REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Termin do złożenia informacji VAT- 26

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy sp.k.
Ekspert w dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Termin do złożenia informacji VAT- 26/ Fot. Fotolia
Termin do złożenia informacji VAT- 26/ Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Termin do złożenia informacji VAT- 26 wynosi – zgodnie ze znowelizowanymi przepisami dotyczącymi prawa do odliczenia podatku vat od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi – 7 dni. Jakie konsekwencje niesie uchybienie terminowi do złożenia informacji VAT- 26? Jak i kiedy można złożyć korektę nieodliczonego podatku vat?

Nowelizacja przepisów o prawie do odliczenia podatku vat od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi weszła w życie z dniem 1 kwietnia 2014 roku. Nowelizacja przepisów wbrew pozorom zawiera mnóstwo pułapek, w które może wpaść niejeden podatnik. Ja chciałem skupić się na symbolicznej cyfrze 7, a co za tym idzie nawiązać do 7 dniowego terminu do złożenia informacji VAT- 26, który obowiązuje podatników chcących skorzystać z pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z samochodem wykorzystywanym wyłącznie do działalności gospodarczej. 

REKLAMA

REKLAMA

Prawo odliczenia podatku naliczonego

Co do zasady, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w wysokości 50% od wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi wykorzystywanymi do tzw. użytku mieszanego, tj. do prowadzonej działalności gospodarczej, jak również do celów prywatnych.

Podatnik ma jednak prawo odliczenia podatku naliczonego w 100% od wydatków związanych z samochodem (np. z tytułu nabycia, zakupu paliwa, napraw), jeśli będzie wykorzystywał go wyłącznie do celów działalności gospodarczej lub będzie to samochód konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą i z dokumentów technicznych będzie wynikać takie właśnie przeznaczenie pojazdu. Jeśli podatnik zamierza wykorzystywać samochód wyłącznie do działalności gospodarczej, to wykorzystywanie to musi mieć charakter obiektywny i co do zasady podatnik zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. 

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

REKLAMA

Termin złożenia VAT - 26

Ustawodawca wprowadził jeszcze jeden obowiązek warunkujący prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego, tj. złożenie w urzędzie skarbowym informacji o pojazdach wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej w terminie 7 dni od dnia, w którym podatnik poniesie pierwszy wydatek związany z tym pojazdem.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszy wydatek związany z samochodem

Pierwszy wydatek należy interpretować dwojako, jako dokonanie wpłaty zaliczki na poczet zakupu towaru czy usługi lub nabycie towaru lub usługi w zależności od tego, która z tych sytuacji wystąpiła jako pierwsza.

Przykładowo: Podatnik zapłacił zaliczkę na poczet zakupu samochodu w dniu 3 kwietnia 2014 roku, fakturę otrzymał w dniu 5 kwietnia 2014 roku. Termin do złożenia informacji VAT - 26 upływa w dniu 10 kwietnia 2014 r. Jeśli natomiast zakupił paliwo do napędu samochodu w dniu 16 kwietnia 2014 roku i tego dnia otrzymał fakturę, to termin do złożenia VAT – 26 upływa w dniu 23 kwietnia 2014 roku. W przypadku, gdy samochód został nabyty przez podatnika przed nowelizacją przepisów tj. 1kwietnia 2014 roku, np. w dniu 13 maja 2012 roku, a od 1 kwietnia 2014 roku podatnik podjął decyzję o wykorzystywaniu samochodu wyłącznie do działalności gospodarczej, pierwszego wydatku na zakup paliwa dokonał w dniu 5 kwietnia 2014 r. to termin do złożenia informacji VAT - 26 upływa z dniem 12 kwietnia 2014 roku.

Polecamy serwis: Podatki

Uchybienie terminu złożenia VAT - 26

Co się dzieje, w przypadku, gdy podatnik uchybił ustawowemu terminowi do złożenia VAT – 26 bądź nie złożył jej w ogóle, albo niezgodnie ze stanem faktycznym? Podatnik traci prawo do pełnego odliczenia vat od wydatków związanych z tym samochodem do dnia złożenia formularza VAT – 26. Innymi słowy, do czasu złożenia tej informacji uznaje się, że samochód nie jest wykorzystywany przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej, a zatem przysługuje mu jedynie 50% odliczenia podatku vat. Po złożeniu tej informacji, będzie uprawniony do pełnego odliczenia podatku vat, począwszy od dnia, w którym złożył informację.

Czy to oznacza, że podatnik, który dokonał zakupu samochodu po 1 kwietnia 2014 roku i złożył informację VAT – 26 po terminie, nie ma prawa do pełnego odliczenia podatku vat z tytułu faktur za zakup tego pojazdu (przy założeniu, że będzie wykorzystywał go wyłącznie do działalności gospodarczej)?

Przykład: Podatnik zakupił samochód w dniu 3 kwietnia 2014 r., w tym dniu otrzymał również fakturę a auto odebrał z salonu w dniu 5 kwietnia 2014 r. Informację VAT-26 złożył w dniu 12 kwietnia 2014 roku. Powinien był złożyć informację do dnia 10 kwietnia 2014 roku. Zgodnie z zasadą przedstawioną powyżej, utracił prawo do 100% odliczenia podatku vat od zakupu samochodu. Po dniu 12 kwietnia 2014 roku pełne prawo do odliczenia nabędzie, ale w stosunku do wydatków, które poniósł od dnia 12 kwietnia 2014 r.

Kalkulatory

Korekta nieodliczonego podatku

Ustawodawca przewidział system korekt nieodliczonego podatku, który będzie miał zastosowanie do wydatków związanych z nabyciem, wytworzeniem, importem pojazdu (i tylko do tych)! Korekty podatnik może dokonać w terminie 60 miesięcy (bądź 12 miesięcy, dla samochodów o wartości do 15 tysięcy złotych) od nabycia. Wracając do podanego przykładu, w zasadzie podatnik dokona obniżenia i korekty poprzez zwiększenie podatku do odliczenia w jednej deklaracji VAT – 7 za kwiecień 2014 r. Jeśli podatnik dokonał wydatków za zakup paliwa, opon samochodowych do dnia 11 kwietnia 2014 roku, utracił prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego.

System korekt nie jest jednak taki oczywisty. W zasadzie, literalnie czytając przepisy o utracie prawa do odliczenia podatku naliczonego (art. 86a ust. 13 ustawy vat) od wydatków związanych z samochodem w przypadku złożenia informacji VAT – 26 po terminie, pojawia się szereg wątpliwości. Ekonomicznie, podatnicy traciliby najwięcej na podatku od zakupu aut (importu, wytworzenia). Na całe szczęście z pomocą przyszedł MF oferując podatnikom broszurę informacyjną do przepisów. 

Dodatkowe badania techniczne samochodów a odliczenie VAT - wyjaśnienia MF

Odliczenie VAT od paliwa do pojazdów i urządzeń działających na terenie firmy

Wpis nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa oraz ma charakter wyłącznie informacyjny. Stanowi wyraz poglądów jego autora na tematy prawnicze związane z treścią przepisów prawa, orzeczeń sądów, interpretacji organów państwowych i publikacji prasowych. Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy Sp.K. i autor wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA