REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-faktura – znacznie więcej niż PDF. Sprawdź, co powinieneś o niej wiedzieć

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców od dawna korzysta z efaktur, na przykład zapisanych w formacie .pdf. Obecnie pojęcie "e-faktura" nabiera szerszego znaczenia, ponieważ określa się nim także dokument występujący w ustrukturyzowanym formacie, umożliwiającej automatyczne przetwarzanie. Co jeszcze przedsiębiorcy powinni wiedzieć o efakturze?

Efaktura nie jest jedynie cyfrową wersją faktury papierowej – prawidłowa definicja

Na wstępie rozwiejemy wątpliwości związane z e-fakturą podając definicję pochodzącą z Unijnej Dyrektywy 2014/55/UE:

REKLAMA

Autopromocja

„Faktura elektroniczna oznacza fakturę, która została wystawiona, przesłana i odebrana w ustrukturyzowanym formacie elektronicznym, umożliwiającym jej automatyczne i elektroniczne przetwarzanie”.

W praktyce standardowe dokumenty .pdf, pliki graficzne i skany faktur nie spełniają tej definicji, jednak spełniają wymogi zawarte w ustawie o VAT, takie jak czytelność i integralność treści, więc również są e-fakturami, ale nieustrukturyzowanymi. Do przesyłania, odbierania i przetwarzania faktur elektronicznych ustrukturyzowanych w rozumieniu podanej definicji służy specjalna platforma przygotowana przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.

Obowiązek przyjmowania efaktur przez zlecających zamówienia publiczne

Z dniem 18 kwietnia 2019 roku weszły w życie istotne zmiany związane z elektronicznym fakturowaniem, dotyczące zamówień publicznych. Ustawa o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym nakłada na podmioty je zlecające obowiązek przyjmowania i przetwarzania efaktur. Chociaż nowe prawo nie sprawia, że do korzystania z ustrukturyzowanych faktur elektronicznych zobowiązani są także przedsiębiorcy, rozwiązanie jest dla nich korzystne i daje szansę na wygodny dostęp do realizacji zamówień publicznych – zarówno krajowych, jak i z pozostałych krajów UE.

Efaktura to sposób na obniżenie kosztów

Jedną z ważnych zalet elektronicznego fakturowania stanowi obniżenie kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw i wzrost konkurencyjności. Nie bez znaczenia pozostaje argument ekologiczny w postaci mniejszej liczby zużytego papieru. Elektroniczne fakturowanie przyczynia się ponadto do obniżania kosztów transakcyjnych w obrocie gospodarczym. Każdy przedsiębiorca jest jednocześnie konsumentem, a więc zyskuje podwójnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Efaktura ułatwia dostęp do zamówień publicznych na terenie całej UE

REKLAMA

Elektroniczne faktury znacznie szerzej uchylają przed rodzimymi przedsiębiorcami drzwi do realizacji zamówień publicznych na terenie całej Unii Europejskiej, bo dyrektywa obejmuje wszystkie kraje członkowskie. Przedsiębiorstwa, które korzystają z elektronicznego fakturowania stają się więc bardziej konkurencyjne nie tylko na rynku krajowym, ale i unijnym.

Zamówienia publiczne w wielu firmach stanowią pokaźny procent realizowanych projektów – mówi Marek Miązkiewicz, Naczelnik Wydziału Rynku Cyfrowego i Elektronicznego Fakturowania w Departamencie Gospodarki Elektronicznej Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.– W przypadku wielu firm granice państw nie mają decydującego znaczenia. Firmy te są konkurencyjne ze względu na jakość świadczonych usług nie tylko lokalnie, ale i globalnie. Dzięki Platformie Elektronicznego Fakturowania będą mogły liczyć na kontrakty dotyczące zamówień publicznych z innych krajów Unii. Jestem przekonany, że są na nie od dawna gotowe.

Platforma Elektronicznego Fakturowania – wygodny dostęp do obiegu e-faktur i dokumentów związanych z zamówieniem publicznym

Za wdrożenie e-faktur w Polsce odpowiada Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, realizujące projekt „Platforma pośrednicząca elektronicznego fakturowania dla sfery finansów publicznych”. Platforma Elektronicznego Fakturowania jest dostępna na stronie efaktura.gov.pl, stanowiącej jednocześnie bazę wiedzy na temat efaktur. Dwóch wybranych przez Ministerstwo brokerów przygotowało aplikacje webowe działające online oraz aplikacje desktopowe do zainstalowania na komputerze, które pozwalają na wygodny dostęp do platformy. Oprócz e-faktur, PEF służy także do wymiany innych dokumentów związanych z zamówieniami. Warto poznać bliżej efaktury, a nawet zatroszczyć się o integrację z własnym systemem finansowo-księgowym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA