REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT z faktur otrzymanych z opóźnieniem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Accace Polska
Kompleksowa obsługa prawna, doradztwo podatkowe, doradztwo transakcyjne, outsourcing księgowości, kadr i płac.
Odliczenie VAT z faktur otrzymanych z opóźnieniem
Odliczenie VAT z faktur otrzymanych z opóźnieniem
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce gospodarczej niejednokrotnie mamy do czynienia z sytuacjami, w których faktura za towar lub usługę dostarczana jest z opóźnieniem. Jak odliczać VAT z faktur otrzymanych z opóźnieniem?

Prawo do odliczenia VAT z faktur otrzymanych z opóźnieniem

Zgodnie z art. 86 ust. 10 Ustawy o VAT obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

REKLAMA

Autopromocja

Natomiast zgodnie z ust. 10b prawo do odliczenia przy nabyciu towarów lub usług, wpłaconej zaliczki oraz importu towarów powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Zgodnie z ust. 11 jeżeli podatnik nie odliczył podatku w terminach określonych w ust. 10 lub 10d i 10e, może on odliczyć VAT naliczony w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Niestety przepis ust. 11 nie odwołuje się do ust. 10b ustawy, czyli tego, który dotyczy otrzymania faktury lub dokumentu celnego. Ze względu na takie sformułowanie ust. 11 pojawiły się wątpliwości czy okres, w którym istnieje prawo do odliczenia, istnieje:

1) od momentu powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy, czy

2) od momentu otrzymania faktury przez nabywcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

W ostatnich miesiącach można było spotkać się z poglądem, że odliczenie VAT jest możliwe wyłącznie w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy (i w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych). Przyjmując takie podejście, w sytuacji gdy:

1) podatnik nabył towar bądź usługę w styczniu,

2) fakturę otrzymał z opóźnieniem w kwietniu,

- prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w styczniu. Z uwagi na opóźnienie w otrzymaniu faktury, jedynym sposobem odliczenia podatku naliczonego jest korekta deklaracji za styczeń.

Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Okres na odliczenie VAT rozpoczyna się z chwilą otrzymania faktury


Zdaniem autora takie podejście jest nieuzasadnione. Istnieją argumenty przemawiające za tym, że okres na odliczenie VAT rozpoczyna się z chwilą otrzymania faktury lub dokumentu celnego przez nabywcę. Na uwagę zasługuje m.in. to, że zarówno w ust. 10 jak i w 10b pojawia się słowo „powstaje”. Tymczasem nie jest możliwe, aby prawo do odliczenia tej samej kwoty podatku powstawało dwa razy. Dlatego należy przyjąć, że prawo powstaje dopiero w momencie otrzymania faktury przez nabywcę.

Faktura korygująca otrzymana przed fakturą pierwotną

Do takiego wniosku prowadzi też wykładnia funkcjonalna art. 86 ust. 10 - 11 ustawy, w szczególności uwzględniająca przepisy unijne. Zgodnie z art. 167 Dyrektywy Rady 2006/112/WE prawo do odliczenia powstaje w momencie, gdy podatek, który podlega odliczeniu, staje się wymagalny. Natomiast zgodnie z art. 178 lit. a) w celu skorzystania z prawa do odliczenia, podatnik musi posiadać fakturę. Jeśli dyrektywa odwołuje się do otrzymania faktury przez nabywcę, niezrozumiała jest swoista amputacja tego zdarzenia w ust. 11 ustawy. Innymi słowy interpretowanie ust. 11 z pominięciem momentu otrzymania faktury jest zbyt daleko idące.

Odliczenie VAT z duplikatu faktury

W ostatnim czasie Minister Finansów uznał w interpretacjach indywidualnych, że okres na odliczenie VAT rozpoczyna się z chwilą otrzymania opóźnionej faktury. Stanowisko takie wyraził m.in. Dyrektor IS w Łodzi dnia 11 kwietnia 2014 r., sygn. IPTPP4/443-43/14-2/JM. Takie stanowisko pozwala uniknąć kłopotliwych korekt deklaracji w przypadku faktur otrzymywanych z opóźnieniem. Należy jednak pamiętać, że interpretacje indywidualne posiadają moc ochronną jedynie dla tych podatników, na których wniosek zostały wydane. Dlatego, dopóki Minister Finansów nie wyda interpretacji ogólnej, warto wystąpić z wnioskiem o interpretację indywidualną w tej sprawie.

Zapraszamy do dyskusji na forum


Maciej Górski, Doradca podatkowy w Accace

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA