REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak fiskus może wykazać, że samochód firmowy był używany do celów prywatnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Kaim
Doradca podatkowy
Grzegorz Rogala
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Udowadniając, że samochód wykorzystywany jest do celów prywatnych, organ podatkowy może się oprzeć na informacjach pochodzących od innych organów państwowych, np. od straży granicznej lub z jej archiwów. Jeżeli organ uzyska tego typu informacje, ciężar dowodzenia przechodzi na podatnika, który powinien wykazać, że – wbrew urzędowym informacjom – samochód był wykorzystywany do celów związanych z działalnością opodatkowaną VAT. Jeżeli jego dowody są nieprzekonujące, sąd powinien przyjąć wersję organu podatkowego.

Zasadniczym warunkiem odliczenia VAT naliczonego jest jego związek z działalnością opodatkowaną tym podatkiem. Dlatego też nie można odliczać VAT naliczonego związanego z leasingiem samochodu, w tym także samochodu ciężarowego, jeżeli samochód jest wykorzystywany do celów prywatnych.

REKLAMA

Autopromocja

Powyższe stwierdzenia to zasadnicze tezy wynikające z ustnego uzasadnienia wyroku NSA z 25 czerwca 2010 r. (sygn. I FSK 1066/09), dotyczącego ryzyk, jakie wiążą się z używaniem firmowego samochodu do celów prywatnych.

Firmową ciężarówką na wakacje?

Sprawa dotyczyła spółki, w której przeprowadzono kontrolę podatkową dotyczącą rozliczeń z tytułu VAT. Po zakończeniu kontroli, naczelnik urzędu skarbowego wszczął postępowanie podatkowe, które zakończyło się decyzją wymiarową. Istotą tej decyzji było zakwestionowanie odliczeń podatku naliczonego za kilka miesięcy 2004 r.

REKLAMA

Był to podatek naliczony, zapłacony wraz z ratami za leasing samochodu ciężarowego oraz wynagrodzeniem za jego naprawę. Naczelnik US uznał, że wspomniane wydatki nie były związane z działalnością gospodarczą, gdyż – w miesiącach objętych decyzją – samochód był używany przez udziałowców i członków zarządu do celów prywatnych. Tym samym, zdaniem naczelnika, nie było związku miedzy zapłaconym podatkiem naliczonym i działalnością opodatkowaną VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka wniosła odwołanie do dyrektora izby skarbowej, ale dyrektor uznał, że decyzja pierwszoinstancyjna była prawidłowa. Spółka nie dała za wygraną i wniosła skargę do WSA. W skardze kwestionowała prawidłowość postępowania dowodowego, które doprowadziło do wydania niekorzystnej decyzji.

Trudna sztuka dowodzenia

W postępowaniu dowodowym, naczelnik urzędu skarbowego opierał się na urzędowych informacjach pochodzących z odpowiedniego oddziału straży granicznej. Wynikało z nich, że – w miesiącach objętych decyzją – członkowie zarządu i udziałowcy spółki wykorzystywali sporną ciężarówkę do prywatnych podróży za wschodnią granicę Polski, m.in. na Ukrainę.

Ponadto, naczelnik wielokrotnie wzywał przedstawicieli spółki do złożenia wyjaśnień, które dałyby jej szanse na podważenie tych ustaleń. Zdaniem organów podatkowych, spółka długo nie reagowała na te wezwania, ani też nie przedstawiała żadnych kontrdowodów z inicjatywy własnej.

REKLAMA

W pewnym momencie złożyła jednak wyjaśnienia, które miały dowodzić, że – w badanym okresie – samochód ciężarowy służył do zagranicznych podróży służbowych, przy czym spółka wskazała ich trasy, a także daty wyjazdów poza terytorium Polski.

Naczelnik nie dał wiary tym wyjaśnieniom i skonfrontował je z informacjami przechowywanymi w Centralnym Archiwum Odprawy Komendy Głównej Straży Granicznej. Po tej konfrontacji stwierdził, że w większości przypadków, trasy podróży i daty wyjazdów podawane przez spółkę nie odpowiadają danym pochodzącym z tego Archiwum. Organ ustalił też, że w spornym okresie, jeden z członków zarządu spółki podróżował ciężarówką razem z dziećmi, co wskazywałoby, że podróż miała charakter prywatny, a nie służbowy.

Polecamy: serwis Koszty

Niemniej jednak, na etapie składania skargi do WSA, spółka twierdziła, że postępowanie dowodowe zostało przeprowadzone wadliwie. Podkreślała m.in., że nie przesłuchano jednego z udziałowców, który uczestniczył w podróżach ciężarówką, a jego zeznania mogłyby rzucić ważne światło na stan faktyczny sprawy.

Neutralność VAT kontra informacje urzędowe

Po rozpatrzeniu skargi, WSA przyznał rację spółce i uchylił zaskarżoną decyzję. W uzasadnieniu powołał się na jeden z wyroków ETS, w którym podkreślono, że zasada neutralności VAT dla przedsiębiorców ma znaczenie fundamentalne, a wynika z niej domniemanie, że podatek naliczony może być odliczany. Następnie WSA stwierdził, że organy podatkowe nie wykazały w sposób niebudzący wątpliwości, że kwestionowany podatek naliczony odnosił się do prywatnych podróży i nie miał związku z działalnością opodatkowaną VAT.

Tym razem rozstrzygnięcie zostało zakwestionowane przez dyrektora IS, który złożył skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Po rozpatrzeniu tej ostatniej skargi, NSA – inaczej niż sąd pierwszej instancji – przyznał rację organom podatkowym. Dlatego też wyrok WSA został uchylony.

W ustnym uzasadnieniu wyroku kasacyjnego, NSA przypomniał, że warunkiem odliczania kwot podatku naliczonego jest ich związek z działalnością opodatkowaną VAT. Wynika to z art. 86 ust. 1 ustawy o tym podatku. Organy starały się ustalić czy taki związek występuje i – zdaniem NSA – zrobiły to w sposób rzetelny.

Jak uznał NSA, organy podatkowe nie muszą gromadzić i badać absolutnie wszystkich dowodów, które mogą mieć jakikolwiek związek ze sprawą - wystarczy, że zbadają te dowody, które są dla sprawy istotne. Tymczasem, w sporze dotyczącym charakteru podróży, organy podatkowe miały informacje ze straży granicznej i nie miały powodów, by je kwestionować.

W takiej sytuacji, ciężar dowodu został przeniesiony na podatnika, który powinien wykazać, że – wbrew informacjom zgromadzonym przez organy – podróże miały związek z działalnością opodatkowaną. Tymczasem podatnik nie przedstawił dowodów, które byłyby przekonujące.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Uzupełniając tok rozumowania NSA, pragniemy podkreślić, że zarzut spółki dotyczący nieprzesłuchania świadka – o którym wspomnieliśmy w poprzednich akapitach – pojawił się dopiero na etapie skargi do WSA. Spółka nie wnioskowała o przesłuchanie tego świadka podczas postępowania przed organami podatkowymi. Wydaje się, że ta okoliczność dodatkowo wzmocniła przekonanie NSA, że w postępowaniu dowodowym nie było żadnych istotnych uchybień.

Źródło: taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA