Przechowywanie faktur w formie elektronicznej a odliczenie VAT
REKLAMA
REKLAMA
Jakie są podstawowe zasady przechowywania faktur?
W świetle regulacji zawartych w art. 112a ustawy o VAT podatnicy mają obowiązek przechowywać faktury:
REKLAMA
- wystawione przez siebie lub w swoim imieniu, w tym wystawione ponownie;
- otrzymane faktury, w tym otrzymane ponownie.
Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz
Ten sam artykuł wskazuje także sposób w jakim powinny być one przechowywane, czyli zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia lub otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego w podziale na okresy rozliczeniowe.
Natomiast, zgodnie z art. 112a ust.3 ustawy podatnicy mogą przechowywać faktury w formie elektronicznej. Ważne jest jednak to, że muszą oni zapewnić na każde wezwanie organu podatkowego ich bezzwłoczny dostęp i przetwarzanie danych w nich zawartych.
Istotną kwestią jest także, iż przywoływany już art. 112a nie precyzuje jakie faktury powinny być przechowywane. Z powyższego wynika, iż podatnik jest obowiązany przechowywać wszystkie faktury, a sposób wyboru czy przechowanie będzie odbywało się w formie papierowej czy elektronicznej należy do samego podatnika.
Czy można przechowywać faktury w sposób mieszany?
Ustawodawca nie stworzył przeszkód ku temu, aby podatnik część faktur przechowywał w formie elektronicznej, a następną część w formie papierowej.
Takie podejście potwierdza stanowisko zajęte przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 26 stycznia 2012 roku sygn.akt. I FSK482/11, w którym czytamy, że "(…) nie ma normatywnych przeciwwskazań do istnienia "mieszanego" systemu wysyłania i przechowywania faktur, polegającego na wysyłaniu faktury w formie papierowej oraz przechowywanie jej kopii w formie elektronicznej, z gotowością wydrukowania jej na każde żądanie uprawnionego organu. Za taką wykładnią przemawiają zarówno względy celowościowe, jak i ekologiczne czy ekonomiczne".
Czy faktura w formie elektronicznej uprawnia do odliczenia podatku VAT?
REKLAMA
Jak kwestia przechowywania faktur elektronicznych wpływa na możliwość odliczania podatku VAT? Odpowiadając na to pytanie sięgnijmy po interpretacje organów podatkowych w tym zakresie, które dotyczą konkretnych przypadków występujących w obrocie gospodarczym.
I tak, dnia 7 czerwca 2017 roku Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretacje indywidualną sygn. akt 0114-KDIP1-3.4012.79.2017.1.ISZ na podstawie następującego stanu faktycznego:
Spółka S.A. jest polskim rezydentem podatkowym prowadzącym działalność w zakresie usług środowiskowych, utrzymania infrastruktury, kompleksowej obsługi nieruchomości, (tzw. Total Facility Management). Jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka zamierza wdrożyć przechowywanie dokumentów księgowych wyłącznie w systemie elektronicznym. Po dokonaniu zamiany wersji papierowej na elektroniczną wersja papierowa otrzymanych faktur będzie utylizowana. Przesyłane przez Kontrahentów dokumenty księgowe w formie papierowej będą opatrywane datą ich otrzymania, a następnie będą skanowane, przy czym zachowana będzie odpowiednia jakość skanu, tj. wersja elektroniczna (zeskanowana) będzie wiernym i wyraźnym odzwierciedleniem wersji papierowej. Zdaniem Spółki forma elektroniczna faktury VAT uprawnia do odliczenia VAT naliczonego od VAT należnego. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko Spółki za prawidłowe.
Takie samo stanowisko znajduje potwierdzenie w wielu innych interpretacjach indywidualnych, przykładowo, w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 grudnia 2016 r., sygn. 1462-IPPP2.4512.858.2016.1.KOM, wskazuje się, że „(...) fakt zniszczenia papierowych wersji faktur, które uprzednio zostaną wprowadzone do elektronicznej bazy danych, nie będzie miał wpływu na zachowanie zrealizowanego już prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z takich faktur zakupowych".
Można także wskazać na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 lutego 2017 r., sygn. 1462-IPPP2.4512.934.2016.2.JO, w której czytamy: „W konsekwencji, fakt zniszczenia papierowych wersji faktur, które uprzednio zostaną zdigitalizowane (przeniesienie ich treści do wersji elektronicznej) nie będzie miał wpływu na możliwość (bądź zachowanie zrealizowanego prawa do odliczenia) podatku VAT naliczonego wynikającego z takich faktur zakupowych.”
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat