REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przechowywanie faktur – wymogi co do formy

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Przechowywanie faktur – wymogi co do formy
Przechowywanie faktur – wymogi co do formy

REKLAMA

REKLAMA

Niejednokrotnie podatnicy otrzymują faktury w różnych formach. Część z nich jest fakturami elektronicznymi, inne z kolei są fakturami tradycyjnymi, a więc doręczanymi w formie papierowej. W takiej sytuacji podatnicy, obowiązani do przechowywania otrzymanych faktur, na ogół zachowują je w tej samej formie, w której je otrzymali. Jednakże czy uzyskanie faktury w określonej formie determinuje obowiązek jej przechowywania wyłącznie w tej postaci?

Obowiązek i wymogi przechowywanie faktur w ustawie o VAT

Ustawa o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) reguluje obowiązek przechowywania przez podatnika faktur. Zgodnie z art. 112a ust. 1 ustawy o VAT podatnik obowiązany jest przechowywać:

REKLAMA

Autopromocja
  1. wystawione przez siebie lub w swoim imieniu faktury, w tym faktury wystawione ponownie,
  2. otrzymane faktury, w tym faktury wystawione ponownie

- w podziale na okresy rozliczeniowe, w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność od momentu wystawienia lub otrzymania faktury do czasu upływu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Natomiast w myśl art. 112a ust. 4 ustawy o VAT podatnicy muszą być w stanie zapewnić organom podatkowym, na ich żądanie, dostęp do faktur, a w przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej również możliwość ich pobrania i przetwarzania danych w nich zawartych.

Forma przechowywania faktur

Z powyższego wynika, że ustawodawca nie narzucił podatnikom konkretnej formy przechowywania faktur. Zobowiązał jedynie do zachowania pewnych minimalnych wymagań w zakresie integralności, czytelności i autentyczności  faktur oraz możliwości uzyskania do nich dostępu. Tak więc podatnik może w sposób swobodny wybrać odpowiadającą jemu formę przechowywania faktur.

Przykłady:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Podatnik otrzymuje wyłącznie faktury w formie elektronicznej. Jednakże, ze znanych tylko jemu przesłanek, zdecydował się na przechowywanie wszystkich dokumentów podatkowych i księgowych w formie papierowe. W takiej sytuacji dopuszczalne jest, aby wydrukował uzyskane faktury elektroniczne i zarchiwizował je wyłącznie w formie papierowej.
  2. Podatnik otrzymuje faktury w formie tradycyjnej (papierowej), jednakże ze względu na oszczędność miejsca postanowił skanować uzyskane faktury oraz archiwizować je w formie cyfrowej. Postępowanie podatnika należy uznać za prawidłowe.
  3. Podatnik otrzymuje część faktur elektronicznych a część w formie papierowej. Aby ujednolicić formę przechowywania dokumentów zastanawia się czy do obu rodzajów faktur może zastosować ten sam sposób ich archiwizacji. Przepisy ustawy o VAT nie stoją na przeszkodzie, aby wszystkie faktury były skanowane i następnie przechowywane w formie elektronicznej. Nie ma również przeciwwskazań, aby wszystkie faktury zostały przez podatnika wydrukowane i zarchiwizowane w formie papierowej.

Jednakże na uwadze należy mieć, aby niezależnie od wybranej formy przechowywania faktur, zapewnić łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność od momentu wystawienia lub otrzymania faktury do czasu upływu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Ponadto w przypadku faktur elektronicznych również możliwość ich pobrania i przetwarzania danych w nich zawartych.

Kamil Kowalski, Konsultant Podatkowy w ECDP TAX Mazur i wspólnicy sp. k.

Podstawa prawna:

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: lista 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

REKLAMA

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Youtuberzy mogą się cieszyć. Jest pozytywny wyrok NSA w sprawie kosztów podatkowych

Naczelny Sąd Administracyjny potwierdza, że wydatki youtuberów związane z produkcją filmów, takie jak bilety lotnicze, noclegi czy sprzęt filmowy, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Wyrok jest istotny dla twórców internetowych, którzy ponoszą wysokie koszty związane z tworzeniem treści na YouTube.

REKLAMA