REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać VAT od aut w leasingu?

Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
Jak rozliczać VAT od aut w leasingu?
Jak rozliczać VAT od aut w leasingu?

REKLAMA

REKLAMA

Posiadamy w firmie 2 auta leasingowe. W związku z ciągłymi zmianami przepisów VAT nie jestem pewny czy prawidłowo odliczam VAT w 2011 roku. Proszę o wyjaśnienie prawidłowych zasad.

Niestety w tym zakresie stan prawny nie jest jasny, a od 2013 roku zapowiadają się kolejne zmiany. Ostatnio pojawiły się opinie, że w przypadku leasingu samochodów z kratką można odliczać pełną kwotę VAT z rat leasingowych. Ale fiskus jest innego zdania.

REKLAMA

Autopromocja

Jak jest teraz

Od początku 2011 r. stosuje się nowe zasady dotyczące prawa do odliczenia VAT od wydatków związanych z zakupem ale również w tym przypadku z leasingiem pojazdu, (tzw. samochody z kratką).

Powodem tych zmian był wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07 Magoora Sp. z o.o. oraz decyzja wykonawczej Rady z 27 września 2010 r. (2010/581/UE), która wprowadziła możliwość szczególnego ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem niektórych pojazdów samochodowych, a także paliwa wykorzystywanego do ich napędu.

Polecamy: serwis VAT

Polecamy: serwis Koszty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku aut leasingowych zgodnie z art. 3 ust. 6 ustawy z 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym m. in. przedsiębiorcy vatowcy korzystający z samochodów osobowych oraz innych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony mogą odliczyć kwotę podatku naliczonego, stanowiącego 60 proc. kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy leasingu, udokumentowanych fakturą.

Jednakże suma kwot w całym okresie użytkowania przedmiotowych pojazdów, nie może przekroczyć kwoty 6 tys. zł. Zaznaczam, że chodzi tutaj o sumę kwot dotyczącą jednego tylko pojazdu.

Możliwość częściowego odliczenia dotyczy podatku naliczonego VAT od czynszu (raty), ale także pozostałych płatności wynikających z umowy leasingowej, jeżeli są one udokumentowane fakturą, czyli np. tzw. czynsz inicjalny czy opłata wstępna.

Powyższe nowe regulacje będą obowiązywały do końca 2012 r. Natomiast od początku roku 2013 r. będzie można odliczać VAT w całości nie tylko przy zakupie, a także leasingu pojazdu z kratką, po spełnieniu wszystkich wymogów ustawowych. Nowe regulacje w tym zakresie określone zostaną w nowym art. 86a ustawy o VAT.

Co z pojazdami wyleasingowanymi przed rokiem 2011?

W obecnej nowelizacji ustawy o VAT obowiązują przepisy przejściowe dotyczące pojazdów, które m. in. zostały wyleasingowane przed wprowadzeniem nowych zapisów.

REKLAMA

Z przepisów tych wynikają m. in. ograniczenia prawa do odliczenia VAT, które nie mają zastosowania do pojazdów stanowiących przedmiot leasingu, w przypadku których podatnikowi przysługiwało, na dzień poprzedzający dzień wejścia w życie nowelizacji, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z takiej umowy.

Jednocześnie, żeby można było zachować nabyte prawo do pełnego odliczenia VAT należało zarejestrować umowę leasingu we właściwym urzędzie skarbowym nie później niż do dnia 31 stycznia 2011 r.

Termin ten był nieprzywracalny, tzn., że jeżeli ktoś nie zarejestrował wcześniej zawartej umowy w powyższym terminie, to stracił prawo pełnego odliczenia podatku naliczonego za pozostały okres nadal trwającej umowy.

Kiedy pełne odliczenie podatku VAT

Bez ograniczeń pozostawiono prawo do odliczania podatku naliczonego w stosunku do następujących pojazdów wymienionych w nowelizacji ustawy o VAT:

- pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

- pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi przekracza 50 proc. długości pojazdu;

- pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

- pojazdów samochodowych, które mają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu.

Potwierdzenie wymagań dla ww. pojazdów powinno zostać stwierdzone dodatkowym badaniem technicznym przeprowadzonym przez okręgową stację kontroli pojazdów.

Kontrowersje w sprawie prawa do odliczenia VAT

Od pewnego czasu trwa dyskusja, w której z jednej strony Ministerstwo Finansów z drugiej niezależni doradcy podatkowi reprezentujący interes podatników prezentują sprzeczne opinie w sprawie prawa odliczenia VAT od leasingowanych, czy kupowanych aut z kratką.

Ostatnio rzecz się rozgrywa o interpretację przepisów, które wprowadzono w związku ze zmianami w ustawie o rachunkowości, która to obowiązuje od 2 czerwca 2011 r., a która z kolei z mocą wsteczną od 1 stycznia 2011 r. wprowadziła zmiany do ustawy o VAT.

Zdaniem Ministerstwa Finansów wprowadzone w ustawie zmiany nie oznaczają dla leasingobiorców użytkujących auta z kratką przywrócenia pełnego prawa odliczenia VAT.

Natomiast zdaniem wielu doradców podatkowych z Jerzym Martinim na czele wprowadzenie do ustawy zmian daje podatnikom możliwość pełnego odliczenia VAT z rat leasingowych.

W opinii wielu doradców podatkowych nowelizacja ustawy wprowadza obowiązek naliczania VAT w przypadku użytku prywatnych samochodów, wykorzystywanych przez podatników na podstawie umów leasingu czy najmu.

W związku z powyższym przekroczone zostało prawo do wprowadzenia uproszczenia w rozliczeniu VAT z tytułu wykorzystywania samochodów do celów prywatnych jakie Polsce przyznano w decyzji Rady UE w dniu 27 września 2010 r.

Na podstawie powyższej decyzji Polska mogła wprowadzić, cyt. „pakiet ograniczenia w odliczaniu VAT przy nabyciu lub leasingu samochodów w zamian za brak odrębnego opodatkowania VAT z tytułu wykorzystania samochodu do celów prywatnych".

W związku z powyższym wprowadzając ww. nowelizację nałożono na podatników obowiązek naliczania VAT z tytułu prywatnego użytku leasingowanych pojazdów, w ten sposób zostały jednak naruszone warunki jakie określono, a właściwie przyznano w decyzji Rady UE.

Wynika z tego, że w przypadku leasingu samochodów z kratką lub innych spełniających kryterium wzoru Lisaka wprowadzenie ograniczenia prawa do odliczenia VAT jest sprzeczne z prawem UE.

Reasumując, w moim przekonaniu oraz wielu innych doradców podatkowych, obecnie wszyscy podatnicy, którzy zawierają umowy leasingu samochodów z kratką mogą odliczać pełną kwotę VAT z tytułu rat leasingowych. Natomiast ci którzy takiego odliczenia nie realizują, mogą występować do urzędów z wnioskami o stwierdzenie nadpłaty.

Jednocześnie należy liczyć się z tym, że póki co organy podatkowe mają inne zdanie w tej sprawie i swych racji trzeba będzie dochodzić w ramach postępowania podatkowego, a potem ewentualnie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobra wiadomość dla pracowników. MF: zwrot za taxi jest wolny od PIT

Dobra wiadomość dla pracowników korzystających z taksówek w związku z realizacją zadania służbowego. MF jest zdania, że w sytuacji, gdy pracownik z własnych środków poniósł wydatki na realizację zadania służbowego, a następnie pracodawca dokonał ich zwrotu, otrzymany zwrot nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów ustawy PIT.

Stanisław Hońko, prezes SKwP: Bez księgowych kierownik byłby jak kapitan okrętu dryfującego we mgle. Księgowy jest nawigatorem i tłumaczem

Bez księgowych kierownik byłby jak kapitan okrętu dryfującego we mgle. Księgowy jest nawigatorem i tłumaczem. Informuje o tym, w jaki sposób należy czytać liczby oraz jakie są finansowe i prawne konsekwencje podejmowanych decyzji – mówi dr hab. Stanisław Hońko, prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. W komentarzu do najnowszych badań.

Limity podatkowe w 2025 roku - PIT, VAT, ryczałt

Początek roku to dla wielu przedsiębiorców, a także księgowych okazja do zaplanowania kolejnych 12 miesięcy intensywnej pracy. Warto pamiętać o obowiązujących w tym roku limitach podatkowych, po przekroczeniu których zmieniają się niektóre obowiązki właścicieli firm. To od nich zależą także określone przywileje i uprawnienia związane z wybraną formą rozliczeń. Sprawdzamy, jak zmieniły się limity na 2025 rok, które bezpośrednio wpływają na zobowiązania na rzecz Urzędu Skarbowego lub ZUS-u. 

Składki ZUS w 2025 r.: działalność gospodarcza (duży i mały ZUS). Kwoty składek i podstawy wymiaru

W ślad za wzrostem minimalnego wynagrodzenia oraz prognozowanym przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem, w 2025 roku zwiększyły się także składki na ubezpieczenia społeczne. ZUS podał kwoty tych składek i podstaw ich wymiaru.

REKLAMA

Wspólne rozliczenie PIT: Jak zaoszczędzić na podatkach z małżonkiem? Sprawdź, kto może skorzystać!

Wspólne rozliczenie PIT z małżonkiem to możliwość, która znacząco może obniżyć należny podatek, zwłaszcza gdy różnice w dochodach są duże. Aby skorzystać z tego rozwiązania, musisz spełnić kilka warunków, takich jak wspólność majątkowa czy odpowiednia forma opodatkowania. Sprawdź, kto może rozliczać się wspólnie i jakie korzyści przynosi to rozwiązanie!

Mały ZUS plus 2025 – zgłoszenia tylko do końca stycznia. Kalkulator obniżonych składek przedsiębiorców na zus.pl

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, prowadzącym działalność gospodarczą na małą skalę, że do końca stycznia 2025 r. mogą zgłosić się do „małego ZUS plus”, aby opłacać w nowym roku niższe składki liczone od dochodu. Nowego zgłoszenia nie muszą czynić przedsiębiorcy, którzy korzystali z ulgi w grudniu 2024 r. i chcą ją kontynuować.

Sprzedajesz w internecie? Uważaj na próg 3 225 zł miesięcznie! Za złamanie nowych przepisów grożą surowe kary

To już koniec szarej strefy w sprzedaży przez internet, w tym na takiej popularnej platformie jak Allegro. Jeśli sprzedający przysłowiowy Kowalski uzyskuje przychody 3 225 złotych miesięcznie, musi zarejestrować działalność lub firmę i spodziewać się kontroli podatkowej. Za złamanie nowych regulacji grożą kary i grzywny.

Rząd nie dostrzega tej luki podatkowej. Dlatego teraz tracą wszyscy - państwo i konsumenci

Okazuje się, że rząd nie dostrzega systemowej luki - a mógłby zyskać ponad miliard złotych z podatków i uchronić Polaków przed szeregiem zagrożeń. W związku z tym teraz tracą wszyscy - państwo i konsumenci – alarmuje Warsaw Enterprise Institute w opublikowanym właśnie raporcie.

REKLAMA

Będzie super-urząd do kontroli przedsiębiorców. Bo rząd szuka pieniędzy. Jakie skutki dla firm?

Rząd ogłosił pomysł powstania specjalistycznego zespołu mającego na celu skuteczniejszą walkę z szarą strefą i unikaniem opodatkowania. Ma to być "Międzyresortowy Zespół do spraw przeciwdziałania szarej strefie" - już teraz zwany przez niektórych "super-urzędem" lub "super-skarbówką". Nowa inicjatywa zakłada wykorzystanie zaawansowanych technologii analitycznych, które pomogą w precyzyjnym typowaniu podatników do kontroli. Celem projektu jest uszczelnienie systemu podatkowego, poprawa ściągalności podatków, opłat, składek i innych należności publicznoprawnych oraz ograniczenie nielegalnych praktyk w obrocie gospodarczym. Dzięki temu uczciwie działający przedsiębiorcy mają zyskać równą przestrzeń konkurencyjną.

KSeF w 2025 roku: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć problemów w 2026 roku?

Przedsiębiorcy, nadchodzi czas zmian! Obowiązkowe e-faktury w KSeF to rewolucja w polskiej księgowości, która wejdzie w życie w 2026 roku. Co zrobić, aby przygotować się na nowe zasady już w 2025 roku? Kluczowe decyzje, technologia i szkolenia – dowiedz się, jak uniknąć chaosu i zyskać przewagę dzięki wcześniejszemu wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA