REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż miejsc pod reklamę (udostępnianie powierzchni reklamowych) - kod GTU

Subskrybuj nas na Youtube
Sprzedaż miejsc pod reklamę (udostępnianie powierzchni reklamowych) - kod GTU
Sprzedaż miejsc pod reklamę (udostępnianie powierzchni reklamowych) - kod GTU

REKLAMA

REKLAMA

Wydawnictwo sprzedaje miejsce pod reklamę zarówno w czasopismach papierowych, jak i w ich wersjach internetowych. Dodatkowo udostępniamy miejsce na reklamę na naszych budynkach. Czy sprzedaż takich miejsc pod reklamę należy oznaczać kodem GTU_12 jak usługi reklamowe?

Jakim kodem GTU oznaczać sprzedaż miejsc pod reklamę?

Sprzedaży miejsc pod reklamę zarówno w czasopismach papierowych, jak i w ich wersji elektronicznej nie należy oznaczać kodem GTU_12. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku udostępniania miejsc pod reklamę na budynkach. W żadnym z tych przypadków sprzedaży usług nie należy oznaczać w JPK_VAT kodem GTU_12. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek oznaczania kodami GTU

Obowiązek oznaczania kodami GTU dotyczy tylko niektórych towarów i usług. Wynika on z § 10 ust. 3 rozporządzenia z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Kodów GTU jest od 01 do 13 i jak już wspomnieliśmy, przyporządkowane są do nich tylko konkretne towary i usługi.

Jakie usługi oznaczamy kodem GTU_12

Odpowiedz na pytanie, jakie usługi wchodzą w zakres oznaczania ich kodem GTU_12, odnajdziemy w § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b wskazanego rozporządzenia (patrz tabela).

Rodzaje usługi, które oznaczamy kodem GTU_12

REKLAMA

Lp.

Kodem GTU_12 oznaczamy świadczenie usług o charakterze niematerialnym - wyłącznie:

1.

doradczych, w tym doradztwa prawnego i podatkowego oraz doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU 62.02.1, 62.02.2, 66.19.91, 69.20.3, 70.22.11, 70.22.12, 70.22.13, 70.22.14, 70.22.15, 70.22.16, 70.22.3, 71.11.24, 71.11.42, 71.12.11, 71.12.31, 74.90.13, 74.90.15, 74.90.19)

2.

w zakresie rachunkowości i audytu finansowego (PKWiU 69.20.1, 69.20.2)

3.

prawnych (PKWiU 69.1)

4.

zarządczych (PKWiU 62.03, 63.11.12, 66.11.19, 66.30, 68.32, 69.20.4, 70.22.17, 70.22.2, 90.02.19.1)

5.

firm centralnych (PKWiU 70.1)

6.

marketingowych lub reklamowych (PKWiU 73.1)

7.

badania rynku i opinii publicznej (PKWiU 73.2)

8.

w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU 72)

9.

w zakresie pozaszkolnych form edukacji (PKWiU 85.5)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pytanie podatnika jest związane ze sprzedażą miejsc pod reklamę w czasopismach papierowych i w ich wersji elektronicznej oraz udostępnianiem miejsc pod reklamę na budynkach należących do podatnika. Zatem trzeba rozważyć, czy tego rodzaju usługi mogą być uznane za usługi reklamowe (PKWiU 73.1), gdyż takie podlegają obowiązkowi oznaczania w JPK_V7 kodem GTU_12.

Jakie usługi definiujemy jako reklamowe według PKWiU

Sama ustawa o VAT nie definiuje usług reklamowych. Jednak od 1 lipca 2021 r. nie ma problemu z ustaleniem jaki zakres usług wchodzi do usług reklamowych. Ustawodawca powołał symbol PKWiU. Są to usługi sklasyfikowane w dziale 73.1 PKWiU 2015. Przed zmianą przepisów MF również uznawał, mimo że nie wynikało to z przepisów, by do usług reklamowych zaliczać usługi sklasyfikowane pod numerem PKWiU 2015.

Ważne!
Kodem GTU_12 oznaczamy usługi reklamowe sklasyfikowane pod numerem PKWiU 2015

Zgodnie z klasyfikacją PKWiU 2015 w dziale 73.1 jako usługi reklamowe wymieniono m.in.:

  • "Kompleksowe usługi reklamowe" (73.11.11),
  • "Marketing bezpośredni i reklama bezpośrednia" (73.11.12),
  • "Usługi związane z rozwijaniem koncepcji reklamowych" (73.11.13),
  • "Pozostałe usługi reklamowe" (73.11.19),
  • "Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe powiązane z wydarzeniami" (73.12.14),
  • "Pośrednictwo w odsprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe" (73.12.20).

Kluczowe jest zatem, czy usługi sprzedaży miejsc reklamowych w czasopismach papierowych i w ich elektronicznej wersji można uznać za usługi reklamowe, a tym samym oznaczać kodem GTU_12.

Czy usługi sprzedaży miejsc reklamowych w czasopismach to usługi reklamowe

Według PKWiU "Sprzedaż miejsca reklamowego w gazetach drukowanych" klasyfikujemy w PKWiU 58.13.31.0 oraz PKWiU 58.13.32.0 "Sprzedaż miejsca reklamowego w gazetach ukazujących się w formie elektronicznej". W związku z tym wydawnictwo nie jest zobowiązane do oznaczania w JPK_V7 kodem GTU_12 sprzedaży miejsca reklamowego w gazetach drukowanych bądź w formie elektronicznej, gdyż usługi te nie stanowią usług o charakterze niematerialnym, o których mowa w rozporządzeniu dotyczącym oznaczania kodami GTU. Usługi reklamowe, które należy oznaczyć kodem GTU_12, obejmuje grupowanie PKWiU 73.1.

Stanowisko to potwierdzają także organy podatkowe. Odnajdziemy je przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 4 maja 2021 r. (sygn. 0114-KDIP4-3.4012.30.2021.2.KM).

Ważne!
Usługi w zakresie sprzedaży miejsca reklamowego w gazetach drukowanych bądź w formie elektronicznej nie stanowią usług reklamowych. Nie oznaczamy ich kodem GTU_12.

Czy usługi udostępniania elewacji budynku pod reklamę to usługi reklamowe?

Podobnie wygląda sytuacja w przypadku udostępniania miejsc pod reklamę na budynkach. Otóż dla prawidłowego określenia, czy wydawnictwo jest zobowiązane do oznaczenia usług wynajmu elewacji budynku pod reklamę kodem GTU_12, istotne jest przede wszystkim odpowiednie sklasyfikowanie tych usług według PKWiU 2015. Jak wynika z opisu sprawy, oddają Państwo do dyspozycji wynajmującego oznaczony co do wielkości i miejsca fragment elewacji budynku w celu montażu tablic informacyjno-reklamowych. Wydawnictwo nie świadczy żadnych usług w zakresie opracowania reklamy, doradztwa marketingowego oraz usług w zakresie public relations.

Zatem świadczona usługa powinna być zaklasyfikowana do grupowania PKWiU 74.40.11-00.00 "Usługi sprzedaży lub dzierżawy miejsc lub czasu na reklamę". Organy podatkowe klasyfikują te usługi również jako usługi najmu PKWiU 77.. Co nie zmienia faktu, że nie podlega ona oznaczaniu kodem GTU_12.

Brak obowiązku oznaczania kodem GTU_12 usług odpłatnego udostępniania miejsca pod reklamę na budynkach potwierdza także MF w wydanych interpretacjach podatkowych. Takie stanowisko zaprezentował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 8 grudnia 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.660.2021.2.KW) w odpowiedzi na pytanie podatnika dotyczące stosowanie kodu GTU_12 w przypadku usługi najmu ścian budynków oraz najmu gruntów na cele lokalizacji tablic informacyjno-reklamowych. Czytamy w niej, że:

(…) na podstawie § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b rozporządzenia, nie są Państwo zobowiązani do stosowania oznaczenia GTU_12 dla świadczonych usług najmu ścian budynków oraz najmu gruntów na cele lokalizacji tablic informacyjno-reklamowych.

Ważne!
Usług najmu ścian budynków oraz najmu gruntów na cele lokalizacji tablic informacyjno-reklamowych nie należy oznaczać w JPK_V7 kodem GTU_12.

Takie samo stanowisko zaprezentował także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 4 sierpnia 2021 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.283.2021.1.KP).

Zmiana stanowiska MF co do kwalifikacji usług dzierżawy miejsca pod reklamę

Najnowsza linia interpretacyjna organów podatkowych wskazuje na to, że MF zmienił stanowisko co do kwalifikacji usług dzierżawienia miejsc pod reklamę. We wcześniejszych interpretacjach utrzymywał, iż nie są to usługi wynajmu, tylko reklamowe. Tak przykładowo uważał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w:

  • interpretacji indywidualnej z 5 kwietnia 2018 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4012.57.2018.1.MK),
  • interpretacji indywidualnej z 21 kwietnia 2020 r. (sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.198.2020.2.MSU),
  • wiążącej informacji stawkowej z 8 czerwca 2020 r. (sygn. 0112-KDSL2-1.450.152.2020.2.AP).

Zatem dzierżawa miejsc na budynkach pod reklamę nie stanowi usług reklamowych sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 73.1 , a tym samym nie należy oznaczać tych usług kodem GTU_12.

Podstawa prawna:

  • § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług - Dz.U. z 2019 r. poz. 1988; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2382

POWOŁANE INTERPRETACJE PODATKOWE:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 4 maja 2021 r. (sygn. 0114-KDIP4-3.4012.30.2021.2.KM)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 4 sierpnia 2021 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.283.2021.1.KP)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 8 grudnia 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.660.2021.2.KW)

Magdalena Miklewska, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA