REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż miejsc pod reklamę (udostępnianie powierzchni reklamowych) - kod GTU

Subskrybuj nas na Youtube
Sprzedaż miejsc pod reklamę (udostępnianie powierzchni reklamowych) - kod GTU
Sprzedaż miejsc pod reklamę (udostępnianie powierzchni reklamowych) - kod GTU

REKLAMA

REKLAMA

Wydawnictwo sprzedaje miejsce pod reklamę zarówno w czasopismach papierowych, jak i w ich wersjach internetowych. Dodatkowo udostępniamy miejsce na reklamę na naszych budynkach. Czy sprzedaż takich miejsc pod reklamę należy oznaczać kodem GTU_12 jak usługi reklamowe?

Jakim kodem GTU oznaczać sprzedaż miejsc pod reklamę?

Sprzedaży miejsc pod reklamę zarówno w czasopismach papierowych, jak i w ich wersji elektronicznej nie należy oznaczać kodem GTU_12. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku udostępniania miejsc pod reklamę na budynkach. W żadnym z tych przypadków sprzedaży usług nie należy oznaczać w JPK_VAT kodem GTU_12. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązek oznaczania kodami GTU

Obowiązek oznaczania kodami GTU dotyczy tylko niektórych towarów i usług. Wynika on z § 10 ust. 3 rozporządzenia z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Kodów GTU jest od 01 do 13 i jak już wspomnieliśmy, przyporządkowane są do nich tylko konkretne towary i usługi.

Jakie usługi oznaczamy kodem GTU_12

Odpowiedz na pytanie, jakie usługi wchodzą w zakres oznaczania ich kodem GTU_12, odnajdziemy w § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b wskazanego rozporządzenia (patrz tabela).

Rodzaje usługi, które oznaczamy kodem GTU_12

Lp.

Kodem GTU_12 oznaczamy świadczenie usług o charakterze niematerialnym - wyłącznie:

1.

doradczych, w tym doradztwa prawnego i podatkowego oraz doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU 62.02.1, 62.02.2, 66.19.91, 69.20.3, 70.22.11, 70.22.12, 70.22.13, 70.22.14, 70.22.15, 70.22.16, 70.22.3, 71.11.24, 71.11.42, 71.12.11, 71.12.31, 74.90.13, 74.90.15, 74.90.19)

2.

w zakresie rachunkowości i audytu finansowego (PKWiU 69.20.1, 69.20.2)

3.

prawnych (PKWiU 69.1)

4.

zarządczych (PKWiU 62.03, 63.11.12, 66.11.19, 66.30, 68.32, 69.20.4, 70.22.17, 70.22.2, 90.02.19.1)

5.

firm centralnych (PKWiU 70.1)

6.

marketingowych lub reklamowych (PKWiU 73.1)

7.

badania rynku i opinii publicznej (PKWiU 73.2)

8.

w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU 72)

9.

w zakresie pozaszkolnych form edukacji (PKWiU 85.5)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pytanie podatnika jest związane ze sprzedażą miejsc pod reklamę w czasopismach papierowych i w ich wersji elektronicznej oraz udostępnianiem miejsc pod reklamę na budynkach należących do podatnika. Zatem trzeba rozważyć, czy tego rodzaju usługi mogą być uznane za usługi reklamowe (PKWiU 73.1), gdyż takie podlegają obowiązkowi oznaczania w JPK_V7 kodem GTU_12.

Jakie usługi definiujemy jako reklamowe według PKWiU

Sama ustawa o VAT nie definiuje usług reklamowych. Jednak od 1 lipca 2021 r. nie ma problemu z ustaleniem jaki zakres usług wchodzi do usług reklamowych. Ustawodawca powołał symbol PKWiU. Są to usługi sklasyfikowane w dziale 73.1 PKWiU 2015. Przed zmianą przepisów MF również uznawał, mimo że nie wynikało to z przepisów, by do usług reklamowych zaliczać usługi sklasyfikowane pod numerem PKWiU 2015.

Ważne!
Kodem GTU_12 oznaczamy usługi reklamowe sklasyfikowane pod numerem PKWiU 2015

Zgodnie z klasyfikacją PKWiU 2015 w dziale 73.1 jako usługi reklamowe wymieniono m.in.:

  • "Kompleksowe usługi reklamowe" (73.11.11),
  • "Marketing bezpośredni i reklama bezpośrednia" (73.11.12),
  • "Usługi związane z rozwijaniem koncepcji reklamowych" (73.11.13),
  • "Pozostałe usługi reklamowe" (73.11.19),
  • "Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe powiązane z wydarzeniami" (73.12.14),
  • "Pośrednictwo w odsprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe" (73.12.20).

Kluczowe jest zatem, czy usługi sprzedaży miejsc reklamowych w czasopismach papierowych i w ich elektronicznej wersji można uznać za usługi reklamowe, a tym samym oznaczać kodem GTU_12.

Czy usługi sprzedaży miejsc reklamowych w czasopismach to usługi reklamowe

Według PKWiU "Sprzedaż miejsca reklamowego w gazetach drukowanych" klasyfikujemy w PKWiU 58.13.31.0 oraz PKWiU 58.13.32.0 "Sprzedaż miejsca reklamowego w gazetach ukazujących się w formie elektronicznej". W związku z tym wydawnictwo nie jest zobowiązane do oznaczania w JPK_V7 kodem GTU_12 sprzedaży miejsca reklamowego w gazetach drukowanych bądź w formie elektronicznej, gdyż usługi te nie stanowią usług o charakterze niematerialnym, o których mowa w rozporządzeniu dotyczącym oznaczania kodami GTU. Usługi reklamowe, które należy oznaczyć kodem GTU_12, obejmuje grupowanie PKWiU 73.1.

Stanowisko to potwierdzają także organy podatkowe. Odnajdziemy je przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 4 maja 2021 r. (sygn. 0114-KDIP4-3.4012.30.2021.2.KM).

Ważne!
Usługi w zakresie sprzedaży miejsca reklamowego w gazetach drukowanych bądź w formie elektronicznej nie stanowią usług reklamowych. Nie oznaczamy ich kodem GTU_12.

Czy usługi udostępniania elewacji budynku pod reklamę to usługi reklamowe?

Podobnie wygląda sytuacja w przypadku udostępniania miejsc pod reklamę na budynkach. Otóż dla prawidłowego określenia, czy wydawnictwo jest zobowiązane do oznaczenia usług wynajmu elewacji budynku pod reklamę kodem GTU_12, istotne jest przede wszystkim odpowiednie sklasyfikowanie tych usług według PKWiU 2015. Jak wynika z opisu sprawy, oddają Państwo do dyspozycji wynajmującego oznaczony co do wielkości i miejsca fragment elewacji budynku w celu montażu tablic informacyjno-reklamowych. Wydawnictwo nie świadczy żadnych usług w zakresie opracowania reklamy, doradztwa marketingowego oraz usług w zakresie public relations.

Zatem świadczona usługa powinna być zaklasyfikowana do grupowania PKWiU 74.40.11-00.00 "Usługi sprzedaży lub dzierżawy miejsc lub czasu na reklamę". Organy podatkowe klasyfikują te usługi również jako usługi najmu PKWiU 77.. Co nie zmienia faktu, że nie podlega ona oznaczaniu kodem GTU_12.

Brak obowiązku oznaczania kodem GTU_12 usług odpłatnego udostępniania miejsca pod reklamę na budynkach potwierdza także MF w wydanych interpretacjach podatkowych. Takie stanowisko zaprezentował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 8 grudnia 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.660.2021.2.KW) w odpowiedzi na pytanie podatnika dotyczące stosowanie kodu GTU_12 w przypadku usługi najmu ścian budynków oraz najmu gruntów na cele lokalizacji tablic informacyjno-reklamowych. Czytamy w niej, że:

(…) na podstawie § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b rozporządzenia, nie są Państwo zobowiązani do stosowania oznaczenia GTU_12 dla świadczonych usług najmu ścian budynków oraz najmu gruntów na cele lokalizacji tablic informacyjno-reklamowych.

Ważne!
Usług najmu ścian budynków oraz najmu gruntów na cele lokalizacji tablic informacyjno-reklamowych nie należy oznaczać w JPK_V7 kodem GTU_12.

Takie samo stanowisko zaprezentował także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 4 sierpnia 2021 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.283.2021.1.KP).

Zmiana stanowiska MF co do kwalifikacji usług dzierżawy miejsca pod reklamę

Najnowsza linia interpretacyjna organów podatkowych wskazuje na to, że MF zmienił stanowisko co do kwalifikacji usług dzierżawienia miejsc pod reklamę. We wcześniejszych interpretacjach utrzymywał, iż nie są to usługi wynajmu, tylko reklamowe. Tak przykładowo uważał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w:

  • interpretacji indywidualnej z 5 kwietnia 2018 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4012.57.2018.1.MK),
  • interpretacji indywidualnej z 21 kwietnia 2020 r. (sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.198.2020.2.MSU),
  • wiążącej informacji stawkowej z 8 czerwca 2020 r. (sygn. 0112-KDSL2-1.450.152.2020.2.AP).

Zatem dzierżawa miejsc na budynkach pod reklamę nie stanowi usług reklamowych sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 73.1 , a tym samym nie należy oznaczać tych usług kodem GTU_12.

Podstawa prawna:

  • § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług - Dz.U. z 2019 r. poz. 1988; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2382

POWOŁANE INTERPRETACJE PODATKOWE:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 4 maja 2021 r. (sygn. 0114-KDIP4-3.4012.30.2021.2.KM)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 4 sierpnia 2021 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.283.2021.1.KP)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 8 grudnia 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.660.2021.2.KW)

Magdalena Miklewska, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy przez internet w roku? Twoje dane trafiły do urzędu skarbowego. MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem opodatkowania

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Księgowy jest chroniony dopiero, gdy wykupi rozszerzoną polisę OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 roku. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA