REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od samochodów 2014 - wydatki eksploatacyjne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Użytkuję samochody z kratką. Nie składałem VAT-26 i nie prowadzę ewidencji. Odliczam 50% VAT. Z kwietnia mam paragony za przejazdy autostradą i za parkowanie. Czy od tych wydatków odliczę 50% VAT? Jak ująć to w ewidencji VAT? Czy wartości netto wpisuję do ewidencji i deklaracji też w wysokości 50%? Jak zaokrąglam kwoty?

Z paragonów za przejazd autostradą odliczy Pan 50% VAT. Natomiast opłaty za parkowanie pojazdów udokumentowane w inny sposób niż za pomocą dokumentu, który zawiera elementy wymagane dla faktury lub faktury uproszczonej, nie uprawniają w ogóle do odliczenia VAT. Do ewidencji można wpisać całą wartość netto. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Ograniczenia w odliczaniu VAT od wydatków związanych z eksploatacją samochodu

Od 1 kwietnia 2014 r. ograniczenie w odliczeniu VAT (50% podatku naliczonego), gdy samochód nie spełnia warunków do pełnego odliczenia, dotyczy nie tylko wydatków związanych z nabyciem samochodu i paliwa, ale również wydatków eksploatacyjnych.

Zapisz się na nasz newsletter

Ministerstwo Finansów w wyjaśnieniach wymienia rodzaje tych wydatków i wskazuje konkretne przykłady:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wydatki z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia pojazdów (np. zakup samochodu czy też części służących do wytworzenia samochodu);

• wydatki z tytułu nabycia lub importu części składowych do tych pojazdów (np. zakup szyb do samochodu czy opon);

• wydatki z tytułu używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową (np. czynsz, raty lub inne płatności wynikające z takiej umowy);

• wydatki z tytułu nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów;

• wydatki z tytułu naprawy lub konserwacji tych pojazdów;

• wydatki z tytułu nabycia innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów (np. opłaty za parking, przejazd autostradą).

Jak z tego wynika, ograniczenia dotyczą nie tylko wydatków na zakup usługi naprawy lub konserwacji. Ustawodawca wyjaśnia, że będą to również inne towary i usługi związane z eksploatacją lub używaniem pojazdów, ale ich nie wymienia. Do tych wydatków należy zaliczyć m.in.: zakupy części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych, opłaty za przejazdy autostradami, usługi parkingowe.

Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

NSA w wyroku z 7 czerwca 2013 r. (sygn. akt II FSK 1945/11), orzekając w sprawie dotyczącej określenia, jakie wydatki są ograniczane kilometrówką, a więc są wydatkami związanymi z używaniem samochodu, uznał, że do wydatków związanych z używaniem samochodu należy zaliczyć wszelkie wydatki niezbędne do wykorzystania tego samochodu do potrzeb podatnika - podmiotu gospodarczego, takie jak: zakup paliwa, ogumienia i innych materiałów eksploatacyjnych, ubezpieczenia OC i AC, koszty drobnych napraw i części zamiennych, przeglądów technicznych, opłaty parkingowe oraz za przejazd autostradą, pod warunkiem ich zgodnego z przepisami udokumentowania.

Mimo że to orzeczenie dotyczy rozliczenia podatku dochodowego, stanowisko to może być pomocne również w przypadku rozliczania VAT po zmianach. Poza tym MF w wyjaśnieniach potwierdziło taki sposób interpretacji nowych przepisów.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Ustawa o VAT 2014

VAT 2015 - nowelizacja ustawy

Odliczenie VAT z paragonów

Tak jak to było przed zmianą przepisów, podstawą odliczenia VAT jest faktura (art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT). Za fakturę uznaje się dokument w formie papierowej lub elektronicznej zawierający dane wymagane według ustawy (art. 2 pkt 31 ustawy).

Dlatego za fakturę można uznać również dokument, który zawiera elementy wskazane w § 3 pkt 4 rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur, czyli ograniczone w porównaniu z art. 106e ustawy o VAT, wystawiony w formie biletu jednorazowego. Według tych regulacji faktura za przejazd autostradą płatną lub za przejazd na odległość nie mniejszą niż 50 km, wystawiana w formie biletu jednorazowego przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami, powinna zawierać:

• numer i datę wystawienia,

• imię i nazwisko lub nazwę podatnika,

• numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku,

• informacje pozwalające na identyfikację rodzaju usługi,

• kwotę podatku,

• kwotę należności ogółem.

Literalne brzmienie tego przepisu może prowadzić do wniosku, że takie bilety uznawane za faktury mogą wystawiać tylko podatnicy uprawnieni do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami. Przyjęcie takiego stanowiska powodowałoby, że przepis ten nie miałby zastosowania do biletów za przejazd autostradą. Nie taka była intencja ustawodawcy. Dlatego gdy dysponujemy biletami za przejazd autostradą, możemy odliczyć z nich VAT na zasadach ogólnych (jak z innych faktur).

Nadal nie odliczymy VAT z paragonu za parkingi, gdy nie zawiera elementów wymaganych dla faktury uproszczonej. Fakturą może być paragon, ale pod warunkiem, że zawiera NIP nabywcy, a kwota należności nie przekracza 450 zł albo 100 euro. Wiąże się to z możliwością wystawiania w takich przypadkach tzw. faktur uproszczonych, które nie muszą zawierać wielu elementów wymaganych dla zwykłych faktur. Faktury uproszczone muszą jednak zawierać NIP nabywcy, którego wskazywanie na fakturach powinny umożliwiać nowe kasy rejestrujące.

Natomiast gdy otrzymany dokument, taki jak wydruk z parkomatu, dokumentujący opłatę parkingową, nie zawiera nawet takich informacji, jakie powinna zawierać faktura uproszczona, nie może stanowić podstawy do odliczenia VAT.

Wpisywanie wydatków do ewidencji

Artykuł 109 ust. 3 ustawy, który określa, jakie elementy powinna zawierać ewidencja VAT, nie wskazał wprost, jak ewidencjonować zakupy, od których podatnik odlicza VAT częściowo. Wynika z niego tylko, że w ewidencji powinny być wpisane m.in. kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego. To samo wynika z wyjaśnień do deklaracji. Zgodnie z nimi w części D.2 deklaracji VAT „ROZLICZENIE PODATKU NALICZONEGO” wykazuje się wyłącznie wartość towarów i usług oraz kwotę podatku naliczonego (z uwzględnieniem korekt) w takiej wysokości, w jakiej podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od należnego lub zwrot podatku naliczonego.

Oznacza to, że przepisy nie nakładają obowiązku wykazywania w poz. 39 i 41 deklaracji VAT-7 wyłącznie wartości netto dokonanych zakupów w 50% wysokości. Obowiązek ten dotyczy tylko podatku. Dlatego wartość ta może być wykazana zarówno w kwocie całkowitej, jak i w kwocie proporcjonalnej.

Ujęcie w deklaracji całej wartości netto zakupów lub tylko wartości proporcjonalnej do kwoty odliczonego VAT pozostaje bez wpływu na ostateczny wynik rozliczenia VAT. Dlatego obie przedstawione metody są dopuszczalne oraz pozbawione błędu. W obu przypadkach nie ma podstaw do postawienia zarzutu błędnego sporządzenia deklaracji.

Przepisy nie wskazują również, jak należy zaokrąglać kwoty po zastosowaniu proporcji 50%. Trzeba zatem przyjąć, że powinno się zaokrąglać do pełnych groszy. Zasada ta obowiązuje w przypadku wystawiania faktur. Ponieważ do ewidencji wpisujemy kwoty z faktury, to również w tym przypadku należy zaokrąglać do pełnych groszy.

PRZYKŁAD

Spółka ma bilet za przejazd autostradą na kwotę 29 zł netto, VAT - 6,70 zł. Może odliczyć 50% VAT. Kwotę podatku naliczonego podlegającą odliczeniu stanowi zatem tylko kwota:

6,70 zł x 50% = 3,40 zł

Spółka powinna wykazać tę kwotę w ewidencji. Natomiast w ewidencji w pozycji „wartość netto” oraz w poz. 41 deklaracji firma może wpisać odpowiednio całą wartość netto z faktury, tj. 29 zł, albo wartość proporcjonalną, czyli: 29 zł x 50% = 14,50 zł.

W obu przypadkach urząd skarbowy nie ma podstaw do kwestionowania prawidłowości złożonej deklaracji.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86, art. 86a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Joanna Dmowska

prawnik, autorka licznych publikacji z zakresu podatku od towarów i usług

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA