REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura korygująca otrzymana przed fakturą pierwotną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymałem fakturę korygującą „in minus” z datą wpływu 20 marca 2013 r. Fakturę pierwotną otrzymałem 5 kwietnia 2013 r. W którym miesiącu rozliczyć VAT? Zgodnie z ustawą o VAT przy fakturach korygujących „in minus” podatek można zmniejszyć tylko w miesiącu otrzymania faktury. A co w mojej sytuacji?

RADA

REKLAMA

Fakturę korygującą otrzymaną 20 marca 2013 r. powinien Pan uwzględnić, rozliczając fakturę pierwotną. Fakturę tę otrzymał Pan 5 kwietnia 2013 r., a zatem najwcześniej w deklaracji VAT-7 za kwiecień uprawniony jest Pan do odliczenia kwoty podatku naliczonego w kwocie wynikającej z faktury pierwotnej pomniejszonej o kwotę wynikającą z faktury korygującej.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Zasady rozliczania przez nabywców faktur korygujących „in minus” (czyli faktur korygujących zmniejszających) określają przepisy art. 86 ust. 10a ustawy o VAT. Wynika z nich zasada, że gdy nabywca towaru lub usługi otrzyma fakturę korygującą „in minus”, jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał. Wyjątek od tej zasady dotyczy sytuacji, gdy podatnik nie odliczył podatku naliczonego z faktury, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje. W takich przypadkach - jak wynika z art. 86 ust. 10a zdanie drugie ustawy o VAT - zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

A zatem sposób rozliczania faktur korygujących „in minus” zależy od tego, czy podatnik odliczył podatek naliczony z faktury pierwotnej, czy nie. Jeżeli podatnik dokonał takiego odliczenia, fakturę korygującą uwzględnia się w rozliczeniu (miesiącu lub kwartale) otrzymania tej faktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład

10 marca 2013 r. podatnik otrzymał fakturę na kwotę 1000 zł netto + 230 zł VAT. Podatek z tej faktury podatnik w całości odliczył w złożonej 25 kwietnia 2013 r. deklaracji VAT-7 za marzec 2013 r. W dniu 29 kwietnia 2013 r. podatnik otrzymał fakturę korygującą zmniejszającą kwotę 1000 zł o 50 zł, a kwotę 230 zł o 11,50 zł. Fakturę tę podatnik obowiązany jest uwzględnić w deklaracji VAT-7 za kwiecień 2013 r. W deklaracji tej podatnik powinien zmniejszyć kwotę podatku naliczonego w poz. 42 o 11,50 zł, a kwotę wartości netto w poz. 41 o 50 zł.

Jeśli natomiast podatnik nie odliczył jeszcze podatku naliczonego z faktury pierwotnej, a prawo takie mu przysługuje, fakturę korygującą uwzględnia, rozliczając fakturę pierwotną. Jeżeli natomiast prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury pierwotnej podatnikowi nie przysługuje, nie musi on w żaden sposób rozliczać w VAT faktury korygującej „in minus”.

Odliczenie VAT od samochodów - 50% odliczenia przez 5 lat

Zmiany w zakresie kas rejestrujących od 1 kwietnia 2013 r.

 Jak po zmianach ewidencjonować obrót na kasie rejestrującej

 

REKLAMA

Jeżeli spółka nie odliczyła podatku z faktury pierwotnej, konieczne jest również uwzględnienie w tym samym rozliczeniu zmniejszenie kwoty podatku naliczonego z faktury pierwotnej (jeżeli prawo do takiego zmniejszenia spółce przysługuje). Potwierdzają to organy podatkowe. Jak czytamy w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 listopada 2009 r. (sygn. IPPP1-443-861/09-4/JL):

(...) na podstawie art. 86 ust. 10a cyt. ustawy należy (...) stwierdzić, że jeżeli Spółka nie odliczyła podatku z faktury pierwotnej, konieczne jest również uwzględnienie w tym samym rozliczeniu zmniejszenia kwoty podatku naliczonego z faktury pierwotnej (jeżeli prawo do takiego zmniejszenia Spółce przysługuje). Zatem Spółka w sytuacji uprzedniego nieodliczenia podatku VAT z faktury pierwotnej i otrzymania korekty tej faktury ma obowiązek odnieść zarówno fakturę pierwotną jak i fakturę korygującą do jednego okresu rozliczeniowego.

Przykład

Wróćmy do poprzedniego przykładu i załóżmy, że podatnik otrzymał fakturę korygującą tydzień wcześniej, tj. 22 kwietnia. W takim wypadku fakturę korygującą podatnik powinien uwzględnić, składając deklarację VAT-7 za marzec. W deklaracji tej w poz. 51 (za marzec 2013 r. deklaracje VAT-7/VAT-7K/VAT-7D składane musiały być jeszcze na poprzednio obowiązujących wzorach; poz. 51 w tych deklaracjach odpowiada poz. 41 w obecnie obowiązujących wzorach deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D) podatnik uprawniony był wykazać kwotę 950 zł (zamiast 1000 zł), natomiast w poz. 52 (obecnie 42) podatnik uprawniony był wykazać (odliczyć) kwotę 218,50 zł (zamiast 230 zł).

 

W omawianym przypadku faktura korygująca „in minus” dotarła do Czytelnika przed fakturą pierwotną. Siłą rzeczy faktura korygująca została wystawiona zatem przed odliczeniem podatku naliczonego z faktury pierwotnej. A zatem w przedstawionej sytuacji ma miejsce druga ze wskazanych sytuacji, tj. fakturę korygującą należy uwzględnić, rozliczając fakturę pierwotną. Faktura ta dotarła 5 kwietnia 2013 r., a zatem najwcześniej w deklaracji VAT-7 za kwiecień uprawniony jest Pan do odliczenia kwoty podatku naliczonego w kwocie wynikającej z faktury pierwotnej pomniejszonej o kwotę wynikającą z faktury korygującej.

 

Przykład

20 marca 2013 r. podatnik otrzymał fakturę korygującą zmniejszającą kwotę 1000 zł o 50 zł, a kwotę 230 zł o 11,50 zł. Dopiero kilkanaście dni później (5 kwietnia 2013 r.) podatnik otrzymał fakturę pierwotną na kwotę 1000 zł netto + 230 zł VAT. W takiej sytuacji podatnik jest uprawniony do odliczenia w ramach deklaracji VAT-7 za kwiecień (albo w ramach jednej z dwóch kolejnych deklaracji VAT-7 - zob. art. 86 ust. 11 ustawy o VAT) kwoty 218,50 zł.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86 ust. 10a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA