REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT z faktur otrzymanych z opóźnieniem

Accace Polska
Kompleksowa obsługa prawna, doradztwo podatkowe, doradztwo transakcyjne, outsourcing księgowości, kadr i płac.
Odliczenie VAT z faktur otrzymanych z opóźnieniem
Odliczenie VAT z faktur otrzymanych z opóźnieniem
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce gospodarczej niejednokrotnie mamy do czynienia z sytuacjami, w których faktura za towar lub usługę dostarczana jest z opóźnieniem. Jak odliczać VAT z faktur otrzymanych z opóźnieniem?

Prawo do odliczenia VAT z faktur otrzymanych z opóźnieniem

Zgodnie z art. 86 ust. 10 Ustawy o VAT obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Natomiast zgodnie z ust. 10b prawo do odliczenia przy nabyciu towarów lub usług, wpłaconej zaliczki oraz importu towarów powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Zgodnie z ust. 11 jeżeli podatnik nie odliczył podatku w terminach określonych w ust. 10 lub 10d i 10e, może on odliczyć VAT naliczony w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Niestety przepis ust. 11 nie odwołuje się do ust. 10b ustawy, czyli tego, który dotyczy otrzymania faktury lub dokumentu celnego. Ze względu na takie sformułowanie ust. 11 pojawiły się wątpliwości czy okres, w którym istnieje prawo do odliczenia, istnieje:

1) od momentu powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy, czy

REKLAMA

2) od momentu otrzymania faktury przez nabywcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

W ostatnich miesiącach można było spotkać się z poglądem, że odliczenie VAT jest możliwe wyłącznie w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy (i w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych). Przyjmując takie podejście, w sytuacji gdy:

1) podatnik nabył towar bądź usługę w styczniu,

2) fakturę otrzymał z opóźnieniem w kwietniu,

- prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w styczniu. Z uwagi na opóźnienie w otrzymaniu faktury, jedynym sposobem odliczenia podatku naliczonego jest korekta deklaracji za styczeń.

Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Okres na odliczenie VAT rozpoczyna się z chwilą otrzymania faktury


Zdaniem autora takie podejście jest nieuzasadnione. Istnieją argumenty przemawiające za tym, że okres na odliczenie VAT rozpoczyna się z chwilą otrzymania faktury lub dokumentu celnego przez nabywcę. Na uwagę zasługuje m.in. to, że zarówno w ust. 10 jak i w 10b pojawia się słowo „powstaje”. Tymczasem nie jest możliwe, aby prawo do odliczenia tej samej kwoty podatku powstawało dwa razy. Dlatego należy przyjąć, że prawo powstaje dopiero w momencie otrzymania faktury przez nabywcę.

Faktura korygująca otrzymana przed fakturą pierwotną

Do takiego wniosku prowadzi też wykładnia funkcjonalna art. 86 ust. 10 - 11 ustawy, w szczególności uwzględniająca przepisy unijne. Zgodnie z art. 167 Dyrektywy Rady 2006/112/WE prawo do odliczenia powstaje w momencie, gdy podatek, który podlega odliczeniu, staje się wymagalny. Natomiast zgodnie z art. 178 lit. a) w celu skorzystania z prawa do odliczenia, podatnik musi posiadać fakturę. Jeśli dyrektywa odwołuje się do otrzymania faktury przez nabywcę, niezrozumiała jest swoista amputacja tego zdarzenia w ust. 11 ustawy. Innymi słowy interpretowanie ust. 11 z pominięciem momentu otrzymania faktury jest zbyt daleko idące.

Odliczenie VAT z duplikatu faktury

W ostatnim czasie Minister Finansów uznał w interpretacjach indywidualnych, że okres na odliczenie VAT rozpoczyna się z chwilą otrzymania opóźnionej faktury. Stanowisko takie wyraził m.in. Dyrektor IS w Łodzi dnia 11 kwietnia 2014 r., sygn. IPTPP4/443-43/14-2/JM. Takie stanowisko pozwala uniknąć kłopotliwych korekt deklaracji w przypadku faktur otrzymywanych z opóźnieniem. Należy jednak pamiętać, że interpretacje indywidualne posiadają moc ochronną jedynie dla tych podatników, na których wniosek zostały wydane. Dlatego, dopóki Minister Finansów nie wyda interpretacji ogólnej, warto wystąpić z wnioskiem o interpretację indywidualną w tej sprawie.

Zapraszamy do dyskusji na forum


Maciej Górski, Doradca podatkowy w Accace

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA