Jak rozliczyć w VAT prezentacje produktów
REKLAMA
REKLAMA
Podstawowym warunkiem dla obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego jest związek wydatków ponoszonych przez firmę z czynnościami, które zgodnie z ustawą o VAT podlegają opodatkowaniu.
REKLAMA
Związek dokonywanych przez firmę zakupów z jej działalnością może mieć zarówno charakter bezpośredni jak i pośredni. Jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary oraz usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Innymi słowy, żeby wykazać taki związek, trzeba udowodnić związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu firmy.
W stanie faktycznym opisanym przez przedsiębiorcę mamy do czynienia z pośrednim związkiem wydatków z czynnościami opodatkowanymi. O takim właśnie związku mówi się wówczas, kiedy ponoszone wydatki związane są z całokształtem działania firmy, mają one pośredni związek z działalnością gospodarczą i w związku z tym również pośrednio wpływają na osiągane przez firmę przychody.
Polecamy: VAT 2010
Zapewne wszystkie opisane działania firmy np. zorganizowanie prezentacji towarów ma na celu zwiększenie sprzedaży oferowanych produktów, a co za tym idzie wpłynie na zwiększenie obrotu.
REKLAMA
Ponadto o pośrednim związku zakupów z działalnością firmy będzie można mówić również wówczas, kiedy zakup towarów i usług nie wpływa bezpośrednio na uzyskanie przychodu, np. poprzez ich dalszą odsprzedaż, lecz wpływa na ogólne funkcjonowanie firmy jako całości i przyczynia się do jej obrotów.
Tak więc kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez przedsiębiorcę np. z tytułu nabycia towarów i usług reklamowych na potrzeby prezentacji czy wystawy. Jak wynika z opisanego przez przedsiębiorcę, do wydatków ponoszonych w związku z organizacją prezentacji czy wystawy na rzecz potencjalnych kontrahentów firmy, wymienione zostały: usługi wynajmu stoiska, wydatki na przejazd, noclegi oraz zakup wszelkiego rodzaju artykułów reklamowych prezentowanych podczas targów i wystaw.
Z powyższego wynika, że firma może odliczyć podatek VAT naliczony od wydatków na zorganizowanie prezentacji czy wystawy swoich towarów dla kontrahentów, który wykazany został na otrzymanych fakturach.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat