REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ograniczenia w odliczaniu VAT dotyczą firm zajmujących się odsprzedażą samochodów osobowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Chimerek
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o VAT, przewidziane w tej ustawie ograniczenia dotyczące możliwości odliczania podatku naliczonego, związanego z zakupem samochodów osobowych, nie dotyczą przedsiębiorców, których przedmiotem działalności jest m.in. odsprzedaż takich samochodów.Ta preferencja dotyczy przedsiębiorców, którzy trudnią się odsprzedażą samochodów osobowych w sposób profesjonalny. Nie obejmuje zatem podatników, którzy dokonują sprzedaży samochodów w sposób incydentalny.

Wyżej zacytowane stwierdzenia to podstawowe tezy wyroku WSA w Warszawie z 21 czerwca 2010 r. (sygn. III SA/Wa 1/10), dotyczącego prawa do odliczenia VAT, przysługującego firmom, które trudnią się odsprzedażą samochodów osobowych.

REKLAMA

Zakup i leasing zwrotny

Wyrok dotyczył spółki cywilnej zajmującej się doradztwem gospodarczym, organizacją imprez masowych, a także akcji promocyjnych. Spółka ta zakupiła samochód osobowy marki Land Rover, który nie został zarejestrowany na żadnego ze wspólników ani też nie został wprowadzony do ewidencji środków trwałych spółki.

Ponadto, jeszcze w dniu zakupu, spółka odsprzedała samochód funduszowi leasingowemu, a następnie podpisała z nim umowę tzw. zwrotnego leasingu operacyjnego.

Dyrektor promuje profesjonalistów…

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W nawiązaniu do powyższego stanu faktycznego, spółka wniosła o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy przy zakupie wspomnianego samochodu przysługiwało jej prawo do odliczenia 100% naliczonego podatku VAT. W jej ocenie należałoby udzielić odpowiedzi twierdzącej. 

Polecamy: serwis PIT

REKLAMA

Spółka przypomniała, że możliwość odliczania podatku naliczonego przy zakupach samochodów osobowych podlega ograniczeniom na podstawie art. 86 ust. 3 ustawy o VAT. Niemniej, zdaniem spółki, ograniczenia te nie dotyczą jej sytuacji, bo jej samochód został zakupiony z zamiarem odsprzedaży funduszowi leasingowemu. Spółka twierdziła więc, że miała prawo do pełnego odliczenia VAT na podstawie art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a) ustawy o VAT.

Przypomnijmy, że zgodnie z tym przepisem, podatnik może odliczać podatek płacony przy nabywaniu samochodów osobowych, jeżeli przedmiotem jego działalności jest odsprzedaż takich samochodów.

Niezależnie od powyższej argumentacji, interpretacja organu podatkowego nie była dla spółki korzystna. Właściwy dyrektor IS, działający w imieniu Ministra Finansów, uznał że stanowisko spółki było nieprawidłowe. Stwierdził, iż skoro Skarżąca nie trudni się – w sposób profesjonalny –odsprzedażą samochodów osobowych, to nie jest uprawniona do odliczenia VAT w pełnej wysokości.

Polecamy: serwis Koszty

…a WSA zgadza się z dyrektorem

Spółka nie zgodziła się z tą argumentacją i wniosła skargę do WSA w Warszawie. Niestety, po rozpatrzeniu skargi, sąd zajął takie samo stanowisko, jak dyrektor IS. Dlatego też skargę oddalił. Jak stwierdzono w ustnym uzasadnieniu wyroku, organ podatkowy dokonał prawidłowej interpretacji art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a) ustawy o VAT. Zdaniem sądu, przepis ten pozwala na pełne odliczanie VAT od samochodów osobowych jedynie tym podatnikom, którzy zajmują się odsprzedażą takich samochodów w sposób profesjonalny.

Kontekst wyroku

REKLAMA

Warto zwrócić uwagę na kontekst przedstawionej sprawy, jakim jest wyrok ETS w sprawie Spółki Magoora. W wyroku tym stwierdzono, że ograniczenia dotyczące samochodów osobowych, umieszczone w ustawie z 2004 r. zostały wprowadzone w sposób niezgodny ze wspólnotową zasadą stałości, z której wynika zakaz ustanawiania nowych ograniczeń w zakresie odliczania VAT ponad te, które istniały przed 1 maja 2004 r.

Skutki tego wyroku wciąż nie są jasne, bo polskie sądy nie wypracowały jednolitego stanowiska. Impas ten może zostać przełamany po wydaniu uchwały przez 7-osobowy skład NSA. Skład ten otrzymał już odpowiednie pytanie prawne, więc uchwała powinna być gotowa w ciągu kilku miesięcy.

Spółka, która uruchomiła sprawę rozpatrywaną przez WSA 21 czerwca 2010 r., miała nadzieję, że doprowadzi do korzystnego rozstrzygnięcia bez potrzeby sięgania po argumentację odwołującą się do wyroku w sprawie Magoory. Jej przedstawiciele sądzili, że lepszym pomysłem będzie odwołanie się do przepisu szczególnego, przewidzianego dla podatników zajmujących się odsprzedażą samochodów osobowych. Jak widać z przedstawionej relacji, wybrana metoda okazała się nieskuteczna.

Wybór przepisów:

Art. 86 ustawy o VAT

3. W przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

4. Przepis ust. 3 nie dotyczy:
(...)
7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
b) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Źródło: taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA