REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż miejsc pod reklamę (udostępnianie powierzchni reklamowych) - kod GTU

Sprzedaż miejsc pod reklamę (udostępnianie powierzchni reklamowych) - kod GTU
Sprzedaż miejsc pod reklamę (udostępnianie powierzchni reklamowych) - kod GTU

REKLAMA

Wydawnictwo sprzedaje miejsce pod reklamę zarówno w czasopismach papierowych, jak i w ich wersjach internetowych. Dodatkowo udostępniamy miejsce na reklamę na naszych budynkach. Czy sprzedaż takich miejsc pod reklamę należy oznaczać kodem GTU_12 jak usługi reklamowe?

Jakim kodem GTU oznaczać sprzedaż miejsc pod reklamę?

Sprzedaży miejsc pod reklamę zarówno w czasopismach papierowych, jak i w ich wersji elektronicznej nie należy oznaczać kodem GTU_12. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku udostępniania miejsc pod reklamę na budynkach. W żadnym z tych przypadków sprzedaży usług nie należy oznaczać w JPK_VAT kodem GTU_12. Szczegóły w dalszej części artykułu.

Obowiązek oznaczania kodami GTU

Obowiązek oznaczania kodami GTU dotyczy tylko niektórych towarów i usług. Wynika on z § 10 ust. 3 rozporządzenia z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Kodów GTU jest od 01 do 13 i jak już wspomnieliśmy, przyporządkowane są do nich tylko konkretne towary i usługi.

Jakie usługi oznaczamy kodem GTU_12

Odpowiedz na pytanie, jakie usługi wchodzą w zakres oznaczania ich kodem GTU_12, odnajdziemy w § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b wskazanego rozporządzenia (patrz tabela).

Rodzaje usługi, które oznaczamy kodem GTU_12

Autopromocja

KSeF. Jak przygotować się do wystawiania e-faktur

Kup książkę:

KSeF. Jak przygotować się do wystawiania e-faktur + plakat KSeF. Krok po kroku

Lp.

Kodem GTU_12 oznaczamy świadczenie usług o charakterze niematerialnym - wyłącznie:

1.

doradczych, w tym doradztwa prawnego i podatkowego oraz doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU 62.02.1, 62.02.2, 66.19.91, 69.20.3, 70.22.11, 70.22.12, 70.22.13, 70.22.14, 70.22.15, 70.22.16, 70.22.3, 71.11.24, 71.11.42, 71.12.11, 71.12.31, 74.90.13, 74.90.15, 74.90.19)

2.

w zakresie rachunkowości i audytu finansowego (PKWiU 69.20.1, 69.20.2)

3.

prawnych (PKWiU 69.1)

4.

zarządczych (PKWiU 62.03, 63.11.12, 66.11.19, 66.30, 68.32, 69.20.4, 70.22.17, 70.22.2, 90.02.19.1)

5.

firm centralnych (PKWiU 70.1)

6.

marketingowych lub reklamowych (PKWiU 73.1)

7.

badania rynku i opinii publicznej (PKWiU 73.2)

8.

w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU 72)

9.

w zakresie pozaszkolnych form edukacji (PKWiU 85.5)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pytanie podatnika jest związane ze sprzedażą miejsc pod reklamę w czasopismach papierowych i w ich wersji elektronicznej oraz udostępnianiem miejsc pod reklamę na budynkach należących do podatnika. Zatem trzeba rozważyć, czy tego rodzaju usługi mogą być uznane za usługi reklamowe (PKWiU 73.1), gdyż takie podlegają obowiązkowi oznaczania w JPK_V7 kodem GTU_12.

Autopromocja

Gorące tematy dla biur rachunkowych. SLIM VAT 3, KSeF, praca zdalna

Kup książkę:

Gorące tematy dla biur rachunkowych. SLIM VAT 3, KSeF, praca zdalna - Poradnik Gazety Prawnej

Jakie usługi definiujemy jako reklamowe według PKWiU

Sama ustawa o VAT nie definiuje usług reklamowych. Jednak od 1 lipca 2021 r. nie ma problemu z ustaleniem jaki zakres usług wchodzi do usług reklamowych. Ustawodawca powołał symbol PKWiU. Są to usługi sklasyfikowane w dziale 73.1 PKWiU 2015. Przed zmianą przepisów MF również uznawał, mimo że nie wynikało to z przepisów, by do usług reklamowych zaliczać usługi sklasyfikowane pod numerem PKWiU 2015.

Ważne!
Kodem GTU_12 oznaczamy usługi reklamowe sklasyfikowane pod numerem PKWiU 2015

Autopromocja

Bieżące aktualności o zmianach przepisów

Czy biuro rachunkowe ma nowe obowiązki w związku z wprowadzeniem KSeF? Jak wystawiać faktury ustrukturyzowane i korzystać z KSeF? Zmiany w podatkach dochodowych na 2024 r. i innych zmianach w VAT 2024. I wiele innych bieżących tematów ...

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Zgodnie z klasyfikacją PKWiU 2015 w dziale 73.1 jako usługi reklamowe wymieniono m.in.:

  • "Kompleksowe usługi reklamowe" (73.11.11),
  • "Marketing bezpośredni i reklama bezpośrednia" (73.11.12),
  • "Usługi związane z rozwijaniem koncepcji reklamowych" (73.11.13),
  • "Pozostałe usługi reklamowe" (73.11.19),
  • "Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe powiązane z wydarzeniami" (73.12.14),
  • "Pośrednictwo w odsprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe" (73.12.20).

Kluczowe jest zatem, czy usługi sprzedaży miejsc reklamowych w czasopismach papierowych i w ich elektronicznej wersji można uznać za usługi reklamowe, a tym samym oznaczać kodem GTU_12.

Czy usługi sprzedaży miejsc reklamowych w czasopismach to usługi reklamowe

Według PKWiU "Sprzedaż miejsca reklamowego w gazetach drukowanych" klasyfikujemy w PKWiU 58.13.31.0 oraz PKWiU 58.13.32.0 "Sprzedaż miejsca reklamowego w gazetach ukazujących się w formie elektronicznej". W związku z tym wydawnictwo nie jest zobowiązane do oznaczania w JPK_V7 kodem GTU_12 sprzedaży miejsca reklamowego w gazetach drukowanych bądź w formie elektronicznej, gdyż usługi te nie stanowią usług o charakterze niematerialnym, o których mowa w rozporządzeniu dotyczącym oznaczania kodami GTU. Usługi reklamowe, które należy oznaczyć kodem GTU_12, obejmuje grupowanie PKWiU 73.1.

Stanowisko to potwierdzają także organy podatkowe. Odnajdziemy je przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 4 maja 2021 r. (sygn. 0114-KDIP4-3.4012.30.2021.2.KM).

Ważne!
Usługi w zakresie sprzedaży miejsca reklamowego w gazetach drukowanych bądź w formie elektronicznej nie stanowią usług reklamowych. Nie oznaczamy ich kodem GTU_12.

Czy usługi udostępniania elewacji budynku pod reklamę to usługi reklamowe?

Podobnie wygląda sytuacja w przypadku udostępniania miejsc pod reklamę na budynkach. Otóż dla prawidłowego określenia, czy wydawnictwo jest zobowiązane do oznaczenia usług wynajmu elewacji budynku pod reklamę kodem GTU_12, istotne jest przede wszystkim odpowiednie sklasyfikowanie tych usług według PKWiU 2015. Jak wynika z opisu sprawy, oddają Państwo do dyspozycji wynajmującego oznaczony co do wielkości i miejsca fragment elewacji budynku w celu montażu tablic informacyjno-reklamowych. Wydawnictwo nie świadczy żadnych usług w zakresie opracowania reklamy, doradztwa marketingowego oraz usług w zakresie public relations.

Zatem świadczona usługa powinna być zaklasyfikowana do grupowania PKWiU 74.40.11-00.00 "Usługi sprzedaży lub dzierżawy miejsc lub czasu na reklamę". Organy podatkowe klasyfikują te usługi również jako usługi najmu PKWiU 77.. Co nie zmienia faktu, że nie podlega ona oznaczaniu kodem GTU_12.

Brak obowiązku oznaczania kodem GTU_12 usług odpłatnego udostępniania miejsca pod reklamę na budynkach potwierdza także MF w wydanych interpretacjach podatkowych. Takie stanowisko zaprezentował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 8 grudnia 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.660.2021.2.KW) w odpowiedzi na pytanie podatnika dotyczące stosowanie kodu GTU_12 w przypadku usługi najmu ścian budynków oraz najmu gruntów na cele lokalizacji tablic informacyjno-reklamowych. Czytamy w niej, że:

(…) na podstawie § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b rozporządzenia, nie są Państwo zobowiązani do stosowania oznaczenia GTU_12 dla świadczonych usług najmu ścian budynków oraz najmu gruntów na cele lokalizacji tablic informacyjno-reklamowych.

Ważne!
Usług najmu ścian budynków oraz najmu gruntów na cele lokalizacji tablic informacyjno-reklamowych nie należy oznaczać w JPK_V7 kodem GTU_12.

Takie samo stanowisko zaprezentował także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 4 sierpnia 2021 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.283.2021.1.KP).

Zmiana stanowiska MF co do kwalifikacji usług dzierżawy miejsca pod reklamę

Najnowsza linia interpretacyjna organów podatkowych wskazuje na to, że MF zmienił stanowisko co do kwalifikacji usług dzierżawienia miejsc pod reklamę. We wcześniejszych interpretacjach utrzymywał, iż nie są to usługi wynajmu, tylko reklamowe. Tak przykładowo uważał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w:

  • interpretacji indywidualnej z 5 kwietnia 2018 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4012.57.2018.1.MK),
  • interpretacji indywidualnej z 21 kwietnia 2020 r. (sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.198.2020.2.MSU),
  • wiążącej informacji stawkowej z 8 czerwca 2020 r. (sygn. 0112-KDSL2-1.450.152.2020.2.AP).

Zatem dzierżawa miejsc na budynkach pod reklamę nie stanowi usług reklamowych sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 73.1 , a tym samym nie należy oznaczać tych usług kodem GTU_12.

Podstawa prawna:

  • § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług - Dz.U. z 2019 r. poz. 1988; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2382

POWOŁANE INTERPRETACJE PODATKOWE:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 4 maja 2021 r. (sygn. 0114-KDIP4-3.4012.30.2021.2.KM)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 4 sierpnia 2021 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.283.2021.1.KP)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 8 grudnia 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.660.2021.2.KW)

Magdalena Miklewska, ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wymiana towaru na nowy w toku reklamacji a VAT. Czy trzeba wystawić fakturę korygującą i nową fakturę?

    Jesteśmy spółką z o.o. W maju 2023 r. sprzedaliśmy klientowi towar. Sprzedaż została udokumentowana fakturą. Na początku sierpnia klient zareklamował sprzedany mu towar i odesłał go do nas. Zamierzamy uznać reklamację i wysłać klientowi nowy towar. Czy w tej sytuacji powinniśmy wystawić fakturę korygującą "zerującą" oraz fakturę dokumentującą nową sprzedaż?

    Podatek Belki drenuje kieszenie Polaków. W pół roku fiskus ściągnął ponad 5 mld zł

    Podatek Belki coraz bardziej uwiera Polaków. Tylko w pół roku fiskus ściągnął od nich ponad 5 mld zł.

    Darowizna w formie aktu notarialnego z zagranicy. Co jest istotne podatkowo?

    W dzisiejszych czasach, coraz częściej obywatele Polski otrzymują darowizny z zagranicy. Czy jednak taka darowizna podlega opodatkowaniu w Polsce? Jakie są obowiązki podatkowe osoby, która otrzymała taką darowiznę w formie aktu notarialnego?

    Odliczenie VAT od alkoholu dla kontrahenta. Inaczej traktowany poczęstunek a inaczej prezent

    Czy można odliczyć VAT od zakupu alkoholu dla kontrahenta? Czy ma znaczenie, że alkohol jest kupiony jako prezent, czy jako poczęstunek podczas spotkania biznesowego?

    Zatrudnienie i płace w sektorze przedsiębiorstw. Co pokazują dane GUS z sierpnia?

    GUS zaprezentował dane o zatrudnieniu i płacach w sektorze przedsiębiorstw w sierpniu 2023 roku. Jakie tendy pokazują najnowsze dane?

    Korekta zgłoszenia celnego wywozowego w przypadku obniżki/podwyżki cen towaru po wywozie towaru

    Korekta zgłoszenia wywozowego będzie miała wpływ na rozliczenie VATu w przedsiębiorstwie, więc warto dochować należytej staranności i mylić się jak najmniej. W przypadku pomyłki w trakcie wywozu może się tak zdarzyć, że towaru umieścimy za dużo, za mało lub w ogóle pomylimy towar i wyślemy nie to co było zamówione. Zdarza się również tak, że odprawimy towar zamówiony przez klienta, ale nie na tych dokumentach co powinniśmy. Ścieżki postępowania w takich sytuacjach są podobne i niestety długotrwałe.

    Fundacja rodzinna jako family office

    Od połowy maja 2023 r. przedsiębiorcy mogą korzystać z rozwiązania, na które środowisko czekało ponad trzy dekady, czyli z fundacji rodzinnej na prawie polskim. Większość komentarzy dotyczy fundacji rodzinnej jako wehikułu sukcesyjnego. Jest to rzeczywiście najczęstszy powód, dla którego fundacje są powoływane, czyli budowanie biznesu na pokolenia. Tymczasem można spojrzeć na fundację w szerszej perspektywie. Jedną z nich jest wykorzystanie fundacji jako rozwiązania o charakterze family office.

    Faktura ustrukturyzowana nie jest dokumentem handlowym

    Faktura ustrukturyzowana nie nadaje się do roli dokumentu handlowego ze wszystkich możliwych powodów. Można usiłować nadać tej fakturze charakter dokumentu handlowego, ale wymaga to wielu dodatkowych działań prawnych – pisze profesor Witold Modzelewski.

    Kary za przestępstwa gospodarcze od 1 października. Nawet 25 lat za łapownictwo

    Kary za przestępstwa gospodarcze managerów w firmach, znane jako przestępstwa białych kołnierzyków (z ang. white collar crimes), od 1 października 2023 r. ulegną zaostrzeniu. Za przyjęcie korzyści majątkowej lub osobistej w związku z piastowaniem kierowniczego stanowiska grozić będzie nawet do 25 lat pozbawienia wolności. Dotychczas za taki czyn można było trafić do więzienia na 8 lat.

    Ulga mieszkaniowa w PIT 2023 – pieniądze ze sprzedaży mieszkania można wydać na spłatę udziału byłego małżonka w nieruchomości przyznanej w wyniku rozwodu

    18 września 2023 r. Szef KAS zmienił interpretację indywidualną wydaną we wrześniu 2022 r. przez Dyrektora KIS i uznał, że podatniczka,  która przeznaczyła środki uzyskane ze sprzedaży mieszkania należącego do jej majątku odrębnego na spłatę udziału byłego męża w nieruchomości przyznanej jej na podstawie ugody sądowej zawartej po rozwodzie ma prawo do skorzystania z ulgi mieszkaniowej, o której mowa w art. 21 ust.1 pkt 131 ustawy o PIT. Zmiana stanowiska oznacza, że podatnicy którzy znajdą się w analogicznej sytuacji nie powinni płacić PIT z tytułu dokonanej sprzedaży nieruchomości. 

    REKLAMA