REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać VAT od aut w leasingu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
Jak rozliczać VAT od aut w leasingu?
Jak rozliczać VAT od aut w leasingu?

REKLAMA

REKLAMA

Posiadamy w firmie 2 auta leasingowe. W związku z ciągłymi zmianami przepisów VAT nie jestem pewny czy prawidłowo odliczam VAT w 2011 roku. Proszę o wyjaśnienie prawidłowych zasad.

Niestety w tym zakresie stan prawny nie jest jasny, a od 2013 roku zapowiadają się kolejne zmiany. Ostatnio pojawiły się opinie, że w przypadku leasingu samochodów z kratką można odliczać pełną kwotę VAT z rat leasingowych. Ale fiskus jest innego zdania.

REKLAMA

REKLAMA

Jak jest teraz

Od początku 2011 r. stosuje się nowe zasady dotyczące prawa do odliczenia VAT od wydatków związanych z zakupem ale również w tym przypadku z leasingiem pojazdu, (tzw. samochody z kratką).

Powodem tych zmian był wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07 Magoora Sp. z o.o. oraz decyzja wykonawczej Rady z 27 września 2010 r. (2010/581/UE), która wprowadziła możliwość szczególnego ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem niektórych pojazdów samochodowych, a także paliwa wykorzystywanego do ich napędu.

Polecamy: serwis VAT

REKLAMA

Polecamy: serwis Koszty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku aut leasingowych zgodnie z art. 3 ust. 6 ustawy z 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym m. in. przedsiębiorcy vatowcy korzystający z samochodów osobowych oraz innych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony mogą odliczyć kwotę podatku naliczonego, stanowiącego 60 proc. kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy leasingu, udokumentowanych fakturą.

Jednakże suma kwot w całym okresie użytkowania przedmiotowych pojazdów, nie może przekroczyć kwoty 6 tys. zł. Zaznaczam, że chodzi tutaj o sumę kwot dotyczącą jednego tylko pojazdu.

Możliwość częściowego odliczenia dotyczy podatku naliczonego VAT od czynszu (raty), ale także pozostałych płatności wynikających z umowy leasingowej, jeżeli są one udokumentowane fakturą, czyli np. tzw. czynsz inicjalny czy opłata wstępna.

Powyższe nowe regulacje będą obowiązywały do końca 2012 r. Natomiast od początku roku 2013 r. będzie można odliczać VAT w całości nie tylko przy zakupie, a także leasingu pojazdu z kratką, po spełnieniu wszystkich wymogów ustawowych. Nowe regulacje w tym zakresie określone zostaną w nowym art. 86a ustawy o VAT.

Co z pojazdami wyleasingowanymi przed rokiem 2011?

W obecnej nowelizacji ustawy o VAT obowiązują przepisy przejściowe dotyczące pojazdów, które m. in. zostały wyleasingowane przed wprowadzeniem nowych zapisów.

Z przepisów tych wynikają m. in. ograniczenia prawa do odliczenia VAT, które nie mają zastosowania do pojazdów stanowiących przedmiot leasingu, w przypadku których podatnikowi przysługiwało, na dzień poprzedzający dzień wejścia w życie nowelizacji, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z takiej umowy.

Jednocześnie, żeby można było zachować nabyte prawo do pełnego odliczenia VAT należało zarejestrować umowę leasingu we właściwym urzędzie skarbowym nie później niż do dnia 31 stycznia 2011 r.

Termin ten był nieprzywracalny, tzn., że jeżeli ktoś nie zarejestrował wcześniej zawartej umowy w powyższym terminie, to stracił prawo pełnego odliczenia podatku naliczonego za pozostały okres nadal trwającej umowy.

Kiedy pełne odliczenie podatku VAT

Bez ograniczeń pozostawiono prawo do odliczania podatku naliczonego w stosunku do następujących pojazdów wymienionych w nowelizacji ustawy o VAT:

- pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

- pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi przekracza 50 proc. długości pojazdu;

- pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

- pojazdów samochodowych, które mają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu.

Potwierdzenie wymagań dla ww. pojazdów powinno zostać stwierdzone dodatkowym badaniem technicznym przeprowadzonym przez okręgową stację kontroli pojazdów.

Kontrowersje w sprawie prawa do odliczenia VAT

Od pewnego czasu trwa dyskusja, w której z jednej strony Ministerstwo Finansów z drugiej niezależni doradcy podatkowi reprezentujący interes podatników prezentują sprzeczne opinie w sprawie prawa odliczenia VAT od leasingowanych, czy kupowanych aut z kratką.

Ostatnio rzecz się rozgrywa o interpretację przepisów, które wprowadzono w związku ze zmianami w ustawie o rachunkowości, która to obowiązuje od 2 czerwca 2011 r., a która z kolei z mocą wsteczną od 1 stycznia 2011 r. wprowadziła zmiany do ustawy o VAT.

Zdaniem Ministerstwa Finansów wprowadzone w ustawie zmiany nie oznaczają dla leasingobiorców użytkujących auta z kratką przywrócenia pełnego prawa odliczenia VAT.

Natomiast zdaniem wielu doradców podatkowych z Jerzym Martinim na czele wprowadzenie do ustawy zmian daje podatnikom możliwość pełnego odliczenia VAT z rat leasingowych.

W opinii wielu doradców podatkowych nowelizacja ustawy wprowadza obowiązek naliczania VAT w przypadku użytku prywatnych samochodów, wykorzystywanych przez podatników na podstawie umów leasingu czy najmu.

W związku z powyższym przekroczone zostało prawo do wprowadzenia uproszczenia w rozliczeniu VAT z tytułu wykorzystywania samochodów do celów prywatnych jakie Polsce przyznano w decyzji Rady UE w dniu 27 września 2010 r.

Na podstawie powyższej decyzji Polska mogła wprowadzić, cyt. „pakiet ograniczenia w odliczaniu VAT przy nabyciu lub leasingu samochodów w zamian za brak odrębnego opodatkowania VAT z tytułu wykorzystania samochodu do celów prywatnych".

W związku z powyższym wprowadzając ww. nowelizację nałożono na podatników obowiązek naliczania VAT z tytułu prywatnego użytku leasingowanych pojazdów, w ten sposób zostały jednak naruszone warunki jakie określono, a właściwie przyznano w decyzji Rady UE.

Wynika z tego, że w przypadku leasingu samochodów z kratką lub innych spełniających kryterium wzoru Lisaka wprowadzenie ograniczenia prawa do odliczenia VAT jest sprzeczne z prawem UE.

Reasumując, w moim przekonaniu oraz wielu innych doradców podatkowych, obecnie wszyscy podatnicy, którzy zawierają umowy leasingu samochodów z kratką mogą odliczać pełną kwotę VAT z tytułu rat leasingowych. Natomiast ci którzy takiego odliczenia nie realizują, mogą występować do urzędów z wnioskami o stwierdzenie nadpłaty.

Jednocześnie należy liczyć się z tym, że póki co organy podatkowe mają inne zdanie w tej sprawie i swych racji trzeba będzie dochodzić w ramach postępowania podatkowego, a potem ewentualnie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA