REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura otrzymana przed dostawą towarów - odliczenie VAT

Tomasz Olejarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Odliczenie podatku naliczonego jest możliwe po łącznym spełnieniu dwóch warunków: otrzymaniu faktury oraz zaistnieniu obowiązku podatkowego u wystawcy faktury w związku z dokonaną dostawą towaru.

 Sprzedawca wystawił fakturę przed dostawą towaru

Prowadzimy sklep ze specjalistycznym sprzętem elektronicznym. Zamówienia na towar z reguły składamy z dużym wyprzedzeniem. Najczęściej otrzymujemy wtedy fakturę pro forma, a właściwa faktura jest wysyłana dopiero wraz z towarem. Zdarzają się jednak przypadki, gdy sprzedawca od razu wystawia fakturę. Otrzymujemy ją wtedy mniej więcej dwa bądź trzy tygodnie przed dostawą towaru. Dostawy każdorazowo są realizowane transportem sprzedawcy. Mamy wątpliwości, jak postąpić, jeżeli do takich sytuacji dochodzi na przełomie miesiąca. Przykładowo fakturę otrzymaliśmy w kwietniu 2014 r., a zamówiony towar w maju 2014 r., lecz jeszcze przed złożeniem deklaracji VAT-7 za kwiecień 2014 r. Czy możemy wówczas ująć fakturę w rozliczeniu za kwiecień 2014 r.? Podobny problem występuje przy fakturach obejmujących zaliczki na poczet nabycia towaru. Zaliczki wpłacamy bowiem na podstawie wystawionych wcześniej faktur. Jeżeli fakturę otrzymujemy pod koniec miesiąca, zdarza się, że wpłaty dokonujemy w miesiącu kolejnym. Zaliczki uiszczamy generalnie w ciągu 7 dni od daty sporządzenia faktury. Czy taki sposób wystawiania faktur jest prawidłowy? Kiedy powinniśmy rozliczyć fakturę zaliczkową?

REKLAMA

Autopromocja

Tak, taki sposób wystawiania faktur jest prawidłowy, gdy faktura została wystawiona 30 dni przed dokonaniem dostawy lub otrzymaniem zaliczki. Prawo do odliczenia uzyskacie Państwo dopiero w rozliczeniu za okres, w którym sprzedawca dokona dostawy towaru, a w przypadku faktur zaliczkowych - w rozliczeniu za okres, w którym faktycznie otrzyma zaliczkę.

Terminy wystawiania faktur

Terminy wystawiania faktur reguluje art. 106i ustawy o podatku od towarów i usług. Jako zasadę przyjęto, że fakturę wystawia się nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, lecz jednocześnie nie wcześniej niż 30 dnia przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi (art. 106i ust. 1 i ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT).

Natomiast w przypadku otrzymania przed dostawą towaru lub wykonaniem usługi całości lub części zapłaty fakturę należy wystawić nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy, jednak nie wcześniej niż 30 dnia przed otrzymaniem - przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi - całości lub części zapłaty (art. 106i ust. 2 i ust. 7 pkt 2 ustawy).

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ograniczenia w zakresie możliwości wcześniejszego wystawienia faktury nie dotyczą dostaw towarów i świadczenia usług, o których mowa w art. 19a ust. 3, 4 i ust. 5 pkt 4 ustawy, jeżeli faktura zawiera informacje, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy.

Nie obejmują zatem świadczenia usług ani dostaw towarów, dla których w związku z ich realizacją ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń (usługi świadczone w sposób ciągły), oraz świadczenia usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, usług ochrony osób, usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, usług stałej obsługi prawnej i biurowej oraz tzw. usług powszechnych. Tego typu faktury mogą być wystawiane wcześniej.

W Państwa przypadku faktury wystawiane przez kontrahentów zarówno przed dostawą towaru, jak i przed otrzymaniem zaliczki nie powinny być sporządzane wcześniej niż 30 dnia przed zaistnieniem zdarzenia skutkującego powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że faktury wystawiane przez dostawców Waszej firmy sporządzane są prawidłowo, z zachowaniem terminów wskazanych w art. 106i ust. 7 pkt 1 i 2 ustawy. Ma to bowiem miejsce dwa lub trzy tygodnie przed dokonaniem dostawy towarów lub ok. 7 dni przed otrzymaniem zaliczki.

Loteria paragonowa 2015 - co miesiąc samochód i laptopy od Ministra Finansów

Odsetki od zaległości podatkowych - zmiany od 2015 r.

 

Odliczenie VAT naliczonego

Ustalenie, że faktura została wystawiona w ustawowo określonym terminie, nie oznacza jednak uzyskania prawa do odliczenia podatku z chwilą jej otrzymania. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy, powstaje bowiem w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Ustawodawca wiąże obecnie uzyskanie prawa do odliczenia z powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu czynności stanowiącej źródło podatku naliczonego. Jest to termin początkowy. W przypadku faktur wystawionych przed rozpoznaniem obowiązku podatkowego (w Państwa sytuacji przed dostawą towaru) będą one stanowiły podstawę do odliczenia podatku, jednak dopiero w momencie powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy, czyli z chwilą dokonania dostawy (art. 19a ust. 1 ustawy). Oczywiście jeżeli nie wystąpią inne przesłanki negatywne, które wykluczałyby odliczenie.

Realizacja odliczenia będzie więc możliwa po łącznym spełnieniu dwóch warunków: otrzymaniu faktury oraz zaistnieniu obowiązku podatkowego u wystawcy faktury w związku z dokonaną dostawą towaru. Ponieważ dostawa jest realizowana transportem kontrahenta, należy założyć, że ponosi on ryzyko zniszczenia lub utraty towaru w trakcie transportu. Przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, a tym samym dokonanie dostawy towaru w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wystąpi z chwilą jego fizycznego przywozu do Państwa firmy.

Dla ustalenia terminu odliczenia podatku nie ma natomiast żadnego znaczenia dostarczenie towaru jeszcze przed złożeniem deklaracji podatkowej VAT-7 za miesiąc, w którym otrzymano fakturę. Jak wskazano, prawo do odliczenia powstanie dopiero w rozliczeniu za okres, w którym spełniono oba warunki jednocześnie.

 

PRZYKŁAD
Sprzedawca wystawił fakturę 26 maja 2014 r. i w tym samym dniu doręczył ją nabywcy. Fakturę sporządzono przed dostawą towaru (nie była to faktura zaliczkowa). Sprzedawca dostarczył towar własnym transportem 5 czerwca 2014 r. Nabywca rozlicza podatek od towarów i usług miesięcznie.
Obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług, z tytułu zrealizowanej dostawy, powstanie u wystawcy faktury z chwilą dostarczenia towaru do odbiorcy, tj. 5 czerwca 2014 r. Nabywca może zatem dokonać odliczenia podatku, na podstawie faktury otrzymanej 26 maja 2014 r., dopiero w rozliczeniu za czerwiec 2014 r.

Analogiczne zasady będą dotyczyły również faktur wystawianych na poczet mającej nastąpić wpłaty zaliczki. Reguły wynikające z art. 86 ust. 10 ustawy, dotyczące terminu obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w myśl art. 86 ust. 10c, stosuje się bowiem odpowiednio do całości lub części zapłaty uiszczanej przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi.

W przypadku otrzymania przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi całości lub części zapłaty, w szczególności: przedpłaty, zaliczki, zadatku, lub raty, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do uzyskanej kwoty. Przy czym zasada ta nie obejmuje czynności, dla których obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4, powstaje z chwilą wystawienia faktury tj. świadczenia usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, usług ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, usług stałej obsługi prawnej i biurowej oraz tzw. usług powszechnych.

Zapisz się na nasz newsletter

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 

 

Otrzymanie zaliczki na poczet ich realizacji nie rodzi zatem obowiązku podatkowego. Wskazane wyłączenie, nie ma zastosowania przy zaliczkach na poczet dostaw towarów, będących przedmiotem Państwa pytania.

Przy fakturach zaliczkowych dokonanie odliczenia będzie zatem możliwe po łącznym spełnieniu dwóch warunków: otrzymaniu faktury oraz zaistnieniu obowiązku podatkowego u wystawcy faktury w związku z otrzymaniem całości lub części zapłaty. Pomimo wcześniejszego otrzymania faktury mogą Państwo dokonać odliczenia podatku dopiero w rozliczeniu za okres, w którym zaliczka zostanie wpłacona sprzedawcy.

PRZYKŁAD
28 kwietnia 2014 r. sprzedawca wystawił fakturę na poczet mającej nastąpić wpłaty zaliczki za materiały budowlane i w tym samym dniu doręczył ją nabywcy. Zaliczkę, którą obejmowała faktura, sprzedawca otrzymał 12 maja 2014 r. Nabywca rozlicza podatek od towarów i usług miesięcznie.
Obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług, z tytułu otrzymania całości lub części zapłaty przed dokonaniem dostawy towaru, powstanie u wystawcy faktury z chwilą otrzymania zaliczki, tj. 12 maja 2014 r. Nabywca może zatem dokonać odliczenia podatku, na podstawie faktury otrzymanej 28 kwietnia 2014 r., dopiero w rozliczeniu za maj 2014 r.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1, 3, 4, ust. 5 pkt 4 i ust. 8, art. 86 ust. 10 i 10c, art. 106i ust. 1, 2, ust. 7 pkt 1 i 2, ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Tomasz Olejarz

praktyk, autor licznych publikacji z zakresu podatku od towarów i usług

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA