REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozłożenie płatności na raty a odliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Rozłożenie płatności na raty a odliczenie VAT
Rozłożenie płatności na raty a odliczenie VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury. Korekty trzeba dokonać w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze. Powstaje pytanie, jak ta zasada odnosi się do płatności ustalonej w ratach.

Rozłożenie zapłaty na raty - co z odliczeniem VAT

Mam fakturę za telefon komórkowy. Odliczyłem z niej VAT. Płacę za telefon w ratach (dostałem harmonogram spłat). Operator dolicza ratę do kwoty zapłaty wynikającej z faktury za usługi telekomunikacyjne. Wiem, że w podatku dochodowym będę miał obowiązek dokonać korekty kosztów. Czy w VAT obowiązuje podobna zasada?

REKLAMA

Autopromocja

W przepisach ustawy o VAT przewidziano obowiązek korekty VAT odliczonego z nieuregulowanych w terminie faktur. Zasady dokonywania korekty omawiamy w uzasadnieniu. Obowiązek korekty VAT naliczonego nie dotyczy jednak podatników regulujących w terminie płatności wynikające z otrzymanych faktur. Dotyczy to również faktur, za które zapłata została określona w ratach, jeśli raty są płacone w terminie. W związku z tym w przypadku rozłożenia przez operatora telekomunikacyjnego zapłaty za telefon komórkowy na raty nie będzie Pan zobowiązany do korygowania VAT odliczonego z tej faktury, jeżeli raty będą przez Pana opłacane terminowo. Szczegóły w uzasadnieniu.

Korekta kosztów i korekta odliczenia w VAT

Dłużnicy są zobowiązani zmniejszać koszty uzyskania przychodów o zaliczone do nich, lecz nieuregulowane w określonych przepisami terminach kwoty. Obowiązek ten wynika z art. 24d ust. 1 i 2 updof oraz art. 15b ust. 1 i 2 updop. Na podstawie tych regulacji w przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z faktury (rachunku), a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku) – kwoty wynikającej z umowy albo innego dokumentu, i nieuregulowania tej kwoty w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności, podatnik jest obowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów. Jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z faktur lub innych dokumentów dokonuje się z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, o ile nie została ona uregulowana w tym terminie.

W ustawie o VAT podobną funkcję pełni art. 89b ust. 1. Stanowi on, że w przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Kalkulatory

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Między przywołanymi przepisami ustaw o podatku dochodowym oraz art. 89b ust. 1 ustawy o VAT istnieją – jak widać – duże różnice. Jedną z nich jest to, że w podatku dochodowym zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów może być konieczne również w przypadkach, gdy uregulowanie faktury następuje w terminie płatności (może się tak zdarzyć, jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni). W przepisach ustawy o VAT taki scenariusz jest wykluczony. Obowiązek korekty odliczonej kwoty VAT powstać może wyłącznie, jeżeli faktura zostaje uregulowana po terminie płatności, a dokładniej mówiąc – jeżeli upłynie 150 dni od dnia upływu terminu płatności.

Różnice między zakresem obowiązku zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów oraz VAT wynikających z nieuregulowanych faktur

Zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów

Zmniejszenie odliczonego VAT

Kiedy konieczna jest korekta?

• jeżeli faktura nie zostanie uregulowana w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności – jeśli termin płatności nie jest dłuższy niż 60 dni

• jeżeli faktura nie zostanie uregulowana w terminie 90 dni od daty zaliczenia wynikającej z niej kwoty do kosztów uzyskania przychodów – jeśli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni

Jeżeli faktura nie zostanie uregulowana w terminie 150 dni od dnia upływu terminu płatności

Czy korekta może być konieczna, jeżeli faktury są opłacane w terminie płatności?

TAK

NIE

Nie trzeba dokonywać korekty, gdy w ratach spłacany jest kredyt lub pożyczka zaciągnięte na opłacenie faktur. W takich przypadkach zarówno przepisy art. 24d updof i art. 15b updop, jak i przepisy art. 89b ustawy o VAT nie mają zastosowania.

Wśród organów podatkowych dominuje natomiast stanowisko, że podatnicy opłacający terminowo raty mogą być obowiązani do zmniejszania kosztów uzyskania przychodów, jeśli płatność nastąpiła po upływie ustawowych terminów. Nie zgodził się z tym Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 24 marca 2014 r., sygn. akt III SA/Wa 2328/13. Podatnicy tacy, również zdaniem organów podatkowych, nie są jednak obowiązani do zmniejszania odliczonych kwot VAT. Do zmniejszania kwot podatku odliczonego nie są obowiązani także podatnicy regulujący raty po terminie, lecz przed upływem 150 dni od dnia upływu terminu płatności poszczególnych rat.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

A zatem w związku z rozłożeniem zapłaty za telefon komórkowy na raty nie jest Pan obowiązany do korygowania VAT odliczonego z faktury za telefon. Korekta konieczna jest tylko – jeżeli odrzucić stanowisko zaprezentowane przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie we wskazanym wcześniej wyroku – w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 89b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1171

• art. 24d ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1215

• art. 15b ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 851; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1146

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

Jak firmy w 2025 roku mogą sfinansować inwestycje w energooszczędność?

Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?

Jak zachować orientację w taryfach D.Trumpa? Wzrośnie inflacja i ryzyko recesji? Co inwestorzy i przedsiębiorcy powinni wiedzieć

W ostatnich dniach globalne rynki pogrążyły się w chaosie w następstwie historycznych ceł ogłoszonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa – to najpoważniejsza perturbacja od czasu załamania wywołanego pandemią COVID-19. Nagły wzrost zmienności wywołał niepokój wśród inwestorów, którzy poszukują teraz jasnych wskazówek. Jacob Falkencrone, główny strateg inwestycyjny w Saxo, poniżej odpowiada na najistotniejsze pytania, z którymi mierzą się inwestorzy.

REKLAMA

Zasada 6 miesięcy vacatio legis dla zmian w podatkach; urząd skarbowy ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika. Zmiany w ordynacji podatkowej

W dniu 7 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia dwóch projektów nowelizacji Ordynacji podatkowej. Pierwszy ma dotyczyć wprowadzenia zasady co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian przepisów podatkowych. Druga nowelizacja ma wzmocnić zasadę rozstrzygania spraw podatkowych na korzyść podatników. Jeśli w wyniku postępowania dowodowego nie uda się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organy skarbowe będą musiały je rozstrzygnąć na korzyść podatnika.

Zmiany w Ordynacji podatkowej: Skarbówka nadal będzie mogła naciągać terminy przedawnienia

Ministerstwo Finansów chce znowu „poprawiać” Ordynację podatkową – ale zamiast reform, może tylko cementować nadużycia. Ekspert MDDP ostrzega: projektowane zmiany wciąż pozwalają skarbówce przedłużać postępowania latami, wykorzystując postępowania karne skarbowe jako narzędzie, a nie cel.

REKLAMA