REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi dla stałego miejsca prowadzenia działalności pod lupą NSA

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Miejsce działalności a VAT
Miejsce działalności a VAT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrzył skargę kasacyjną spółki, która toczyła spór z organem podatkowym w zakresie miejsca rozliczania VAT od usług wsparcia (orzeczenie z 14 lutego 2023 r., sygnatura I FSK 1794/19).

Zagraniczny usługobiorca, który korzysta z usług firmy w Polsce, nie może być uznany za posiadającego stałe miejsce prowadzenia działalności w tym kraju jedynie z powodu posiadania innych stałych miejsc prowadzenia działalności. W rezultacie, świadczenie usług na rzecz takiego podmiotu, zdaniem NSA, nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce.

REKLAMA

Opis sprawy

REKLAMA

Spór rozpoczął się od wniosku spółki o wydanie interpretacji indywidualnej. Spółka wskazała, że ma swoją siedzibę w Polsce, ale jest częścią międzynarodowej grupy holdingowej, która działa w branży usług poligraficznych oraz pokrewnych, w tym w zakresie outsourcingu procesów biznesowych związanych z dokumentacją. Głównym celem działalności spółki jest zarządzanie procesem produkcji i logistyką dostaw elementów składowych produktów powierzonych przez klientów. Usługi świadczone przez spółkę obejmują różne zadania, takie jak przechowywanie, kompletowanie, pakowanie, adresowanie i kontrolowanie zawartości produktów, które są dostarczane do ostatecznych odbiorców.

W ramach swojej działalności, spółka udziela również wsparcia innemu podmiotowi należącemu do grupy holdingowej, który ma swoją siedzibę na terenie innego kraju. Podmiot ten jest zarejestrowany w kraju siedziby w celu opodatkowania podatkiem od wartości dodanej i realizacji transakcji wewnątrzwspólnotowych. Głównym profilem działalności podmiotu jest produkcja poligraficzna, która odbywa się w zakładzie produkcyjnym usytuowanym na terenie kraju siedziby.

Spółka złożyła wniosek do organu podatkowego o wydanie interpretacji indywidualnej, w której zapytała, czy mimo posiadania przez kontrahenta stałych miejsc prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, miejscem świadczenia usług realizowanych przez spółkę na rzecz kontrahenta jest terytorium kraju jego siedziby, co skutkowałoby brakiem opodatkowania tych usług w Polsce na podstawie art. 28b ust. 2 ustawy o VAT. 

Głównym argumentem spółki przemawiającym za tym stanowiskiem był fakt, że usługi, o których mowa, nie są świadczone przez spółkę dla polskiej działalności kontrahenta. W rzeczywistości, polska obecność kontrahenta jest jedynie czynnikiem, który w pewnym zakresie dotyczy usług, ale nie jest podmiotem, dla którego usługi są świadczone.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co za to fiskus?

REKLAMA

Dyrektor KIS nie zgodził się z wnioskodawcą co do tego, że opisane usługi nie są świadczone przez zainteresowanego dla polskiego stałego miejsca działalności kontrahenta. Zainteresowany będzie bowiem odpowiedzialny za wsparcie procesu sprzedaży dotyczącego całej działalności handlowej kontrahenta, zarówno sprzedaży realizowanej z kraju jego siedziby, jak i sprzedaży realizowanej ze stałych miejsc prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Dlatego też, część usług wsparcia będzie świadczona przez wnioskodawcę na rzecz stałych miejsc prowadzenia działalności gospodarczej kontrahenta w Polsce, a pozostała część usług wsparcia będzie świadczona dla działalności gospodarczej prowadzonej przez kontrahenta na terenie kraju siedziby.

Pomimo, że wsparcie procesu sprzedaży realizowane ze stałych miejsc prowadzenia działalności gospodarczej jest mniejsze w porównaniu do wsparcia sprzedaży realizowanej z kraju siedziby, nie można zaniedbać stałych miejsc prowadzenia działalności gospodarczej kontrahenta znajdujących się w Polsce. W związku z tym, nie można uznać, że miejsce świadczenia usług wsparcia świadczonych przez wnioskodawcę na rzecz kontrahenta ogranicza się wyłącznie do kraju jego siedziby.

Według organu, art. 28b ust. 2 ustawy o VAT znajdzie zastosowanie do części usług wsparcia świadczonych przez wnioskodawcę na rzecz stałych miejsc prowadzenia działalności gospodarczej kontrahenta. Sąd pierwszej instancji przychylił się do stanowiska organu podatkowego. 

NSA po stronie podatnika

Według NSA nieprawidłowe jest stanowisko organu interpretacyjnego i sądu pierwszej instancji, które zakłada, że do części usług wsparcia świadczonych przez wnioskodawcę na rzecz stałych miejsc prowadzenia działalności gospodarczej kontrahenta ma zastosowanie artykuł 28b ust. 2 ustawy o VAT, a w rezultacie miejscem świadczenia (opodatkowania) tych usług jest jego stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, czyli terytorium Polski.

Aby uznać kontrahenta, w opisanych we wniosku okolicznościach, za posiadającą stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce zgodnie z artykułem 28b ust. 2 ustawy o VAT, konieczne jest, aby miała ona w Polsce nie tylko strukturę o odpowiedniej trwałości, ale także taką strukturę, która umożliwia odbiór i wykorzystywanie usług świadczonych przez polską spółkę na potrzeby swojej działalności gospodarczej tego stałego miejsca (konsumpcję usług w Polsce). Stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej podatnika charakteryzuje się wystarczającą trwałością i odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, umożliwiającą mu korzystanie z usług świadczonych na potrzeby tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, a nie jedynie podejmowanie decyzji przez tę strukturę.

Skutki orzeczenia dla podatników

Orzeczenie NSA należy ocenić pozytywnie. Polskie organy podatkowe, kierując się przede wszystkim podejściem profiskalnym, zdają się często nadinterpretować pojęcie stałego miejsca prowadzenia działalności na gruncie VAT, nie analizując z należytą dokładnością stanu faktycznego sprawy. W analizowanej sytuacji, skoro, jak twierdzi NSA, działalność kontrahenta spółki w Polsce nie cechowała się zapleczem pozwalającym na korzystanie z usług świadczonych przez polską Spółkę, to dopatrywanie się przez fiskusa i sąd pierwszej instancji opodatkowania tych usług w Polsce na podstawie art. 28b ust. 2 ustawy o VAT należało uznać za niezasadne. 

Autor: Sandra Telman, Senior Consultant ID Advisory

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA