REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura korygująca otrzymana przed fakturą pierwotną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymałem fakturę korygującą „in minus” z datą wpływu 20 marca 2013 r. Fakturę pierwotną otrzymałem 5 kwietnia 2013 r. W którym miesiącu rozliczyć VAT? Zgodnie z ustawą o VAT przy fakturach korygujących „in minus” podatek można zmniejszyć tylko w miesiącu otrzymania faktury. A co w mojej sytuacji?

RADA

REKLAMA

Fakturę korygującą otrzymaną 20 marca 2013 r. powinien Pan uwzględnić, rozliczając fakturę pierwotną. Fakturę tę otrzymał Pan 5 kwietnia 2013 r., a zatem najwcześniej w deklaracji VAT-7 za kwiecień uprawniony jest Pan do odliczenia kwoty podatku naliczonego w kwocie wynikającej z faktury pierwotnej pomniejszonej o kwotę wynikającą z faktury korygującej.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Zasady rozliczania przez nabywców faktur korygujących „in minus” (czyli faktur korygujących zmniejszających) określają przepisy art. 86 ust. 10a ustawy o VAT. Wynika z nich zasada, że gdy nabywca towaru lub usługi otrzyma fakturę korygującą „in minus”, jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał. Wyjątek od tej zasady dotyczy sytuacji, gdy podatnik nie odliczył podatku naliczonego z faktury, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje. W takich przypadkach - jak wynika z art. 86 ust. 10a zdanie drugie ustawy o VAT - zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

A zatem sposób rozliczania faktur korygujących „in minus” zależy od tego, czy podatnik odliczył podatek naliczony z faktury pierwotnej, czy nie. Jeżeli podatnik dokonał takiego odliczenia, fakturę korygującą uwzględnia się w rozliczeniu (miesiącu lub kwartale) otrzymania tej faktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład

10 marca 2013 r. podatnik otrzymał fakturę na kwotę 1000 zł netto + 230 zł VAT. Podatek z tej faktury podatnik w całości odliczył w złożonej 25 kwietnia 2013 r. deklaracji VAT-7 za marzec 2013 r. W dniu 29 kwietnia 2013 r. podatnik otrzymał fakturę korygującą zmniejszającą kwotę 1000 zł o 50 zł, a kwotę 230 zł o 11,50 zł. Fakturę tę podatnik obowiązany jest uwzględnić w deklaracji VAT-7 za kwiecień 2013 r. W deklaracji tej podatnik powinien zmniejszyć kwotę podatku naliczonego w poz. 42 o 11,50 zł, a kwotę wartości netto w poz. 41 o 50 zł.

Jeśli natomiast podatnik nie odliczył jeszcze podatku naliczonego z faktury pierwotnej, a prawo takie mu przysługuje, fakturę korygującą uwzględnia, rozliczając fakturę pierwotną. Jeżeli natomiast prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury pierwotnej podatnikowi nie przysługuje, nie musi on w żaden sposób rozliczać w VAT faktury korygującej „in minus”.

Odliczenie VAT od samochodów - 50% odliczenia przez 5 lat

Zmiany w zakresie kas rejestrujących od 1 kwietnia 2013 r.

 Jak po zmianach ewidencjonować obrót na kasie rejestrującej

 

REKLAMA

Jeżeli spółka nie odliczyła podatku z faktury pierwotnej, konieczne jest również uwzględnienie w tym samym rozliczeniu zmniejszenie kwoty podatku naliczonego z faktury pierwotnej (jeżeli prawo do takiego zmniejszenia spółce przysługuje). Potwierdzają to organy podatkowe. Jak czytamy w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 listopada 2009 r. (sygn. IPPP1-443-861/09-4/JL):

(...) na podstawie art. 86 ust. 10a cyt. ustawy należy (...) stwierdzić, że jeżeli Spółka nie odliczyła podatku z faktury pierwotnej, konieczne jest również uwzględnienie w tym samym rozliczeniu zmniejszenia kwoty podatku naliczonego z faktury pierwotnej (jeżeli prawo do takiego zmniejszenia Spółce przysługuje). Zatem Spółka w sytuacji uprzedniego nieodliczenia podatku VAT z faktury pierwotnej i otrzymania korekty tej faktury ma obowiązek odnieść zarówno fakturę pierwotną jak i fakturę korygującą do jednego okresu rozliczeniowego.

Przykład

Wróćmy do poprzedniego przykładu i załóżmy, że podatnik otrzymał fakturę korygującą tydzień wcześniej, tj. 22 kwietnia. W takim wypadku fakturę korygującą podatnik powinien uwzględnić, składając deklarację VAT-7 za marzec. W deklaracji tej w poz. 51 (za marzec 2013 r. deklaracje VAT-7/VAT-7K/VAT-7D składane musiały być jeszcze na poprzednio obowiązujących wzorach; poz. 51 w tych deklaracjach odpowiada poz. 41 w obecnie obowiązujących wzorach deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D) podatnik uprawniony był wykazać kwotę 950 zł (zamiast 1000 zł), natomiast w poz. 52 (obecnie 42) podatnik uprawniony był wykazać (odliczyć) kwotę 218,50 zł (zamiast 230 zł).

 

W omawianym przypadku faktura korygująca „in minus” dotarła do Czytelnika przed fakturą pierwotną. Siłą rzeczy faktura korygująca została wystawiona zatem przed odliczeniem podatku naliczonego z faktury pierwotnej. A zatem w przedstawionej sytuacji ma miejsce druga ze wskazanych sytuacji, tj. fakturę korygującą należy uwzględnić, rozliczając fakturę pierwotną. Faktura ta dotarła 5 kwietnia 2013 r., a zatem najwcześniej w deklaracji VAT-7 za kwiecień uprawniony jest Pan do odliczenia kwoty podatku naliczonego w kwocie wynikającej z faktury pierwotnej pomniejszonej o kwotę wynikającą z faktury korygującej.

 

Przykład

20 marca 2013 r. podatnik otrzymał fakturę korygującą zmniejszającą kwotę 1000 zł o 50 zł, a kwotę 230 zł o 11,50 zł. Dopiero kilkanaście dni później (5 kwietnia 2013 r.) podatnik otrzymał fakturę pierwotną na kwotę 1000 zł netto + 230 zł VAT. W takiej sytuacji podatnik jest uprawniony do odliczenia w ramach deklaracji VAT-7 za kwiecień (albo w ramach jednej z dwóch kolejnych deklaracji VAT-7 - zob. art. 86 ust. 11 ustawy o VAT) kwoty 218,50 zł.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86 ust. 10a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA