REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozłożenie płatności na raty a odliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Rozłożenie płatności na raty a odliczenie VAT
Rozłożenie płatności na raty a odliczenie VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury. Korekty trzeba dokonać w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze. Powstaje pytanie, jak ta zasada odnosi się do płatności ustalonej w ratach.

Rozłożenie zapłaty na raty - co z odliczeniem VAT

Mam fakturę za telefon komórkowy. Odliczyłem z niej VAT. Płacę za telefon w ratach (dostałem harmonogram spłat). Operator dolicza ratę do kwoty zapłaty wynikającej z faktury za usługi telekomunikacyjne. Wiem, że w podatku dochodowym będę miał obowiązek dokonać korekty kosztów. Czy w VAT obowiązuje podobna zasada?

REKLAMA

REKLAMA

W przepisach ustawy o VAT przewidziano obowiązek korekty VAT odliczonego z nieuregulowanych w terminie faktur. Zasady dokonywania korekty omawiamy w uzasadnieniu. Obowiązek korekty VAT naliczonego nie dotyczy jednak podatników regulujących w terminie płatności wynikające z otrzymanych faktur. Dotyczy to również faktur, za które zapłata została określona w ratach, jeśli raty są płacone w terminie. W związku z tym w przypadku rozłożenia przez operatora telekomunikacyjnego zapłaty za telefon komórkowy na raty nie będzie Pan zobowiązany do korygowania VAT odliczonego z tej faktury, jeżeli raty będą przez Pana opłacane terminowo. Szczegóły w uzasadnieniu.

Korekta kosztów i korekta odliczenia w VAT

Dłużnicy są zobowiązani zmniejszać koszty uzyskania przychodów o zaliczone do nich, lecz nieuregulowane w określonych przepisami terminach kwoty. Obowiązek ten wynika z art. 24d ust. 1 i 2 updof oraz art. 15b ust. 1 i 2 updop. Na podstawie tych regulacji w przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z faktury (rachunku), a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku) – kwoty wynikającej z umowy albo innego dokumentu, i nieuregulowania tej kwoty w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności, podatnik jest obowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów. Jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z faktur lub innych dokumentów dokonuje się z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, o ile nie została ona uregulowana w tym terminie.

W ustawie o VAT podobną funkcję pełni art. 89b ust. 1. Stanowi on, że w przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.

REKLAMA

Kalkulatory

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Między przywołanymi przepisami ustaw o podatku dochodowym oraz art. 89b ust. 1 ustawy o VAT istnieją – jak widać – duże różnice. Jedną z nich jest to, że w podatku dochodowym zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów może być konieczne również w przypadkach, gdy uregulowanie faktury następuje w terminie płatności (może się tak zdarzyć, jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni). W przepisach ustawy o VAT taki scenariusz jest wykluczony. Obowiązek korekty odliczonej kwoty VAT powstać może wyłącznie, jeżeli faktura zostaje uregulowana po terminie płatności, a dokładniej mówiąc – jeżeli upłynie 150 dni od dnia upływu terminu płatności.

Różnice między zakresem obowiązku zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów oraz VAT wynikających z nieuregulowanych faktur

Zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów

Zmniejszenie odliczonego VAT

Kiedy konieczna jest korekta?

• jeżeli faktura nie zostanie uregulowana w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności – jeśli termin płatności nie jest dłuższy niż 60 dni

• jeżeli faktura nie zostanie uregulowana w terminie 90 dni od daty zaliczenia wynikającej z niej kwoty do kosztów uzyskania przychodów – jeśli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni

Jeżeli faktura nie zostanie uregulowana w terminie 150 dni od dnia upływu terminu płatności

Czy korekta może być konieczna, jeżeli faktury są opłacane w terminie płatności?

TAK

NIE

Nie trzeba dokonywać korekty, gdy w ratach spłacany jest kredyt lub pożyczka zaciągnięte na opłacenie faktur. W takich przypadkach zarówno przepisy art. 24d updof i art. 15b updop, jak i przepisy art. 89b ustawy o VAT nie mają zastosowania.

Wśród organów podatkowych dominuje natomiast stanowisko, że podatnicy opłacający terminowo raty mogą być obowiązani do zmniejszania kosztów uzyskania przychodów, jeśli płatność nastąpiła po upływie ustawowych terminów. Nie zgodził się z tym Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 24 marca 2014 r., sygn. akt III SA/Wa 2328/13. Podatnicy tacy, również zdaniem organów podatkowych, nie są jednak obowiązani do zmniejszania odliczonych kwot VAT. Do zmniejszania kwot podatku odliczonego nie są obowiązani także podatnicy regulujący raty po terminie, lecz przed upływem 150 dni od dnia upływu terminu płatności poszczególnych rat.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

A zatem w związku z rozłożeniem zapłaty za telefon komórkowy na raty nie jest Pan obowiązany do korygowania VAT odliczonego z faktury za telefon. Korekta konieczna jest tylko – jeżeli odrzucić stanowisko zaprezentowane przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie we wskazanym wcześniej wyroku – w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 89b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1171

• art. 24d ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1215

• art. 15b ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 851; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1146

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fakturowanie w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłało do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Zasady korzystania z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Jak będzie wyglądać – wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

REKLAMA

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, już 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

REKLAMA