REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie skutki wywołuje zmiana siedziby podatnika po wszczęciu kontroli podatkowej

Anna Chimerek
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Naczelnik urzędu skarbowego, który zgodnie ze swoją właściwością miejscową wszczął kontrolę podatkową względem podatnika, zachowuje kompetencje do prowadzenia postępowania na wszystkich jego etapach aż do wydania decyzji wymiarowej. Nie zmienią tego ewentualne zmiany dotyczące adresu siedziby podatnika, dokonane po wszczęciu kontroli.

Tak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 22 czerwca 2010 r. (sygn. I FSK 1020/09) dotyczącym skutków procesowych zmiany siedziby podatnika po wszczęciu kontroli podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przeprowadzka do nowego naczelnika 

Sprawa dotyczyła spółki, w której w 2002 r. wszczęto kontrolę podatkową. Organem wszczynającym był urząd skarbowy, a po zmianie Ordynacji podatkowej, jaka weszła w życie 1 września 2003 r., organem prowadzącym postępowanie był naczelnik urzędu skarbowego.

Dla zrozumienia istoty sprawy, kluczowe jest rozróżnienie między postępowaniem kontrolnym (zmierzającym do wykrycia nieprawidłowości) i postępowaniem podatkowym, które jest wszczynane po zakończeniu postępowania kontrolnego i zmierza do wydania decyzji wymiarowej.

REKLAMA

Istota sprawy polegała na tym, że przed zakończeniem postępowania kontrolnego, a co za tym idzie przed wszczęciem postępowania podatkowego, spółka zmieniła adres w sposób, który – co do zasady – powinien skutkować zmianą właściwości naczelnika urzędu skarbowego (naczelnik innego US powinien być uprawniony do prowadzenia postępowania względem spółki).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednakże, postępowanie prowadził cały czas ten sam naczelnik: najpierw zakończył postępowanie kontrolne, a potem wszczął i zakończył postępowanie podatkowe. To ostatnie zakończyło się wydaniem decyzji niekorzystnej dla spółki.

Polecamy: serwis VAT

Przeoczono zmianę właściwości?

Spółka uznała, że decyzję można wyeliminować z obrotu za pomocą stwierdzenia nieważności. Powołała się przy tym na art. 247 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że organ podatkowy powinien stwierdzić nieważność decyzji, jeżeli jest wydana z naruszeniem przepisów o właściwości.

Zdaniem spółki, po zmianie adresu, dotychczas właściwy naczelnik US, który wszczął postępowanie kontrolne, miał prawo je zakończyć. Nie był jednak właściwy do wszczęcia nowego postępowania, jakim było postępowanie podatkowe i nie był właściwy do wydania decyzji.

W związku z powyższym, zgodnie z art. 248 §2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, wniosek o stwierdzenie nieważności został skierowany do dyrektora izby skarbowej. Ten jednak uznał, że wniosek nie jest zasadny i odmówił stwierdzenia nieważności.

Polecamy: serwis PIT

W tej sytuacji spółka skorzystała z prawa do odwołania (do tego samego dyrektora IS), ale odwołanie również okazało się nieskuteczne: po ponownym rozpatrzeniu spawy, dyrektor jeszcze raz uznał, że nie decyzja naczelnika US nie została wydana z naruszeniem właściwości.

Sporny przepis i werdykt NSA

W toku tego sporu obie strony odwoływały do art. 18b Ordynacji podatkowej. Przepis ten stanowi, że organ podatkowy właściwy „w dniu wszczęcia postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej” pozostaje właściwy w sprawie, „chociażby w trakcie postępowania lub kontroli nastąpiło zdarzenie powodujące zmianę właściwości”.

Każda ze stron interpretowała ten przepis inaczej. Zdaniem spółki, organ podatkowy, który wszczął postępowanie kontrolne, „pozostawał właściwy” tylko do zakończenia tegoż postępowania kontrolnego.

Późniejsze postępowanie podatkowe byłoby już „następną sprawą”, którą powinien się zająć nowy organ podatkowy, właściwy ze względu na nowy adres spółki. Zdaniem dyrektora IS, od momentu wszczęcia kontroli do zakończenia postępowania podatkowego, toczyła się „ta sama sprawa”, którą powinien zakończyć ten sam naczelnik, który wszczął postępowanie kontrolne.

Na skutek skargi spółki, spór trafił do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Ten zaś przyznał rację spółce i uchylił zaskarżone decyzje, w których dyrektor IS odmawiał stwierdzenia nieważności decyzji wymiarowej (wyrok WSA w Warszawie z 6 marca 2009r., sygn. III SA/Wa 3006/08).

Dyrektor IS nie zgodził się z tym rozstrzygnięciem i złożył skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Po rozpatrzeniu skargi kasacyjnej, NSA – inaczej niż warszawski WSA – uchylił zaskarżony wyrok. Sąd uznał, iż wykładnia art. 18b Ordynacji podatkowej, dokonana przez WSA była wadliwa.

Tym samym, zasada ciągłości postępowania wyrażona w tym przepisie, powinna być rozumiana zgodnie z podejściem organów podatkowych: organ wszczynający postępowanie kontrolne jest organem właściwym w dalszym toku postępowania, aż do wydania decyzji, niezależnie od ewentualnych zmian w adresie siedziby podatnika.

Wybór przepisów - Ordynacja podatkowa:

Art. 18b.
Organy podatkowe właściwe w dniu wszczęcia postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej pozostają właściwe w sprawie, której to postępowanie lub kontrola dotyczy, chociażby w trakcie postępowania lub kontroli nastąpiło zdarzenie powodujące zmianę właściwości.

Art. 247. § 1. Organ podatkowy stwierdza nieważność decyzji ostatecznej, która:
1) została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości;

Art. 248. § 2. Właściwym w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji jest:
1) organ wyższego stopnia.

Źródło: taxonline.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA