REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura korygująca otrzymana przed fakturą pierwotną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymałem fakturę korygującą „in minus” z datą wpływu 20 marca 2013 r. Fakturę pierwotną otrzymałem 5 kwietnia 2013 r. W którym miesiącu rozliczyć VAT? Zgodnie z ustawą o VAT przy fakturach korygujących „in minus” podatek można zmniejszyć tylko w miesiącu otrzymania faktury. A co w mojej sytuacji?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Fakturę korygującą otrzymaną 20 marca 2013 r. powinien Pan uwzględnić, rozliczając fakturę pierwotną. Fakturę tę otrzymał Pan 5 kwietnia 2013 r., a zatem najwcześniej w deklaracji VAT-7 za kwiecień uprawniony jest Pan do odliczenia kwoty podatku naliczonego w kwocie wynikającej z faktury pierwotnej pomniejszonej o kwotę wynikającą z faktury korygującej.

UZASADNIENIE

Zasady rozliczania przez nabywców faktur korygujących „in minus” (czyli faktur korygujących zmniejszających) określają przepisy art. 86 ust. 10a ustawy o VAT. Wynika z nich zasada, że gdy nabywca towaru lub usługi otrzyma fakturę korygującą „in minus”, jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał. Wyjątek od tej zasady dotyczy sytuacji, gdy podatnik nie odliczył podatku naliczonego z faktury, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje. W takich przypadkach - jak wynika z art. 86 ust. 10a zdanie drugie ustawy o VAT - zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

REKLAMA

A zatem sposób rozliczania faktur korygujących „in minus” zależy od tego, czy podatnik odliczył podatek naliczony z faktury pierwotnej, czy nie. Jeżeli podatnik dokonał takiego odliczenia, fakturę korygującą uwzględnia się w rozliczeniu (miesiącu lub kwartale) otrzymania tej faktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład

10 marca 2013 r. podatnik otrzymał fakturę na kwotę 1000 zł netto + 230 zł VAT. Podatek z tej faktury podatnik w całości odliczył w złożonej 25 kwietnia 2013 r. deklaracji VAT-7 za marzec 2013 r. W dniu 29 kwietnia 2013 r. podatnik otrzymał fakturę korygującą zmniejszającą kwotę 1000 zł o 50 zł, a kwotę 230 zł o 11,50 zł. Fakturę tę podatnik obowiązany jest uwzględnić w deklaracji VAT-7 za kwiecień 2013 r. W deklaracji tej podatnik powinien zmniejszyć kwotę podatku naliczonego w poz. 42 o 11,50 zł, a kwotę wartości netto w poz. 41 o 50 zł.

Jeśli natomiast podatnik nie odliczył jeszcze podatku naliczonego z faktury pierwotnej, a prawo takie mu przysługuje, fakturę korygującą uwzględnia, rozliczając fakturę pierwotną. Jeżeli natomiast prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury pierwotnej podatnikowi nie przysługuje, nie musi on w żaden sposób rozliczać w VAT faktury korygującej „in minus”.

Odliczenie VAT od samochodów - 50% odliczenia przez 5 lat

Zmiany w zakresie kas rejestrujących od 1 kwietnia 2013 r.

 Jak po zmianach ewidencjonować obrót na kasie rejestrującej

 

Jeżeli spółka nie odliczyła podatku z faktury pierwotnej, konieczne jest również uwzględnienie w tym samym rozliczeniu zmniejszenie kwoty podatku naliczonego z faktury pierwotnej (jeżeli prawo do takiego zmniejszenia spółce przysługuje). Potwierdzają to organy podatkowe. Jak czytamy w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 listopada 2009 r. (sygn. IPPP1-443-861/09-4/JL):

(...) na podstawie art. 86 ust. 10a cyt. ustawy należy (...) stwierdzić, że jeżeli Spółka nie odliczyła podatku z faktury pierwotnej, konieczne jest również uwzględnienie w tym samym rozliczeniu zmniejszenia kwoty podatku naliczonego z faktury pierwotnej (jeżeli prawo do takiego zmniejszenia Spółce przysługuje). Zatem Spółka w sytuacji uprzedniego nieodliczenia podatku VAT z faktury pierwotnej i otrzymania korekty tej faktury ma obowiązek odnieść zarówno fakturę pierwotną jak i fakturę korygującą do jednego okresu rozliczeniowego.

Przykład

Wróćmy do poprzedniego przykładu i załóżmy, że podatnik otrzymał fakturę korygującą tydzień wcześniej, tj. 22 kwietnia. W takim wypadku fakturę korygującą podatnik powinien uwzględnić, składając deklarację VAT-7 za marzec. W deklaracji tej w poz. 51 (za marzec 2013 r. deklaracje VAT-7/VAT-7K/VAT-7D składane musiały być jeszcze na poprzednio obowiązujących wzorach; poz. 51 w tych deklaracjach odpowiada poz. 41 w obecnie obowiązujących wzorach deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D) podatnik uprawniony był wykazać kwotę 950 zł (zamiast 1000 zł), natomiast w poz. 52 (obecnie 42) podatnik uprawniony był wykazać (odliczyć) kwotę 218,50 zł (zamiast 230 zł).

 

W omawianym przypadku faktura korygująca „in minus” dotarła do Czytelnika przed fakturą pierwotną. Siłą rzeczy faktura korygująca została wystawiona zatem przed odliczeniem podatku naliczonego z faktury pierwotnej. A zatem w przedstawionej sytuacji ma miejsce druga ze wskazanych sytuacji, tj. fakturę korygującą należy uwzględnić, rozliczając fakturę pierwotną. Faktura ta dotarła 5 kwietnia 2013 r., a zatem najwcześniej w deklaracji VAT-7 za kwiecień uprawniony jest Pan do odliczenia kwoty podatku naliczonego w kwocie wynikającej z faktury pierwotnej pomniejszonej o kwotę wynikającą z faktury korygującej.

 

Przykład

20 marca 2013 r. podatnik otrzymał fakturę korygującą zmniejszającą kwotę 1000 zł o 50 zł, a kwotę 230 zł o 11,50 zł. Dopiero kilkanaście dni później (5 kwietnia 2013 r.) podatnik otrzymał fakturę pierwotną na kwotę 1000 zł netto + 230 zł VAT. W takiej sytuacji podatnik jest uprawniony do odliczenia w ramach deklaracji VAT-7 za kwiecień (albo w ramach jednej z dwóch kolejnych deklaracji VAT-7 - zob. art. 86 ust. 11 ustawy o VAT) kwoty 218,50 zł.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86 ust. 10a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA