REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ograniczenia w odliczaniu VAT dotyczą firm zajmujących się odsprzedażą samochodów osobowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Chimerek
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o VAT, przewidziane w tej ustawie ograniczenia dotyczące możliwości odliczania podatku naliczonego, związanego z zakupem samochodów osobowych, nie dotyczą przedsiębiorców, których przedmiotem działalności jest m.in. odsprzedaż takich samochodów.Ta preferencja dotyczy przedsiębiorców, którzy trudnią się odsprzedażą samochodów osobowych w sposób profesjonalny. Nie obejmuje zatem podatników, którzy dokonują sprzedaży samochodów w sposób incydentalny.

Wyżej zacytowane stwierdzenia to podstawowe tezy wyroku WSA w Warszawie z 21 czerwca 2010 r. (sygn. III SA/Wa 1/10), dotyczącego prawa do odliczenia VAT, przysługującego firmom, które trudnią się odsprzedażą samochodów osobowych.

REKLAMA

REKLAMA

Zakup i leasing zwrotny

Wyrok dotyczył spółki cywilnej zajmującej się doradztwem gospodarczym, organizacją imprez masowych, a także akcji promocyjnych. Spółka ta zakupiła samochód osobowy marki Land Rover, który nie został zarejestrowany na żadnego ze wspólników ani też nie został wprowadzony do ewidencji środków trwałych spółki.

Ponadto, jeszcze w dniu zakupu, spółka odsprzedała samochód funduszowi leasingowemu, a następnie podpisała z nim umowę tzw. zwrotnego leasingu operacyjnego.

REKLAMA

Dyrektor promuje profesjonalistów…

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W nawiązaniu do powyższego stanu faktycznego, spółka wniosła o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy przy zakupie wspomnianego samochodu przysługiwało jej prawo do odliczenia 100% naliczonego podatku VAT. W jej ocenie należałoby udzielić odpowiedzi twierdzącej. 

Polecamy: serwis PIT

Spółka przypomniała, że możliwość odliczania podatku naliczonego przy zakupach samochodów osobowych podlega ograniczeniom na podstawie art. 86 ust. 3 ustawy o VAT. Niemniej, zdaniem spółki, ograniczenia te nie dotyczą jej sytuacji, bo jej samochód został zakupiony z zamiarem odsprzedaży funduszowi leasingowemu. Spółka twierdziła więc, że miała prawo do pełnego odliczenia VAT na podstawie art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a) ustawy o VAT.

Przypomnijmy, że zgodnie z tym przepisem, podatnik może odliczać podatek płacony przy nabywaniu samochodów osobowych, jeżeli przedmiotem jego działalności jest odsprzedaż takich samochodów.

Niezależnie od powyższej argumentacji, interpretacja organu podatkowego nie była dla spółki korzystna. Właściwy dyrektor IS, działający w imieniu Ministra Finansów, uznał że stanowisko spółki było nieprawidłowe. Stwierdził, iż skoro Skarżąca nie trudni się – w sposób profesjonalny –odsprzedażą samochodów osobowych, to nie jest uprawniona do odliczenia VAT w pełnej wysokości.

Polecamy: serwis Koszty

…a WSA zgadza się z dyrektorem

Spółka nie zgodziła się z tą argumentacją i wniosła skargę do WSA w Warszawie. Niestety, po rozpatrzeniu skargi, sąd zajął takie samo stanowisko, jak dyrektor IS. Dlatego też skargę oddalił. Jak stwierdzono w ustnym uzasadnieniu wyroku, organ podatkowy dokonał prawidłowej interpretacji art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a) ustawy o VAT. Zdaniem sądu, przepis ten pozwala na pełne odliczanie VAT od samochodów osobowych jedynie tym podatnikom, którzy zajmują się odsprzedażą takich samochodów w sposób profesjonalny.

Kontekst wyroku

Warto zwrócić uwagę na kontekst przedstawionej sprawy, jakim jest wyrok ETS w sprawie Spółki Magoora. W wyroku tym stwierdzono, że ograniczenia dotyczące samochodów osobowych, umieszczone w ustawie z 2004 r. zostały wprowadzone w sposób niezgodny ze wspólnotową zasadą stałości, z której wynika zakaz ustanawiania nowych ograniczeń w zakresie odliczania VAT ponad te, które istniały przed 1 maja 2004 r.

Skutki tego wyroku wciąż nie są jasne, bo polskie sądy nie wypracowały jednolitego stanowiska. Impas ten może zostać przełamany po wydaniu uchwały przez 7-osobowy skład NSA. Skład ten otrzymał już odpowiednie pytanie prawne, więc uchwała powinna być gotowa w ciągu kilku miesięcy.

Spółka, która uruchomiła sprawę rozpatrywaną przez WSA 21 czerwca 2010 r., miała nadzieję, że doprowadzi do korzystnego rozstrzygnięcia bez potrzeby sięgania po argumentację odwołującą się do wyroku w sprawie Magoory. Jej przedstawiciele sądzili, że lepszym pomysłem będzie odwołanie się do przepisu szczególnego, przewidzianego dla podatników zajmujących się odsprzedażą samochodów osobowych. Jak widać z przedstawionej relacji, wybrana metoda okazała się nieskuteczna.

Wybór przepisów:

Art. 86 ustawy o VAT

3. W przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

4. Przepis ust. 3 nie dotyczy:
(...)
7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
b) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Źródło: taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA