REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od usługi taksówkarskiej. Trzeba mieć fakturę, czy wystarczy paragon z NIP nabywcy?

Odliczenie VAT od usługi taksówkarskiej. Trzeba mieć fakturę, czy wystarczy paragon z NIP nabywcy?
Odliczenie VAT od usługi taksówkarskiej. Trzeba mieć fakturę, czy wystarczy paragon z NIP nabywcy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik otrzymał paragon z NIP nabywcy za przejazd taksówką. Czy taki dokument będzie uprawniał do odliczenia VAT? Czy należy wystąpić o wystawienie faktury?

Ważne

Jeżeli zostały spełnione warunki do uznania paragonu za tzw. fakturę uproszczoną, to co do zasady będzie on uprawniał do odliczenia VAT. Za fakturę uznawany jest paragon z NIP nabywcy na kwotę nieprzekraczającą 450 zł (100 euro). W takim przypadku sprzedawca nie będzie miał możliwości wystawienia "zwykłej" faktury VAT. Szczegóły w dalszej części artykułu.

Kiedy odliczymy VAT

Prawo do odliczenia VAT zostało uregulowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast art. 88 ustawy o VAT określa przypadki nabywania towarów i usług, w których podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT.

Zasadniczym warunkiem odliczenia VAT przez czynnego podajnika VAT od nabywanych towarów lub usług jest:

  1. spełnienie pozytywnej przesłanki, jaką jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi (przy czym może być to związek bezpośredni lub pośredni) oraz
  2. niezaistnienie przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

W przedstawionej sprawie należałoby więc przeanalizować w pierwszej kolejności, czy nabywane przejazdy taksówkami są związane z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi. Przesłanka zostanie spełniona przykładowo w ramach realizowanych podróży służbowych, dojazdów do klientów itp.

Usługi przejazdów taksówkami nie zostały natomiast wymienione wprost w art. 88 ustawy o VAT. W tym przypadku generalnie nie wystąpi negatywna przesłanka przekreślająca prawo do odliczenia VAT przez podatnika.

Przy założeniu zatem, że istnieje związek między zakupami przejazdów taksówkami a czynnościami opodatkowanymi VAT, dla realizacji prawa do odliczenia podatku należy również ustalić, na podstawie jakiego dokumentu takie uprawnienie będzie przysługiwało.

Jakie dokumenty uprawniają do odliczenia VAT

W większości przypadków dokumentem uprawniającym do odliczenia VAT będzie wystawiona przez sprzedawcę faktura VAT z kwotą podatku. 

Ustawa o VAT przewiduje także możliwość odliczenia VAT na podstawie innych dokumentów (paragonów), które w pewnych warunkach są uznawane za tzw. faktury uproszczone. Uznanie paragonu za fakturę uproszczoną będzie uzależnione natomiast głównie od jego wartości oraz danych, które zawiera.

Zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT faktura uproszczona może nie zawierać, w przypadku gdy kwota należności ogółem nie przekracza 450 zł albo 100 euro, niektórych danych (szczegółowo wskazanych ww. przepisie), pod warunkiem że zawiera informacje pozwalające określić dla poszczególnych stawek podatku kwoty podatku. NIP nabywcy - jako obligatoryjny element - powinien być wskazany na paragonie uznawanym za fakturę uproszczoną.

Dlatego paragon fiskalny z NIP nabywcy, którego kwota należności ogółem nie przekracza 450 zł albo 100 euro, będzie taktowany jak faktura uproszczona. Konsekwencją uznania paragonu za fakturę uproszczoną jest możliwość skorzystania z prawa do odliczenia VAT.

Ważne

Paragon fiskalny z NIP nabywcy, którego kwota należności ogółem nie przekracza 450 zł albo 100 euro, spełnia warunki, aby uznać go za fakturę uproszczoną.

Mając na uwadze powyższe uregulowania, jeżeli paragon za przejazdy taksówkami będzie spełniał warunki do uznania za fakturę uproszczoną, tj. kwota ogółem nie przekracza 450 zł (lub 100 euro) oraz zawiera dane wymagane ustawą o VAT (w tym przede wszystkie NIP nabywcy), to wobec zakładanego związku przejazdów z czynnościami opodatkowanymi podatnikowi generalnie będzie przysługiwało prawo do odliczania VAT od takich wydatków.

Jeśli natomiast chodzi o kwestię wystawiania faktur VAT do paragonów z NIP nabywcy, których kwota należności ogółem nie przekracza 450 zł albo 100 euro, to w tym przypadku sprzedawca nie będzie uprawniony do wystawienia "zwykłej faktury". Wystawiając fakturę uproszczoną (paragon), wypełnił obowiązek wystawienia faktury wskazany w art. 106b ust. 1 ustawy. W związku z tym niewłaściwe byłoby wystawienie kolejnej faktury VAT (por. interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 lipca 2022 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.231.2022.1.LS).

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

  • pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 lipca 2022 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.231.2022.1.LS)

Adrian Błaszkiewicz

ekspert w zakresie VAT

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA