REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT dla dostawy sprzętu przeciwpożarowego

Grzegorz Rogala
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Dostawa sprzętu przeciwpożarowego, przeznaczonego dla jednostek ochrony przeciwpożarowej (np. ochotniczej straży pożarnej) objęta jest preferencyjna stawką VAT 7% (art. 41 ust. 10 ustawy o VAT).
Do zastosowania tej stawki nie jest konieczne, by jednostka ochrony przeciwpożarowej była bezpośrednim kontrahentem dostawcy. Wystarczy, że bezpośredni kontrahent (np. jednostka samorządu) przekazuje sprzęt jednostce ochrony przeciwpożarowej.

Tak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 16 czerwca 2010 r. (sygn. I FSK 1082/09).

REKLAMA

REKLAMA

Gmina pilnuje stawki

Sprawa dotyczyła spółki, która sprzedaje towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej, przy czym jej kontrahentami są urzędy gmin. Przy sprzedaży wystawia faktury VAT, na których jako nabywca widnieje dany urząd, a jako odbiorca – wskazana przez nabywcę jednostka ochotniczej straży pożarnej. Do powyższych dostaw spółka stosuje stawkę VAT 22%.

Pracownicy jednego z urzędów zwrócili spółce uwagę, że postępuje nieprawidłowo i zażądali od niej stosowania stawki VAT 7%. W związku z tym spółka powzięła wątpliwości, czy istotnie nie powinna stosować stawki 7%. Dla wyjaśnienia tej kwestii złożyła wniosek o interpretację do właściwego w sprawie Dyrektora IS w warszawie.

REKLAMA

Polecamy: serwis Koszty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

We wniosku przedstawiła własne stanowisko, wedle którego wykonywane przez nią dostawy powinny być opodatkowane stawką 7%, zgodnie z żądaniem urzędu gminy. Uzasadniając to stanowisko, spółka powołała się na okoliczność, że jej dostawy obejmują towary przeznaczone dla ochrony przeciwpożarowej, wymienione w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Dlatego powinny być objęte preferencyjną stawką 7% na podstawie art. 41 ust. 10 ustawy o VAT w związku z art. 41 ust. 2 tej ustawy.

Polecamy: serwis PIT

Nieprzychylny dyrektor i przyjazne sądy

W odpowiedzi na wniosek, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację z 15 lipca 2008 r. (IPPP1-443-1105/08-2/JB), w której uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe. Zdaniem organu podatkowego dostawy dokonywane przez spółkę na rzecz jednostek samorządu terytorialnego nie korzystają z preferencyjnej 7% stawki VAT, gdyż nie spełniają warunków stosowania tej stawki, określonych w art. 41 ust. 10 ustawy o VAT.

Zdaniem organu, żeby warunki były spełnione, spółka musiałaby dostawiać sprzęt przeciwpożarowy, bezpośrednio jednostkom ochrony przeciwpożarowej, a nie organom samorządu.

Na powyższą interpretację spółka złożyła skargę do WSA w Warszawie, a ten przyznał jej rację (wyrok WSA z 25 lutego 2009 r., sygn. VIII SA/Wa 534/08). Zdaniem sądu, w przedstawionych okolicznościach sprawy, prawidłowa wykładnia art. 41 ust. 10 ustawy o VAT prowadzi do wniosku, że można stosować stawkę 7%, jeżeli spełnione są dwie przesłanki: dostarczany towar jest przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej i trafia do jednostki ochrony przeciwpożarowej.

Zdaniem WSA, nie jest konieczne, by taka jednostka była kontrahentem spółki, wskazanym na fakturze jako nabywca.

Z powyższym wyrokiem nie zgodził się Dyrektor IS i dlatego złożył skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Po jej rozpatrzeniu NSA przyznał rację spółce, tak samo jak sąd pierwszej instancji.

Jak zauważył NSA w ustnym uzasadnieniu, kluczowe znaczenie dla sprawy ma art. 41 ust. 10 ustawy o VAT, w którym jest mowa o preferencyjnym opodatkowaniu dostaw towarów „dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.” Zdaniem sądu, przepis ten nie wprowadza wymogu, że bezpośrednim nabywcą tych towarów musi być jednostka straży pożarnej. Ważne jest natomiast, by zakupy były realizowane na rzecz takiej jednostki. Wynika to zarówno z wykładni gramatycznej, jak i celowościowej.

Wybór przepisów - ustawa o VAT:

Art. 41.
1. Stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
2. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
(...)
10. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Źródło: taxonline.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA