REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochotnicza Straż Pożarna a odliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ochotnicza Straż Pożarna a odliczenie VAT
Ochotnicza Straż Pożarna a odliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Ochotnicze Straże Pożarne nawet jeżeli są zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni, to (tak jak inni podatnicy VAT) mają prawo do obniżania podatku należnego o podatek naliczony (tj. do odliczania VAT) tylko w przypadku podatku naliczonego w zakupionych towarach lub usługach wykorzystywanych do czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Stowarzyszenia jakimi są Ochotnicze Straże Pożarne realizują przede wszystkim czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT (udział w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i miejscowych zagrożeń). Dlatego więc VAT naliczony przy zakupie np. sprzętu, czy wyposażenia wykorzystywanego podczas akcji ratowniczych nie może być odliczony.

Potwierdzają to interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Autopromocja

Zakup przez OSP ubrań specjalnych i koszarowych oraz butów specjalnych a odliczenie VAT

W interpretacji z 8 lipca 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.178.2022.2.AG) Dyrektor KIS zgodził się z wnioskującą o interpretację Ochotniczą Strażą Pożarną w pewnej miejscowości (która jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT), że w związku z planowanym zakupem ubrań specjalnych i koszarowych oraz butów specjalnych nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług.

We wniosku OSP poinformowała, że Ubrania specjalne, buty specjalne oraz ubrania koszarowe zostaną zakupione wyłącznie do realizacji czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czyli do:

-  nieodpłatnej działalności statutowej stowarzyszenia tj. udział w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i miejscowych zagrożeń;

-  zgodnie z art. 1 Ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej realizacji przedsięwzięć mających na celu ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem poprzez:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) zapobieganie powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia;

2) zapewnienie sił i środków do zwalczania pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia;

3)prowadzenie działań ratowniczych.

Dyrektor KIS zwrócił uwagę, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy są spełnione warunki:

- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,

- towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do takich czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Nie można obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które:

- nie służą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

- służą do czynności zwolnionych od tego podatku,

- służą do czynności niepodlegających temu podatkowi.

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zdaniem Dyrektora KIS wystarczy, że podatnik nabywa towary i usługi w celu ich wykorzystania do czynności opodatkowanych.

Zatem podatnik VAT ma prawo do odliczenia VAT (tj. podatku naliczonego) w całości lub w części, gdy:

- spełni przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT i

- nie zaistnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy o VAT.

Przepis art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT zostało wskazane jedno z takich ograniczeń, zgodnie z którym:

REKLAMA

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem podatnik nie może odliczyć podatku, który jest należny tylko dlatego, że został wykazany na fakturze. W sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku podatnik nie może odliczyć VAT.

Modernizacja świetlicy w budynku należącym do OSP

W interpretacji z 21 czerwca 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.205.2022.1.JM ) Dyrektor KIS zgodził się z wnioskującą o interpretację Ochotniczą Strażą Pożarną (czynnym podatnikiem VAT), że OSP nie będzie miała prawa do odliczenia VAT od wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług służących modernizacji (polegającej na wykonaniu instalacji c.o. i c.w.u., wentylacji mechanicznej, odwodnienia liniowego, robót elektrycznych oraz pozostałych prac remontowo-budowlanych) Świetlicy w budynku należącym do OSP. Pieniądze na tę modernizację OSP uzyskała z funduszy europejskich w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Argumentacja Dyrektora KIS była taka sama jak w ww. interpretacji z 8 lipca 2022 r.

Tak samo argumentowane interpretacje zostały wydane przez Dyrektora KIS w odniesieniu do zakupu przez OSP:

- aparatów powietrznych, ubrań specjalnych, ubrań koszarowych, ubrań do neutralizacji owadów błonkoskrzydłych - interpretacja z 1 czerwca 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.261.2022.1.JSZ);

- montażu na dachu budynku należącego do OSP paneli fotowoltaicznych - interpretacja z 14 czerwca 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.318.2022.1.KW);

- pompy pływającej, zestawu podkładów i klinów do stabilizacji pojazdów, kurtyny wodnej, tłumic zabezpieczenia przed uruchomieniem poduszki airbag, podpory stabilizującej, butów specjalnych skórzanych, rękawic specjalnych, hełmów strażackich - interpretacja z 1 czerwca 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.250.2022.1.SM);

Samochód ratowniczo-gaśniczy kupiony przez gminę, przekazany Ochotniczej Straży Pożarnej w nieodpłatne użytkowanie a odliczenie VAT

W interpretacji z 11 grudnia 2020 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4012.646.2020.1.MPU) Dyrektor KIS zgodził się z wnioskującą o interpretację gminą (czynnym podatnikiem VAT), że gmina nie będzie miała prawa do odliczenia VAT od zakupu ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego z przeznaczeniem do użytkowania przez Ochotniczą Straż Pożarną w tej gminie. Argumentacja i w tym przypadku opierała się na fakcie, że ten samochód strażacki będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

oprac. Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA