REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT z faktur otrzymanych z opóźnieniem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Accace Polska
Kompleksowa obsługa prawna, doradztwo podatkowe, doradztwo transakcyjne, outsourcing księgowości, kadr i płac.
Odliczenie VAT z faktur otrzymanych z opóźnieniem
Odliczenie VAT z faktur otrzymanych z opóźnieniem
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce gospodarczej niejednokrotnie mamy do czynienia z sytuacjami, w których faktura za towar lub usługę dostarczana jest z opóźnieniem. Jak odliczać VAT z faktur otrzymanych z opóźnieniem?

Prawo do odliczenia VAT z faktur otrzymanych z opóźnieniem

Zgodnie z art. 86 ust. 10 Ustawy o VAT obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

REKLAMA

Natomiast zgodnie z ust. 10b prawo do odliczenia przy nabyciu towarów lub usług, wpłaconej zaliczki oraz importu towarów powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Zgodnie z ust. 11 jeżeli podatnik nie odliczył podatku w terminach określonych w ust. 10 lub 10d i 10e, może on odliczyć VAT naliczony w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Niestety przepis ust. 11 nie odwołuje się do ust. 10b ustawy, czyli tego, który dotyczy otrzymania faktury lub dokumentu celnego. Ze względu na takie sformułowanie ust. 11 pojawiły się wątpliwości czy okres, w którym istnieje prawo do odliczenia, istnieje:

1) od momentu powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy, czy

2) od momentu otrzymania faktury przez nabywcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

W ostatnich miesiącach można było spotkać się z poglądem, że odliczenie VAT jest możliwe wyłącznie w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy (i w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych). Przyjmując takie podejście, w sytuacji gdy:

1) podatnik nabył towar bądź usługę w styczniu,

2) fakturę otrzymał z opóźnieniem w kwietniu,

- prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w styczniu. Z uwagi na opóźnienie w otrzymaniu faktury, jedynym sposobem odliczenia podatku naliczonego jest korekta deklaracji za styczeń.

Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Okres na odliczenie VAT rozpoczyna się z chwilą otrzymania faktury


Zdaniem autora takie podejście jest nieuzasadnione. Istnieją argumenty przemawiające za tym, że okres na odliczenie VAT rozpoczyna się z chwilą otrzymania faktury lub dokumentu celnego przez nabywcę. Na uwagę zasługuje m.in. to, że zarówno w ust. 10 jak i w 10b pojawia się słowo „powstaje”. Tymczasem nie jest możliwe, aby prawo do odliczenia tej samej kwoty podatku powstawało dwa razy. Dlatego należy przyjąć, że prawo powstaje dopiero w momencie otrzymania faktury przez nabywcę.

Faktura korygująca otrzymana przed fakturą pierwotną

Do takiego wniosku prowadzi też wykładnia funkcjonalna art. 86 ust. 10 - 11 ustawy, w szczególności uwzględniająca przepisy unijne. Zgodnie z art. 167 Dyrektywy Rady 2006/112/WE prawo do odliczenia powstaje w momencie, gdy podatek, który podlega odliczeniu, staje się wymagalny. Natomiast zgodnie z art. 178 lit. a) w celu skorzystania z prawa do odliczenia, podatnik musi posiadać fakturę. Jeśli dyrektywa odwołuje się do otrzymania faktury przez nabywcę, niezrozumiała jest swoista amputacja tego zdarzenia w ust. 11 ustawy. Innymi słowy interpretowanie ust. 11 z pominięciem momentu otrzymania faktury jest zbyt daleko idące.

Odliczenie VAT z duplikatu faktury

W ostatnim czasie Minister Finansów uznał w interpretacjach indywidualnych, że okres na odliczenie VAT rozpoczyna się z chwilą otrzymania opóźnionej faktury. Stanowisko takie wyraził m.in. Dyrektor IS w Łodzi dnia 11 kwietnia 2014 r., sygn. IPTPP4/443-43/14-2/JM. Takie stanowisko pozwala uniknąć kłopotliwych korekt deklaracji w przypadku faktur otrzymywanych z opóźnieniem. Należy jednak pamiętać, że interpretacje indywidualne posiadają moc ochronną jedynie dla tych podatników, na których wniosek zostały wydane. Dlatego, dopóki Minister Finansów nie wyda interpretacji ogólnej, warto wystąpić z wnioskiem o interpretację indywidualną w tej sprawie.

Zapraszamy do dyskusji na forum


Maciej Górski, Doradca podatkowy w Accace

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA