REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ujęcie transakcji krajowych w plikach JPK_VAT - czy będzie rodzić wątpliwości przedsiębiorców?

e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
 Ujęcie transakcji krajowych w plikach JPK_VAT - czy będzie rodzić wątpliwości przedsiębiorców?
Ujęcie transakcji krajowych w plikach JPK_VAT - czy będzie rodzić wątpliwości przedsiębiorców?

REKLAMA

REKLAMA

Faktury bez odliczenia VAT, faktury ze stawką zwolnioną, kilka stawek na jednej fakturze – te i inne przypadki dokumentów, które wpływają na rozliczenia VAT, mogą sprawiać podatnikom problemy. W tym kontekście plik JPK może okazać się dla przedsiębiorców drogą przez mękę.

Podatnik posiadający faktury, z których nie ma zamiaru odliczać podatku VAT, nie wprowadza ich ani do ewidencji zakupu i sprzedaży VAT, ani do pliku JPK_VAT. Sytuacja ta dotyczy przede wszystkim nabywania usług noclegowych oraz gastronomicznych, za wyjątkiem zakupu gotowych posiłków oferowanych  pasażerom  w ramach usług przewozu osób, świadczonych przez firmy, którym ustawa o VAT zabrania odliczenia podatku. Podobnie rzecz ma się u przedsiębiorców, którzy prowadząc, m.in. działalność zwolnioną z VAT, część zakupów przeznaczają wyłącznie dla celów zwolnionych z podatku.

REKLAMA

REKLAMA

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku nabywania towarów i usług z częściowym prawem do odliczenia podatku. Przeznaczając  towary zarówno do działalności opodatkowanej, jak i tej zwolnionej z podatku, w ewidencji VAT, na podstawie której sporządzany będzie plik JPK_VAT, wprowadzać należy wyłącznie kwotę netto i VAT, dające prawo odliczenia. Może być to zatem część kwoty z faktury, zgodnie z przyjętą przez podatnika proporcją.

Ta sama zasada dotyczy również wydatków na nabycie, użytkowanie lub eksploatację pojazdów samochodowych uprawniających wyłącznie do 50% odliczenia VAT. W ewidencji znaleźć powinny się wówczas wyłącznie kwoty netto i VAT w wysokości 50% wartości wyjściowej. Nieprawidłowe będzie podawanie w w pliku JPK kwoty netto w wysokości 100%, a kwoty VAT- wyłącznie w 50%. 

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

REKLAMA

Do ewidencji VAT nie trzeba również wprowadzać faktur z nabyciem towarów i usług objętych wyłącznie stawką zwolnioną z VAT. Mimo ich wykorzystania w działalności opodatkowanej VAT, zakupy z taką stawką nie wpływają na rozliczenia podatku, w szczególności zaś nie będą powodowały prawa odliczenia, ani nie wpłyną na rozliczanie podatku na zasadzie proporcji lub prewspółczynnika. Inaczej jest oczywiście z własnymi fakturami ze stawką ZW – wystawianymi w związku z prowadzeniem czynności zwolnionej z VAT. O ile tylko podatnik zobowiązany jest prowadzić JPK_VAT a dokonuje m.in. czynności zwolnionych z podatku – to faktury takie podlegają ujęciu w ewidencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problemem jest również ewidencjonowanie faktur z kilkoma pozycjami, objętymi różnymi stawkami VAT. W takim przypadku nie należy powielać czynności i przygotowywać kilku pozycji w ewidencji. Fakturę należy wprowadzić jednokrotnie, wykazując w poszczególnych pozycjach ewidencji wartość sprzedaży netto z podziałem na poszczególne stawki podatku.

Istnieje ponadto  wątpliwość, czy faktury wystawiane i księgowane w ewidencji VAT - stanowiącej podstawę do przygotowania pliku JPK, same w sobie nie powinny również spełniać standardu JPK. Przedsiębiorcy powinni już dziś przygotować się na ewentualne wnioskowanie urzędników skarbowych w 2018 r. o przekazanie plików JPK_FA podatników, czyli dokumentów faktur wystawianych przez nich w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Problemy z oprogramowaniem do JPK_VAT?

Zamiast ewidencji VAT prowadzonej w pliku Excel lub korzystania z programu, który nie obsługuje plików JPK, warto już dziś podjąć decyzję o wyborze kompleksowego narzędzia do obsługi JPK - obligatoryjnych od 1 stycznia 2018r. 

JPKomat fillUp  to jedno z tych rozwiązań, które nowe obowiązki przedsiębiorców sprowadza do wygodnych, bezpiecznych i powtarzalnych czynności, proponując generowanie plików JPK w automatycznym systemie procesowym. JPKomat stanowi integralne narzędzie fillUp, bezbłędnie i wygodnie generuje ewidencję VAT_JPK, począwszy od wystawiania faktur w wygodnych kreatorach, po ich automatyczny import do arkusza ewidencji VAT_JPK, weryfikację i bezpieczną wysyłkę na serwery MF.

W programie istnieje również cały szereg uproszczeń, które pomagają prawidłowo księgować dla celów VAT wszystkie transakcje krajowe i międzynarodowe. Program pomaga również w przygotowaniu innych pism, umów czy deklaracji potrzebnych zarówno w życiu codziennym jak i w prowadzonej działalności gospodarczej.  Więcej na www.jpk.info.pl

*********************

Firma e-file tworzy funkcjonalne aplikacje wspierające biznes oraz komunikację z urzędami: oprogramowanie do wypełniania e-deklaracji i e-formularzy, aplikacje webowe, systemy do przechowywania i zarządzania danymi oraz inne rozwiązania z dziedziny e-government. Do produktów e-file należy m.in. Program e-pity, cenione narzędzie do rozliczania deklaracji podatkowych; program fillUp, pozwalający na szybkie i proste wypełnianie formularzy oraz e-pity Płatnika, ułatwiające płatnikom PIT przygotowanie i wysyłkę informacji o wpłaconych do urzędu skarbowego zaliczkach.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA