REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Termin do złożenia informacji VAT- 26

 Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy sp.k.
Ekspert w dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Termin do złożenia informacji VAT- 26/ Fot. Fotolia
Termin do złożenia informacji VAT- 26/ Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Termin do złożenia informacji VAT- 26 wynosi – zgodnie ze znowelizowanymi przepisami dotyczącymi prawa do odliczenia podatku vat od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi – 7 dni. Jakie konsekwencje niesie uchybienie terminowi do złożenia informacji VAT- 26? Jak i kiedy można złożyć korektę nieodliczonego podatku vat?

Nowelizacja przepisów o prawie do odliczenia podatku vat od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi weszła w życie z dniem 1 kwietnia 2014 roku. Nowelizacja przepisów wbrew pozorom zawiera mnóstwo pułapek, w które może wpaść niejeden podatnik. Ja chciałem skupić się na symbolicznej cyfrze 7, a co za tym idzie nawiązać do 7 dniowego terminu do złożenia informacji VAT- 26, który obowiązuje podatników chcących skorzystać z pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z samochodem wykorzystywanym wyłącznie do działalności gospodarczej. 

REKLAMA

Autopromocja

Prawo odliczenia podatku naliczonego

Co do zasady, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w wysokości 50% od wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi wykorzystywanymi do tzw. użytku mieszanego, tj. do prowadzonej działalności gospodarczej, jak również do celów prywatnych.

Podatnik ma jednak prawo odliczenia podatku naliczonego w 100% od wydatków związanych z samochodem (np. z tytułu nabycia, zakupu paliwa, napraw), jeśli będzie wykorzystywał go wyłącznie do celów działalności gospodarczej lub będzie to samochód konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą i z dokumentów technicznych będzie wynikać takie właśnie przeznaczenie pojazdu. Jeśli podatnik zamierza wykorzystywać samochód wyłącznie do działalności gospodarczej, to wykorzystywanie to musi mieć charakter obiektywny i co do zasady podatnik zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. 

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Termin złożenia VAT - 26

Ustawodawca wprowadził jeszcze jeden obowiązek warunkujący prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego, tj. złożenie w urzędzie skarbowym informacji o pojazdach wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej w terminie 7 dni od dnia, w którym podatnik poniesie pierwszy wydatek związany z tym pojazdem.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszy wydatek związany z samochodem

Pierwszy wydatek należy interpretować dwojako, jako dokonanie wpłaty zaliczki na poczet zakupu towaru czy usługi lub nabycie towaru lub usługi w zależności od tego, która z tych sytuacji wystąpiła jako pierwsza.

Przykładowo: Podatnik zapłacił zaliczkę na poczet zakupu samochodu w dniu 3 kwietnia 2014 roku, fakturę otrzymał w dniu 5 kwietnia 2014 roku. Termin do złożenia informacji VAT - 26 upływa w dniu 10 kwietnia 2014 r. Jeśli natomiast zakupił paliwo do napędu samochodu w dniu 16 kwietnia 2014 roku i tego dnia otrzymał fakturę, to termin do złożenia VAT – 26 upływa w dniu 23 kwietnia 2014 roku. W przypadku, gdy samochód został nabyty przez podatnika przed nowelizacją przepisów tj. 1kwietnia 2014 roku, np. w dniu 13 maja 2012 roku, a od 1 kwietnia 2014 roku podatnik podjął decyzję o wykorzystywaniu samochodu wyłącznie do działalności gospodarczej, pierwszego wydatku na zakup paliwa dokonał w dniu 5 kwietnia 2014 r. to termin do złożenia informacji VAT - 26 upływa z dniem 12 kwietnia 2014 roku.

Polecamy serwis: Podatki

Uchybienie terminu złożenia VAT - 26

Co się dzieje, w przypadku, gdy podatnik uchybił ustawowemu terminowi do złożenia VAT – 26 bądź nie złożył jej w ogóle, albo niezgodnie ze stanem faktycznym? Podatnik traci prawo do pełnego odliczenia vat od wydatków związanych z tym samochodem do dnia złożenia formularza VAT – 26. Innymi słowy, do czasu złożenia tej informacji uznaje się, że samochód nie jest wykorzystywany przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej, a zatem przysługuje mu jedynie 50% odliczenia podatku vat. Po złożeniu tej informacji, będzie uprawniony do pełnego odliczenia podatku vat, począwszy od dnia, w którym złożył informację.

REKLAMA

Czy to oznacza, że podatnik, który dokonał zakupu samochodu po 1 kwietnia 2014 roku i złożył informację VAT – 26 po terminie, nie ma prawa do pełnego odliczenia podatku vat z tytułu faktur za zakup tego pojazdu (przy założeniu, że będzie wykorzystywał go wyłącznie do działalności gospodarczej)?

Przykład: Podatnik zakupił samochód w dniu 3 kwietnia 2014 r., w tym dniu otrzymał również fakturę a auto odebrał z salonu w dniu 5 kwietnia 2014 r. Informację VAT-26 złożył w dniu 12 kwietnia 2014 roku. Powinien był złożyć informację do dnia 10 kwietnia 2014 roku. Zgodnie z zasadą przedstawioną powyżej, utracił prawo do 100% odliczenia podatku vat od zakupu samochodu. Po dniu 12 kwietnia 2014 roku pełne prawo do odliczenia nabędzie, ale w stosunku do wydatków, które poniósł od dnia 12 kwietnia 2014 r.

Kalkulatory

Korekta nieodliczonego podatku

Ustawodawca przewidział system korekt nieodliczonego podatku, który będzie miał zastosowanie do wydatków związanych z nabyciem, wytworzeniem, importem pojazdu (i tylko do tych)! Korekty podatnik może dokonać w terminie 60 miesięcy (bądź 12 miesięcy, dla samochodów o wartości do 15 tysięcy złotych) od nabycia. Wracając do podanego przykładu, w zasadzie podatnik dokona obniżenia i korekty poprzez zwiększenie podatku do odliczenia w jednej deklaracji VAT – 7 za kwiecień 2014 r. Jeśli podatnik dokonał wydatków za zakup paliwa, opon samochodowych do dnia 11 kwietnia 2014 roku, utracił prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego.

System korekt nie jest jednak taki oczywisty. W zasadzie, literalnie czytając przepisy o utracie prawa do odliczenia podatku naliczonego (art. 86a ust. 13 ustawy vat) od wydatków związanych z samochodem w przypadku złożenia informacji VAT – 26 po terminie, pojawia się szereg wątpliwości. Ekonomicznie, podatnicy traciliby najwięcej na podatku od zakupu aut (importu, wytworzenia). Na całe szczęście z pomocą przyszedł MF oferując podatnikom broszurę informacyjną do przepisów. 

Dodatkowe badania techniczne samochodów a odliczenie VAT - wyjaśnienia MF

Odliczenie VAT od paliwa do pojazdów i urządzeń działających na terenie firmy

Wpis nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa oraz ma charakter wyłącznie informacyjny. Stanowi wyraz poglądów jego autora na tematy prawnicze związane z treścią przepisów prawa, orzeczeń sądów, interpretacji organów państwowych i publikacji prasowych. Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy Sp.K. i autor wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA