REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochotnicza Straż Pożarna a odliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ochotnicza Straż Pożarna a odliczenie VAT
Ochotnicza Straż Pożarna a odliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Ochotnicze Straże Pożarne nawet jeżeli są zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni, to (tak jak inni podatnicy VAT) mają prawo do obniżania podatku należnego o podatek naliczony (tj. do odliczania VAT) tylko w przypadku podatku naliczonego w zakupionych towarach lub usługach wykorzystywanych do czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Stowarzyszenia jakimi są Ochotnicze Straże Pożarne realizują przede wszystkim czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT (udział w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i miejscowych zagrożeń). Dlatego więc VAT naliczony przy zakupie np. sprzętu, czy wyposażenia wykorzystywanego podczas akcji ratowniczych nie może być odliczony.

Potwierdzają to interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Zakup przez OSP ubrań specjalnych i koszarowych oraz butów specjalnych a odliczenie VAT

W interpretacji z 8 lipca 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.178.2022.2.AG) Dyrektor KIS zgodził się z wnioskującą o interpretację Ochotniczą Strażą Pożarną w pewnej miejscowości (która jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT), że w związku z planowanym zakupem ubrań specjalnych i koszarowych oraz butów specjalnych nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług.

We wniosku OSP poinformowała, że Ubrania specjalne, buty specjalne oraz ubrania koszarowe zostaną zakupione wyłącznie do realizacji czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czyli do:

-  nieodpłatnej działalności statutowej stowarzyszenia tj. udział w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i miejscowych zagrożeń;

-  zgodnie z art. 1 Ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej realizacji przedsięwzięć mających na celu ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem poprzez:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) zapobieganie powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia;

2) zapewnienie sił i środków do zwalczania pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia;

3)prowadzenie działań ratowniczych.

Dyrektor KIS zwrócił uwagę, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy są spełnione warunki:

- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,

- towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do takich czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Nie można obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które:

- nie służą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

- służą do czynności zwolnionych od tego podatku,

- służą do czynności niepodlegających temu podatkowi.

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zdaniem Dyrektora KIS wystarczy, że podatnik nabywa towary i usługi w celu ich wykorzystania do czynności opodatkowanych.

Zatem podatnik VAT ma prawo do odliczenia VAT (tj. podatku naliczonego) w całości lub w części, gdy:

- spełni przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT i

- nie zaistnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy o VAT.

Przepis art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT zostało wskazane jedno z takich ograniczeń, zgodnie z którym:

REKLAMA

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem podatnik nie może odliczyć podatku, który jest należny tylko dlatego, że został wykazany na fakturze. W sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku podatnik nie może odliczyć VAT.

Modernizacja świetlicy w budynku należącym do OSP

W interpretacji z 21 czerwca 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.205.2022.1.JM ) Dyrektor KIS zgodził się z wnioskującą o interpretację Ochotniczą Strażą Pożarną (czynnym podatnikiem VAT), że OSP nie będzie miała prawa do odliczenia VAT od wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług służących modernizacji (polegającej na wykonaniu instalacji c.o. i c.w.u., wentylacji mechanicznej, odwodnienia liniowego, robót elektrycznych oraz pozostałych prac remontowo-budowlanych) Świetlicy w budynku należącym do OSP. Pieniądze na tę modernizację OSP uzyskała z funduszy europejskich w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Argumentacja Dyrektora KIS była taka sama jak w ww. interpretacji z 8 lipca 2022 r.

Tak samo argumentowane interpretacje zostały wydane przez Dyrektora KIS w odniesieniu do zakupu przez OSP:

- aparatów powietrznych, ubrań specjalnych, ubrań koszarowych, ubrań do neutralizacji owadów błonkoskrzydłych - interpretacja z 1 czerwca 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.261.2022.1.JSZ);

- montażu na dachu budynku należącego do OSP paneli fotowoltaicznych - interpretacja z 14 czerwca 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.318.2022.1.KW);

- pompy pływającej, zestawu podkładów i klinów do stabilizacji pojazdów, kurtyny wodnej, tłumic zabezpieczenia przed uruchomieniem poduszki airbag, podpory stabilizującej, butów specjalnych skórzanych, rękawic specjalnych, hełmów strażackich - interpretacja z 1 czerwca 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.250.2022.1.SM);

Samochód ratowniczo-gaśniczy kupiony przez gminę, przekazany Ochotniczej Straży Pożarnej w nieodpłatne użytkowanie a odliczenie VAT

W interpretacji z 11 grudnia 2020 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4012.646.2020.1.MPU) Dyrektor KIS zgodził się z wnioskującą o interpretację gminą (czynnym podatnikiem VAT), że gmina nie będzie miała prawa do odliczenia VAT od zakupu ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego z przeznaczeniem do użytkowania przez Ochotniczą Straż Pożarną w tej gminie. Argumentacja i w tym przypadku opierała się na fakcie, że ten samochód strażacki będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

oprac. Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wdrażamy KSeF, czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

REKLAMA

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

REKLAMA