REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT od samochodu, gdy firma prowadzona jest w domu

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Odliczenie VAT od samochodu, gdy firma prowadzona jest w domu
Odliczenie VAT od samochodu, gdy firma prowadzona jest w domu
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Fiskus kwestionuje pełne odliczenie podatku od samochodu, gdy firma prowadzona jest w domu. Nie ma znaczenia, że pojazd wykorzystywany jest tylko w biznesie

Taki problem napotkała nasza czytelniczka, która prowadzi działalność gospodarczą w miejscu zamieszkania. Ze względu na restrykcyjne przepisy dotyczące odliczania VAT kupiła dwa samochody, jednak i tak przegrała z fiskusem.

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2014 r. całą kwotę podatku można odliczyć, gdy przedsiębiorca zamierza wykorzystywać auto wyłącznie do działalności firmowej. Musi jednak wówczas to udowodnić, m.in. prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu i ustalić takie zasady jego użytkowania, by wykluczyć możliwość przejazdów w celach prywatnych.

Dlatego czytelniczka – by uniknąć ewentualnych problemów z fiskusem – kupiła dwa pojazdy. Jeden wykorzystuje prywatnie, a drugi tylko w swoim biznesie, dopełniając formalnych obowiązków do pełnego odliczenia.

– Po kontroli, na jaką zostałam wezwana, urzędnik skarbowy stwierdził, że nie widział tak dokładnie prowadzonej ewidencji przebiegu – opisuje swoją historię czytelniczka.

REKLAMA

– Jakie więc było moje zdziwienie, gdy ostatecznie zakwestionowano mi pełne odliczenie podatku – dodaje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W piśmie urząd wytłumaczył, że podatnik po godzinach pracy parkuje samochód służbowy w miejscu zamieszkania, gdyż jest to również miejsce prowadzonej działalności gospodarczej. Zdaniem fiskusa nie można więc wykluczyć potencjalnej możliwości prywatnego użytku tego pojazdu.

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

Restrykcyjne interpretacje organów podatkowych

Małgorzata Samborska, doradca podatkowy w Grant Thornton, twierdzi, że parkowanie przed domem, gdzie prowadzona jest działalność, nie powinno być przesłanką do zakwestionowania pełnego odliczenia.

Ekspertka przyznaje, że samo ewidencjonowanie przejazdów służbowych nie oznacza jeszcze, że nie było też prywatnych. Ale jeśli jest ono prowadzone w powiązaniu ze stanem licznika i wynika z niego, że innych jazd niż służbowe nie było, nie można twierdzić, że jest inaczej tylko na podstawie hipotetycznej możliwości wykorzystania samochodu w celach prywatnych.

Małgorzata Samborska dodaje, że organy podatkowe bardzo rygorystycznie podchodzą do kwestii wykorzystywania aut wyłącznie w działalności gospodarczej. W interpretacjach indywidualnych fiskus co do zasady przyjmuje stanowisko, że miejsce postoju samochodu zbieżne z miejscem zamieszkania podatnika wyklucza możliwość 100-proc. odliczenia VAT z tytułu wydatków poniesionych na ten pojazd (np. interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, nr IPTPP4/443-304/14-4/UNR).

– Użytek prywatny postrzegany jest bowiem przez organy w kategoriach potencjalnej, a nie faktycznej możliwości – wyjaśnia rozmówczyni.

Jednak według niej do każdego przypadku należy podejść indywidualnie. Przepisy ustawy o VAT nie określają, w jaki sposób podatnik ma zapewnić wyeliminowanie użytku prywatnego. Same organy podatkowe przyznają, że działania te muszą być dostosowane do specyfiki działalności przedsiębiorstwa.

– W przypadku czytelniczki nie byłoby problemu, gdyby miejsce zamieszkania było inne niż prowadzonej działalności gospodarczej, a samochód pozostawałby na parkingu firmowym bez możliwości jego użycia po godzinach pracy – zastrzega Małgorzata Samborska.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Odliczenie VAT od samochodów - korzystny wyrok WSA

Grzegorz Grochowina, menedżer w dziale doradztwa podatkowego w KPMG, zauważa, że prowadzenie działalności w miejscu zamieszkania nie powinno mieć istotnego znaczenia dla pełnego odliczenia VAT, szczególnie że podatniczka, aby uniknąć wątpliwości, zakupiła dwa pojazdy.


Za całkowitym odliczeniem przemawia też wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 20 stycznia 2015 r. (sygn. akt I SA/Kr 1834/14, nieprawomocny). Sąd uznał, że przejazdy służbowym autem do pracy i z powrotem nie pozbawiają prawa do odliczenia całego VAT.

Wprawdzie orzeczenie dotyczy firm zatrudniających pracowników, lecz w przypadku działalności gospodarczej też może mieć zastosowanie.

Agnieszka Pokojska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

REKLAMA

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA