REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT z faktur otrzymanych z opóźnieniem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Accace Polska
Kompleksowa obsługa prawna, doradztwo podatkowe, doradztwo transakcyjne, outsourcing księgowości, kadr i płac.
Odliczenie VAT z faktur otrzymanych z opóźnieniem
Odliczenie VAT z faktur otrzymanych z opóźnieniem
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce gospodarczej niejednokrotnie mamy do czynienia z sytuacjami, w których faktura za towar lub usługę dostarczana jest z opóźnieniem. Jak odliczać VAT z faktur otrzymanych z opóźnieniem?

Prawo do odliczenia VAT z faktur otrzymanych z opóźnieniem

Zgodnie z art. 86 ust. 10 Ustawy o VAT obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

REKLAMA

REKLAMA

Natomiast zgodnie z ust. 10b prawo do odliczenia przy nabyciu towarów lub usług, wpłaconej zaliczki oraz importu towarów powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Zgodnie z ust. 11 jeżeli podatnik nie odliczył podatku w terminach określonych w ust. 10 lub 10d i 10e, może on odliczyć VAT naliczony w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Niestety przepis ust. 11 nie odwołuje się do ust. 10b ustawy, czyli tego, który dotyczy otrzymania faktury lub dokumentu celnego. Ze względu na takie sformułowanie ust. 11 pojawiły się wątpliwości czy okres, w którym istnieje prawo do odliczenia, istnieje:

1) od momentu powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy, czy

REKLAMA

2) od momentu otrzymania faktury przez nabywcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

W ostatnich miesiącach można było spotkać się z poglądem, że odliczenie VAT jest możliwe wyłącznie w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy (i w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych). Przyjmując takie podejście, w sytuacji gdy:

1) podatnik nabył towar bądź usługę w styczniu,

2) fakturę otrzymał z opóźnieniem w kwietniu,

- prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w styczniu. Z uwagi na opóźnienie w otrzymaniu faktury, jedynym sposobem odliczenia podatku naliczonego jest korekta deklaracji za styczeń.

Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Okres na odliczenie VAT rozpoczyna się z chwilą otrzymania faktury


Zdaniem autora takie podejście jest nieuzasadnione. Istnieją argumenty przemawiające za tym, że okres na odliczenie VAT rozpoczyna się z chwilą otrzymania faktury lub dokumentu celnego przez nabywcę. Na uwagę zasługuje m.in. to, że zarówno w ust. 10 jak i w 10b pojawia się słowo „powstaje”. Tymczasem nie jest możliwe, aby prawo do odliczenia tej samej kwoty podatku powstawało dwa razy. Dlatego należy przyjąć, że prawo powstaje dopiero w momencie otrzymania faktury przez nabywcę.

Faktura korygująca otrzymana przed fakturą pierwotną

Do takiego wniosku prowadzi też wykładnia funkcjonalna art. 86 ust. 10 - 11 ustawy, w szczególności uwzględniająca przepisy unijne. Zgodnie z art. 167 Dyrektywy Rady 2006/112/WE prawo do odliczenia powstaje w momencie, gdy podatek, który podlega odliczeniu, staje się wymagalny. Natomiast zgodnie z art. 178 lit. a) w celu skorzystania z prawa do odliczenia, podatnik musi posiadać fakturę. Jeśli dyrektywa odwołuje się do otrzymania faktury przez nabywcę, niezrozumiała jest swoista amputacja tego zdarzenia w ust. 11 ustawy. Innymi słowy interpretowanie ust. 11 z pominięciem momentu otrzymania faktury jest zbyt daleko idące.

Odliczenie VAT z duplikatu faktury

W ostatnim czasie Minister Finansów uznał w interpretacjach indywidualnych, że okres na odliczenie VAT rozpoczyna się z chwilą otrzymania opóźnionej faktury. Stanowisko takie wyraził m.in. Dyrektor IS w Łodzi dnia 11 kwietnia 2014 r., sygn. IPTPP4/443-43/14-2/JM. Takie stanowisko pozwala uniknąć kłopotliwych korekt deklaracji w przypadku faktur otrzymywanych z opóźnieniem. Należy jednak pamiętać, że interpretacje indywidualne posiadają moc ochronną jedynie dla tych podatników, na których wniosek zostały wydane. Dlatego, dopóki Minister Finansów nie wyda interpretacji ogólnej, warto wystąpić z wnioskiem o interpretację indywidualną w tej sprawie.

Zapraszamy do dyskusji na forum


Maciej Górski, Doradca podatkowy w Accace

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA