REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ograniczenia w odliczaniu VAT dotyczą firm zajmujących się odsprzedażą samochodów osobowych

Anna Chimerek
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o VAT, przewidziane w tej ustawie ograniczenia dotyczące możliwości odliczania podatku naliczonego, związanego z zakupem samochodów osobowych, nie dotyczą przedsiębiorców, których przedmiotem działalności jest m.in. odsprzedaż takich samochodów.Ta preferencja dotyczy przedsiębiorców, którzy trudnią się odsprzedażą samochodów osobowych w sposób profesjonalny. Nie obejmuje zatem podatników, którzy dokonują sprzedaży samochodów w sposób incydentalny.

Wyżej zacytowane stwierdzenia to podstawowe tezy wyroku WSA w Warszawie z 21 czerwca 2010 r. (sygn. III SA/Wa 1/10), dotyczącego prawa do odliczenia VAT, przysługującego firmom, które trudnią się odsprzedażą samochodów osobowych.

REKLAMA

REKLAMA

Zakup i leasing zwrotny

Wyrok dotyczył spółki cywilnej zajmującej się doradztwem gospodarczym, organizacją imprez masowych, a także akcji promocyjnych. Spółka ta zakupiła samochód osobowy marki Land Rover, który nie został zarejestrowany na żadnego ze wspólników ani też nie został wprowadzony do ewidencji środków trwałych spółki.

Ponadto, jeszcze w dniu zakupu, spółka odsprzedała samochód funduszowi leasingowemu, a następnie podpisała z nim umowę tzw. zwrotnego leasingu operacyjnego.

REKLAMA

Dyrektor promuje profesjonalistów…

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W nawiązaniu do powyższego stanu faktycznego, spółka wniosła o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy przy zakupie wspomnianego samochodu przysługiwało jej prawo do odliczenia 100% naliczonego podatku VAT. W jej ocenie należałoby udzielić odpowiedzi twierdzącej. 

Polecamy: serwis PIT

Spółka przypomniała, że możliwość odliczania podatku naliczonego przy zakupach samochodów osobowych podlega ograniczeniom na podstawie art. 86 ust. 3 ustawy o VAT. Niemniej, zdaniem spółki, ograniczenia te nie dotyczą jej sytuacji, bo jej samochód został zakupiony z zamiarem odsprzedaży funduszowi leasingowemu. Spółka twierdziła więc, że miała prawo do pełnego odliczenia VAT na podstawie art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a) ustawy o VAT.

Przypomnijmy, że zgodnie z tym przepisem, podatnik może odliczać podatek płacony przy nabywaniu samochodów osobowych, jeżeli przedmiotem jego działalności jest odsprzedaż takich samochodów.

Niezależnie od powyższej argumentacji, interpretacja organu podatkowego nie była dla spółki korzystna. Właściwy dyrektor IS, działający w imieniu Ministra Finansów, uznał że stanowisko spółki było nieprawidłowe. Stwierdził, iż skoro Skarżąca nie trudni się – w sposób profesjonalny –odsprzedażą samochodów osobowych, to nie jest uprawniona do odliczenia VAT w pełnej wysokości.

Polecamy: serwis Koszty

…a WSA zgadza się z dyrektorem

Spółka nie zgodziła się z tą argumentacją i wniosła skargę do WSA w Warszawie. Niestety, po rozpatrzeniu skargi, sąd zajął takie samo stanowisko, jak dyrektor IS. Dlatego też skargę oddalił. Jak stwierdzono w ustnym uzasadnieniu wyroku, organ podatkowy dokonał prawidłowej interpretacji art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a) ustawy o VAT. Zdaniem sądu, przepis ten pozwala na pełne odliczanie VAT od samochodów osobowych jedynie tym podatnikom, którzy zajmują się odsprzedażą takich samochodów w sposób profesjonalny.

Kontekst wyroku

Warto zwrócić uwagę na kontekst przedstawionej sprawy, jakim jest wyrok ETS w sprawie Spółki Magoora. W wyroku tym stwierdzono, że ograniczenia dotyczące samochodów osobowych, umieszczone w ustawie z 2004 r. zostały wprowadzone w sposób niezgodny ze wspólnotową zasadą stałości, z której wynika zakaz ustanawiania nowych ograniczeń w zakresie odliczania VAT ponad te, które istniały przed 1 maja 2004 r.

Skutki tego wyroku wciąż nie są jasne, bo polskie sądy nie wypracowały jednolitego stanowiska. Impas ten może zostać przełamany po wydaniu uchwały przez 7-osobowy skład NSA. Skład ten otrzymał już odpowiednie pytanie prawne, więc uchwała powinna być gotowa w ciągu kilku miesięcy.

Spółka, która uruchomiła sprawę rozpatrywaną przez WSA 21 czerwca 2010 r., miała nadzieję, że doprowadzi do korzystnego rozstrzygnięcia bez potrzeby sięgania po argumentację odwołującą się do wyroku w sprawie Magoory. Jej przedstawiciele sądzili, że lepszym pomysłem będzie odwołanie się do przepisu szczególnego, przewidzianego dla podatników zajmujących się odsprzedażą samochodów osobowych. Jak widać z przedstawionej relacji, wybrana metoda okazała się nieskuteczna.

Wybór przepisów:

Art. 86 ustawy o VAT

3. W przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

4. Przepis ust. 3 nie dotyczy:
(...)
7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
b) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Źródło: taxonline.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA