REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Papierowe korekty faktur VAT wystawionych elektronicznie

Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł

REKLAMA

REKLAMA

Dużym udogodnieniem i źródłem oszczędności dla wielu podatników jest możliwość elektronicznego wystawiania i przesyłania kontrahentom faktur VAT. Czasami jednak okazuje się, że przy wprowadzeniu systemu, który odpowiada u nas za wystawianie takich faktur, oszczędziliśmy zbyt bardzo.

Chodzi o to, że system nasz bywa zbyt ubogi i nie pozwala na wystawianie korekt faktur, które wystawiliśmy wcześniej elektronicznie, a kontrahent żąda przesłania mu faktury korygującej w formie elektronicznej.

REKLAMA

Autopromocja

Na szczęście nie musimy się załamywać, tylko zwyczajnie wystawiamy papierową korektę danej faktury i zamieszczamy na niej adnotację o tym, że ta faktura korygująca dotyczy faktury wystawionej elektronicznie.

O słuszności takiego postępowania przekonuje nas m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, który w interpretacji indywidualnej z 15 lutego 2009 r. - nr ITPP1/443-882/09/MS (wydanej w imieniu Ministra Finansów) wskazał pytającemu, że co prawda generalną zasadą wystawiania korekt faktur jest to, że muszą być one wystawiane w takiej samej formie jak faktura pierwotna (papierowa do papierowej a elektroniczna do elektronicznej), ale istnieją jednak pewne wyjątki.

Okazuje się, że Minister Finansów ma czasami „życiowe” podejście do tworzenia przepisów. Świadczy o tym np. § 5 ust. 2 rozporządzenia MF z 14 lipca 2005 roku w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz.U. Nr 133, poz. 1119).

W przepisie tym Minister Finansów postanowił, że w przypadkach gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawianie i przesłanie w formie elektronicznej korekty faktury wystawionej pierwotnie również w formie elektronicznej, to podatnik ma wystawić taką korektę w formie papierowej Przy czym podatnik musi zamieścić na tej papierowej korekcie adnotację, że dotyczy ona faktury VAT wystawionej w formie elektronicznej. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: VAT 2010

REKLAMA

Pamiętać jednocześnie należy, iż do powyższych przeszkód w wystawieniu elektronicznej korekty faktury należy również w szczególności sytuacja, gdy odbiorca faktur cofnie dotychczasową zgodę na ich wystawianie i przesyłanie w formie elektronicznej.

Konsekwencją powyższych działań będzie to, że wystawione w formie papierowej korekty faktur elektronicznych (zawierające adnotację, iż dotyczą one faktury wystawionej w formie elektronicznej), zmniejszające podstawę opodatkowania będą upoważniały ich wystawcę (po uzyskaniu potwierdzenia ich odbioru), do obniżenia podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Emerycie, myślałeś, że z racji wieku masz prawo do ulgi rehabilitacyjnej? Skarbówka rozwiewa wątpliwości

Samo bycie emerytem nie wystarczy! Aby skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, musisz mieć status osoby niepełnosprawnej lub utrzymywać taką osobę. Sprawdź, kto faktycznie może liczyć na odliczenie i dlaczego wiek nie daje automatycznych przywilejów.

Podatek od spadków i darowizn 2025 - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

REKLAMA

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

REKLAMA

Budżet pod ścianą: wyższe podatki, mniej wsparcia, koniec ulg

Polacy muszą szykować się na trudne zmiany. OECD zaleca pełne wycofanie wsparcia energetycznego jeszcze w tym roku, wyższe podatki od nieruchomości i środowiskowe oraz koniec ulg dla kierowców – nowy podatek od pojazdów miałby zależeć od emisji spalin. Dodatkowo rząd może ograniczyć stosowanie preferencyjnych stawek VAT, a świadczenia na dzieci kierować tylko do najuboższych. Czy domowe budżety to wytrzymają?

Zmiana projektu unijnego a zwrot dofinansowania. Jakie zmiany są dopuszczalne? Jak zdobyć zgodę na modyfikacje projektu?

Podstawowym dokumentem regulującym kwestie realizacji projektów grantowych jest umowa o dofinansowanie. To w niej znajdują się warunki i najistotniejsze zapisy dotyczące przebiegu realizacji projektu, jak i dopuszczalne zmiany. Poza umową także zapisy dokumentacji konkursowej (np. regulamin) wpływają na warunki i możliwości modyfikacji projektów. Wielu beneficjentów zastanawia się, co się wydarzy, jeśli w trakcie trwania projektu ulegnie zmianie status przedsiębiorstwa lub czy dopuszczalna jest zmiana miejsca realizacji projektu.

REKLAMA