REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji VAT od początku 2018 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji VAT od początku 2018 roku /fot.Shutterstock
Obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji VAT od początku 2018 roku /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem 2018 roku wszyscy podatnicy objęci zostali obowiązkiem prowadzenia rejestrów VAT w postaci elektronicznej, jak również obowiązkiem comiesięcznego raportowania JPK_VAT. Za niedopełnienie nowych obowiązków służby skarbowe mają prawo nałożyć przewidziane przepisami kary.

Dokumentacja w papierze – poza prawem

Od 1 stycznia 2018 r. obowiązuje nowy art. 109 ust. 8a ustawy o VAT, na mocy którego podatnicy zostali zobowiązani do prowadzenia rejestrów VAT w postaci elektronicznej. Ta zmiana jest uzupełnieniem dobrze znanych przepisów wprowadzających obowiązek raportowania JPK_VAT przez płatników.

REKLAMA

REKLAMA

Celem digitalizacji ewidencji VAT może być mobilizowanie przedsiębiorców do cyfryzacji biznesu i… uniemożliwienie podatnikom wskazywania braku prowadzenia elektronicznej postaci ksiąg podatkowych, jako przyczyny nieskładania miesięcznego JPK_VAT. Ewentualne powołanie się przez podatnika na brak technicznych możliwości prowadzenia rejestrów VAT za pomocą programu komputerowego, jako przyczyny nie wygenerowania JPK_VAT będzie nieskuteczne. Bowiem Ministerstwo Finansów udostępniło parę dni temu biznesowi program do prowadzenia ewidencji VAT, przeznaczony również do generowania JPK_VAT.

Łamanie powszechnego obowiązku elektronicznego prowadzenia rejestrów VAT będzie łatwiejsze do zaobserwowania przez służby skarbowe, jeśli podatnik nie wywiąże się z comiesięcznego obowiązku przekazywania JPK_VAT. Fiskus będzie uruchamiał czynności wyjaśniające – może zażądać informacji o rejestrze.

Kary za brak ewidencji elektronicznej i JPK_VAT

W konsekwencji, niezastosowanie się do obowiązków (wysyłka JPK i prowadzenie ewidencji w komputerze) umożliwi służbom skarbowym nałożenie kar. Może to być wymierzenie w postaci na przykład stosunkowo łagodnej kary porządkowej, zgodnie z art. 262 ustawy Ordynacja podatkowa, do 2 800 zł. Dopuszczalne jest też wymierzenie kary grzywny za wykroczenie skarbowe przewidziane w ustawie Kodeks karny skarbowy, np. w art. 83, czyli za brak okazania księgi podatkowej (rejestr VAT).

REKLAMA

Zakładamy przy tym, że służby (przynajmniej w początkowym okresie) będą ten czyn zabroniony traktować łagodniej: jako wykroczenie. Zgodnie z art. 48. § 1 Kodeksu karnego skarbowego kara grzywny za wykroczenie może być wymierzona w granicach od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia, czyli obecnie od 210 do 42 000 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Przygotowanie JPK_VAT w programie udostępnionym przez resort finansów będzie zapewne możliwe po dodaniu odpowiednich funkcji, użycie aplikacji w bieżącej wersji wymaga jednak sporo determinacji. W związku z powyższym Sage przygotował specjalną bezpłatną wersję programu do prowadzenia ewidencji VAT, przygotowania JPK_VAT i deklaracji VAT-7 w postaci elektronicznej. Ta uproszczona wersja przeznaczona jest dla najmniejszych podatników prowadzących do tej pory samodzielnie i ręcznie rejestry VAT, tj. bez użycia programów komputerowych. Warto z niej skorzystać skoro i tak musimy to robić, to przynajmniej skorzystajmy ze sprawdzonych rozwiązań.

Autor: Bogdan Zatorski, ekspert biznesowy Sage

Sage sp. z o.o
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA