Przechowywanie faktur – wymogi co do formy
REKLAMA
REKLAMA
Obowiązek i wymogi przechowywanie faktur w ustawie o VAT
Ustawa o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) reguluje obowiązek przechowywania przez podatnika faktur. Zgodnie z art. 112a ust. 1 ustawy o VAT podatnik obowiązany jest przechowywać:
REKLAMA
- wystawione przez siebie lub w swoim imieniu faktury, w tym faktury wystawione ponownie,
- otrzymane faktury, w tym faktury wystawione ponownie
- w podziale na okresy rozliczeniowe, w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność od momentu wystawienia lub otrzymania faktury do czasu upływu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Natomiast w myśl art. 112a ust. 4 ustawy o VAT podatnicy muszą być w stanie zapewnić organom podatkowym, na ich żądanie, dostęp do faktur, a w przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej również możliwość ich pobrania i przetwarzania danych w nich zawartych.
Forma przechowywania faktur
Z powyższego wynika, że ustawodawca nie narzucił podatnikom konkretnej formy przechowywania faktur. Zobowiązał jedynie do zachowania pewnych minimalnych wymagań w zakresie integralności, czytelności i autentyczności faktur oraz możliwości uzyskania do nich dostępu. Tak więc podatnik może w sposób swobodny wybrać odpowiadającą jemu formę przechowywania faktur.
Przykłady:
- Podatnik otrzymuje wyłącznie faktury w formie elektronicznej. Jednakże, ze znanych tylko jemu przesłanek, zdecydował się na przechowywanie wszystkich dokumentów podatkowych i księgowych w formie papierowe. W takiej sytuacji dopuszczalne jest, aby wydrukował uzyskane faktury elektroniczne i zarchiwizował je wyłącznie w formie papierowej.
- Podatnik otrzymuje faktury w formie tradycyjnej (papierowej), jednakże ze względu na oszczędność miejsca postanowił skanować uzyskane faktury oraz archiwizować je w formie cyfrowej. Postępowanie podatnika należy uznać za prawidłowe.
- Podatnik otrzymuje część faktur elektronicznych a część w formie papierowej. Aby ujednolicić formę przechowywania dokumentów zastanawia się czy do obu rodzajów faktur może zastosować ten sam sposób ich archiwizacji. Przepisy ustawy o VAT nie stoją na przeszkodzie, aby wszystkie faktury były skanowane i następnie przechowywane w formie elektronicznej. Nie ma również przeciwwskazań, aby wszystkie faktury zostały przez podatnika wydrukowane i zarchiwizowane w formie papierowej.
Jednakże na uwadze należy mieć, aby niezależnie od wybranej formy przechowywania faktur, zapewnić łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność od momentu wystawienia lub otrzymania faktury do czasu upływu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Ponadto w przypadku faktur elektronicznych również możliwość ich pobrania i przetwarzania danych w nich zawartych.
Kamil Kowalski, Konsultant Podatkowy w ECDP TAX Mazur i wspólnicy sp. k.
Podstawa prawna:
- Art. 112a ust. 1 oraz ust. 4 Ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.).
Polecamy: Biuletyn VAT
Polecamy: VAT 2019. Komentarz
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat