REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec faktur na podstawie paragonu

Bartosz Gebel, doradca podatkowy
Bartosz Gebel, doradca podatkowy. Ergotax biuro rachunkowe. Ergotax kancelaria doradcy podatkowego.
Biuro rachunkowe ERGOTAX
Księgowi & doradcy podatkowi
Koniec faktur na podstawie paragonu /Fot. Fotolia
Koniec faktur na podstawie paragonu /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorco, od początku stycznia 2020 r. nie otrzymasz już faktury na podstawie paragonu – z jednym wyjątkiem.

Zmiany

Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw została uchwalona przez Sejm w dniu 4 lipca 2019 r. Zgodnie z nowymi przepisami, z początkiem stycznia 2020 r. przedsiębiorca nie będzie mógł żądać od sprzedawcy wystawienia faktury na podstawie wydanego wcześniej paragonu. Obecnie może to zrobić w okresie trzech miesięcy (i to licząc od końca miesiąca, w którym wystąpiła transakcja, co w praktyce przypadkach może dać prawo do żądania faktury przez okres nawet 4 miesięcy) i zgodnie z obowiązującymi przepisami sprzedawca ma obowiązek wystawienia faktury na podstawie paragonu.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Polecamy: AKADEMIA VAT z Radosławem Kowalskim (od 30 sierpnia do 10 września) – Cykl 3 webinariów: 8 wybranych zmian w VAT - praktyczny przegląd dla księgowych, Split payment, Biała lista podatników VAT

REKLAMA

Ułatwienie dla sprzedawcy

Obecnie w przypadku wystawienia faktur na podstawie paragonu może zajść konieczność korygowania pliku JPK_VAT za poprzednie okresy rozliczeniowe. Po zmianie przepisów problem ten całkowicie zniknie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy przejściowe

W przypadku paragonów wystawionych przed 1 stycznia 2020 r. (mimo wejścia nowych przepisów) faktury będą mogły być wystawione na starych zasadach, czyli w okresie 3 miesięcy następujących po miesiącu, w który doszło do transakcji.

Wyjątek

Wyjątkiem od ww. reguły będzie żądanie faktury na podstawie paragonu, który będzie opatrzony numerem NIP nabywcy. Faktura będzie mogła zostać wystawiona wyłącznie na podmiot, którego NIP wskazany był właśnie na paragonie. Spowoduje to, że wszystkie paragony bez numeru NIP staną się bezużyteczne w zakresie wystawienia faktury. Należy przy tym pamiętać, że obecnie do faktury wystawionej na podstawie paragonu należy załączyć ten paragon (do egzemplarza pozostającego u sprzedawcy) – w tym zakresie przepisy nie przewidują żadnych zmian. Gdyby sprzedawca zdecydował się na wystawienie faktury mimo braku numeru NIP na paragonie, to zarówno jego jak i nabywcę mogą czekać dotkliwe sankcje odpowiadające całkowitej wartości podatku VAT wykazanego na takiej nielegalnej fakturze.

Paragon to nie dowód księgowy

Mimo posiadania paragonu z numerem NIP nie będzie on stanowił dowodu księgowego – na jego podstawie nie będzie można dokonać odliczenia podatku VAT ani zaliczyć wydatku do kosztów uzyskania przychodów (poza pewnymi wyjątkami, np. dot. faktur uproszczonych wystawianych do kwoty 450 zł/100 euro).

Wskazówki

Przedsiębiorcy, którzy obecnie zbierają przy zakupach paragony (lub robią to ich pracownicy), a następnie cyklicznie (np. na koniec każdego miesiąca) występują do sprzedawców z żądaniem wystawienia faktur, powinni pamiętać o wskazywaniu numeru NIP na takich paragonach. Niestety nie wszyscy sprzedawcy zaopatrzyli się dotąd w kasy fiskalne dające możliwość wydruku paragonu z numerem NIP – w takich sytuacjach wskazane jest żądanie faktury od razu przy zakupie.

Polecamy: Kasy online 2019. Wymiana, użytkowanie, nowe obowiązki informacyjne

Z kolei w przypadku zapomnienia oddania numeru NIP do paragonu jedynym wyjściem będzie zwrot towar, a następnie jego zakup - zaznaczyć jednak należy, że nie zawsze takie rozwiązanie będzie możliwe, szczególnie np. przy dobrach spożywczych czy jednorazowych, których właściwości zostaną naruszone po zakupie (sprzedawca wówczas może nie przyjąć takiego zwrotu).

Skąd ta zmiana?

Ministerstwo Finansów wskazuje, że nowe przepisy mają uniemożliwić nieuczciwym przedsiębiorcom gromadzenie paragonów dokumentujących zakupy, za które wydatek poniosły osoby trzecie i na ich podstawie żądać od sprzedawców wystawienia faktur. Jest to jeden z elementów walki z erozją podstawy opodatkowania u podatników, którzy poprzez ww. działanie (nielegalne) doprowadzali do zawyżenia kosztów i tym samym do jej zmniejszania. Co więcej nieuczciwy przedsiębiorca dokonywał również odliczenia VAT z takich faktur (o ile oczywiście był czynnym podatnikiem VAT). Według szacunków ministerstwa ww. sytuacja uszczupla budżet państwa o 1,5 mld. zł.

Bartosz Gebel
Doradca podatkowy nr wpisu 13557
Ergotax Kancelaria Doradcy Podatkowego
Biuro Rachunkowe Ergotax Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA