REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi dla stałego miejsca prowadzenia działalności pod lupą NSA

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Miejsce działalności a VAT
Miejsce działalności a VAT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrzył skargę kasacyjną spółki, która toczyła spór z organem podatkowym w zakresie miejsca rozliczania VAT od usług wsparcia (orzeczenie z 14 lutego 2023 r., sygnatura I FSK 1794/19).

Zagraniczny usługobiorca, który korzysta z usług firmy w Polsce, nie może być uznany za posiadającego stałe miejsce prowadzenia działalności w tym kraju jedynie z powodu posiadania innych stałych miejsc prowadzenia działalności. W rezultacie, świadczenie usług na rzecz takiego podmiotu, zdaniem NSA, nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce.

REKLAMA

Autopromocja

Opis sprawy

REKLAMA

Spór rozpoczął się od wniosku spółki o wydanie interpretacji indywidualnej. Spółka wskazała, że ma swoją siedzibę w Polsce, ale jest częścią międzynarodowej grupy holdingowej, która działa w branży usług poligraficznych oraz pokrewnych, w tym w zakresie outsourcingu procesów biznesowych związanych z dokumentacją. Głównym celem działalności spółki jest zarządzanie procesem produkcji i logistyką dostaw elementów składowych produktów powierzonych przez klientów. Usługi świadczone przez spółkę obejmują różne zadania, takie jak przechowywanie, kompletowanie, pakowanie, adresowanie i kontrolowanie zawartości produktów, które są dostarczane do ostatecznych odbiorców.

W ramach swojej działalności, spółka udziela również wsparcia innemu podmiotowi należącemu do grupy holdingowej, który ma swoją siedzibę na terenie innego kraju. Podmiot ten jest zarejestrowany w kraju siedziby w celu opodatkowania podatkiem od wartości dodanej i realizacji transakcji wewnątrzwspólnotowych. Głównym profilem działalności podmiotu jest produkcja poligraficzna, która odbywa się w zakładzie produkcyjnym usytuowanym na terenie kraju siedziby.

Spółka złożyła wniosek do organu podatkowego o wydanie interpretacji indywidualnej, w której zapytała, czy mimo posiadania przez kontrahenta stałych miejsc prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, miejscem świadczenia usług realizowanych przez spółkę na rzecz kontrahenta jest terytorium kraju jego siedziby, co skutkowałoby brakiem opodatkowania tych usług w Polsce na podstawie art. 28b ust. 2 ustawy o VAT. 

Głównym argumentem spółki przemawiającym za tym stanowiskiem był fakt, że usługi, o których mowa, nie są świadczone przez spółkę dla polskiej działalności kontrahenta. W rzeczywistości, polska obecność kontrahenta jest jedynie czynnikiem, który w pewnym zakresie dotyczy usług, ale nie jest podmiotem, dla którego usługi są świadczone.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co za to fiskus?

REKLAMA

Dyrektor KIS nie zgodził się z wnioskodawcą co do tego, że opisane usługi nie są świadczone przez zainteresowanego dla polskiego stałego miejsca działalności kontrahenta. Zainteresowany będzie bowiem odpowiedzialny za wsparcie procesu sprzedaży dotyczącego całej działalności handlowej kontrahenta, zarówno sprzedaży realizowanej z kraju jego siedziby, jak i sprzedaży realizowanej ze stałych miejsc prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Dlatego też, część usług wsparcia będzie świadczona przez wnioskodawcę na rzecz stałych miejsc prowadzenia działalności gospodarczej kontrahenta w Polsce, a pozostała część usług wsparcia będzie świadczona dla działalności gospodarczej prowadzonej przez kontrahenta na terenie kraju siedziby.

Pomimo, że wsparcie procesu sprzedaży realizowane ze stałych miejsc prowadzenia działalności gospodarczej jest mniejsze w porównaniu do wsparcia sprzedaży realizowanej z kraju siedziby, nie można zaniedbać stałych miejsc prowadzenia działalności gospodarczej kontrahenta znajdujących się w Polsce. W związku z tym, nie można uznać, że miejsce świadczenia usług wsparcia świadczonych przez wnioskodawcę na rzecz kontrahenta ogranicza się wyłącznie do kraju jego siedziby.

Według organu, art. 28b ust. 2 ustawy o VAT znajdzie zastosowanie do części usług wsparcia świadczonych przez wnioskodawcę na rzecz stałych miejsc prowadzenia działalności gospodarczej kontrahenta. Sąd pierwszej instancji przychylił się do stanowiska organu podatkowego. 

NSA po stronie podatnika

Według NSA nieprawidłowe jest stanowisko organu interpretacyjnego i sądu pierwszej instancji, które zakłada, że do części usług wsparcia świadczonych przez wnioskodawcę na rzecz stałych miejsc prowadzenia działalności gospodarczej kontrahenta ma zastosowanie artykuł 28b ust. 2 ustawy o VAT, a w rezultacie miejscem świadczenia (opodatkowania) tych usług jest jego stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, czyli terytorium Polski.

Aby uznać kontrahenta, w opisanych we wniosku okolicznościach, za posiadającą stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce zgodnie z artykułem 28b ust. 2 ustawy o VAT, konieczne jest, aby miała ona w Polsce nie tylko strukturę o odpowiedniej trwałości, ale także taką strukturę, która umożliwia odbiór i wykorzystywanie usług świadczonych przez polską spółkę na potrzeby swojej działalności gospodarczej tego stałego miejsca (konsumpcję usług w Polsce). Stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej podatnika charakteryzuje się wystarczającą trwałością i odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, umożliwiającą mu korzystanie z usług świadczonych na potrzeby tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, a nie jedynie podejmowanie decyzji przez tę strukturę.

Skutki orzeczenia dla podatników

Orzeczenie NSA należy ocenić pozytywnie. Polskie organy podatkowe, kierując się przede wszystkim podejściem profiskalnym, zdają się często nadinterpretować pojęcie stałego miejsca prowadzenia działalności na gruncie VAT, nie analizując z należytą dokładnością stanu faktycznego sprawy. W analizowanej sytuacji, skoro, jak twierdzi NSA, działalność kontrahenta spółki w Polsce nie cechowała się zapleczem pozwalającym na korzystanie z usług świadczonych przez polską Spółkę, to dopatrywanie się przez fiskusa i sąd pierwszej instancji opodatkowania tych usług w Polsce na podstawie art. 28b ust. 2 ustawy o VAT należało uznać za niezasadne. 

Autor: Sandra Telman, Senior Consultant ID Advisory

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

REKLAMA

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

REKLAMA

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA