| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Faktura > Przechowywanie faktur w formie elektronicznej a odliczenie VAT

Przechowywanie faktur w formie elektronicznej a odliczenie VAT

Zgodnie przepisami ustawy o VAT podatnicy mogą przechowywać faktury w formie elektronicznej. Niekiedy wątpliwości budzi jednak fakt czy podatnik przechowujący w takiej formie faktury może dokonywać bez przeszkód odliczenia VAT naliczonego od VAT należnego.

Jakie są podstawowe zasady przechowywania faktur?

W świetle regulacji zawartych w art. 112a ustawy o VAT podatnicy mają obowiązek przechowywać faktury:

- wystawione przez siebie lub w swoim imieniu, w tym wystawione ponownie;

- otrzymane faktury, w tym otrzymane ponownie.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Ten sam artykuł wskazuje także sposób w jakim powinny być one przechowywane, czyli zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia lub otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego w podziale na okresy rozliczeniowe.

Natomiast, zgodnie z art. 112a ust.3 ustawy podatnicy mogą przechowywać faktury w formie elektronicznej. Ważne jest jednak to, że muszą oni zapewnić na każde wezwanie organu podatkowego ich bezzwłoczny dostęp i przetwarzanie danych w nich zawartych.

Istotną kwestią jest także, iż przywoływany już art. 112a nie precyzuje jakie faktury powinny być przechowywane. Z powyższego wynika, iż podatnik jest obowiązany przechowywać wszystkie faktury, a sposób wyboru czy przechowanie będzie odbywało się w formie papierowej czy elektronicznej należy do samego podatnika.

Czy można przechowywać faktury w sposób mieszany?

Ustawodawca nie stworzył przeszkód ku temu, aby podatnik część faktur przechowywał w formie elektronicznej, a następną część w formie papierowej.

Takie podejście potwierdza stanowisko zajęte przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 26 stycznia 2012 roku sygn.akt. I FSK482/11, w którym czytamy, że "(…) nie ma normatywnych przeciwwskazań do istnienia "mieszanego" systemu wysyłania i przechowywania faktur, polegającego na wysyłaniu faktury w formie papierowej oraz przechowywanie jej kopii w formie elektronicznej, z gotowością wydrukowania jej na każde żądanie uprawnionego organu. Za taką wykładnią przemawiają zarówno względy celowościowe, jak i ekologiczne czy ekonomiczne".

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Wachowski

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK