REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT z faktur otrzymanych z opóźnieniem

Accace Polska
Accace to zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, profesjonalne usługi doradztwa podatkowego, doradztwa transakcyjnego oraz nowoczesny outsourcing księgowości, kadr i płac.
Odliczenie VAT z faktur otrzymanych z opóźnieniem
Odliczenie VAT z faktur otrzymanych z opóźnieniem
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce gospodarczej niejednokrotnie mamy do czynienia z sytuacjami, w których faktura za towar lub usługę dostarczana jest z opóźnieniem. Jak odliczać VAT z faktur otrzymanych z opóźnieniem?

Prawo do odliczenia VAT z faktur otrzymanych z opóźnieniem

Zgodnie z art. 86 ust. 10 Ustawy o VAT obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

REKLAMA

Autopromocja

Natomiast zgodnie z ust. 10b prawo do odliczenia przy nabyciu towarów lub usług, wpłaconej zaliczki oraz importu towarów powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Zgodnie z ust. 11 jeżeli podatnik nie odliczył podatku w terminach określonych w ust. 10 lub 10d i 10e, może on odliczyć VAT naliczony w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Niestety przepis ust. 11 nie odwołuje się do ust. 10b ustawy, czyli tego, który dotyczy otrzymania faktury lub dokumentu celnego. Ze względu na takie sformułowanie ust. 11 pojawiły się wątpliwości czy okres, w którym istnieje prawo do odliczenia, istnieje:

1) od momentu powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy, czy

2) od momentu otrzymania faktury przez nabywcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

W ostatnich miesiącach można było spotkać się z poglądem, że odliczenie VAT jest możliwe wyłącznie w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy (i w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych). Przyjmując takie podejście, w sytuacji gdy:

1) podatnik nabył towar bądź usługę w styczniu,

2) fakturę otrzymał z opóźnieniem w kwietniu,

- prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w styczniu. Z uwagi na opóźnienie w otrzymaniu faktury, jedynym sposobem odliczenia podatku naliczonego jest korekta deklaracji za styczeń.

Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Okres na odliczenie VAT rozpoczyna się z chwilą otrzymania faktury


Zdaniem autora takie podejście jest nieuzasadnione. Istnieją argumenty przemawiające za tym, że okres na odliczenie VAT rozpoczyna się z chwilą otrzymania faktury lub dokumentu celnego przez nabywcę. Na uwagę zasługuje m.in. to, że zarówno w ust. 10 jak i w 10b pojawia się słowo „powstaje”. Tymczasem nie jest możliwe, aby prawo do odliczenia tej samej kwoty podatku powstawało dwa razy. Dlatego należy przyjąć, że prawo powstaje dopiero w momencie otrzymania faktury przez nabywcę.

Faktura korygująca otrzymana przed fakturą pierwotną

Do takiego wniosku prowadzi też wykładnia funkcjonalna art. 86 ust. 10 - 11 ustawy, w szczególności uwzględniająca przepisy unijne. Zgodnie z art. 167 Dyrektywy Rady 2006/112/WE prawo do odliczenia powstaje w momencie, gdy podatek, który podlega odliczeniu, staje się wymagalny. Natomiast zgodnie z art. 178 lit. a) w celu skorzystania z prawa do odliczenia, podatnik musi posiadać fakturę. Jeśli dyrektywa odwołuje się do otrzymania faktury przez nabywcę, niezrozumiała jest swoista amputacja tego zdarzenia w ust. 11 ustawy. Innymi słowy interpretowanie ust. 11 z pominięciem momentu otrzymania faktury jest zbyt daleko idące.

Odliczenie VAT z duplikatu faktury

W ostatnim czasie Minister Finansów uznał w interpretacjach indywidualnych, że okres na odliczenie VAT rozpoczyna się z chwilą otrzymania opóźnionej faktury. Stanowisko takie wyraził m.in. Dyrektor IS w Łodzi dnia 11 kwietnia 2014 r., sygn. IPTPP4/443-43/14-2/JM. Takie stanowisko pozwala uniknąć kłopotliwych korekt deklaracji w przypadku faktur otrzymywanych z opóźnieniem. Należy jednak pamiętać, że interpretacje indywidualne posiadają moc ochronną jedynie dla tych podatników, na których wniosek zostały wydane. Dlatego, dopóki Minister Finansów nie wyda interpretacji ogólnej, warto wystąpić z wnioskiem o interpretację indywidualną w tej sprawie.

Zapraszamy do dyskusji na forum


Maciej Górski, Doradca podatkowy w Accace

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA