REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przepisy dostosowujące RODO – 3 ważne zmiany dla mikroprzedsiębiorców od 4 maja 2019 r.

GKR Legal
Przejrzyste Zasady, Adekwatne Doradztwo
Przepisy dostosowujące RODO – 3 ważne zmiany dla mikroprzedsiębiorców od 4 maja 2019 r.
Przepisy dostosowujące RODO – 3 ważne zmiany dla mikroprzedsiębiorców od 4 maja 2019 r.

REKLAMA

REKLAMA

Wejście w życie przepisów tzw. ustawy wdrażającej RODO (ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 ) oznacza kolejne modyfikacje w obszarze ochrony danych osobowych. Przygotowany przez Ministerstwo Cyfryzacji dokument ma na celu dostosowanie przepisów sektorowych do standardów wyznaczonych przez RODO, efektem czego jest zmiana aż 168 ustaw. Większość przepisów weszła w życie z dniem 4 maja 2019r. Z punktu widzenia miko- i małych przedsiębiorców, warto zwrócić szczególną uwagę na nowelizację trzech aktów prawnych: Kodeksu pracy, ustawy o prawach konsumenta oraz ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Poniżej – w dużym skrócie – przedstawiamy zestawienie wprowadzonych zmian.

Kodeks pracy, czyli jakich danych może żądać pracodawca?

Przedsiębiorcy powinni zwrócić szczególną uwagę na zmiany w zakresie kodeksu pracy, w tym na zakres danych, których żądają od osoby ubiegającej się o pracę i od pracownika. Nowelizacja Kodeksu pracy [„KP”] była bez wątpienia jedną z najszerzej komentowanych zmian. Znowelizowano podstawowy katalog danych, jakich pracodawca może żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie oraz od pracownika. O ile dotychczas pracodawca miał prawo – a nie obowiązek – żądania od pracownika / kandydata określonych informacji („Pracodawca ma prawo żądać…”), z którego to prawa mógł skorzystać lub nie, o tyle aktualne przepisy nakładają na niego obowiązek żądania informacji wskazanych w art. 221 („Pracodawca żąda…”).

Autopromocja

Czego możemy żądać od kandydata?

Aktualnie, od osoby ubiegającej się o zatrudnienie, pracodawca żąda podania następujących danych:

 1/ imienia i nazwiska;

2/ daty urodzenia;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3/ danych kontaktowych wskazanych przez taką osobę (czyli: to kandydat decyduje o tym, jakie dane kontaktowe poda: e-mail, telefon, adres, itp.)

 4/ informacji o wykształceniu, kwalifikacjach zawodowych i przebiegu dotychczasowego zatrudnienia, jednak wyłącznie, gdy jest to niezbędne do wykonywania pracy określonego rodzaju lub na określonym stanowisku.

Podsumowując: danych z pkt 1-3 należy żądać zawsze, natomiast tych z pkt 4 tylko w sytuacji, gdy uzasadnia to charakter pracy. Co zmieniło się w stosunku do poprzednich przepisów? Pracodawca nie ma prawa, by żądać podania imion rodziców (punkt ten został wykreślony); natomiast „miejsce zamieszkania (adres korespondencyjny)” zastąpiono „danymi kontaktowymi wskazanymi przez taką osobę” (tj. kandydata). Widać więc, że ustawodawca pozostawił większą swobodę po stronie osoby ubiegającej się o pracę.

A czego od pracownika?

Dodatkowo (a więc ponad dane, których można żądać od kandydata), od pracownika, pracodawca żąda podania:

  1. adresu zamieszkania;
  2. numeru PESEL, a w przypadku jego braku – rodzaju i numeru dokumentu potwierdzającego tożsamość;
  3. innych danych pracownika / członków jego rodziny, związanych z korzystaniem z uprawnień wynikających z prawa pracy (przykładowo: świadczenia z ZFŚS);
  4. wykształcenia i przebiegu dotychczasowego zatrudnienia – o ile nie istniała podstawa, by ubiegać się o nie wcześniej;
  5. numeru rachunku bankowego.

Co zmieniło się w stosunku do poprzednich przepisów? Wcześniej pracodawca mógł żądać podania jedynie nr PESEL, obecnie może to być również inny dokument potwierdzający tożsamość (przykładowo: paszport). W zakresie danych związanych ze świadczeniami socjalnymi, pracodawca był uprawniony do żądania „imion i nazwisk oraz dat urodzenia dzieci pracownika”; aktualne KP wskazuje na „dane dzieci pracownika” – a więc w tym przypadku większą swobodę uzyskali pracodawcy, ponieważ przepis nie wymienia konkretnych danych.

Z innych zmian wprowadzonych do KP warto wspomnieć o uregulowaniu kwestii przetwarzania danych wrażliwych. Zgoda osoby ubiegającej się o zatrudnienie lub pracownika może stanowić podstawę przetwarzania przez pracodawcę takich danych jedynie w sytuacji, gdy ich przekazanie następuje z inicjatywy osoby ubiegającej się o zatrudnienie lub pracownika. Nowością jest również zakaz monitorowania pomieszczeń zakładowej organizacji związkowej; natomiast w odniesieniu do pomieszczeń sanitarnych wprowadzono wymóg uzyskania przez pracodawcę uprzedniej zgody zakładowej organizacji związkowej / przedstawicieli pracowników.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Serwis Kadry

Autopromocja

Prawa konsumenta

Spore zamieszanie wprowadziły zmiany w ustawie o prawach konsumenta. Celem nowego przepisu miało być ułatwienie mikroprzedsiębiorcom realizacji obowiązku informacyjnego, tj. art. 13 RODO. Mikroprzedsiębiorcy – a więc osoby, które zatrudniają do 10 pracowników i mają obrót nie przekraczający 2 mln euro netto rocznie – będą mogli zrealizować wspomniany obowiązek informacyjny „przez wywieszenie w widocznym miejscu w lokalu przedsiębiorstwa lub udostepnienie na swojej stronie internetowej stosownych informacji”.

Powyższe oznacza, iż nie trzeba będzie bezpośrednio informować każdej osoby, której dane są przetwarzane. Ustawa wprowadza jednak dwa wyjątki. Nowy przepis nie będzie miał zastosowania, jeśli osoba, której dane dotyczą nie ma możliwości zapoznania się z ww. informacjami lub gdy administrator (mikroprzedsiębiorca) przetwarza dane wrażliwe. W praktyce więc wyłączeniu będzie podlegał np. pracodawca, który ma dostęp do informacji w zakresie zdrowia swoich pracowników lub firmy ubezpieczeniowe / świadczące opiekę zdrowotną, przetwarzające dane swoich klientów.

Jakkolwiek zmiana wydaje się na pierwszy rzut oka korzystna dla przedsiębiorców, wzbudziła jednak pewne wątpliwości. Po pierwsze, sformułowanie „osoba, której dane dotyczą, nie ma możliwości zapoznania się z informacjami” jest dosyć niejasne i ogólne, stąd też może być szeroko interpretowane. Jak w praktyce ocenić, że osoba, której dane przetwarzamy faktycznie nie miała możliwości, by zapoznać się z wywieszonymi przez nas informacjami? Z uwagi na znaczną odległość nie mogła udać się osobiście do lokalu przedsiębiorcy? A może nie miała dostępu do Internetu, by sprawdzić informacje opublikowane na stronie?

Autopromocja

Po drugie, pojawia się pytanie, czy ustawa szczególna, jaką jest ustawa o ochronie konsumentów może wprowadzać wyłączenia spod obowiązywania przepisów RODO? Z przepisów Rozporządzenia nie wynika przecież, by mikroprzedsiębiorcy mogli w inny sposób, bardziej preferencyjny niż pozostali administratorzy danych, realizować obowiązek informacyjny.  

Z punktu widzenia mikroprzedsiębiorcy należy dokładnie rozważyć, czy korzystanie z „ułatwienia”, wprowadzonego na gruncie ustawy o prawach konsumenta nie okaże się iluzoryczne: w praktyce dużo trudniejsze może być wykazanie, iż dana osoba faktycznie miała możliwość zapoznania się z informacjami niż poinformowanie jej bezpośrednio. Szczególnie, iż z dotychczasowej praktyki PUODO – w tym decyzji nakładającej karę administracyjną – wynika, iż realizacja obowiązku informacyjnego przez administratorów, oceniana jest dosyć rygorystycznie.

Świadczenie usług drogą elektroniczną

Przedsiębiorców, których działalność podlega ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną, również czekają zmiany. Zgodnie z nowym art. 18 ust. 4, usługodawca będzie mógł przetwarzać dane usługobiorcy (inne, niż niezbędne do świadczenia usług drogą elektroniczną) dla celów reklamy, badania rynku oraz zachowań i preferencji użytkowników na podstawie zgody usługobiorcy. Co to oznacza w praktyce? Jeśli właściciel portalu czy sklepu internetowego chciałby wyświetlić odbiorcy dedykowaną reklamę (tj. wygenerowaną na podstawie jego zachowań w sieci, odwiedzanych stron internetowych), powinien uzyskać jego zgodę.

Większość znowelizowanych przepisów weszła w życie z dniem 4 maja 2019 r.

Źródło: Ustawa z dnia 21 lutego 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)Dz.U. 2019 poz. 730.

Aleksandra Krześniak, GKR Legal

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Szybsze rozliczanie inwestycji i podwyższenie limitu odpisów amortyzacyjnych do 200 tys. zł

    Szybsze rozliczanie inwestycji i podwyższenie limitu odpisów amortyzacyjnych. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku dochodowym od osób prawnych i od osób fizycznych. Nowelizacja ma umożliwić przedsiębiorcom szybsze rozliczenie poniesionych wydatków inwestycyjnych. W projekcie proponuje się również podwyższenie do 200 tys. zł limitu odpisów amortyzacyjnych.

    E-faktury będą obowiązkowe w całej Unii Europejskiej. Czy KSeF przygotuje polskich przedsiębiorców?

    E-faktury będą obowiązywały w całej Unii Europejskiej. Od 1 stycznia 2024 roku państwa członkowskie UE będą mogły nałożyć na podatników obowiązek wystawiania faktu elektronicznych bez konieczności uzyskania decyzji derogacyjnej od KE. Od 2028 roku to rozwiązanie powinno być obligatoryjne w całej Unii Europejskiej, data nie jest jednak potwierdzona. System zaprezentowany przez Komisję Europejską określany jest jako VAT in Digital Age (ViDA). Ma on na celu dostosowanie obecnego systemu rozliczeń VAT do współczesnych wyzwań ery cyfrowej.

    Projekt objaśnień podatku u źródła (WHT) wciąż wzbudza wątpliwości

    Obecny projekt objaśnień jest już kolejnym projektem, który ma definiować zagadnienia podatku WHT i obejmuje przepisy obowiązujące od początku 2022 r. Pierwszy projekt ujrzał światło dzienne w czerwcu 2019 r., jednak nigdy nie wszedł w życie. Nowy projekt objaśnień WHT budzi jednak nowe wątpliwości w zakresie interpretowania i stosowania przepisów w zakresie WHT, co przy jednoczesnym wzroście kontroli wśród podatników w zakresie tego podatku rodzi dodatkowe obawy. 

    Zerowy VAT na żywność w I kwartale 2024 r. Jest rozporządzenie!

    Rozporządzenie w sprawie zerowego VAT na żywność w I kwartale 2024 r. zostało dzisiaj po południu opublikowane w Dzienniku Ustaw.

    Na co płatnicy WHT muszą uważać składając oświadczenie WH-OSC? Jakie błędy są najczęściej popełniane?

    Ustawa o Polskim Ładzie 1 stycznia 2022 r.  wprowadziła mechanizm pay & refund w rozliczeniach z tytułu podatku u źródła (WHT). Mechanizmem objęte zostały należności z tytułu dywidend, odsetek i należności licencyjnych, wypłacanych na rzecz jednego podmiotu powiązanego, których łączna kwota przekracza 2 mln zł w roku podatkowym. Co istotne, w odniesieniu do nadwyżki ponad 2 mln zł nie przewidziano możliwości zastosowania zwolnienia z ustawy o CIT ani preferencji wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. 

    Kiedy nie trzeba zgłaszać darowizny?

    Zastanawiasz się, czy musisz składać formularz SD-Z2, aby zgłosić otrzymaną od rodziny darowiznę. Wyjaśniamy, kiedy nie trzeba tego robić. A gdy zajdzie taka konieczność, podajemy informację, jak można dokonać tego przez internet, korzystając z usług rządowych.

    Akcyjny (opcyjny) program motywacyjny ESOP - projektowanie i wdrażanie

    Co to jest akcyjny (opcyjny) program motywacyjny (menedżerski) ESOP? - idea, korzyści, koszty oraz skutki

    Ile aktualnie wynosi wartość oficjalnych aktywów rezerwowych Polski?

    Oficjalne aktywa rezerwowe Polski to 170,9 mld euro, a w przeliczeniu na dolary amerykańskie 186,7 mld - poinformował dzisiaj Narodowy Bank Polski. Są to dane na koniec listopada 2023 r.

    Taryfa celna 2024 - opublikowano Wspólną Taryfę Celną i tablice korelacyjne na przyszły rok oraz listy nowych i usuniętych kodów CN

    Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował, że w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej serii L z 31 października 2023 roku zostało opublikowane rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/2364 z 26 września 2023 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej. Rozporządzenie to stosuje się od 1 stycznia 2024 roku.

    Tabela kursów średnich NBP z 7 grudnia 2023 roku - nr 237/A/NBP/2023

    Tabela kursów średnich NBP waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 7 grudnia 2023 roku - nr 237/A/NBP/2023. Kurs euro w tym dniu to 4,3334 zł.

    REKLAMA