REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT dla dostawy sprzętu przeciwpożarowego

Grzegorz Rogala
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Dostawa sprzętu przeciwpożarowego, przeznaczonego dla jednostek ochrony przeciwpożarowej (np. ochotniczej straży pożarnej) objęta jest preferencyjna stawką VAT 7% (art. 41 ust. 10 ustawy o VAT).
Do zastosowania tej stawki nie jest konieczne, by jednostka ochrony przeciwpożarowej była bezpośrednim kontrahentem dostawcy. Wystarczy, że bezpośredni kontrahent (np. jednostka samorządu) przekazuje sprzęt jednostce ochrony przeciwpożarowej.

Tak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 16 czerwca 2010 r. (sygn. I FSK 1082/09).

REKLAMA

REKLAMA

Gmina pilnuje stawki

Sprawa dotyczyła spółki, która sprzedaje towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej, przy czym jej kontrahentami są urzędy gmin. Przy sprzedaży wystawia faktury VAT, na których jako nabywca widnieje dany urząd, a jako odbiorca – wskazana przez nabywcę jednostka ochotniczej straży pożarnej. Do powyższych dostaw spółka stosuje stawkę VAT 22%.

Pracownicy jednego z urzędów zwrócili spółce uwagę, że postępuje nieprawidłowo i zażądali od niej stosowania stawki VAT 7%. W związku z tym spółka powzięła wątpliwości, czy istotnie nie powinna stosować stawki 7%. Dla wyjaśnienia tej kwestii złożyła wniosek o interpretację do właściwego w sprawie Dyrektora IS w warszawie.

REKLAMA

Polecamy: serwis Koszty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

We wniosku przedstawiła własne stanowisko, wedle którego wykonywane przez nią dostawy powinny być opodatkowane stawką 7%, zgodnie z żądaniem urzędu gminy. Uzasadniając to stanowisko, spółka powołała się na okoliczność, że jej dostawy obejmują towary przeznaczone dla ochrony przeciwpożarowej, wymienione w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Dlatego powinny być objęte preferencyjną stawką 7% na podstawie art. 41 ust. 10 ustawy o VAT w związku z art. 41 ust. 2 tej ustawy.

Polecamy: serwis PIT

Nieprzychylny dyrektor i przyjazne sądy

W odpowiedzi na wniosek, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację z 15 lipca 2008 r. (IPPP1-443-1105/08-2/JB), w której uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe. Zdaniem organu podatkowego dostawy dokonywane przez spółkę na rzecz jednostek samorządu terytorialnego nie korzystają z preferencyjnej 7% stawki VAT, gdyż nie spełniają warunków stosowania tej stawki, określonych w art. 41 ust. 10 ustawy o VAT.

Zdaniem organu, żeby warunki były spełnione, spółka musiałaby dostawiać sprzęt przeciwpożarowy, bezpośrednio jednostkom ochrony przeciwpożarowej, a nie organom samorządu.

Na powyższą interpretację spółka złożyła skargę do WSA w Warszawie, a ten przyznał jej rację (wyrok WSA z 25 lutego 2009 r., sygn. VIII SA/Wa 534/08). Zdaniem sądu, w przedstawionych okolicznościach sprawy, prawidłowa wykładnia art. 41 ust. 10 ustawy o VAT prowadzi do wniosku, że można stosować stawkę 7%, jeżeli spełnione są dwie przesłanki: dostarczany towar jest przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej i trafia do jednostki ochrony przeciwpożarowej.

Zdaniem WSA, nie jest konieczne, by taka jednostka była kontrahentem spółki, wskazanym na fakturze jako nabywca.

Z powyższym wyrokiem nie zgodził się Dyrektor IS i dlatego złożył skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Po jej rozpatrzeniu NSA przyznał rację spółce, tak samo jak sąd pierwszej instancji.

Jak zauważył NSA w ustnym uzasadnieniu, kluczowe znaczenie dla sprawy ma art. 41 ust. 10 ustawy o VAT, w którym jest mowa o preferencyjnym opodatkowaniu dostaw towarów „dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.” Zdaniem sądu, przepis ten nie wprowadza wymogu, że bezpośrednim nabywcą tych towarów musi być jednostka straży pożarnej. Ważne jest natomiast, by zakupy były realizowane na rzecz takiej jednostki. Wynika to zarówno z wykładni gramatycznej, jak i celowościowej.

Wybór przepisów - ustawa o VAT:

Art. 41.
1. Stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
2. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
(...)
10. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Źródło: taxonline.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA