REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi dla stałego miejsca prowadzenia działalności pod lupą NSA

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Miejsce działalności a VAT
Miejsce działalności a VAT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrzył skargę kasacyjną spółki, która toczyła spór z organem podatkowym w zakresie miejsca rozliczania VAT od usług wsparcia (orzeczenie z 14 lutego 2023 r., sygnatura I FSK 1794/19).

Zagraniczny usługobiorca, który korzysta z usług firmy w Polsce, nie może być uznany za posiadającego stałe miejsce prowadzenia działalności w tym kraju jedynie z powodu posiadania innych stałych miejsc prowadzenia działalności. W rezultacie, świadczenie usług na rzecz takiego podmiotu, zdaniem NSA, nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce.

REKLAMA

Autopromocja

Opis sprawy

Spór rozpoczął się od wniosku spółki o wydanie interpretacji indywidualnej. Spółka wskazała, że ma swoją siedzibę w Polsce, ale jest częścią międzynarodowej grupy holdingowej, która działa w branży usług poligraficznych oraz pokrewnych, w tym w zakresie outsourcingu procesów biznesowych związanych z dokumentacją. Głównym celem działalności spółki jest zarządzanie procesem produkcji i logistyką dostaw elementów składowych produktów powierzonych przez klientów. Usługi świadczone przez spółkę obejmują różne zadania, takie jak przechowywanie, kompletowanie, pakowanie, adresowanie i kontrolowanie zawartości produktów, które są dostarczane do ostatecznych odbiorców.

W ramach swojej działalności, spółka udziela również wsparcia innemu podmiotowi należącemu do grupy holdingowej, który ma swoją siedzibę na terenie innego kraju. Podmiot ten jest zarejestrowany w kraju siedziby w celu opodatkowania podatkiem od wartości dodanej i realizacji transakcji wewnątrzwspólnotowych. Głównym profilem działalności podmiotu jest produkcja poligraficzna, która odbywa się w zakładzie produkcyjnym usytuowanym na terenie kraju siedziby.

Spółka złożyła wniosek do organu podatkowego o wydanie interpretacji indywidualnej, w której zapytała, czy mimo posiadania przez kontrahenta stałych miejsc prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, miejscem świadczenia usług realizowanych przez spółkę na rzecz kontrahenta jest terytorium kraju jego siedziby, co skutkowałoby brakiem opodatkowania tych usług w Polsce na podstawie art. 28b ust. 2 ustawy o VAT. 

Głównym argumentem spółki przemawiającym za tym stanowiskiem był fakt, że usługi, o których mowa, nie są świadczone przez spółkę dla polskiej działalności kontrahenta. W rzeczywistości, polska obecność kontrahenta jest jedynie czynnikiem, który w pewnym zakresie dotyczy usług, ale nie jest podmiotem, dla którego usługi są świadczone.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co za to fiskus?

Dyrektor KIS nie zgodził się z wnioskodawcą co do tego, że opisane usługi nie są świadczone przez zainteresowanego dla polskiego stałego miejsca działalności kontrahenta. Zainteresowany będzie bowiem odpowiedzialny za wsparcie procesu sprzedaży dotyczącego całej działalności handlowej kontrahenta, zarówno sprzedaży realizowanej z kraju jego siedziby, jak i sprzedaży realizowanej ze stałych miejsc prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Dlatego też, część usług wsparcia będzie świadczona przez wnioskodawcę na rzecz stałych miejsc prowadzenia działalności gospodarczej kontrahenta w Polsce, a pozostała część usług wsparcia będzie świadczona dla działalności gospodarczej prowadzonej przez kontrahenta na terenie kraju siedziby.

Pomimo, że wsparcie procesu sprzedaży realizowane ze stałych miejsc prowadzenia działalności gospodarczej jest mniejsze w porównaniu do wsparcia sprzedaży realizowanej z kraju siedziby, nie można zaniedbać stałych miejsc prowadzenia działalności gospodarczej kontrahenta znajdujących się w Polsce. W związku z tym, nie można uznać, że miejsce świadczenia usług wsparcia świadczonych przez wnioskodawcę na rzecz kontrahenta ogranicza się wyłącznie do kraju jego siedziby.

Według organu, art. 28b ust. 2 ustawy o VAT znajdzie zastosowanie do części usług wsparcia świadczonych przez wnioskodawcę na rzecz stałych miejsc prowadzenia działalności gospodarczej kontrahenta. Sąd pierwszej instancji przychylił się do stanowiska organu podatkowego. 

NSA po stronie podatnika

Według NSA nieprawidłowe jest stanowisko organu interpretacyjnego i sądu pierwszej instancji, które zakłada, że do części usług wsparcia świadczonych przez wnioskodawcę na rzecz stałych miejsc prowadzenia działalności gospodarczej kontrahenta ma zastosowanie artykuł 28b ust. 2 ustawy o VAT, a w rezultacie miejscem świadczenia (opodatkowania) tych usług jest jego stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, czyli terytorium Polski.

Aby uznać kontrahenta, w opisanych we wniosku okolicznościach, za posiadającą stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce zgodnie z artykułem 28b ust. 2 ustawy o VAT, konieczne jest, aby miała ona w Polsce nie tylko strukturę o odpowiedniej trwałości, ale także taką strukturę, która umożliwia odbiór i wykorzystywanie usług świadczonych przez polską spółkę na potrzeby swojej działalności gospodarczej tego stałego miejsca (konsumpcję usług w Polsce). Stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej podatnika charakteryzuje się wystarczającą trwałością i odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, umożliwiającą mu korzystanie z usług świadczonych na potrzeby tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, a nie jedynie podejmowanie decyzji przez tę strukturę.

Skutki orzeczenia dla podatników

Orzeczenie NSA należy ocenić pozytywnie. Polskie organy podatkowe, kierując się przede wszystkim podejściem profiskalnym, zdają się często nadinterpretować pojęcie stałego miejsca prowadzenia działalności na gruncie VAT, nie analizując z należytą dokładnością stanu faktycznego sprawy. W analizowanej sytuacji, skoro, jak twierdzi NSA, działalność kontrahenta spółki w Polsce nie cechowała się zapleczem pozwalającym na korzystanie z usług świadczonych przez polską Spółkę, to dopatrywanie się przez fiskusa i sąd pierwszej instancji opodatkowania tych usług w Polsce na podstawie art. 28b ust. 2 ustawy o VAT należało uznać za niezasadne. 

Autor: Sandra Telman, Senior Consultant ID Advisory

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA