REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż miejsc pod reklamę (udostępnianie powierzchni reklamowych) - kod GTU

Sprzedaż miejsc pod reklamę (udostępnianie powierzchni reklamowych) - kod GTU
Sprzedaż miejsc pod reklamę (udostępnianie powierzchni reklamowych) - kod GTU

REKLAMA

REKLAMA

Wydawnictwo sprzedaje miejsce pod reklamę zarówno w czasopismach papierowych, jak i w ich wersjach internetowych. Dodatkowo udostępniamy miejsce na reklamę na naszych budynkach. Czy sprzedaż takich miejsc pod reklamę należy oznaczać kodem GTU_12 jak usługi reklamowe?

Jakim kodem GTU oznaczać sprzedaż miejsc pod reklamę?

Sprzedaży miejsc pod reklamę zarówno w czasopismach papierowych, jak i w ich wersji elektronicznej nie należy oznaczać kodem GTU_12. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku udostępniania miejsc pod reklamę na budynkach. W żadnym z tych przypadków sprzedaży usług nie należy oznaczać w JPK_VAT kodem GTU_12. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązek oznaczania kodami GTU

Obowiązek oznaczania kodami GTU dotyczy tylko niektórych towarów i usług. Wynika on z § 10 ust. 3 rozporządzenia z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Kodów GTU jest od 01 do 13 i jak już wspomnieliśmy, przyporządkowane są do nich tylko konkretne towary i usługi.

Jakie usługi oznaczamy kodem GTU_12

Odpowiedz na pytanie, jakie usługi wchodzą w zakres oznaczania ich kodem GTU_12, odnajdziemy w § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b wskazanego rozporządzenia (patrz tabela).

Rodzaje usługi, które oznaczamy kodem GTU_12

Lp.

Kodem GTU_12 oznaczamy świadczenie usług o charakterze niematerialnym - wyłącznie:

1.

doradczych, w tym doradztwa prawnego i podatkowego oraz doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU 62.02.1, 62.02.2, 66.19.91, 69.20.3, 70.22.11, 70.22.12, 70.22.13, 70.22.14, 70.22.15, 70.22.16, 70.22.3, 71.11.24, 71.11.42, 71.12.11, 71.12.31, 74.90.13, 74.90.15, 74.90.19)

2.

w zakresie rachunkowości i audytu finansowego (PKWiU 69.20.1, 69.20.2)

3.

prawnych (PKWiU 69.1)

4.

zarządczych (PKWiU 62.03, 63.11.12, 66.11.19, 66.30, 68.32, 69.20.4, 70.22.17, 70.22.2, 90.02.19.1)

5.

firm centralnych (PKWiU 70.1)

6.

marketingowych lub reklamowych (PKWiU 73.1)

7.

badania rynku i opinii publicznej (PKWiU 73.2)

8.

w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU 72)

9.

w zakresie pozaszkolnych form edukacji (PKWiU 85.5)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pytanie podatnika jest związane ze sprzedażą miejsc pod reklamę w czasopismach papierowych i w ich wersji elektronicznej oraz udostępnianiem miejsc pod reklamę na budynkach należących do podatnika. Zatem trzeba rozważyć, czy tego rodzaju usługi mogą być uznane za usługi reklamowe (PKWiU 73.1), gdyż takie podlegają obowiązkowi oznaczania w JPK_V7 kodem GTU_12.

Jakie usługi definiujemy jako reklamowe według PKWiU

Sama ustawa o VAT nie definiuje usług reklamowych. Jednak od 1 lipca 2021 r. nie ma problemu z ustaleniem jaki zakres usług wchodzi do usług reklamowych. Ustawodawca powołał symbol PKWiU. Są to usługi sklasyfikowane w dziale 73.1 PKWiU 2015. Przed zmianą przepisów MF również uznawał, mimo że nie wynikało to z przepisów, by do usług reklamowych zaliczać usługi sklasyfikowane pod numerem PKWiU 2015.

Ważne!
Kodem GTU_12 oznaczamy usługi reklamowe sklasyfikowane pod numerem PKWiU 2015

Zgodnie z klasyfikacją PKWiU 2015 w dziale 73.1 jako usługi reklamowe wymieniono m.in.:

  • "Kompleksowe usługi reklamowe" (73.11.11),
  • "Marketing bezpośredni i reklama bezpośrednia" (73.11.12),
  • "Usługi związane z rozwijaniem koncepcji reklamowych" (73.11.13),
  • "Pozostałe usługi reklamowe" (73.11.19),
  • "Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe powiązane z wydarzeniami" (73.12.14),
  • "Pośrednictwo w odsprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe" (73.12.20).

Kluczowe jest zatem, czy usługi sprzedaży miejsc reklamowych w czasopismach papierowych i w ich elektronicznej wersji można uznać za usługi reklamowe, a tym samym oznaczać kodem GTU_12.

Czy usługi sprzedaży miejsc reklamowych w czasopismach to usługi reklamowe

Według PKWiU "Sprzedaż miejsca reklamowego w gazetach drukowanych" klasyfikujemy w PKWiU 58.13.31.0 oraz PKWiU 58.13.32.0 "Sprzedaż miejsca reklamowego w gazetach ukazujących się w formie elektronicznej". W związku z tym wydawnictwo nie jest zobowiązane do oznaczania w JPK_V7 kodem GTU_12 sprzedaży miejsca reklamowego w gazetach drukowanych bądź w formie elektronicznej, gdyż usługi te nie stanowią usług o charakterze niematerialnym, o których mowa w rozporządzeniu dotyczącym oznaczania kodami GTU. Usługi reklamowe, które należy oznaczyć kodem GTU_12, obejmuje grupowanie PKWiU 73.1.

Stanowisko to potwierdzają także organy podatkowe. Odnajdziemy je przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 4 maja 2021 r. (sygn. 0114-KDIP4-3.4012.30.2021.2.KM).

Ważne!
Usługi w zakresie sprzedaży miejsca reklamowego w gazetach drukowanych bądź w formie elektronicznej nie stanowią usług reklamowych. Nie oznaczamy ich kodem GTU_12.

Czy usługi udostępniania elewacji budynku pod reklamę to usługi reklamowe?

Podobnie wygląda sytuacja w przypadku udostępniania miejsc pod reklamę na budynkach. Otóż dla prawidłowego określenia, czy wydawnictwo jest zobowiązane do oznaczenia usług wynajmu elewacji budynku pod reklamę kodem GTU_12, istotne jest przede wszystkim odpowiednie sklasyfikowanie tych usług według PKWiU 2015. Jak wynika z opisu sprawy, oddają Państwo do dyspozycji wynajmującego oznaczony co do wielkości i miejsca fragment elewacji budynku w celu montażu tablic informacyjno-reklamowych. Wydawnictwo nie świadczy żadnych usług w zakresie opracowania reklamy, doradztwa marketingowego oraz usług w zakresie public relations.

Zatem świadczona usługa powinna być zaklasyfikowana do grupowania PKWiU 74.40.11-00.00 "Usługi sprzedaży lub dzierżawy miejsc lub czasu na reklamę". Organy podatkowe klasyfikują te usługi również jako usługi najmu PKWiU 77.. Co nie zmienia faktu, że nie podlega ona oznaczaniu kodem GTU_12.

Brak obowiązku oznaczania kodem GTU_12 usług odpłatnego udostępniania miejsca pod reklamę na budynkach potwierdza także MF w wydanych interpretacjach podatkowych. Takie stanowisko zaprezentował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 8 grudnia 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.660.2021.2.KW) w odpowiedzi na pytanie podatnika dotyczące stosowanie kodu GTU_12 w przypadku usługi najmu ścian budynków oraz najmu gruntów na cele lokalizacji tablic informacyjno-reklamowych. Czytamy w niej, że:

(…) na podstawie § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b rozporządzenia, nie są Państwo zobowiązani do stosowania oznaczenia GTU_12 dla świadczonych usług najmu ścian budynków oraz najmu gruntów na cele lokalizacji tablic informacyjno-reklamowych.

Ważne!
Usług najmu ścian budynków oraz najmu gruntów na cele lokalizacji tablic informacyjno-reklamowych nie należy oznaczać w JPK_V7 kodem GTU_12.

Takie samo stanowisko zaprezentował także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 4 sierpnia 2021 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.283.2021.1.KP).

Zmiana stanowiska MF co do kwalifikacji usług dzierżawy miejsca pod reklamę

Najnowsza linia interpretacyjna organów podatkowych wskazuje na to, że MF zmienił stanowisko co do kwalifikacji usług dzierżawienia miejsc pod reklamę. We wcześniejszych interpretacjach utrzymywał, iż nie są to usługi wynajmu, tylko reklamowe. Tak przykładowo uważał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w:

  • interpretacji indywidualnej z 5 kwietnia 2018 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4012.57.2018.1.MK),
  • interpretacji indywidualnej z 21 kwietnia 2020 r. (sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.198.2020.2.MSU),
  • wiążącej informacji stawkowej z 8 czerwca 2020 r. (sygn. 0112-KDSL2-1.450.152.2020.2.AP).

Zatem dzierżawa miejsc na budynkach pod reklamę nie stanowi usług reklamowych sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 73.1 , a tym samym nie należy oznaczać tych usług kodem GTU_12.

Podstawa prawna:

  • § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług - Dz.U. z 2019 r. poz. 1988; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2382

POWOŁANE INTERPRETACJE PODATKOWE:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 4 maja 2021 r. (sygn. 0114-KDIP4-3.4012.30.2021.2.KM)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 4 sierpnia 2021 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.283.2021.1.KP)
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 8 grudnia 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.660.2021.2.KW)

Magdalena Miklewska, ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Małe polskie firmy będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE

Jest projekt ustawy upraszczający i modyfikujący obowiązki w podatku VAT, który zakłada między innymi, że małe polskie firmy będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2025 r.

Najniższa krajowa 2025: 4666 zł brutto (ok. 3510 netto). 30,50 zł minimalnej stawki godzinowej. Ostateczna decyzja rządu

Rząd dorzucił 40 zł do wcześniej proponowanej kwoty minimalnego wynagrodzenia w przyszłym roku. Płaca minimalna (tzw. najniższa krajowa) w 2025 r. wzrośnie do 4666 zł brutto. Wcześniej rząd na posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego proponował 4626 zł brutto. Natomiast minimalna stawka godzinowa wyniesie w 2025 roku do 30,50 zł. Takie kwoty znalazły się w najnowszej wersji projektu rozporządzenia skierowanej 12 września 2024 r. do podpisu Prezesa Rady Ministrów.

Budujesz podjazd (pochylnię) dla osoby niepełnosprawnej? Sprawdź możliwość odliczenia podatkowego

Budowa pochylni (rampy) dla osoby niepełnosprawnej a kwestia podatków. Czy możliwe jest odliczenie w ramach ulgi rehabilitacyjnej kosztów poniesionych na budowę pochylni (rampy) dla osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności? Co mówią przepisy ustawy o PIT?

Problem z fikcyjnymi fakturami wciąż jest poważny. Wartość lewych faktur w pierwszym półroczu br. wyniosła 4,25 mld zł i była o 23,5% większa niż rok wcześniej

Fikcyjne faktury są nadal poważnym problemem dla obrotu gospodarczego. Mimo że skarbówka coraz sprawniej walczy z lewymi fakturami i tylko w I półroczu tego roku wykryła ich ponad 140 tys. Okazuje się, że wartość lewych faktur w pierwszym półroczu br. wyniosła 4,25 mld zł i była o 23,5% większa niż rok wcześniej.

REKLAMA

Przedsiębiorcy mają dość łamania prawa przez urzędników skarbowych i ZUS. Czas skończyć z bezprawiem urzędniczym

Przedsiębiorcy są zdania, że bezprawie urzędnicze to problem, który trzeba szybko rozwiązać. Należy skończyć z łamaniem prawa urzędników skarbowych, organów ścigania i ZUS, czego nagminnie dopuszczają się wobec nich. To mocne postulaty „Nowej Polityki Gospodarczej” jakie wysunęły Rada Przedsiębiorców i Rada Naukowa przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Ile wynosi składka KRUS na IV kwartał 2024 r.?

Składka na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie w IV kwartale 2024 roku. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) uchwaliła wysokość składek dla rolnika, małżonka, domownika i pomocnika rolnika. Podała również wysokość składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe.

Dokument urzędowy dla podatnika może potwierdzać wyprowadzenie towaru z UE w świetle wydanej interpretacji podatkowej

Należy zwrócić szczególną uwagę  na propozycję firm kurierskich co do wywozu towaru poza UE po wejściu w życie przepisów likwidujących procedurę uproszczoną w wywozie. Procedura uproszczona w wywozie działa tylko do końca października 2024. Jest to niewątpliwie wezwanie dla wszystkich obsługujących łańcuch dostaw. Beż wątpienia spowoduje to trudności w procedowaniu zgłoszeń celnych na oddziałach celnych z powodu obsługi ich przez funkcjonariuszy celno – skarbowych. Dlatego też część firm kurierskich próbowało wyjść naprzeciw i proponowała tzw. odprawy kurierskie dla przesyłek do 1000 EUR i tu zaczyna się problem.

Niewykorzystany urlop wypoczynkowy - kary, przedawnienie. Co, gdy pracownik nie chce wykorzystać zaległego urlopu?

Urlop wypoczynkowy jest jednym z fundamentalnych praw pracowniczych, które ma na celu zapewnienie pracownikom odpowiedniego odpoczynku oraz regeneracji sił. W Polsce prawo do urlopu jest uregulowane w Kodeksie pracy, a pracodawca jest zobowiązany do udzielenia pracownikowi przysługującego mu urlopu w ustalonym terminie. W praktyce jednak, nie zawsze udaje się wykorzystać wszystkie dni urlopowe w danym roku kalendarzowym. Z tego powodu warto zwrócić uwagę na przepisy dotyczące terminu wykorzystania zaległych dni urlopowych, a także na konsekwencje niewykorzystania urlopu.

REKLAMA

Nowy podatek! Lewica ma plan na pustostany, który ma być remedium na 2 mln niewykorzystywanych nieruchomości

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Komunikat PFRON: Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności (3 kluczowe przepisy). Co zrobić by dalej dostawać dofinansowanie do wynagrodzeń lub refundację składek ZUS lub KRUS?

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

REKLAMA