REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozłożenie płatności na raty a odliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Rozłożenie płatności na raty a odliczenie VAT
Rozłożenie płatności na raty a odliczenie VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury. Korekty trzeba dokonać w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze. Powstaje pytanie, jak ta zasada odnosi się do płatności ustalonej w ratach.

Rozłożenie zapłaty na raty - co z odliczeniem VAT

Mam fakturę za telefon komórkowy. Odliczyłem z niej VAT. Płacę za telefon w ratach (dostałem harmonogram spłat). Operator dolicza ratę do kwoty zapłaty wynikającej z faktury za usługi telekomunikacyjne. Wiem, że w podatku dochodowym będę miał obowiązek dokonać korekty kosztów. Czy w VAT obowiązuje podobna zasada?

REKLAMA

REKLAMA

W przepisach ustawy o VAT przewidziano obowiązek korekty VAT odliczonego z nieuregulowanych w terminie faktur. Zasady dokonywania korekty omawiamy w uzasadnieniu. Obowiązek korekty VAT naliczonego nie dotyczy jednak podatników regulujących w terminie płatności wynikające z otrzymanych faktur. Dotyczy to również faktur, za które zapłata została określona w ratach, jeśli raty są płacone w terminie. W związku z tym w przypadku rozłożenia przez operatora telekomunikacyjnego zapłaty za telefon komórkowy na raty nie będzie Pan zobowiązany do korygowania VAT odliczonego z tej faktury, jeżeli raty będą przez Pana opłacane terminowo. Szczegóły w uzasadnieniu.

Korekta kosztów i korekta odliczenia w VAT

Dłużnicy są zobowiązani zmniejszać koszty uzyskania przychodów o zaliczone do nich, lecz nieuregulowane w określonych przepisami terminach kwoty. Obowiązek ten wynika z art. 24d ust. 1 i 2 updof oraz art. 15b ust. 1 i 2 updop. Na podstawie tych regulacji w przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z faktury (rachunku), a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku) – kwoty wynikającej z umowy albo innego dokumentu, i nieuregulowania tej kwoty w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności, podatnik jest obowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów. Jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z faktur lub innych dokumentów dokonuje się z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, o ile nie została ona uregulowana w tym terminie.

W ustawie o VAT podobną funkcję pełni art. 89b ust. 1. Stanowi on, że w przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.

REKLAMA

Kalkulatory

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Między przywołanymi przepisami ustaw o podatku dochodowym oraz art. 89b ust. 1 ustawy o VAT istnieją – jak widać – duże różnice. Jedną z nich jest to, że w podatku dochodowym zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów może być konieczne również w przypadkach, gdy uregulowanie faktury następuje w terminie płatności (może się tak zdarzyć, jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni). W przepisach ustawy o VAT taki scenariusz jest wykluczony. Obowiązek korekty odliczonej kwoty VAT powstać może wyłącznie, jeżeli faktura zostaje uregulowana po terminie płatności, a dokładniej mówiąc – jeżeli upłynie 150 dni od dnia upływu terminu płatności.

Różnice między zakresem obowiązku zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów oraz VAT wynikających z nieuregulowanych faktur

Zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów

Zmniejszenie odliczonego VAT

Kiedy konieczna jest korekta?

• jeżeli faktura nie zostanie uregulowana w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności – jeśli termin płatności nie jest dłuższy niż 60 dni

• jeżeli faktura nie zostanie uregulowana w terminie 90 dni od daty zaliczenia wynikającej z niej kwoty do kosztów uzyskania przychodów – jeśli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni

Jeżeli faktura nie zostanie uregulowana w terminie 150 dni od dnia upływu terminu płatności

Czy korekta może być konieczna, jeżeli faktury są opłacane w terminie płatności?

TAK

NIE

Nie trzeba dokonywać korekty, gdy w ratach spłacany jest kredyt lub pożyczka zaciągnięte na opłacenie faktur. W takich przypadkach zarówno przepisy art. 24d updof i art. 15b updop, jak i przepisy art. 89b ustawy o VAT nie mają zastosowania.

Wśród organów podatkowych dominuje natomiast stanowisko, że podatnicy opłacający terminowo raty mogą być obowiązani do zmniejszania kosztów uzyskania przychodów, jeśli płatność nastąpiła po upływie ustawowych terminów. Nie zgodził się z tym Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 24 marca 2014 r., sygn. akt III SA/Wa 2328/13. Podatnicy tacy, również zdaniem organów podatkowych, nie są jednak obowiązani do zmniejszania odliczonych kwot VAT. Do zmniejszania kwot podatku odliczonego nie są obowiązani także podatnicy regulujący raty po terminie, lecz przed upływem 150 dni od dnia upływu terminu płatności poszczególnych rat.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

A zatem w związku z rozłożeniem zapłaty za telefon komórkowy na raty nie jest Pan obowiązany do korygowania VAT odliczonego z faktury za telefon. Korekta konieczna jest tylko – jeżeli odrzucić stanowisko zaprezentowane przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie we wskazanym wcześniej wyroku – w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 89b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1171

• art. 24d ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1215

• art. 15b ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 851; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1146

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA