REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT dla dostawy sprzętu przeciwpożarowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Rogala
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Dostawa sprzętu przeciwpożarowego, przeznaczonego dla jednostek ochrony przeciwpożarowej (np. ochotniczej straży pożarnej) objęta jest preferencyjna stawką VAT 7% (art. 41 ust. 10 ustawy o VAT).
Do zastosowania tej stawki nie jest konieczne, by jednostka ochrony przeciwpożarowej była bezpośrednim kontrahentem dostawcy. Wystarczy, że bezpośredni kontrahent (np. jednostka samorządu) przekazuje sprzęt jednostce ochrony przeciwpożarowej.

Tak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 16 czerwca 2010 r. (sygn. I FSK 1082/09).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Gmina pilnuje stawki

Sprawa dotyczyła spółki, która sprzedaje towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej, przy czym jej kontrahentami są urzędy gmin. Przy sprzedaży wystawia faktury VAT, na których jako nabywca widnieje dany urząd, a jako odbiorca – wskazana przez nabywcę jednostka ochotniczej straży pożarnej. Do powyższych dostaw spółka stosuje stawkę VAT 22%.

Pracownicy jednego z urzędów zwrócili spółce uwagę, że postępuje nieprawidłowo i zażądali od niej stosowania stawki VAT 7%. W związku z tym spółka powzięła wątpliwości, czy istotnie nie powinna stosować stawki 7%. Dla wyjaśnienia tej kwestii złożyła wniosek o interpretację do właściwego w sprawie Dyrektora IS w warszawie.

REKLAMA

Polecamy: serwis Koszty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

We wniosku przedstawiła własne stanowisko, wedle którego wykonywane przez nią dostawy powinny być opodatkowane stawką 7%, zgodnie z żądaniem urzędu gminy. Uzasadniając to stanowisko, spółka powołała się na okoliczność, że jej dostawy obejmują towary przeznaczone dla ochrony przeciwpożarowej, wymienione w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Dlatego powinny być objęte preferencyjną stawką 7% na podstawie art. 41 ust. 10 ustawy o VAT w związku z art. 41 ust. 2 tej ustawy.

Polecamy: serwis PIT

Nieprzychylny dyrektor i przyjazne sądy

W odpowiedzi na wniosek, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację z 15 lipca 2008 r. (IPPP1-443-1105/08-2/JB), w której uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe. Zdaniem organu podatkowego dostawy dokonywane przez spółkę na rzecz jednostek samorządu terytorialnego nie korzystają z preferencyjnej 7% stawki VAT, gdyż nie spełniają warunków stosowania tej stawki, określonych w art. 41 ust. 10 ustawy o VAT.

Zdaniem organu, żeby warunki były spełnione, spółka musiałaby dostawiać sprzęt przeciwpożarowy, bezpośrednio jednostkom ochrony przeciwpożarowej, a nie organom samorządu.

Na powyższą interpretację spółka złożyła skargę do WSA w Warszawie, a ten przyznał jej rację (wyrok WSA z 25 lutego 2009 r., sygn. VIII SA/Wa 534/08). Zdaniem sądu, w przedstawionych okolicznościach sprawy, prawidłowa wykładnia art. 41 ust. 10 ustawy o VAT prowadzi do wniosku, że można stosować stawkę 7%, jeżeli spełnione są dwie przesłanki: dostarczany towar jest przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej i trafia do jednostki ochrony przeciwpożarowej.

Zdaniem WSA, nie jest konieczne, by taka jednostka była kontrahentem spółki, wskazanym na fakturze jako nabywca.

Z powyższym wyrokiem nie zgodził się Dyrektor IS i dlatego złożył skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Po jej rozpatrzeniu NSA przyznał rację spółce, tak samo jak sąd pierwszej instancji.

Jak zauważył NSA w ustnym uzasadnieniu, kluczowe znaczenie dla sprawy ma art. 41 ust. 10 ustawy o VAT, w którym jest mowa o preferencyjnym opodatkowaniu dostaw towarów „dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.” Zdaniem sądu, przepis ten nie wprowadza wymogu, że bezpośrednim nabywcą tych towarów musi być jednostka straży pożarnej. Ważne jest natomiast, by zakupy były realizowane na rzecz takiej jednostki. Wynika to zarówno z wykładni gramatycznej, jak i celowościowej.

Wybór przepisów - ustawa o VAT:

Art. 41.
1. Stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
2. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
(...)
10. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Źródło: taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA