REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od usługi taksówkarskiej. Trzeba mieć fakturę, czy wystarczy paragon z NIP nabywcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odliczenie VAT od usługi taksówkarskiej. Trzeba mieć fakturę, czy wystarczy paragon z NIP nabywcy?
Odliczenie VAT od usługi taksówkarskiej. Trzeba mieć fakturę, czy wystarczy paragon z NIP nabywcy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik otrzymał paragon z NIP nabywcy za przejazd taksówką. Czy taki dokument będzie uprawniał do odliczenia VAT? Czy należy wystąpić o wystawienie faktury?

Ważne

Jeżeli zostały spełnione warunki do uznania paragonu za tzw. fakturę uproszczoną, to co do zasady będzie on uprawniał do odliczenia VAT. Za fakturę uznawany jest paragon z NIP nabywcy na kwotę nieprzekraczającą 450 zł (100 euro). W takim przypadku sprzedawca nie będzie miał możliwości wystawienia "zwykłej" faktury VAT. Szczegóły w dalszej części artykułu.

Kiedy odliczymy VAT

Prawo do odliczenia VAT zostało uregulowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast art. 88 ustawy o VAT określa przypadki nabywania towarów i usług, w których podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT.

Zasadniczym warunkiem odliczenia VAT przez czynnego podajnika VAT od nabywanych towarów lub usług jest:

  1. spełnienie pozytywnej przesłanki, jaką jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi (przy czym może być to związek bezpośredni lub pośredni) oraz
  2. niezaistnienie przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

W przedstawionej sprawie należałoby więc przeanalizować w pierwszej kolejności, czy nabywane przejazdy taksówkami są związane z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi. Przesłanka zostanie spełniona przykładowo w ramach realizowanych podróży służbowych, dojazdów do klientów itp.

Usługi przejazdów taksówkami nie zostały natomiast wymienione wprost w art. 88 ustawy o VAT. W tym przypadku generalnie nie wystąpi negatywna przesłanka przekreślająca prawo do odliczenia VAT przez podatnika.

Przy założeniu zatem, że istnieje związek między zakupami przejazdów taksówkami a czynnościami opodatkowanymi VAT, dla realizacji prawa do odliczenia podatku należy również ustalić, na podstawie jakiego dokumentu takie uprawnienie będzie przysługiwało.

Jakie dokumenty uprawniają do odliczenia VAT

W większości przypadków dokumentem uprawniającym do odliczenia VAT będzie wystawiona przez sprzedawcę faktura VAT z kwotą podatku. 

Ustawa o VAT przewiduje także możliwość odliczenia VAT na podstawie innych dokumentów (paragonów), które w pewnych warunkach są uznawane za tzw. faktury uproszczone. Uznanie paragonu za fakturę uproszczoną będzie uzależnione natomiast głównie od jego wartości oraz danych, które zawiera.

Zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT faktura uproszczona może nie zawierać, w przypadku gdy kwota należności ogółem nie przekracza 450 zł albo 100 euro, niektórych danych (szczegółowo wskazanych ww. przepisie), pod warunkiem że zawiera informacje pozwalające określić dla poszczególnych stawek podatku kwoty podatku. NIP nabywcy - jako obligatoryjny element - powinien być wskazany na paragonie uznawanym za fakturę uproszczoną.

Dlatego paragon fiskalny z NIP nabywcy, którego kwota należności ogółem nie przekracza 450 zł albo 100 euro, będzie taktowany jak faktura uproszczona. Konsekwencją uznania paragonu za fakturę uproszczoną jest możliwość skorzystania z prawa do odliczenia VAT.

Ważne

Paragon fiskalny z NIP nabywcy, którego kwota należności ogółem nie przekracza 450 zł albo 100 euro, spełnia warunki, aby uznać go za fakturę uproszczoną.

Mając na uwadze powyższe uregulowania, jeżeli paragon za przejazdy taksówkami będzie spełniał warunki do uznania za fakturę uproszczoną, tj. kwota ogółem nie przekracza 450 zł (lub 100 euro) oraz zawiera dane wymagane ustawą o VAT (w tym przede wszystkie NIP nabywcy), to wobec zakładanego związku przejazdów z czynnościami opodatkowanymi podatnikowi generalnie będzie przysługiwało prawo do odliczania VAT od takich wydatków.

Jeśli natomiast chodzi o kwestię wystawiania faktur VAT do paragonów z NIP nabywcy, których kwota należności ogółem nie przekracza 450 zł albo 100 euro, to w tym przypadku sprzedawca nie będzie uprawniony do wystawienia "zwykłej faktury". Wystawiając fakturę uproszczoną (paragon), wypełnił obowiązek wystawienia faktury wskazany w art. 106b ust. 1 ustawy. W związku z tym niewłaściwe byłoby wystawienie kolejnej faktury VAT (por. interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 lipca 2022 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.231.2022.1.LS).

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

  • pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 lipca 2022 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.231.2022.1.LS)

Adrian Błaszkiewicz

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA