REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie skutki wywołuje zmiana siedziby podatnika po wszczęciu kontroli podatkowej

Anna Chimerek
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Naczelnik urzędu skarbowego, który zgodnie ze swoją właściwością miejscową wszczął kontrolę podatkową względem podatnika, zachowuje kompetencje do prowadzenia postępowania na wszystkich jego etapach aż do wydania decyzji wymiarowej. Nie zmienią tego ewentualne zmiany dotyczące adresu siedziby podatnika, dokonane po wszczęciu kontroli.

Tak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 22 czerwca 2010 r. (sygn. I FSK 1020/09) dotyczącym skutków procesowych zmiany siedziby podatnika po wszczęciu kontroli podatkowej.

REKLAMA

Autopromocja

Przeprowadzka do nowego naczelnika 

Sprawa dotyczyła spółki, w której w 2002 r. wszczęto kontrolę podatkową. Organem wszczynającym był urząd skarbowy, a po zmianie Ordynacji podatkowej, jaka weszła w życie 1 września 2003 r., organem prowadzącym postępowanie był naczelnik urzędu skarbowego.

Dla zrozumienia istoty sprawy, kluczowe jest rozróżnienie między postępowaniem kontrolnym (zmierzającym do wykrycia nieprawidłowości) i postępowaniem podatkowym, które jest wszczynane po zakończeniu postępowania kontrolnego i zmierza do wydania decyzji wymiarowej.

Istota sprawy polegała na tym, że przed zakończeniem postępowania kontrolnego, a co za tym idzie przed wszczęciem postępowania podatkowego, spółka zmieniła adres w sposób, który – co do zasady – powinien skutkować zmianą właściwości naczelnika urzędu skarbowego (naczelnik innego US powinien być uprawniony do prowadzenia postępowania względem spółki).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednakże, postępowanie prowadził cały czas ten sam naczelnik: najpierw zakończył postępowanie kontrolne, a potem wszczął i zakończył postępowanie podatkowe. To ostatnie zakończyło się wydaniem decyzji niekorzystnej dla spółki.

Polecamy: serwis VAT

Przeoczono zmianę właściwości?

Spółka uznała, że decyzję można wyeliminować z obrotu za pomocą stwierdzenia nieważności. Powołała się przy tym na art. 247 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że organ podatkowy powinien stwierdzić nieważność decyzji, jeżeli jest wydana z naruszeniem przepisów o właściwości.

REKLAMA

Zdaniem spółki, po zmianie adresu, dotychczas właściwy naczelnik US, który wszczął postępowanie kontrolne, miał prawo je zakończyć. Nie był jednak właściwy do wszczęcia nowego postępowania, jakim było postępowanie podatkowe i nie był właściwy do wydania decyzji.

W związku z powyższym, zgodnie z art. 248 §2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, wniosek o stwierdzenie nieważności został skierowany do dyrektora izby skarbowej. Ten jednak uznał, że wniosek nie jest zasadny i odmówił stwierdzenia nieważności.

Polecamy: serwis PIT

W tej sytuacji spółka skorzystała z prawa do odwołania (do tego samego dyrektora IS), ale odwołanie również okazało się nieskuteczne: po ponownym rozpatrzeniu spawy, dyrektor jeszcze raz uznał, że nie decyzja naczelnika US nie została wydana z naruszeniem właściwości.

Sporny przepis i werdykt NSA

W toku tego sporu obie strony odwoływały do art. 18b Ordynacji podatkowej. Przepis ten stanowi, że organ podatkowy właściwy „w dniu wszczęcia postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej” pozostaje właściwy w sprawie, „chociażby w trakcie postępowania lub kontroli nastąpiło zdarzenie powodujące zmianę właściwości”.

Każda ze stron interpretowała ten przepis inaczej. Zdaniem spółki, organ podatkowy, który wszczął postępowanie kontrolne, „pozostawał właściwy” tylko do zakończenia tegoż postępowania kontrolnego.

Późniejsze postępowanie podatkowe byłoby już „następną sprawą”, którą powinien się zająć nowy organ podatkowy, właściwy ze względu na nowy adres spółki. Zdaniem dyrektora IS, od momentu wszczęcia kontroli do zakończenia postępowania podatkowego, toczyła się „ta sama sprawa”, którą powinien zakończyć ten sam naczelnik, który wszczął postępowanie kontrolne.

Na skutek skargi spółki, spór trafił do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Ten zaś przyznał rację spółce i uchylił zaskarżone decyzje, w których dyrektor IS odmawiał stwierdzenia nieważności decyzji wymiarowej (wyrok WSA w Warszawie z 6 marca 2009r., sygn. III SA/Wa 3006/08).

Dyrektor IS nie zgodził się z tym rozstrzygnięciem i złożył skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Po rozpatrzeniu skargi kasacyjnej, NSA – inaczej niż warszawski WSA – uchylił zaskarżony wyrok. Sąd uznał, iż wykładnia art. 18b Ordynacji podatkowej, dokonana przez WSA była wadliwa.

Tym samym, zasada ciągłości postępowania wyrażona w tym przepisie, powinna być rozumiana zgodnie z podejściem organów podatkowych: organ wszczynający postępowanie kontrolne jest organem właściwym w dalszym toku postępowania, aż do wydania decyzji, niezależnie od ewentualnych zmian w adresie siedziby podatnika.

Wybór przepisów - Ordynacja podatkowa:

Art. 18b.
Organy podatkowe właściwe w dniu wszczęcia postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej pozostają właściwe w sprawie, której to postępowanie lub kontrola dotyczy, chociażby w trakcie postępowania lub kontroli nastąpiło zdarzenie powodujące zmianę właściwości.

Art. 247. § 1. Organ podatkowy stwierdza nieważność decyzji ostatecznej, która:
1) została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości;

Art. 248. § 2. Właściwym w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji jest:
1) organ wyższego stopnia.

Źródło: taxonline.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Twój e-PIT 2025: logowanie. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

REKLAMA

Twój e-PIT już jest! Jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot podatku?

Usługa Twój e-PIT ruszyła 15 lutego 2025 roku rusza. To najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku PIT za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

REKLAMA