REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-faktura – znacznie więcej niż PDF. Sprawdź, co powinieneś o niej wiedzieć

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców od dawna korzysta z efaktur, na przykład zapisanych w formacie .pdf. Obecnie pojęcie "e-faktura" nabiera szerszego znaczenia, ponieważ określa się nim także dokument występujący w ustrukturyzowanym formacie, umożliwiającej automatyczne przetwarzanie. Co jeszcze przedsiębiorcy powinni wiedzieć o efakturze?

Efaktura nie jest jedynie cyfrową wersją faktury papierowej – prawidłowa definicja

Na wstępie rozwiejemy wątpliwości związane z e-fakturą podając definicję pochodzącą z Unijnej Dyrektywy 2014/55/UE:

REKLAMA

Autopromocja

„Faktura elektroniczna oznacza fakturę, która została wystawiona, przesłana i odebrana w ustrukturyzowanym formacie elektronicznym, umożliwiającym jej automatyczne i elektroniczne przetwarzanie”.

W praktyce standardowe dokumenty .pdf, pliki graficzne i skany faktur nie spełniają tej definicji, jednak spełniają wymogi zawarte w ustawie o VAT, takie jak czytelność i integralność treści, więc również są e-fakturami, ale nieustrukturyzowanymi. Do przesyłania, odbierania i przetwarzania faktur elektronicznych ustrukturyzowanych w rozumieniu podanej definicji służy specjalna platforma przygotowana przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.

Obowiązek przyjmowania efaktur przez zlecających zamówienia publiczne

Z dniem 18 kwietnia 2019 roku weszły w życie istotne zmiany związane z elektronicznym fakturowaniem, dotyczące zamówień publicznych. Ustawa o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym nakłada na podmioty je zlecające obowiązek przyjmowania i przetwarzania efaktur. Chociaż nowe prawo nie sprawia, że do korzystania z ustrukturyzowanych faktur elektronicznych zobowiązani są także przedsiębiorcy, rozwiązanie jest dla nich korzystne i daje szansę na wygodny dostęp do realizacji zamówień publicznych – zarówno krajowych, jak i z pozostałych krajów UE.

Efaktura to sposób na obniżenie kosztów

Jedną z ważnych zalet elektronicznego fakturowania stanowi obniżenie kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw i wzrost konkurencyjności. Nie bez znaczenia pozostaje argument ekologiczny w postaci mniejszej liczby zużytego papieru. Elektroniczne fakturowanie przyczynia się ponadto do obniżania kosztów transakcyjnych w obrocie gospodarczym. Każdy przedsiębiorca jest jednocześnie konsumentem, a więc zyskuje podwójnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Efaktura ułatwia dostęp do zamówień publicznych na terenie całej UE

Elektroniczne faktury znacznie szerzej uchylają przed rodzimymi przedsiębiorcami drzwi do realizacji zamówień publicznych na terenie całej Unii Europejskiej, bo dyrektywa obejmuje wszystkie kraje członkowskie. Przedsiębiorstwa, które korzystają z elektronicznego fakturowania stają się więc bardziej konkurencyjne nie tylko na rynku krajowym, ale i unijnym.

Zamówienia publiczne w wielu firmach stanowią pokaźny procent realizowanych projektów – mówi Marek Miązkiewicz, Naczelnik Wydziału Rynku Cyfrowego i Elektronicznego Fakturowania w Departamencie Gospodarki Elektronicznej Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.– W przypadku wielu firm granice państw nie mają decydującego znaczenia. Firmy te są konkurencyjne ze względu na jakość świadczonych usług nie tylko lokalnie, ale i globalnie. Dzięki Platformie Elektronicznego Fakturowania będą mogły liczyć na kontrakty dotyczące zamówień publicznych z innych krajów Unii. Jestem przekonany, że są na nie od dawna gotowe.

Platforma Elektronicznego Fakturowania – wygodny dostęp do obiegu e-faktur i dokumentów związanych z zamówieniem publicznym

Za wdrożenie e-faktur w Polsce odpowiada Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, realizujące projekt „Platforma pośrednicząca elektronicznego fakturowania dla sfery finansów publicznych”. Platforma Elektronicznego Fakturowania jest dostępna na stronie efaktura.gov.pl, stanowiącej jednocześnie bazę wiedzy na temat efaktur. Dwóch wybranych przez Ministerstwo brokerów przygotowało aplikacje webowe działające online oraz aplikacje desktopowe do zainstalowania na komputerze, które pozwalają na wygodny dostęp do platformy. Oprócz e-faktur, PEF służy także do wymiany innych dokumentów związanych z zamówieniami. Warto poznać bliżej efaktury, a nawet zatroszczyć się o integrację z własnym systemem finansowo-księgowym.

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Twój e-PIT 2025: przedsiębiorcy. Wstępnie wypełnione zeznanie trzeba sprawdzić, ew. uzupełnić i zaakceptować

Ministerstwo Finansów informuje, że z usługi Twój e-PIT mogą w 2025 roku korzystać osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Przedsiębiorcy znajdą na swoich kontach częściowo uzupełnione formularze PIT-36, PIT-36L, PIT-28. Z tej usługi mogą skorzystać także przedsiębiorcy z zawieszoną działalnością gospodarczą.

Odszkodowanie od pracodawcy za nierówne traktowanie (dyskryminację). Jaka kwota? Trzeba zapłacić podatek, czy jest zwolnienie?

Z Kodeksu pracy wynika, że osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. W indywidualnych interpretacjach podatkowych z dnia 11 lipca 2024 r. i 7 listopada 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnia, jakie są zasady opodatkowania takiego odszkodowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Będą zmiany: Spadek. Zachowek. 6 miesięcy na zgłoszenie. Dla niektórych dłużej [RPO i MF]

Nowelizację zapowiada Ministerstwo Finansów w korespondencji z RPO. Termin 6 miesięcy jest na zgłoszenie faktu nabycia spadku albo zachowku do urzędu skarbowego (druk SD-Z2). Niedochowanie terminu, to utrata zwolnienia od podatku spadkowego, które przysługuje np. wdowie. Od lat jest tu pytanie „Po co to zgłoszenie i po co ten termin?". Przecież zwolniony z podatku od spadków jest każdy wdowiec, wdowa, syn, wnuk, dziadek, brat, siostra. Zwolnienie przysługuje dzięki obiektywnym cechom - więzy krwi albo małżeństwo. Niestety termin zgłoszenia oraz konieczność jego dokonania nie zostanie zmieniony. Na czym polega zmiana?

Ograniczenie tzw. podatku Belki. Zyski z oszczędności i inwestycji do 100 tys. zł bez podatku

W dniu 10 lutego 2025 r. podczas konferencji "Polska. Rok Przełomu" minister finansów Andrzej Domański zapowiedział ograniczenie podatku od zysków kapitałowych (zwanego potocznie podatkiem Belki). Podatek ten jest płacony jest od dochodów z obligacji, lokat bankowych oraz zysków ze sprzedaży jednostek funduszy czy akcji. W odpowiedzi na interpelację poselską, wiceminister finansów Jarosław Neneman przybliżył nieco szczegóły planowanych zmian w tym podatku.

REKLAMA

Wdrożenie inicjatywy STEP – 10 postulatów. Jak ułatwić firmom dostęp do funduszy unijnych?

Platforma technologii strategicznych STEP to uruchomiona w 2024 roku inicjatywa unijna mająca na celu wzmocnienie konkurencyjności przemysłu UE poprzez wspieranie inwestycji w kluczowe obszary technologiczne. Należą do nich technologie deep-tech, technologie zeroemisyjne oraz biotechnologie. Wypracowanie szczegółowych zasad finansowania projektów zostało pozostawione w gestii poszczególnych państw członkowskich. W CRIDO opracowaliśmy 10 postulatów, dzięki którym polski system wsparcia projektów STEP będzie mógł działać efektywnie, a przedsiębiorcy uzyskają łatwiejszy dostęp do unijnych środków.

Minister finansów: 240 tys. zł - nowy limit zwolnienia z VAT od 2026 roku. Będą też inne zmiany w podatkach

Od przyszłego roku podniesiemy limit zwolnienia podmiotowego z VAT do 240 tys. zł – powiedział 10 lutego 2025 r. podczas konferencji „Polska. Rok przełomu” minister finansów Andrzej Domański. Obecnie ten limit wynosi 200 tys. zł. Minister Domański zapowiedział także zmiany w podatku miedziowym.

Zastosowanie procedury marży w VAT przy sprzedaży towarów używanych – błędna interpretacja

Czym jest procedura marży w podatku od towarów i usług? Czy towary zakupione przed 1 maja 2004 r., które następnie były i są przedmiotem dostawy po tej dacie, mogą być objęte tą procedurą? Wyjaśnia prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Kiedy można zasiedzieć udział w nieruchomości (np. jako współwłaściciel)? Czy trzeba płacić podatek od takiego zasiedzenia?

Własność udziału w nieruchomości, podobnie jak całą nieruchomość, można nabyć przez zasiedzenie. Przesłankami nabycia własności udziału w tym trybie jest samoistne posiadanie i upływ określonego wymaganego czasu, który w przypadku dobrej wiary posiadacza wynosi lat 20, a w przypadku złej wiary 30 lat. Zasiedzenie udziału może nastąpić zarówno wówczas gdy każdy ze współposiadaczy korzysta z całej rzeczy, lecz również wówczas, gdy każdy ze współposiadaczy uważa się za posiadacza samoistnego posiadanej części, której się nie da fizycznie wydzielić (por. uchwałę SN z 26.01.1978 r., sygn.akt III CZP 96/77). Warto też podkreślić, że zasiedzieć udział w nieruchomości może zarówno osoba trzecia, jak i jej współwłaściciel.
Tym niemniej zasiedzenie udziału we współwłasności nieruchomości nie przebiega identycznie jak zasiedzenie całej nieruchomości czego trzeba mieć świadomość, a w określonych okolicznościach może też być ono w ogóle niemożliwe.

REKLAMA

Odprawa lub odszkodowanie dla pracownika przy odejściu z pracy a podatek. NSA: Nie nazwa świadczenia lecz jego charakter decyduje o opodatkowaniu

Restrukturyzacja zatrudnienia u danego pracodawcy polega niejednokrotnie na wdrożeniu programu dobrowolnych odejść, a następnie procedury zwolnień grupowych. Elementem obu tych rozwiązań są wypłacane pracownikom przez pracodawcę świadczenia o charakterze odpraw pracowniczych. Źródłem kontrowersji stało się opodatkowanie tych świadczeń podatkiem dochodowym PIT. W wyroku z 19 listopada 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny, podzielając dotychczasową, ugruntowaną linię orzeczniczą tego Sądu, wyjaśnia, czy tego typu “odszkodowanie” wolne jest od podatku dochodowego.

Emerycie, myślałeś, że z racji wieku masz prawo do ulgi rehabilitacyjnej? Fiskus odpowiada krótko i wprost

Samo bycie emerytem nie wystarczy! Aby skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, musisz mieć status osoby niepełnosprawnej lub utrzymywać taką osobę. Sprawdź, kto według fiskusa faktycznie może liczyć na odliczenie i dlaczego wiek nie daje automatycznych przywilejów.

REKLAMA