REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać VAT od aut w leasingu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
Jak rozliczać VAT od aut w leasingu?
Jak rozliczać VAT od aut w leasingu?

REKLAMA

REKLAMA

Posiadamy w firmie 2 auta leasingowe. W związku z ciągłymi zmianami przepisów VAT nie jestem pewny czy prawidłowo odliczam VAT w 2011 roku. Proszę o wyjaśnienie prawidłowych zasad.

Niestety w tym zakresie stan prawny nie jest jasny, a od 2013 roku zapowiadają się kolejne zmiany. Ostatnio pojawiły się opinie, że w przypadku leasingu samochodów z kratką można odliczać pełną kwotę VAT z rat leasingowych. Ale fiskus jest innego zdania.

REKLAMA

Jak jest teraz

Od początku 2011 r. stosuje się nowe zasady dotyczące prawa do odliczenia VAT od wydatków związanych z zakupem ale również w tym przypadku z leasingiem pojazdu, (tzw. samochody z kratką).

Powodem tych zmian był wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07 Magoora Sp. z o.o. oraz decyzja wykonawczej Rady z 27 września 2010 r. (2010/581/UE), która wprowadziła możliwość szczególnego ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem niektórych pojazdów samochodowych, a także paliwa wykorzystywanego do ich napędu.

Polecamy: serwis VAT

Polecamy: serwis Koszty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W przypadku aut leasingowych zgodnie z art. 3 ust. 6 ustawy z 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym m. in. przedsiębiorcy vatowcy korzystający z samochodów osobowych oraz innych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony mogą odliczyć kwotę podatku naliczonego, stanowiącego 60 proc. kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy leasingu, udokumentowanych fakturą.

Jednakże suma kwot w całym okresie użytkowania przedmiotowych pojazdów, nie może przekroczyć kwoty 6 tys. zł. Zaznaczam, że chodzi tutaj o sumę kwot dotyczącą jednego tylko pojazdu.

Możliwość częściowego odliczenia dotyczy podatku naliczonego VAT od czynszu (raty), ale także pozostałych płatności wynikających z umowy leasingowej, jeżeli są one udokumentowane fakturą, czyli np. tzw. czynsz inicjalny czy opłata wstępna.

Powyższe nowe regulacje będą obowiązywały do końca 2012 r. Natomiast od początku roku 2013 r. będzie można odliczać VAT w całości nie tylko przy zakupie, a także leasingu pojazdu z kratką, po spełnieniu wszystkich wymogów ustawowych. Nowe regulacje w tym zakresie określone zostaną w nowym art. 86a ustawy o VAT.

Co z pojazdami wyleasingowanymi przed rokiem 2011?

W obecnej nowelizacji ustawy o VAT obowiązują przepisy przejściowe dotyczące pojazdów, które m. in. zostały wyleasingowane przed wprowadzeniem nowych zapisów.

REKLAMA

Z przepisów tych wynikają m. in. ograniczenia prawa do odliczenia VAT, które nie mają zastosowania do pojazdów stanowiących przedmiot leasingu, w przypadku których podatnikowi przysługiwało, na dzień poprzedzający dzień wejścia w życie nowelizacji, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z takiej umowy.

Jednocześnie, żeby można było zachować nabyte prawo do pełnego odliczenia VAT należało zarejestrować umowę leasingu we właściwym urzędzie skarbowym nie później niż do dnia 31 stycznia 2011 r.

Termin ten był nieprzywracalny, tzn., że jeżeli ktoś nie zarejestrował wcześniej zawartej umowy w powyższym terminie, to stracił prawo pełnego odliczenia podatku naliczonego za pozostały okres nadal trwającej umowy.

Kiedy pełne odliczenie podatku VAT

Bez ograniczeń pozostawiono prawo do odliczania podatku naliczonego w stosunku do następujących pojazdów wymienionych w nowelizacji ustawy o VAT:

- pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

- pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi przekracza 50 proc. długości pojazdu;

- pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

- pojazdów samochodowych, które mają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu.

Potwierdzenie wymagań dla ww. pojazdów powinno zostać stwierdzone dodatkowym badaniem technicznym przeprowadzonym przez okręgową stację kontroli pojazdów.

Kontrowersje w sprawie prawa do odliczenia VAT

Od pewnego czasu trwa dyskusja, w której z jednej strony Ministerstwo Finansów z drugiej niezależni doradcy podatkowi reprezentujący interes podatników prezentują sprzeczne opinie w sprawie prawa odliczenia VAT od leasingowanych, czy kupowanych aut z kratką.

Ostatnio rzecz się rozgrywa o interpretację przepisów, które wprowadzono w związku ze zmianami w ustawie o rachunkowości, która to obowiązuje od 2 czerwca 2011 r., a która z kolei z mocą wsteczną od 1 stycznia 2011 r. wprowadziła zmiany do ustawy o VAT.

Zdaniem Ministerstwa Finansów wprowadzone w ustawie zmiany nie oznaczają dla leasingobiorców użytkujących auta z kratką przywrócenia pełnego prawa odliczenia VAT.

Natomiast zdaniem wielu doradców podatkowych z Jerzym Martinim na czele wprowadzenie do ustawy zmian daje podatnikom możliwość pełnego odliczenia VAT z rat leasingowych.

W opinii wielu doradców podatkowych nowelizacja ustawy wprowadza obowiązek naliczania VAT w przypadku użytku prywatnych samochodów, wykorzystywanych przez podatników na podstawie umów leasingu czy najmu.

W związku z powyższym przekroczone zostało prawo do wprowadzenia uproszczenia w rozliczeniu VAT z tytułu wykorzystywania samochodów do celów prywatnych jakie Polsce przyznano w decyzji Rady UE w dniu 27 września 2010 r.

Na podstawie powyższej decyzji Polska mogła wprowadzić, cyt. „pakiet ograniczenia w odliczaniu VAT przy nabyciu lub leasingu samochodów w zamian za brak odrębnego opodatkowania VAT z tytułu wykorzystania samochodu do celów prywatnych".

W związku z powyższym wprowadzając ww. nowelizację nałożono na podatników obowiązek naliczania VAT z tytułu prywatnego użytku leasingowanych pojazdów, w ten sposób zostały jednak naruszone warunki jakie określono, a właściwie przyznano w decyzji Rady UE.

Wynika z tego, że w przypadku leasingu samochodów z kratką lub innych spełniających kryterium wzoru Lisaka wprowadzenie ograniczenia prawa do odliczenia VAT jest sprzeczne z prawem UE.

Reasumując, w moim przekonaniu oraz wielu innych doradców podatkowych, obecnie wszyscy podatnicy, którzy zawierają umowy leasingu samochodów z kratką mogą odliczać pełną kwotę VAT z tytułu rat leasingowych. Natomiast ci którzy takiego odliczenia nie realizują, mogą występować do urzędów z wnioskami o stwierdzenie nadpłaty.

Jednocześnie należy liczyć się z tym, że póki co organy podatkowe mają inne zdanie w tej sprawie i swych racji trzeba będzie dochodzić w ramach postępowania podatkowego, a potem ewentualnie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA