REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie skutki wywołuje zmiana siedziby podatnika po wszczęciu kontroli podatkowej

Anna Chimerek
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Naczelnik urzędu skarbowego, który zgodnie ze swoją właściwością miejscową wszczął kontrolę podatkową względem podatnika, zachowuje kompetencje do prowadzenia postępowania na wszystkich jego etapach aż do wydania decyzji wymiarowej. Nie zmienią tego ewentualne zmiany dotyczące adresu siedziby podatnika, dokonane po wszczęciu kontroli.

Tak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 22 czerwca 2010 r. (sygn. I FSK 1020/09) dotyczącym skutków procesowych zmiany siedziby podatnika po wszczęciu kontroli podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przeprowadzka do nowego naczelnika 

Sprawa dotyczyła spółki, w której w 2002 r. wszczęto kontrolę podatkową. Organem wszczynającym był urząd skarbowy, a po zmianie Ordynacji podatkowej, jaka weszła w życie 1 września 2003 r., organem prowadzącym postępowanie był naczelnik urzędu skarbowego.

Dla zrozumienia istoty sprawy, kluczowe jest rozróżnienie między postępowaniem kontrolnym (zmierzającym do wykrycia nieprawidłowości) i postępowaniem podatkowym, które jest wszczynane po zakończeniu postępowania kontrolnego i zmierza do wydania decyzji wymiarowej.

REKLAMA

Istota sprawy polegała na tym, że przed zakończeniem postępowania kontrolnego, a co za tym idzie przed wszczęciem postępowania podatkowego, spółka zmieniła adres w sposób, który – co do zasady – powinien skutkować zmianą właściwości naczelnika urzędu skarbowego (naczelnik innego US powinien być uprawniony do prowadzenia postępowania względem spółki).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednakże, postępowanie prowadził cały czas ten sam naczelnik: najpierw zakończył postępowanie kontrolne, a potem wszczął i zakończył postępowanie podatkowe. To ostatnie zakończyło się wydaniem decyzji niekorzystnej dla spółki.

Polecamy: serwis VAT

Przeoczono zmianę właściwości?

Spółka uznała, że decyzję można wyeliminować z obrotu za pomocą stwierdzenia nieważności. Powołała się przy tym na art. 247 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że organ podatkowy powinien stwierdzić nieważność decyzji, jeżeli jest wydana z naruszeniem przepisów o właściwości.

Zdaniem spółki, po zmianie adresu, dotychczas właściwy naczelnik US, który wszczął postępowanie kontrolne, miał prawo je zakończyć. Nie był jednak właściwy do wszczęcia nowego postępowania, jakim było postępowanie podatkowe i nie był właściwy do wydania decyzji.

W związku z powyższym, zgodnie z art. 248 §2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, wniosek o stwierdzenie nieważności został skierowany do dyrektora izby skarbowej. Ten jednak uznał, że wniosek nie jest zasadny i odmówił stwierdzenia nieważności.

Polecamy: serwis PIT

W tej sytuacji spółka skorzystała z prawa do odwołania (do tego samego dyrektora IS), ale odwołanie również okazało się nieskuteczne: po ponownym rozpatrzeniu spawy, dyrektor jeszcze raz uznał, że nie decyzja naczelnika US nie została wydana z naruszeniem właściwości.

Sporny przepis i werdykt NSA

W toku tego sporu obie strony odwoływały do art. 18b Ordynacji podatkowej. Przepis ten stanowi, że organ podatkowy właściwy „w dniu wszczęcia postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej” pozostaje właściwy w sprawie, „chociażby w trakcie postępowania lub kontroli nastąpiło zdarzenie powodujące zmianę właściwości”.

Każda ze stron interpretowała ten przepis inaczej. Zdaniem spółki, organ podatkowy, który wszczął postępowanie kontrolne, „pozostawał właściwy” tylko do zakończenia tegoż postępowania kontrolnego.

Późniejsze postępowanie podatkowe byłoby już „następną sprawą”, którą powinien się zająć nowy organ podatkowy, właściwy ze względu na nowy adres spółki. Zdaniem dyrektora IS, od momentu wszczęcia kontroli do zakończenia postępowania podatkowego, toczyła się „ta sama sprawa”, którą powinien zakończyć ten sam naczelnik, który wszczął postępowanie kontrolne.

Na skutek skargi spółki, spór trafił do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Ten zaś przyznał rację spółce i uchylił zaskarżone decyzje, w których dyrektor IS odmawiał stwierdzenia nieważności decyzji wymiarowej (wyrok WSA w Warszawie z 6 marca 2009r., sygn. III SA/Wa 3006/08).

Dyrektor IS nie zgodził się z tym rozstrzygnięciem i złożył skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Po rozpatrzeniu skargi kasacyjnej, NSA – inaczej niż warszawski WSA – uchylił zaskarżony wyrok. Sąd uznał, iż wykładnia art. 18b Ordynacji podatkowej, dokonana przez WSA była wadliwa.

Tym samym, zasada ciągłości postępowania wyrażona w tym przepisie, powinna być rozumiana zgodnie z podejściem organów podatkowych: organ wszczynający postępowanie kontrolne jest organem właściwym w dalszym toku postępowania, aż do wydania decyzji, niezależnie od ewentualnych zmian w adresie siedziby podatnika.

Wybór przepisów - Ordynacja podatkowa:

Art. 18b.
Organy podatkowe właściwe w dniu wszczęcia postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej pozostają właściwe w sprawie, której to postępowanie lub kontrola dotyczy, chociażby w trakcie postępowania lub kontroli nastąpiło zdarzenie powodujące zmianę właściwości.

Art. 247. § 1. Organ podatkowy stwierdza nieważność decyzji ostatecznej, która:
1) została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości;

Art. 248. § 2. Właściwym w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji jest:
1) organ wyższego stopnia.

Źródło: taxonline.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA