REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż miejsc pod reklamę (udostępnianie powierzchni reklamowych) - kod GTU

Sprzedaż miejsc pod reklamę (udostępnianie powierzchni reklamowych) - kod GTU
Sprzedaż miejsc pod reklamę (udostępnianie powierzchni reklamowych) - kod GTU

REKLAMA

REKLAMA

Wydawnictwo sprzedaje miejsce pod reklamę zarówno w czasopismach papierowych, jak i w ich wersjach internetowych. Dodatkowo udostępniamy miejsce na reklamę na naszych budynkach. Czy sprzedaż takich miejsc pod reklamę należy oznaczać kodem GTU_12 jak usługi reklamowe?

Jakim kodem GTU oznaczać sprzedaż miejsc pod reklamę?

Sprzedaży miejsc pod reklamę zarówno w czasopismach papierowych, jak i w ich wersji elektronicznej nie należy oznaczać kodem GTU_12. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku udostępniania miejsc pod reklamę na budynkach. W żadnym z tych przypadków sprzedaży usług nie należy oznaczać w JPK_VAT kodem GTU_12. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązek oznaczania kodami GTU

Obowiązek oznaczania kodami GTU dotyczy tylko niektórych towarów i usług. Wynika on z § 10 ust. 3 rozporządzenia z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Kodów GTU jest od 01 do 13 i jak już wspomnieliśmy, przyporządkowane są do nich tylko konkretne towary i usługi.

Jakie usługi oznaczamy kodem GTU_12

Odpowiedz na pytanie, jakie usługi wchodzą w zakres oznaczania ich kodem GTU_12, odnajdziemy w § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b wskazanego rozporządzenia (patrz tabela).

Rodzaje usługi, które oznaczamy kodem GTU_12

REKLAMA

Lp.

Kodem GTU_12 oznaczamy świadczenie usług o charakterze niematerialnym - wyłącznie:

1.

doradczych, w tym doradztwa prawnego i podatkowego oraz doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU 62.02.1, 62.02.2, 66.19.91, 69.20.3, 70.22.11, 70.22.12, 70.22.13, 70.22.14, 70.22.15, 70.22.16, 70.22.3, 71.11.24, 71.11.42, 71.12.11, 71.12.31, 74.90.13, 74.90.15, 74.90.19)

2.

w zakresie rachunkowości i audytu finansowego (PKWiU 69.20.1, 69.20.2)

3.

prawnych (PKWiU 69.1)

4.

zarządczych (PKWiU 62.03, 63.11.12, 66.11.19, 66.30, 68.32, 69.20.4, 70.22.17, 70.22.2, 90.02.19.1)

5.

firm centralnych (PKWiU 70.1)

6.

marketingowych lub reklamowych (PKWiU 73.1)

7.

badania rynku i opinii publicznej (PKWiU 73.2)

8.

w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU 72)

9.

w zakresie pozaszkolnych form edukacji (PKWiU 85.5)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pytanie podatnika jest związane ze sprzedażą miejsc pod reklamę w czasopismach papierowych i w ich wersji elektronicznej oraz udostępnianiem miejsc pod reklamę na budynkach należących do podatnika. Zatem trzeba rozważyć, czy tego rodzaju usługi mogą być uznane za usługi reklamowe (PKWiU 73.1), gdyż takie podlegają obowiązkowi oznaczania w JPK_V7 kodem GTU_12.

Jakie usługi definiujemy jako reklamowe według PKWiU

Sama ustawa o VAT nie definiuje usług reklamowych. Jednak od 1 lipca 2021 r. nie ma problemu z ustaleniem jaki zakres usług wchodzi do usług reklamowych. Ustawodawca powołał symbol PKWiU. Są to usługi sklasyfikowane w dziale 73.1 PKWiU 2015. Przed zmianą przepisów MF również uznawał, mimo że nie wynikało to z przepisów, by do usług reklamowych zaliczać usługi sklasyfikowane pod numerem PKWiU 2015.

Ważne!
Kodem GTU_12 oznaczamy usługi reklamowe sklasyfikowane pod numerem PKWiU 2015

Zgodnie z klasyfikacją PKWiU 2015 w dziale 73.1 jako usługi reklamowe wymieniono m.in.:

  • "Kompleksowe usługi reklamowe" (73.11.11),
  • "Marketing bezpośredni i reklama bezpośrednia" (73.11.12),
  • "Usługi związane z rozwijaniem koncepcji reklamowych" (73.11.13),
  • "Pozostałe usługi reklamowe" (73.11.19),
  • "Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe powiązane z wydarzeniami" (73.12.14),
  • "Pośrednictwo w odsprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe" (73.12.20).

Kluczowe jest zatem, czy usługi sprzedaży miejsc reklamowych w czasopismach papierowych i w ich elektronicznej wersji można uznać za usługi reklamowe, a tym samym oznaczać kodem GTU_12.

Czy usługi sprzedaży miejsc reklamowych w czasopismach to usługi reklamowe

Według PKWiU "Sprzedaż miejsca reklamowego w gazetach drukowanych" klasyfikujemy w PKWiU 58.13.31.0 oraz PKWiU 58.13.32.0 "Sprzedaż miejsca reklamowego w gazetach ukazujących się w formie elektronicznej". W związku z tym wydawnictwo nie jest zobowiązane do oznaczania w JPK_V7 kodem GTU_12 sprzedaży miejsca reklamowego w gazetach drukowanych bądź w formie elektronicznej, gdyż usługi te nie stanowią usług o charakterze niematerialnym, o których mowa w rozporządzeniu dotyczącym oznaczania kodami GTU. Usługi reklamowe, które należy oznaczyć kodem GTU_12, obejmuje grupowanie PKWiU 73.1.

Stanowisko to potwierdzają także organy podatkowe. Odnajdziemy je przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 4 maja 2021 r. (sygn. 0114-KDIP4-3.4012.30.2021.2.KM).

Ważne!
Usługi w zakresie sprzedaży miejsca reklamowego w gazetach drukowanych bądź w formie elektronicznej nie stanowią usług reklamowych. Nie oznaczamy ich kodem GTU_12.

Czy usługi udostępniania elewacji budynku pod reklamę to usługi reklamowe?

Podobnie wygląda sytuacja w przypadku udostępniania miejsc pod reklamę na budynkach. Otóż dla prawidłowego określenia, czy wydawnictwo jest zobowiązane do oznaczenia usług wynajmu elewacji budynku pod reklamę kodem GTU_12, istotne jest przede wszystkim odpowiednie sklasyfikowanie tych usług według PKWiU 2015. Jak wynika z opisu sprawy, oddają Państwo do dyspozycji wynajmującego oznaczony co do wielkości i miejsca fragment elewacji budynku w celu montażu tablic informacyjno-reklamowych. Wydawnictwo nie świadczy żadnych usług w zakresie opracowania reklamy, doradztwa marketingowego oraz usług w zakresie public relations.

Zatem świadczona usługa powinna być zaklasyfikowana do grupowania PKWiU 74.40.11-00.00 "Usługi sprzedaży lub dzierżawy miejsc lub czasu na reklamę". Organy podatkowe klasyfikują te usługi również jako usługi najmu PKWiU 77.. Co nie zmienia faktu, że nie podlega ona oznaczaniu kodem GTU_12.

Brak obowiązku oznaczania kodem GTU_12 usług odpłatnego udostępniania miejsca pod reklamę na budynkach potwierdza także MF w wydanych interpretacjach podatkowych. Takie stanowisko zaprezentował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 8 grudnia 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.660.2021.2.KW) w odpowiedzi na pytanie podatnika dotyczące stosowanie kodu GTU_12 w przypadku usługi najmu ścian budynków oraz najmu gruntów na cele lokalizacji tablic informacyjno-reklamowych. Czytamy w niej, że:

(…) na podstawie § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b rozporządzenia, nie są Państwo zobowiązani do stosowania oznaczenia GTU_12 dla świadczonych usług najmu ścian budynków oraz najmu gruntów na cele lokalizacji tablic informacyjno-reklamowych.

Ważne!
Usług najmu ścian budynków oraz najmu gruntów na cele lokalizacji tablic informacyjno-reklamowych nie należy oznaczać w JPK_V7 kodem GTU_12.

Takie samo stanowisko zaprezentował także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 4 sierpnia 2021 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.283.2021.1.KP).

Zmiana stanowiska MF co do kwalifikacji usług dzierżawy miejsca pod reklamę

Najnowsza linia interpretacyjna organów podatkowych wskazuje na to, że MF zmienił stanowisko co do kwalifikacji usług dzierżawienia miejsc pod reklamę. We wcześniejszych interpretacjach utrzymywał, iż nie są to usługi wynajmu, tylko reklamowe. Tak przykładowo uważał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w:

  • interpretacji indywidualnej z 5 kwietnia 2018 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4012.57.2018.1.MK),
  • interpretacji indywidualnej z 21 kwietnia 2020 r. (sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.198.2020.2.MSU),
  • wiążącej informacji stawkowej z 8 czerwca 2020 r. (sygn. 0112-KDSL2-1.450.152.2020.2.AP).

Zatem dzierżawa miejsc na budynkach pod reklamę nie stanowi usług reklamowych sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 73.1 , a tym samym nie należy oznaczać tych usług kodem GTU_12.

Podstawa prawna:

  • § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług - Dz.U. z 2019 r. poz. 1988; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2382

POWOŁANE INTERPRETACJE PODATKOWE:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 4 maja 2021 r. (sygn. 0114-KDIP4-3.4012.30.2021.2.KM)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 4 sierpnia 2021 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.283.2021.1.KP)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 8 grudnia 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.660.2021.2.KW)

Magdalena Miklewska, ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA