REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec faktur na podstawie paragonu

Bartosz Gebel, doradca podatkowy
Bartosz Gebel, doradca podatkowy. Ergotax biuro rachunkowe. Ergotax kancelaria doradcy podatkowego.
Biuro rachunkowe ERGOTAX
Księgowi & doradcy podatkowi
Koniec faktur na podstawie paragonu /Fot. Fotolia
Koniec faktur na podstawie paragonu /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorco, od początku stycznia 2020 r. nie otrzymasz już faktury na podstawie paragonu – z jednym wyjątkiem.

Zmiany

Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw została uchwalona przez Sejm w dniu 4 lipca 2019 r. Zgodnie z nowymi przepisami, z początkiem stycznia 2020 r. przedsiębiorca nie będzie mógł żądać od sprzedawcy wystawienia faktury na podstawie wydanego wcześniej paragonu. Obecnie może to zrobić w okresie trzech miesięcy (i to licząc od końca miesiąca, w którym wystąpiła transakcja, co w praktyce przypadkach może dać prawo do żądania faktury przez okres nawet 4 miesięcy) i zgodnie z obowiązującymi przepisami sprzedawca ma obowiązek wystawienia faktury na podstawie paragonu.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Polecamy: AKADEMIA VAT z Radosławem Kowalskim (od 30 sierpnia do 10 września) – Cykl 3 webinariów: 8 wybranych zmian w VAT - praktyczny przegląd dla księgowych, Split payment, Biała lista podatników VAT

REKLAMA

Ułatwienie dla sprzedawcy

Obecnie w przypadku wystawienia faktur na podstawie paragonu może zajść konieczność korygowania pliku JPK_VAT za poprzednie okresy rozliczeniowe. Po zmianie przepisów problem ten całkowicie zniknie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy przejściowe

W przypadku paragonów wystawionych przed 1 stycznia 2020 r. (mimo wejścia nowych przepisów) faktury będą mogły być wystawione na starych zasadach, czyli w okresie 3 miesięcy następujących po miesiącu, w który doszło do transakcji.

Wyjątek

Wyjątkiem od ww. reguły będzie żądanie faktury na podstawie paragonu, który będzie opatrzony numerem NIP nabywcy. Faktura będzie mogła zostać wystawiona wyłącznie na podmiot, którego NIP wskazany był właśnie na paragonie. Spowoduje to, że wszystkie paragony bez numeru NIP staną się bezużyteczne w zakresie wystawienia faktury. Należy przy tym pamiętać, że obecnie do faktury wystawionej na podstawie paragonu należy załączyć ten paragon (do egzemplarza pozostającego u sprzedawcy) – w tym zakresie przepisy nie przewidują żadnych zmian. Gdyby sprzedawca zdecydował się na wystawienie faktury mimo braku numeru NIP na paragonie, to zarówno jego jak i nabywcę mogą czekać dotkliwe sankcje odpowiadające całkowitej wartości podatku VAT wykazanego na takiej nielegalnej fakturze.

Paragon to nie dowód księgowy

Mimo posiadania paragonu z numerem NIP nie będzie on stanowił dowodu księgowego – na jego podstawie nie będzie można dokonać odliczenia podatku VAT ani zaliczyć wydatku do kosztów uzyskania przychodów (poza pewnymi wyjątkami, np. dot. faktur uproszczonych wystawianych do kwoty 450 zł/100 euro).

Wskazówki

Przedsiębiorcy, którzy obecnie zbierają przy zakupach paragony (lub robią to ich pracownicy), a następnie cyklicznie (np. na koniec każdego miesiąca) występują do sprzedawców z żądaniem wystawienia faktur, powinni pamiętać o wskazywaniu numeru NIP na takich paragonach. Niestety nie wszyscy sprzedawcy zaopatrzyli się dotąd w kasy fiskalne dające możliwość wydruku paragonu z numerem NIP – w takich sytuacjach wskazane jest żądanie faktury od razu przy zakupie.

Polecamy: Kasy online 2019. Wymiana, użytkowanie, nowe obowiązki informacyjne

Z kolei w przypadku zapomnienia oddania numeru NIP do paragonu jedynym wyjściem będzie zwrot towar, a następnie jego zakup - zaznaczyć jednak należy, że nie zawsze takie rozwiązanie będzie możliwe, szczególnie np. przy dobrach spożywczych czy jednorazowych, których właściwości zostaną naruszone po zakupie (sprzedawca wówczas może nie przyjąć takiego zwrotu).

Skąd ta zmiana?

Ministerstwo Finansów wskazuje, że nowe przepisy mają uniemożliwić nieuczciwym przedsiębiorcom gromadzenie paragonów dokumentujących zakupy, za które wydatek poniosły osoby trzecie i na ich podstawie żądać od sprzedawców wystawienia faktur. Jest to jeden z elementów walki z erozją podstawy opodatkowania u podatników, którzy poprzez ww. działanie (nielegalne) doprowadzali do zawyżenia kosztów i tym samym do jej zmniejszania. Co więcej nieuczciwy przedsiębiorca dokonywał również odliczenia VAT z takich faktur (o ile oczywiście był czynnym podatnikiem VAT). Według szacunków ministerstwa ww. sytuacja uszczupla budżet państwa o 1,5 mld. zł.

Bartosz Gebel
Doradca podatkowy nr wpisu 13557
Ergotax Kancelaria Doradcy Podatkowego
Biuro Rachunkowe Ergotax Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA