REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozłożenie płatności na raty a odliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Rozłożenie płatności na raty a odliczenie VAT
Rozłożenie płatności na raty a odliczenie VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury. Korekty trzeba dokonać w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze. Powstaje pytanie, jak ta zasada odnosi się do płatności ustalonej w ratach.

Rozłożenie zapłaty na raty - co z odliczeniem VAT

Mam fakturę za telefon komórkowy. Odliczyłem z niej VAT. Płacę za telefon w ratach (dostałem harmonogram spłat). Operator dolicza ratę do kwoty zapłaty wynikającej z faktury za usługi telekomunikacyjne. Wiem, że w podatku dochodowym będę miał obowiązek dokonać korekty kosztów. Czy w VAT obowiązuje podobna zasada?

REKLAMA

Autopromocja

W przepisach ustawy o VAT przewidziano obowiązek korekty VAT odliczonego z nieuregulowanych w terminie faktur. Zasady dokonywania korekty omawiamy w uzasadnieniu. Obowiązek korekty VAT naliczonego nie dotyczy jednak podatników regulujących w terminie płatności wynikające z otrzymanych faktur. Dotyczy to również faktur, za które zapłata została określona w ratach, jeśli raty są płacone w terminie. W związku z tym w przypadku rozłożenia przez operatora telekomunikacyjnego zapłaty za telefon komórkowy na raty nie będzie Pan zobowiązany do korygowania VAT odliczonego z tej faktury, jeżeli raty będą przez Pana opłacane terminowo. Szczegóły w uzasadnieniu.

Korekta kosztów i korekta odliczenia w VAT

Dłużnicy są zobowiązani zmniejszać koszty uzyskania przychodów o zaliczone do nich, lecz nieuregulowane w określonych przepisami terminach kwoty. Obowiązek ten wynika z art. 24d ust. 1 i 2 updof oraz art. 15b ust. 1 i 2 updop. Na podstawie tych regulacji w przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z faktury (rachunku), a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku) – kwoty wynikającej z umowy albo innego dokumentu, i nieuregulowania tej kwoty w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności, podatnik jest obowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów. Jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z faktur lub innych dokumentów dokonuje się z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, o ile nie została ona uregulowana w tym terminie.

W ustawie o VAT podobną funkcję pełni art. 89b ust. 1. Stanowi on, że w przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Kalkulatory

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Między przywołanymi przepisami ustaw o podatku dochodowym oraz art. 89b ust. 1 ustawy o VAT istnieją – jak widać – duże różnice. Jedną z nich jest to, że w podatku dochodowym zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów może być konieczne również w przypadkach, gdy uregulowanie faktury następuje w terminie płatności (może się tak zdarzyć, jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni). W przepisach ustawy o VAT taki scenariusz jest wykluczony. Obowiązek korekty odliczonej kwoty VAT powstać może wyłącznie, jeżeli faktura zostaje uregulowana po terminie płatności, a dokładniej mówiąc – jeżeli upłynie 150 dni od dnia upływu terminu płatności.

Różnice między zakresem obowiązku zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów oraz VAT wynikających z nieuregulowanych faktur

Zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów

Zmniejszenie odliczonego VAT

Kiedy konieczna jest korekta?

• jeżeli faktura nie zostanie uregulowana w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności – jeśli termin płatności nie jest dłuższy niż 60 dni

• jeżeli faktura nie zostanie uregulowana w terminie 90 dni od daty zaliczenia wynikającej z niej kwoty do kosztów uzyskania przychodów – jeśli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni

Jeżeli faktura nie zostanie uregulowana w terminie 150 dni od dnia upływu terminu płatności

Czy korekta może być konieczna, jeżeli faktury są opłacane w terminie płatności?

TAK

NIE

Nie trzeba dokonywać korekty, gdy w ratach spłacany jest kredyt lub pożyczka zaciągnięte na opłacenie faktur. W takich przypadkach zarówno przepisy art. 24d updof i art. 15b updop, jak i przepisy art. 89b ustawy o VAT nie mają zastosowania.

Wśród organów podatkowych dominuje natomiast stanowisko, że podatnicy opłacający terminowo raty mogą być obowiązani do zmniejszania kosztów uzyskania przychodów, jeśli płatność nastąpiła po upływie ustawowych terminów. Nie zgodził się z tym Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 24 marca 2014 r., sygn. akt III SA/Wa 2328/13. Podatnicy tacy, również zdaniem organów podatkowych, nie są jednak obowiązani do zmniejszania odliczonych kwot VAT. Do zmniejszania kwot podatku odliczonego nie są obowiązani także podatnicy regulujący raty po terminie, lecz przed upływem 150 dni od dnia upływu terminu płatności poszczególnych rat.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

A zatem w związku z rozłożeniem zapłaty za telefon komórkowy na raty nie jest Pan obowiązany do korygowania VAT odliczonego z faktury za telefon. Korekta konieczna jest tylko – jeżeli odrzucić stanowisko zaprezentowane przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie we wskazanym wcześniej wyroku – w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 89b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1171

• art. 24d ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1215

• art. 15b ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 851; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1146

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

Skarbówka żąda podatku od krzywdy: 147 tysięcy złotych! To jest obiektywna niesprawiedliwość – orzekł NSA

Pijany i naćpany kierowca zabił mu rodziców i brata. On sam przeżył, ale do dziś zmaga się z ciężką niepełnosprawnością. Gdy po latach sąd przyznał mu odszkodowanie, skarbówka uznała, że odsetki od tej kwoty to „przychód” i zażądała 147 tys. zł podatku! Hubert i jego dziadkowie, którzy opiekują się nim od tragedii, walczą o sprawiedliwość od lat. NSA stanął po ich stronie, uznając decyzję fiskusa za rażąco niesprawiedliwą. Ale urzędnicy nie odpuszczają – sprawa znów trafia do sądu. Jak długo państwo będzie bezduszne wobec ofiary tragicznego wypadku?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA