REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochotnicza Straż Pożarna a odliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ochotnicza Straż Pożarna a odliczenie VAT
Ochotnicza Straż Pożarna a odliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Ochotnicze Straże Pożarne nawet jeżeli są zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni, to (tak jak inni podatnicy VAT) mają prawo do obniżania podatku należnego o podatek naliczony (tj. do odliczania VAT) tylko w przypadku podatku naliczonego w zakupionych towarach lub usługach wykorzystywanych do czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Stowarzyszenia jakimi są Ochotnicze Straże Pożarne realizują przede wszystkim czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT (udział w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i miejscowych zagrożeń). Dlatego więc VAT naliczony przy zakupie np. sprzętu, czy wyposażenia wykorzystywanego podczas akcji ratowniczych nie może być odliczony.

Potwierdzają to interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

REKLAMA

Zakup przez OSP ubrań specjalnych i koszarowych oraz butów specjalnych a odliczenie VAT

W interpretacji z 8 lipca 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.178.2022.2.AG) Dyrektor KIS zgodził się z wnioskującą o interpretację Ochotniczą Strażą Pożarną w pewnej miejscowości (która jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT), że w związku z planowanym zakupem ubrań specjalnych i koszarowych oraz butów specjalnych nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług.

We wniosku OSP poinformowała, że Ubrania specjalne, buty specjalne oraz ubrania koszarowe zostaną zakupione wyłącznie do realizacji czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czyli do:

-  nieodpłatnej działalności statutowej stowarzyszenia tj. udział w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i miejscowych zagrożeń;

REKLAMA

-  zgodnie z art. 1 Ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej realizacji przedsięwzięć mających na celu ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem poprzez:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) zapobieganie powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia;

2) zapewnienie sił i środków do zwalczania pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia;

3)prowadzenie działań ratowniczych.

Dyrektor KIS zwrócił uwagę, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy są spełnione warunki:

- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,

- towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do takich czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Nie można obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które:

- nie służą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

- służą do czynności zwolnionych od tego podatku,

- służą do czynności niepodlegających temu podatkowi.

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zdaniem Dyrektora KIS wystarczy, że podatnik nabywa towary i usługi w celu ich wykorzystania do czynności opodatkowanych.

Zatem podatnik VAT ma prawo do odliczenia VAT (tj. podatku naliczonego) w całości lub w części, gdy:

- spełni przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT i

- nie zaistnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy o VAT.

Przepis art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT zostało wskazane jedno z takich ograniczeń, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem podatnik nie może odliczyć podatku, który jest należny tylko dlatego, że został wykazany na fakturze. W sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku podatnik nie może odliczyć VAT.

Modernizacja świetlicy w budynku należącym do OSP

W interpretacji z 21 czerwca 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.205.2022.1.JM ) Dyrektor KIS zgodził się z wnioskującą o interpretację Ochotniczą Strażą Pożarną (czynnym podatnikiem VAT), że OSP nie będzie miała prawa do odliczenia VAT od wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług służących modernizacji (polegającej na wykonaniu instalacji c.o. i c.w.u., wentylacji mechanicznej, odwodnienia liniowego, robót elektrycznych oraz pozostałych prac remontowo-budowlanych) Świetlicy w budynku należącym do OSP. Pieniądze na tę modernizację OSP uzyskała z funduszy europejskich w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Argumentacja Dyrektora KIS była taka sama jak w ww. interpretacji z 8 lipca 2022 r.

Tak samo argumentowane interpretacje zostały wydane przez Dyrektora KIS w odniesieniu do zakupu przez OSP:

- aparatów powietrznych, ubrań specjalnych, ubrań koszarowych, ubrań do neutralizacji owadów błonkoskrzydłych - interpretacja z 1 czerwca 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.261.2022.1.JSZ);

- montażu na dachu budynku należącego do OSP paneli fotowoltaicznych - interpretacja z 14 czerwca 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.318.2022.1.KW);

- pompy pływającej, zestawu podkładów i klinów do stabilizacji pojazdów, kurtyny wodnej, tłumic zabezpieczenia przed uruchomieniem poduszki airbag, podpory stabilizującej, butów specjalnych skórzanych, rękawic specjalnych, hełmów strażackich - interpretacja z 1 czerwca 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.250.2022.1.SM);

Samochód ratowniczo-gaśniczy kupiony przez gminę, przekazany Ochotniczej Straży Pożarnej w nieodpłatne użytkowanie a odliczenie VAT

W interpretacji z 11 grudnia 2020 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4012.646.2020.1.MPU) Dyrektor KIS zgodził się z wnioskującą o interpretację gminą (czynnym podatnikiem VAT), że gmina nie będzie miała prawa do odliczenia VAT od zakupu ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego z przeznaczeniem do użytkowania przez Ochotniczą Straż Pożarną w tej gminie. Argumentacja i w tym przypadku opierała się na fakcie, że ten samochód strażacki będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

oprac. Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA