REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od samochodów 2014 - wydatki eksploatacyjne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Użytkuję samochody z kratką. Nie składałem VAT-26 i nie prowadzę ewidencji. Odliczam 50% VAT. Z kwietnia mam paragony za przejazdy autostradą i za parkowanie. Czy od tych wydatków odliczę 50% VAT? Jak ująć to w ewidencji VAT? Czy wartości netto wpisuję do ewidencji i deklaracji też w wysokości 50%? Jak zaokrąglam kwoty?

Z paragonów za przejazd autostradą odliczy Pan 50% VAT. Natomiast opłaty za parkowanie pojazdów udokumentowane w inny sposób niż za pomocą dokumentu, który zawiera elementy wymagane dla faktury lub faktury uproszczonej, nie uprawniają w ogóle do odliczenia VAT. Do ewidencji można wpisać całą wartość netto. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Ograniczenia w odliczaniu VAT od wydatków związanych z eksploatacją samochodu

Od 1 kwietnia 2014 r. ograniczenie w odliczeniu VAT (50% podatku naliczonego), gdy samochód nie spełnia warunków do pełnego odliczenia, dotyczy nie tylko wydatków związanych z nabyciem samochodu i paliwa, ale również wydatków eksploatacyjnych.

Zapisz się na nasz newsletter

Ministerstwo Finansów w wyjaśnieniach wymienia rodzaje tych wydatków i wskazuje konkretne przykłady:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wydatki z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia pojazdów (np. zakup samochodu czy też części służących do wytworzenia samochodu);

• wydatki z tytułu nabycia lub importu części składowych do tych pojazdów (np. zakup szyb do samochodu czy opon);

• wydatki z tytułu używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową (np. czynsz, raty lub inne płatności wynikające z takiej umowy);

• wydatki z tytułu nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów;

• wydatki z tytułu naprawy lub konserwacji tych pojazdów;

• wydatki z tytułu nabycia innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów (np. opłaty za parking, przejazd autostradą).

Jak z tego wynika, ograniczenia dotyczą nie tylko wydatków na zakup usługi naprawy lub konserwacji. Ustawodawca wyjaśnia, że będą to również inne towary i usługi związane z eksploatacją lub używaniem pojazdów, ale ich nie wymienia. Do tych wydatków należy zaliczyć m.in.: zakupy części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych, opłaty za przejazdy autostradami, usługi parkingowe.

Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

NSA w wyroku z 7 czerwca 2013 r. (sygn. akt II FSK 1945/11), orzekając w sprawie dotyczącej określenia, jakie wydatki są ograniczane kilometrówką, a więc są wydatkami związanymi z używaniem samochodu, uznał, że do wydatków związanych z używaniem samochodu należy zaliczyć wszelkie wydatki niezbędne do wykorzystania tego samochodu do potrzeb podatnika - podmiotu gospodarczego, takie jak: zakup paliwa, ogumienia i innych materiałów eksploatacyjnych, ubezpieczenia OC i AC, koszty drobnych napraw i części zamiennych, przeglądów technicznych, opłaty parkingowe oraz za przejazd autostradą, pod warunkiem ich zgodnego z przepisami udokumentowania.

Mimo że to orzeczenie dotyczy rozliczenia podatku dochodowego, stanowisko to może być pomocne również w przypadku rozliczania VAT po zmianach. Poza tym MF w wyjaśnieniach potwierdziło taki sposób interpretacji nowych przepisów.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Ustawa o VAT 2014

VAT 2015 - nowelizacja ustawy

Odliczenie VAT z paragonów

Tak jak to było przed zmianą przepisów, podstawą odliczenia VAT jest faktura (art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT). Za fakturę uznaje się dokument w formie papierowej lub elektronicznej zawierający dane wymagane według ustawy (art. 2 pkt 31 ustawy).

Dlatego za fakturę można uznać również dokument, który zawiera elementy wskazane w § 3 pkt 4 rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur, czyli ograniczone w porównaniu z art. 106e ustawy o VAT, wystawiony w formie biletu jednorazowego. Według tych regulacji faktura za przejazd autostradą płatną lub za przejazd na odległość nie mniejszą niż 50 km, wystawiana w formie biletu jednorazowego przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami, powinna zawierać:

• numer i datę wystawienia,

• imię i nazwisko lub nazwę podatnika,

• numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku,

• informacje pozwalające na identyfikację rodzaju usługi,

• kwotę podatku,

• kwotę należności ogółem.

Literalne brzmienie tego przepisu może prowadzić do wniosku, że takie bilety uznawane za faktury mogą wystawiać tylko podatnicy uprawnieni do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami. Przyjęcie takiego stanowiska powodowałoby, że przepis ten nie miałby zastosowania do biletów za przejazd autostradą. Nie taka była intencja ustawodawcy. Dlatego gdy dysponujemy biletami za przejazd autostradą, możemy odliczyć z nich VAT na zasadach ogólnych (jak z innych faktur).

Nadal nie odliczymy VAT z paragonu za parkingi, gdy nie zawiera elementów wymaganych dla faktury uproszczonej. Fakturą może być paragon, ale pod warunkiem, że zawiera NIP nabywcy, a kwota należności nie przekracza 450 zł albo 100 euro. Wiąże się to z możliwością wystawiania w takich przypadkach tzw. faktur uproszczonych, które nie muszą zawierać wielu elementów wymaganych dla zwykłych faktur. Faktury uproszczone muszą jednak zawierać NIP nabywcy, którego wskazywanie na fakturach powinny umożliwiać nowe kasy rejestrujące.

Natomiast gdy otrzymany dokument, taki jak wydruk z parkomatu, dokumentujący opłatę parkingową, nie zawiera nawet takich informacji, jakie powinna zawierać faktura uproszczona, nie może stanowić podstawy do odliczenia VAT.

Wpisywanie wydatków do ewidencji

Artykuł 109 ust. 3 ustawy, który określa, jakie elementy powinna zawierać ewidencja VAT, nie wskazał wprost, jak ewidencjonować zakupy, od których podatnik odlicza VAT częściowo. Wynika z niego tylko, że w ewidencji powinny być wpisane m.in. kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego. To samo wynika z wyjaśnień do deklaracji. Zgodnie z nimi w części D.2 deklaracji VAT „ROZLICZENIE PODATKU NALICZONEGO” wykazuje się wyłącznie wartość towarów i usług oraz kwotę podatku naliczonego (z uwzględnieniem korekt) w takiej wysokości, w jakiej podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od należnego lub zwrot podatku naliczonego.

Oznacza to, że przepisy nie nakładają obowiązku wykazywania w poz. 39 i 41 deklaracji VAT-7 wyłącznie wartości netto dokonanych zakupów w 50% wysokości. Obowiązek ten dotyczy tylko podatku. Dlatego wartość ta może być wykazana zarówno w kwocie całkowitej, jak i w kwocie proporcjonalnej.

Ujęcie w deklaracji całej wartości netto zakupów lub tylko wartości proporcjonalnej do kwoty odliczonego VAT pozostaje bez wpływu na ostateczny wynik rozliczenia VAT. Dlatego obie przedstawione metody są dopuszczalne oraz pozbawione błędu. W obu przypadkach nie ma podstaw do postawienia zarzutu błędnego sporządzenia deklaracji.

Przepisy nie wskazują również, jak należy zaokrąglać kwoty po zastosowaniu proporcji 50%. Trzeba zatem przyjąć, że powinno się zaokrąglać do pełnych groszy. Zasada ta obowiązuje w przypadku wystawiania faktur. Ponieważ do ewidencji wpisujemy kwoty z faktury, to również w tym przypadku należy zaokrąglać do pełnych groszy.

PRZYKŁAD

Spółka ma bilet za przejazd autostradą na kwotę 29 zł netto, VAT - 6,70 zł. Może odliczyć 50% VAT. Kwotę podatku naliczonego podlegającą odliczeniu stanowi zatem tylko kwota:

6,70 zł x 50% = 3,40 zł

Spółka powinna wykazać tę kwotę w ewidencji. Natomiast w ewidencji w pozycji „wartość netto” oraz w poz. 41 deklaracji firma może wpisać odpowiednio całą wartość netto z faktury, tj. 29 zł, albo wartość proporcjonalną, czyli: 29 zł x 50% = 14,50 zł.

W obu przypadkach urząd skarbowy nie ma podstaw do kwestionowania prawidłowości złożonej deklaracji.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86, art. 86a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Joanna Dmowska

prawnik, autorka licznych publikacji z zakresu podatku od towarów i usług

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat

Jak ustalił redaktor Adam Pantak z Dziennika Gazety Prawnej (w artykule z 22 kwietnia 2025 r. "Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?" - GazetaPrawna.pl), spółka Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) złożyła 16 095 pozwów przeciwko przedsiębiorcom w związku z brakiem spłaty zobowiązań w ramach Programów rządowych «Tarcza Finansowa 1.0» oraz «Tarcza Finansowa 2.0». Oznacza to, że ogromna rzesza przedsiębiorców otrzymało już pozwy z PFR, albo niedługo je otrzyma.
Dlaczego warto się temu przyjrzeć? Kto może otrzymać pozew? Czy i kiedy należy się obawiać tych pozwów? I jak się przed nimi bronić? To wyjaśnię w cyklu artykułów na Infor.pl.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA