REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozłożenie płatności na raty a odliczenie VAT

Rozłożenie płatności na raty a odliczenie VAT
Rozłożenie płatności na raty a odliczenie VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury. Korekty trzeba dokonać w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze. Powstaje pytanie, jak ta zasada odnosi się do płatności ustalonej w ratach.

Rozłożenie zapłaty na raty - co z odliczeniem VAT

Mam fakturę za telefon komórkowy. Odliczyłem z niej VAT. Płacę za telefon w ratach (dostałem harmonogram spłat). Operator dolicza ratę do kwoty zapłaty wynikającej z faktury za usługi telekomunikacyjne. Wiem, że w podatku dochodowym będę miał obowiązek dokonać korekty kosztów. Czy w VAT obowiązuje podobna zasada?

REKLAMA

Autopromocja

W przepisach ustawy o VAT przewidziano obowiązek korekty VAT odliczonego z nieuregulowanych w terminie faktur. Zasady dokonywania korekty omawiamy w uzasadnieniu. Obowiązek korekty VAT naliczonego nie dotyczy jednak podatników regulujących w terminie płatności wynikające z otrzymanych faktur. Dotyczy to również faktur, za które zapłata została określona w ratach, jeśli raty są płacone w terminie. W związku z tym w przypadku rozłożenia przez operatora telekomunikacyjnego zapłaty za telefon komórkowy na raty nie będzie Pan zobowiązany do korygowania VAT odliczonego z tej faktury, jeżeli raty będą przez Pana opłacane terminowo. Szczegóły w uzasadnieniu.

Korekta kosztów i korekta odliczenia w VAT

Dłużnicy są zobowiązani zmniejszać koszty uzyskania przychodów o zaliczone do nich, lecz nieuregulowane w określonych przepisami terminach kwoty. Obowiązek ten wynika z art. 24d ust. 1 i 2 updof oraz art. 15b ust. 1 i 2 updop. Na podstawie tych regulacji w przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z faktury (rachunku), a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku) – kwoty wynikającej z umowy albo innego dokumentu, i nieuregulowania tej kwoty w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności, podatnik jest obowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów. Jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z faktur lub innych dokumentów dokonuje się z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, o ile nie została ona uregulowana w tym terminie.

W ustawie o VAT podobną funkcję pełni art. 89b ust. 1. Stanowi on, że w przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Kalkulatory

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Między przywołanymi przepisami ustaw o podatku dochodowym oraz art. 89b ust. 1 ustawy o VAT istnieją – jak widać – duże różnice. Jedną z nich jest to, że w podatku dochodowym zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów może być konieczne również w przypadkach, gdy uregulowanie faktury następuje w terminie płatności (może się tak zdarzyć, jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni). W przepisach ustawy o VAT taki scenariusz jest wykluczony. Obowiązek korekty odliczonej kwoty VAT powstać może wyłącznie, jeżeli faktura zostaje uregulowana po terminie płatności, a dokładniej mówiąc – jeżeli upłynie 150 dni od dnia upływu terminu płatności.

Różnice między zakresem obowiązku zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów oraz VAT wynikających z nieuregulowanych faktur

Zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów

Zmniejszenie odliczonego VAT

Kiedy konieczna jest korekta?

• jeżeli faktura nie zostanie uregulowana w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności – jeśli termin płatności nie jest dłuższy niż 60 dni

• jeżeli faktura nie zostanie uregulowana w terminie 90 dni od daty zaliczenia wynikającej z niej kwoty do kosztów uzyskania przychodów – jeśli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni

Jeżeli faktura nie zostanie uregulowana w terminie 150 dni od dnia upływu terminu płatności

Czy korekta może być konieczna, jeżeli faktury są opłacane w terminie płatności?

TAK

NIE

Nie trzeba dokonywać korekty, gdy w ratach spłacany jest kredyt lub pożyczka zaciągnięte na opłacenie faktur. W takich przypadkach zarówno przepisy art. 24d updof i art. 15b updop, jak i przepisy art. 89b ustawy o VAT nie mają zastosowania.

Wśród organów podatkowych dominuje natomiast stanowisko, że podatnicy opłacający terminowo raty mogą być obowiązani do zmniejszania kosztów uzyskania przychodów, jeśli płatność nastąpiła po upływie ustawowych terminów. Nie zgodził się z tym Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 24 marca 2014 r., sygn. akt III SA/Wa 2328/13. Podatnicy tacy, również zdaniem organów podatkowych, nie są jednak obowiązani do zmniejszania odliczonych kwot VAT. Do zmniejszania kwot podatku odliczonego nie są obowiązani także podatnicy regulujący raty po terminie, lecz przed upływem 150 dni od dnia upływu terminu płatności poszczególnych rat.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

A zatem w związku z rozłożeniem zapłaty za telefon komórkowy na raty nie jest Pan obowiązany do korygowania VAT odliczonego z faktury za telefon. Korekta konieczna jest tylko – jeżeli odrzucić stanowisko zaprezentowane przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie we wskazanym wcześniej wyroku – w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 89b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1171

• art. 24d ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1215

• art. 15b ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 851; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1146

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA