT, na podstawie której sporządzany będzie plik JPK_VAT, wprowadzać należy wyłącznie kwotę netto i VAT, dające prawo odliczenia. Może być to zatem część kwoty z faktury, zgodnie z przyjętą przez podatnika proporcją.

Ta sama zasada dotyczy również wydatków na nabycie, użytkowanie lub eksploatację pojazdów samochodowych uprawniających wyłącznie do 50% odliczenia VAT. W ewidencji znaleźć powinny się wówczas wyłącznie kwoty netto i VAT w wysokości 50% wartości wyjściowej. Nieprawidłowe będzie podawanie w w pliku JPK kwoty netto w wysokości 100%, a kwoty VAT- wyłącznie w 50%. 

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

REKLAMA

Do ewidencji VAT nie trzeba również wprowadzać faktur z nabyciem towarów i usług objętych wyłącznie stawką zwolnioną z VAT. Mimo ich wykorzystania w działalności opodatkowanej VAT, zakupy z taką stawką nie wpływają na rozliczenia podatku, w szczególności zaś nie będą powodowały prawa odliczenia, ani nie wpłyną na rozliczanie podatku na zasadzie proporcji lub prewspółczynnika. Inaczej jest oczywiście z własnymi fakturami ze stawką ZW – wystawianymi w związku z prowadzeniem czynności zwolnionej z VAT. O ile tylko podatnik zobowiązany jest prowadzić JPK_VAT a dokonuje m.in. czynności zwolnionych z podatku – to faktury takie podlegają ujęciu w ewidencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problemem jest również ewidencjonowanie faktur z kilkoma pozycjami, objętymi różnymi stawkami VAT. W takim przypadku nie należy powielać czynności i przygotowywać kilku pozycji w ewidencji. Fakturę należy wprowadzić jednokrotnie, wykazując w poszczególnych pozycjach ewidencji wartość sprzedaży netto z podziałem na poszczególne stawki podatku.

Istnieje ponadto  wątpliwość, czy faktury wystawiane i księgowane w ewidencji VAT - stanowiącej podstawę do przygotowania pliku JPK, same w sobie nie powinny również spełniać standardu JPK. Przedsiębiorcy powinni już dziś przygotować się na ewentualne wnioskowanie urzędników skarbowych w 2018 r. o przekazanie plików JPK_FA podatników, czyli dokumentów faktur wystawianych przez nich w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Problemy z oprogramowaniem do JPK_VAT?

Zamiast ewidencji VAT prowadzonej w pliku Excel lub korzystania z programu, który nie obsługuje plików JPK, warto już dziś podjąć decyzję o wyborze kompleksowego narzędzia do obsługi JPK - obligatoryjnych od 1 stycznia 2018r. 

JPKomat fillUp  to jedno z tych rozwiązań, które nowe obowiązki przedsiębiorców sprowadza do wygodnych, bezpiecznych i powtarzalnych czynności, proponując generowanie plików JPK w automatycznym systemie procesowym. JPKomat stanowi integralne narzędzie fillUp, bezbłędnie i wygodnie generuje ewidencję VAT_JPK, począwszy od wystawiania faktur w wygodnych kreatorach, po ich automatyczny import do arkusza ewidencji VAT_JPK, weryfikację i bezpieczną wysyłkę na serwery MF.

W programie istnieje również cały szereg uproszczeń, które pomagają prawidłowo księgować dla celów VAT wszystkie transakcje krajowe i międzynarodowe. Program pomaga również w przygotowaniu innych pism, umów czy deklaracji potrzebnych zarówno w życiu codziennym jak i w prowadzonej działalności gospodarczej.  Więcej na www.jpk.info.pl

*********************

Firma e-file tworzy funkcjonalne aplikacje wspierające biznes oraz komunikację z urzędami: oprogramowanie do wypełniania e-deklaracji i e-formularzy, aplikacje webowe, systemy do przechowywania i zarządzania danymi oraz inne rozwiązania z dziedziny e-government. Do produktów e-file należy m.in. Program e-pity, cenione narzędzie do rozliczania deklaracji podatkowych; program fillUp, pozwalający na szybkie i proste wypełnianie formularzy oraz e-pity Płatnika, ułatwiające płatnikom PIT przygotowanie i wysyłkę informacji o wpłaconych do urzędu skarbowego zaliczkach.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak wystawiać faktury w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA