REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz odliczania 50% VAT od paliwa zniesiony!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Zakaz odliczania 50% VAT od paliwa zniesiony!
Zakaz odliczania 50% VAT od paliwa zniesiony!
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Przez ponad rok spore grono przedsiębiorców wykorzystujących samochód osobowy zarówno w firmie, jak i prywatnie, czekało na możliwość odliczenia 50% VAT od paliwa. Taka opcja stała się już dostępna! Przypominamy, że 1 lipca 2015 r. w życie weszły nowe zasady odliczania VAT. Przełoży się to bezpośrednio na oszczędności w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Zniknęła zasada 60% odliczenia VAT i 6 tys. zł limitu

W kwietniu 2014 r. kompletnie zmieniły się przepisy dotyczące rozliczania VAT od samochodów. Do lamusa odeszły regulacje zgodnie, z którymi polski przedsiębiorca mógł odliczyć 60% VAT-u od zakupu auta, a suma odliczeń nie mogła przekroczyć 6 tys. Obowiązujące wówczas zasady pozwalały również na odliczenie 100% VAT od wydatków związanych z eksploatacją pojazdu. Ta zasada nie dotyczyła jednak paliwa, od nabycia, którego odliczenie nie było w ogóle możliwe. Nowości w ustawie o VAT obowiązujące od ubiegłego roku zdezaktualizowały ten system.

REKLAMA

REKLAMA

Odliczenie 50% VAT od paliwa do samochodów

Zmiana przepisów wprowadziła trzy grupy pojazdów

Nowe regulacje uzależniły prawo do odliczenia VAT od sposobu wykorzystania samochodu w działalności gospodarczej.  Pojazdy użytkowane w firmie zostały podzielone na trzy grupy, z możliwością odliczenia:

  • 100% VATprzez wzgląd na cechy konstrukcyjne (np. ładowarki, koparki, podnośniki),
  • 100% VAT - pod warunkiem, że przedsiębiorca jest w stanie udowodnić, że auto służy mu wyłącznie w firmie (złożenie druku VAT-26, prowadzenie ewidencji pojazdu do celów VAT, posiadanie odpowiednich regulaminów),
  • 50% VAT zakłada się, że auto wykorzystywane jest w tzw. systemie mieszanym, czyli zarówno w działalności gospodarczej, jak i prywatnie (nie trzeba tego udowadniać).

Polecamy produkt: Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

REKLAMA

Zdecydowana większość przedsiębiorców zdecydowała się na skorzystanie z ostatniej z wymienionych opcji. Przede wszystkim ze względu na mniej restrykcyjne procedury, niż ma to miejsce w przypadku odliczenia pełnego VAT (chodzi o drugą grupę pojazdów z wypisanych powyżej). Sporo zamieszania wprowadziły również niejednoznaczne interpretacje nowych przepisów, które różnorako podchodziły do istotnych zasad dotyczących rozliczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To wszystko kwestie ważne ze względu na koszty posiadania pojazdu w firmie. Samochód wykorzystywany wyłącznie w działalności lub spełniający określone kryteria konstrukcyjne pozwala bowiem odliczyć pełen VAT od jego zakupu, a także od paliwa, części zamiennych i serwisu. Auto w systemie mieszanym daje z kolei prawo do odliczenia połowy VAT-u od jego nabycia oraz kosztów eksploatacji. Co niezwykle istotne – wykorzystując samochód tak w firmie, jak i prywatnie nie można było odliczyć 50% VAT od paliwa do jego napędu. Ten niekorzystny dla sporej grupy przedsiębiorców zapis został jednak zmieniony.

Brak zakazu odliczenie 50% VAT od paliwa szeroko dostępne

Na początku lipca 2015 r. zniesiony został zakaz odliczania 50% VAT od zakupu paliwa. Co za tym idzie, z tej opcji mogą już korzystać wszyscy przedsiębiorcy wykorzystujący samochód osobowy w systemie mieszanym. Zmiana przepisów sprawiła, że do 50% ulgi będą również uprawnieni właściciele firm, którzy użytkują:

- samochody osobowe,

- inne niż samochody osobowe pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, w których liczba siedzeń łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:

  • 1 – o ile dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kilogramy,
  • 2 – jeśli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kilogramy,
  • 3 lub więcej – kiedy dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kilogramów.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

W przypadku przedsiębiorców, którzy zdecydowali się na użytkowanie pojazdów wyłącznie w działalności gospodarczej nic się nie zmieniło. Nadal mogą oni odliczać 100% VAT od zakupu pojazdu oraz wydatków związanych z jego eksploatacją. Konieczne jest tu oczywiście spełnienie dodatkowych warunków określonych w przepisach.

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA