REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura korygująca otrzymana przed fakturą pierwotną

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymałem fakturę korygującą „in minus” z datą wpływu 20 marca 2013 r. Fakturę pierwotną otrzymałem 5 kwietnia 2013 r. W którym miesiącu rozliczyć VAT? Zgodnie z ustawą o VAT przy fakturach korygujących „in minus” podatek można zmniejszyć tylko w miesiącu otrzymania faktury. A co w mojej sytuacji?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Fakturę korygującą otrzymaną 20 marca 2013 r. powinien Pan uwzględnić, rozliczając fakturę pierwotną. Fakturę tę otrzymał Pan 5 kwietnia 2013 r., a zatem najwcześniej w deklaracji VAT-7 za kwiecień uprawniony jest Pan do odliczenia kwoty podatku naliczonego w kwocie wynikającej z faktury pierwotnej pomniejszonej o kwotę wynikającą z faktury korygującej.

UZASADNIENIE

Zasady rozliczania przez nabywców faktur korygujących „in minus” (czyli faktur korygujących zmniejszających) określają przepisy art. 86 ust. 10a ustawy o VAT. Wynika z nich zasada, że gdy nabywca towaru lub usługi otrzyma fakturę korygującą „in minus”, jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał. Wyjątek od tej zasady dotyczy sytuacji, gdy podatnik nie odliczył podatku naliczonego z faktury, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje. W takich przypadkach - jak wynika z art. 86 ust. 10a zdanie drugie ustawy o VAT - zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

A zatem sposób rozliczania faktur korygujących „in minus” zależy od tego, czy podatnik odliczył podatek naliczony z faktury pierwotnej, czy nie. Jeżeli podatnik dokonał takiego odliczenia, fakturę korygującą uwzględnia się w rozliczeniu (miesiącu lub kwartale) otrzymania tej faktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład

10 marca 2013 r. podatnik otrzymał fakturę na kwotę 1000 zł netto + 230 zł VAT. Podatek z tej faktury podatnik w całości odliczył w złożonej 25 kwietnia 2013 r. deklaracji VAT-7 za marzec 2013 r. W dniu 29 kwietnia 2013 r. podatnik otrzymał fakturę korygującą zmniejszającą kwotę 1000 zł o 50 zł, a kwotę 230 zł o 11,50 zł. Fakturę tę podatnik obowiązany jest uwzględnić w deklaracji VAT-7 za kwiecień 2013 r. W deklaracji tej podatnik powinien zmniejszyć kwotę podatku naliczonego w poz. 42 o 11,50 zł, a kwotę wartości netto w poz. 41 o 50 zł.

Jeśli natomiast podatnik nie odliczył jeszcze podatku naliczonego z faktury pierwotnej, a prawo takie mu przysługuje, fakturę korygującą uwzględnia, rozliczając fakturę pierwotną. Jeżeli natomiast prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury pierwotnej podatnikowi nie przysługuje, nie musi on w żaden sposób rozliczać w VAT faktury korygującej „in minus”.

Odliczenie VAT od samochodów - 50% odliczenia przez 5 lat

Zmiany w zakresie kas rejestrujących od 1 kwietnia 2013 r.

 Jak po zmianach ewidencjonować obrót na kasie rejestrującej

 

Jeżeli spółka nie odliczyła podatku z faktury pierwotnej, konieczne jest również uwzględnienie w tym samym rozliczeniu zmniejszenie kwoty podatku naliczonego z faktury pierwotnej (jeżeli prawo do takiego zmniejszenia spółce przysługuje). Potwierdzają to organy podatkowe. Jak czytamy w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 listopada 2009 r. (sygn. IPPP1-443-861/09-4/JL):

(...) na podstawie art. 86 ust. 10a cyt. ustawy należy (...) stwierdzić, że jeżeli Spółka nie odliczyła podatku z faktury pierwotnej, konieczne jest również uwzględnienie w tym samym rozliczeniu zmniejszenia kwoty podatku naliczonego z faktury pierwotnej (jeżeli prawo do takiego zmniejszenia Spółce przysługuje). Zatem Spółka w sytuacji uprzedniego nieodliczenia podatku VAT z faktury pierwotnej i otrzymania korekty tej faktury ma obowiązek odnieść zarówno fakturę pierwotną jak i fakturę korygującą do jednego okresu rozliczeniowego.

Przykład

Wróćmy do poprzedniego przykładu i załóżmy, że podatnik otrzymał fakturę korygującą tydzień wcześniej, tj. 22 kwietnia. W takim wypadku fakturę korygującą podatnik powinien uwzględnić, składając deklarację VAT-7 za marzec. W deklaracji tej w poz. 51 (za marzec 2013 r. deklaracje VAT-7/VAT-7K/VAT-7D składane musiały być jeszcze na poprzednio obowiązujących wzorach; poz. 51 w tych deklaracjach odpowiada poz. 41 w obecnie obowiązujących wzorach deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D) podatnik uprawniony był wykazać kwotę 950 zł (zamiast 1000 zł), natomiast w poz. 52 (obecnie 42) podatnik uprawniony był wykazać (odliczyć) kwotę 218,50 zł (zamiast 230 zł).

 

W omawianym przypadku faktura korygująca „in minus” dotarła do Czytelnika przed fakturą pierwotną. Siłą rzeczy faktura korygująca została wystawiona zatem przed odliczeniem podatku naliczonego z faktury pierwotnej. A zatem w przedstawionej sytuacji ma miejsce druga ze wskazanych sytuacji, tj. fakturę korygującą należy uwzględnić, rozliczając fakturę pierwotną. Faktura ta dotarła 5 kwietnia 2013 r., a zatem najwcześniej w deklaracji VAT-7 za kwiecień uprawniony jest Pan do odliczenia kwoty podatku naliczonego w kwocie wynikającej z faktury pierwotnej pomniejszonej o kwotę wynikającą z faktury korygującej.

 

Przykład

20 marca 2013 r. podatnik otrzymał fakturę korygującą zmniejszającą kwotę 1000 zł o 50 zł, a kwotę 230 zł o 11,50 zł. Dopiero kilkanaście dni później (5 kwietnia 2013 r.) podatnik otrzymał fakturę pierwotną na kwotę 1000 zł netto + 230 zł VAT. W takiej sytuacji podatnik jest uprawniony do odliczenia w ramach deklaracji VAT-7 za kwiecień (albo w ramach jednej z dwóch kolejnych deklaracji VAT-7 - zob. art. 86 ust. 11 ustawy o VAT) kwoty 218,50 zł.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86 ust. 10a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

 

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA