REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji VAT od początku 2018 roku

Obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji VAT od początku 2018 roku /fot.Shutterstock
Obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji VAT od początku 2018 roku /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem 2018 roku wszyscy podatnicy objęci zostali obowiązkiem prowadzenia rejestrów VAT w postaci elektronicznej, jak również obowiązkiem comiesięcznego raportowania JPK_VAT. Za niedopełnienie nowych obowiązków służby skarbowe mają prawo nałożyć przewidziane przepisami kary.

Dokumentacja w papierze – poza prawem

Od 1 stycznia 2018 r. obowiązuje nowy art. 109 ust. 8a ustawy o VAT, na mocy którego podatnicy zostali zobowiązani do prowadzenia rejestrów VAT w postaci elektronicznej. Ta zmiana jest uzupełnieniem dobrze znanych przepisów wprowadzających obowiązek raportowania JPK_VAT przez płatników.

REKLAMA

Autopromocja

Celem digitalizacji ewidencji VAT może być mobilizowanie przedsiębiorców do cyfryzacji biznesu i… uniemożliwienie podatnikom wskazywania braku prowadzenia elektronicznej postaci ksiąg podatkowych, jako przyczyny nieskładania miesięcznego JPK_VAT. Ewentualne powołanie się przez podatnika na brak technicznych możliwości prowadzenia rejestrów VAT za pomocą programu komputerowego, jako przyczyny nie wygenerowania JPK_VAT będzie nieskuteczne. Bowiem Ministerstwo Finansów udostępniło parę dni temu biznesowi program do prowadzenia ewidencji VAT, przeznaczony również do generowania JPK_VAT.

Łamanie powszechnego obowiązku elektronicznego prowadzenia rejestrów VAT będzie łatwiejsze do zaobserwowania przez służby skarbowe, jeśli podatnik nie wywiąże się z comiesięcznego obowiązku przekazywania JPK_VAT. Fiskus będzie uruchamiał czynności wyjaśniające – może zażądać informacji o rejestrze.

Kary za brak ewidencji elektronicznej i JPK_VAT

W konsekwencji, niezastosowanie się do obowiązków (wysyłka JPK i prowadzenie ewidencji w komputerze) umożliwi służbom skarbowym nałożenie kar. Może to być wymierzenie w postaci na przykład stosunkowo łagodnej kary porządkowej, zgodnie z art. 262 ustawy Ordynacja podatkowa, do 2 800 zł. Dopuszczalne jest też wymierzenie kary grzywny za wykroczenie skarbowe przewidziane w ustawie Kodeks karny skarbowy, np. w art. 83, czyli za brak okazania księgi podatkowej (rejestr VAT).

Zakładamy przy tym, że służby (przynajmniej w początkowym okresie) będą ten czyn zabroniony traktować łagodniej: jako wykroczenie. Zgodnie z art. 48. § 1 Kodeksu karnego skarbowego kara grzywny za wykroczenie może być wymierzona w granicach od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia, czyli obecnie od 210 do 42 000 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Przygotowanie JPK_VAT w programie udostępnionym przez resort finansów będzie zapewne możliwe po dodaniu odpowiednich funkcji, użycie aplikacji w bieżącej wersji wymaga jednak sporo determinacji. W związku z powyższym Sage przygotował specjalną bezpłatną wersję programu do prowadzenia ewidencji VAT, przygotowania JPK_VAT i deklaracji VAT-7 w postaci elektronicznej. Ta uproszczona wersja przeznaczona jest dla najmniejszych podatników prowadzących do tej pory samodzielnie i ręcznie rejestry VAT, tj. bez użycia programów komputerowych. Warto z niej skorzystać skoro i tak musimy to robić, to przynajmniej skorzystajmy ze sprawdzonych rozwiązań.

Autor: Bogdan Zatorski, ekspert biznesowy Sage

Sage sp. z o.o

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA