REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec faktur na podstawie paragonu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Gebel, doradca podatkowy
Bartosz Gebel, doradca podatkowy. Ergotax biuro rachunkowe. Ergotax kancelaria doradcy podatkowego.
Biuro rachunkowe ERGOTAX
Księgowi & doradcy podatkowi
Koniec faktur na podstawie paragonu /Fot. Fotolia
Koniec faktur na podstawie paragonu /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorco, od początku stycznia 2020 r. nie otrzymasz już faktury na podstawie paragonu – z jednym wyjątkiem.

Zmiany

Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw została uchwalona przez Sejm w dniu 4 lipca 2019 r. Zgodnie z nowymi przepisami, z początkiem stycznia 2020 r. przedsiębiorca nie będzie mógł żądać od sprzedawcy wystawienia faktury na podstawie wydanego wcześniej paragonu. Obecnie może to zrobić w okresie trzech miesięcy (i to licząc od końca miesiąca, w którym wystąpiła transakcja, co w praktyce przypadkach może dać prawo do żądania faktury przez okres nawet 4 miesięcy) i zgodnie z obowiązującymi przepisami sprzedawca ma obowiązek wystawienia faktury na podstawie paragonu.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Polecamy: AKADEMIA VAT z Radosławem Kowalskim (od 30 sierpnia do 10 września) – Cykl 3 webinariów: 8 wybranych zmian w VAT - praktyczny przegląd dla księgowych, Split payment, Biała lista podatników VAT

Ułatwienie dla sprzedawcy

Obecnie w przypadku wystawienia faktur na podstawie paragonu może zajść konieczność korygowania pliku JPK_VAT za poprzednie okresy rozliczeniowe. Po zmianie przepisów problem ten całkowicie zniknie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy przejściowe

W przypadku paragonów wystawionych przed 1 stycznia 2020 r. (mimo wejścia nowych przepisów) faktury będą mogły być wystawione na starych zasadach, czyli w okresie 3 miesięcy następujących po miesiącu, w który doszło do transakcji.

Wyjątek

Wyjątkiem od ww. reguły będzie żądanie faktury na podstawie paragonu, który będzie opatrzony numerem NIP nabywcy. Faktura będzie mogła zostać wystawiona wyłącznie na podmiot, którego NIP wskazany był właśnie na paragonie. Spowoduje to, że wszystkie paragony bez numeru NIP staną się bezużyteczne w zakresie wystawienia faktury. Należy przy tym pamiętać, że obecnie do faktury wystawionej na podstawie paragonu należy załączyć ten paragon (do egzemplarza pozostającego u sprzedawcy) – w tym zakresie przepisy nie przewidują żadnych zmian. Gdyby sprzedawca zdecydował się na wystawienie faktury mimo braku numeru NIP na paragonie, to zarówno jego jak i nabywcę mogą czekać dotkliwe sankcje odpowiadające całkowitej wartości podatku VAT wykazanego na takiej nielegalnej fakturze.

Paragon to nie dowód księgowy

Mimo posiadania paragonu z numerem NIP nie będzie on stanowił dowodu księgowego – na jego podstawie nie będzie można dokonać odliczenia podatku VAT ani zaliczyć wydatku do kosztów uzyskania przychodów (poza pewnymi wyjątkami, np. dot. faktur uproszczonych wystawianych do kwoty 450 zł/100 euro).

Wskazówki

Przedsiębiorcy, którzy obecnie zbierają przy zakupach paragony (lub robią to ich pracownicy), a następnie cyklicznie (np. na koniec każdego miesiąca) występują do sprzedawców z żądaniem wystawienia faktur, powinni pamiętać o wskazywaniu numeru NIP na takich paragonach. Niestety nie wszyscy sprzedawcy zaopatrzyli się dotąd w kasy fiskalne dające możliwość wydruku paragonu z numerem NIP – w takich sytuacjach wskazane jest żądanie faktury od razu przy zakupie.

Polecamy: Kasy online 2019. Wymiana, użytkowanie, nowe obowiązki informacyjne

Z kolei w przypadku zapomnienia oddania numeru NIP do paragonu jedynym wyjściem będzie zwrot towar, a następnie jego zakup - zaznaczyć jednak należy, że nie zawsze takie rozwiązanie będzie możliwe, szczególnie np. przy dobrach spożywczych czy jednorazowych, których właściwości zostaną naruszone po zakupie (sprzedawca wówczas może nie przyjąć takiego zwrotu).

Skąd ta zmiana?

Ministerstwo Finansów wskazuje, że nowe przepisy mają uniemożliwić nieuczciwym przedsiębiorcom gromadzenie paragonów dokumentujących zakupy, za które wydatek poniosły osoby trzecie i na ich podstawie żądać od sprzedawców wystawienia faktur. Jest to jeden z elementów walki z erozją podstawy opodatkowania u podatników, którzy poprzez ww. działanie (nielegalne) doprowadzali do zawyżenia kosztów i tym samym do jej zmniejszania. Co więcej nieuczciwy przedsiębiorca dokonywał również odliczenia VAT z takich faktur (o ile oczywiście był czynnym podatnikiem VAT). Według szacunków ministerstwa ww. sytuacja uszczupla budżet państwa o 1,5 mld. zł.

Bartosz Gebel
Doradca podatkowy nr wpisu 13557
Ergotax Kancelaria Doradcy Podatkowego
Biuro Rachunkowe Ergotax Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA