REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Termin do złożenia informacji VAT- 26

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy sp.k.
Ekspert w dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Termin do złożenia informacji VAT- 26/ Fot. Fotolia
Termin do złożenia informacji VAT- 26/ Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Termin do złożenia informacji VAT- 26 wynosi – zgodnie ze znowelizowanymi przepisami dotyczącymi prawa do odliczenia podatku vat od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi – 7 dni. Jakie konsekwencje niesie uchybienie terminowi do złożenia informacji VAT- 26? Jak i kiedy można złożyć korektę nieodliczonego podatku vat?

Nowelizacja przepisów o prawie do odliczenia podatku vat od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi weszła w życie z dniem 1 kwietnia 2014 roku. Nowelizacja przepisów wbrew pozorom zawiera mnóstwo pułapek, w które może wpaść niejeden podatnik. Ja chciałem skupić się na symbolicznej cyfrze 7, a co za tym idzie nawiązać do 7 dniowego terminu do złożenia informacji VAT- 26, który obowiązuje podatników chcących skorzystać z pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z samochodem wykorzystywanym wyłącznie do działalności gospodarczej. 

REKLAMA

REKLAMA

Prawo odliczenia podatku naliczonego

Co do zasady, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w wysokości 50% od wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi wykorzystywanymi do tzw. użytku mieszanego, tj. do prowadzonej działalności gospodarczej, jak również do celów prywatnych.

Podatnik ma jednak prawo odliczenia podatku naliczonego w 100% od wydatków związanych z samochodem (np. z tytułu nabycia, zakupu paliwa, napraw), jeśli będzie wykorzystywał go wyłącznie do celów działalności gospodarczej lub będzie to samochód konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą i z dokumentów technicznych będzie wynikać takie właśnie przeznaczenie pojazdu. Jeśli podatnik zamierza wykorzystywać samochód wyłącznie do działalności gospodarczej, to wykorzystywanie to musi mieć charakter obiektywny i co do zasady podatnik zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. 

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

REKLAMA

Termin złożenia VAT - 26

Ustawodawca wprowadził jeszcze jeden obowiązek warunkujący prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego, tj. złożenie w urzędzie skarbowym informacji o pojazdach wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej w terminie 7 dni od dnia, w którym podatnik poniesie pierwszy wydatek związany z tym pojazdem.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszy wydatek związany z samochodem

Pierwszy wydatek należy interpretować dwojako, jako dokonanie wpłaty zaliczki na poczet zakupu towaru czy usługi lub nabycie towaru lub usługi w zależności od tego, która z tych sytuacji wystąpiła jako pierwsza.

Przykładowo: Podatnik zapłacił zaliczkę na poczet zakupu samochodu w dniu 3 kwietnia 2014 roku, fakturę otrzymał w dniu 5 kwietnia 2014 roku. Termin do złożenia informacji VAT - 26 upływa w dniu 10 kwietnia 2014 r. Jeśli natomiast zakupił paliwo do napędu samochodu w dniu 16 kwietnia 2014 roku i tego dnia otrzymał fakturę, to termin do złożenia VAT – 26 upływa w dniu 23 kwietnia 2014 roku. W przypadku, gdy samochód został nabyty przez podatnika przed nowelizacją przepisów tj. 1kwietnia 2014 roku, np. w dniu 13 maja 2012 roku, a od 1 kwietnia 2014 roku podatnik podjął decyzję o wykorzystywaniu samochodu wyłącznie do działalności gospodarczej, pierwszego wydatku na zakup paliwa dokonał w dniu 5 kwietnia 2014 r. to termin do złożenia informacji VAT - 26 upływa z dniem 12 kwietnia 2014 roku.

Polecamy serwis: Podatki

Uchybienie terminu złożenia VAT - 26

Co się dzieje, w przypadku, gdy podatnik uchybił ustawowemu terminowi do złożenia VAT – 26 bądź nie złożył jej w ogóle, albo niezgodnie ze stanem faktycznym? Podatnik traci prawo do pełnego odliczenia vat od wydatków związanych z tym samochodem do dnia złożenia formularza VAT – 26. Innymi słowy, do czasu złożenia tej informacji uznaje się, że samochód nie jest wykorzystywany przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej, a zatem przysługuje mu jedynie 50% odliczenia podatku vat. Po złożeniu tej informacji, będzie uprawniony do pełnego odliczenia podatku vat, począwszy od dnia, w którym złożył informację.

Czy to oznacza, że podatnik, który dokonał zakupu samochodu po 1 kwietnia 2014 roku i złożył informację VAT – 26 po terminie, nie ma prawa do pełnego odliczenia podatku vat z tytułu faktur za zakup tego pojazdu (przy założeniu, że będzie wykorzystywał go wyłącznie do działalności gospodarczej)?

Przykład: Podatnik zakupił samochód w dniu 3 kwietnia 2014 r., w tym dniu otrzymał również fakturę a auto odebrał z salonu w dniu 5 kwietnia 2014 r. Informację VAT-26 złożył w dniu 12 kwietnia 2014 roku. Powinien był złożyć informację do dnia 10 kwietnia 2014 roku. Zgodnie z zasadą przedstawioną powyżej, utracił prawo do 100% odliczenia podatku vat od zakupu samochodu. Po dniu 12 kwietnia 2014 roku pełne prawo do odliczenia nabędzie, ale w stosunku do wydatków, które poniósł od dnia 12 kwietnia 2014 r.

Kalkulatory

Korekta nieodliczonego podatku

Ustawodawca przewidział system korekt nieodliczonego podatku, który będzie miał zastosowanie do wydatków związanych z nabyciem, wytworzeniem, importem pojazdu (i tylko do tych)! Korekty podatnik może dokonać w terminie 60 miesięcy (bądź 12 miesięcy, dla samochodów o wartości do 15 tysięcy złotych) od nabycia. Wracając do podanego przykładu, w zasadzie podatnik dokona obniżenia i korekty poprzez zwiększenie podatku do odliczenia w jednej deklaracji VAT – 7 za kwiecień 2014 r. Jeśli podatnik dokonał wydatków za zakup paliwa, opon samochodowych do dnia 11 kwietnia 2014 roku, utracił prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego.

System korekt nie jest jednak taki oczywisty. W zasadzie, literalnie czytając przepisy o utracie prawa do odliczenia podatku naliczonego (art. 86a ust. 13 ustawy vat) od wydatków związanych z samochodem w przypadku złożenia informacji VAT – 26 po terminie, pojawia się szereg wątpliwości. Ekonomicznie, podatnicy traciliby najwięcej na podatku od zakupu aut (importu, wytworzenia). Na całe szczęście z pomocą przyszedł MF oferując podatnikom broszurę informacyjną do przepisów. 

Dodatkowe badania techniczne samochodów a odliczenie VAT - wyjaśnienia MF

Odliczenie VAT od paliwa do pojazdów i urządzeń działających na terenie firmy

Wpis nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa oraz ma charakter wyłącznie informacyjny. Stanowi wyraz poglądów jego autora na tematy prawnicze związane z treścią przepisów prawa, orzeczeń sądów, interpretacji organów państwowych i publikacji prasowych. Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy Sp.K. i autor wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA