REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT dla dostawy sprzętu przeciwpożarowego

Grzegorz Rogala
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Dostawa sprzętu przeciwpożarowego, przeznaczonego dla jednostek ochrony przeciwpożarowej (np. ochotniczej straży pożarnej) objęta jest preferencyjna stawką VAT 7% (art. 41 ust. 10 ustawy o VAT).Do zastosowania tej stawki nie jest konieczne, by jednostka ochrony przeciwpożarowej była bezpośrednim kontrahentem dostawcy. Wystarczy, że bezpośredni kontrahent (np. jednostka samorządu) przekazuje sprzęt jednostce ochrony przeciwpożarowej.

Tak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 16 czerwca 2010 r. (sygn. I FSK 1082/09).

REKLAMA

Autopromocja

Gmina pilnuje stawki

Sprawa dotyczyła spółki, która sprzedaje towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej, przy czym jej kontrahentami są urzędy gmin. Przy sprzedaży wystawia faktury VAT, na których jako nabywca widnieje dany urząd, a jako odbiorca – wskazana przez nabywcę jednostka ochotniczej straży pożarnej. Do powyższych dostaw spółka stosuje stawkę VAT 22%.

Pracownicy jednego z urzędów zwrócili spółce uwagę, że postępuje nieprawidłowo i zażądali od niej stosowania stawki VAT 7%. W związku z tym spółka powzięła wątpliwości, czy istotnie nie powinna stosować stawki 7%. Dla wyjaśnienia tej kwestii złożyła wniosek o interpretację do właściwego w sprawie Dyrektora IS w warszawie.

Polecamy: serwis Koszty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

We wniosku przedstawiła własne stanowisko, wedle którego wykonywane przez nią dostawy powinny być opodatkowane stawką 7%, zgodnie z żądaniem urzędu gminy. Uzasadniając to stanowisko, spółka powołała się na okoliczność, że jej dostawy obejmują towary przeznaczone dla ochrony przeciwpożarowej, wymienione w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Dlatego powinny być objęte preferencyjną stawką 7% na podstawie art. 41 ust. 10 ustawy o VAT w związku z art. 41 ust. 2 tej ustawy.

Polecamy: serwis PIT

Nieprzychylny dyrektor i przyjazne sądy

W odpowiedzi na wniosek, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację z 15 lipca 2008 r. (IPPP1-443-1105/08-2/JB), w której uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe. Zdaniem organu podatkowego dostawy dokonywane przez spółkę na rzecz jednostek samorządu terytorialnego nie korzystają z preferencyjnej 7% stawki VAT, gdyż nie spełniają warunków stosowania tej stawki, określonych w art. 41 ust. 10 ustawy o VAT.

Zdaniem organu, żeby warunki były spełnione, spółka musiałaby dostawiać sprzęt przeciwpożarowy, bezpośrednio jednostkom ochrony przeciwpożarowej, a nie organom samorządu.

Na powyższą interpretację spółka złożyła skargę do WSA w Warszawie, a ten przyznał jej rację (wyrok WSA z 25 lutego 2009 r., sygn. VIII SA/Wa 534/08). Zdaniem sądu, w przedstawionych okolicznościach sprawy, prawidłowa wykładnia art. 41 ust. 10 ustawy o VAT prowadzi do wniosku, że można stosować stawkę 7%, jeżeli spełnione są dwie przesłanki: dostarczany towar jest przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej i trafia do jednostki ochrony przeciwpożarowej.

Zdaniem WSA, nie jest konieczne, by taka jednostka była kontrahentem spółki, wskazanym na fakturze jako nabywca.

Z powyższym wyrokiem nie zgodził się Dyrektor IS i dlatego złożył skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Po jej rozpatrzeniu NSA przyznał rację spółce, tak samo jak sąd pierwszej instancji.

Jak zauważył NSA w ustnym uzasadnieniu, kluczowe znaczenie dla sprawy ma art. 41 ust. 10 ustawy o VAT, w którym jest mowa o preferencyjnym opodatkowaniu dostaw towarów „dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.” Zdaniem sądu, przepis ten nie wprowadza wymogu, że bezpośrednim nabywcą tych towarów musi być jednostka straży pożarnej. Ważne jest natomiast, by zakupy były realizowane na rzecz takiej jednostki. Wynika to zarówno z wykładni gramatycznej, jak i celowościowej.

Wybór przepisów - ustawa o VAT:

Art. 41.
1. Stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
2. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
(...)
10. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Źródło: taxonline.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze lub rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Rząd odpowiada na pytania o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

REKLAMA

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Na stronach Rządowego Centrum Legislacjii, opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

REKLAMA