REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak podatnik VAT powinien się przygotować na nową matrycę stawek VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak podatnik VAT powinien się przygotować na nową matrycę stawek VAT?
Jak podatnik VAT powinien się przygotować na nową matrycę stawek VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2020 r. podatnicy VAT będą musieli stosować nową matrycę stawek VAT. Zgodnie z tą matrycą towary będą klasyfikowane według nomenklatury CN, a usługi – według PKWiU 2015. Ponadto na nowo został określony zakres stosowania obniżonych stawek VAT. Zupełnie zmieniono załączniki nr 3 i 10 do ustawy o VAT, w których zostały wymienione towary i usługi opodatkowane stawkami 8 proc. i 5 proc.

Podatnicy stanęli przed nie lada wyzwaniem, ponieważ muszą prawidłowo zakwalifikować towary według nomenklatury CN oraz wprowadzić do swoich systemów księgowych kluczowe zmiany – nowe numery CN dla towarów, a do nich przyporządkować także nowe stawki VAT. Większość podatników nie zetknęła się z klasyfikacją CN, która była dotychczas stosowana w rozliczeniach celnych i akcyzie. Natomiast usługi będą klasyfikowane według nowego PKWiU 2015.

Jak rozwiązać problem? 

REKLAMA

REKLAMA

Krok I. Ustal numer CN lub nowego PKWiU 2015

1. Sprawdź, czy dysponujesz starym numerem PKWiU 2008

Jeżeli Tak - 1a. Ustal numer, korzystając z kluczy powiązań między starym PKWiU, a nowymi klasyfikacjami udostępnionymi przez GUS. Możesz również skorzystać z Programu Inforlexa (wyszukiwanie po starym PKWiU).

Jeżeli Nie - 1b. Ustal numer CN lub PKWiU, korzystając z opisu klasyfikacji. Możesz również skorzystać z Programu Inforlexa (wyszukiwanie po nazwie)

REKLAMA

2. Czy masz pewność, że towar lub usługa są sklasyfikowane pod ustalonym numerem CN lub PKWiU 2015?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli Nie - 2a. Wystąp do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o indywidualną WIS lub
                 - 2b. Skorzystaj z wydanych już WIS-ów, które dają również ochronę, pod warunkiem że dotyczą tego samego rodzaju produktów. WIS-y przypisane do działów CN i PKWiU 2015 znajdziesz w Programie Inforlexa

Gdy ustalisz numer PKWiU 2015 lub CN, możesz przystąpić do kolejnego etapu, czyli ustalić stawkę VAT.

Krok II. Ustal nową stawkę VAT

1. Sprawdź, czy numer CN lub PKWiU 2015 są wymienione w załączniku nr 3 lub 10 oraz w art. 41 i 120 ustawy o VAT albo towar lub usługa spełniają wymienione tam warunki

Jeżeli Tak - Możesz stosować stawkę 5 proc. albo 8 proc., chyba że może mieć zastosowanie zwolnienie albo stawka 0 proc.

2. Sprawdź, czy towar albo usługa spełniają warunki do zastosowania zwolnienia lub stawki 0 proc.

Jeżeli Nie - Stosujesz stawkę 23 proc.

Jeżeli Tak - Stosujesz zwolnienie albo stawkę 0 proc.

W prosty sposób ustalisz stawkę, korzystając z Programu Inforlexa. Jeśli ustaliłeś, że stawka VAT od 1 lipca nie ulegnie zmianie, to nie musisz nic robić, gdyż nie trzeba podawać symboli CN lub nowego PKWiU na fakturach czy paragonach. Oczywiście możesz je dobrowolnie podawać.

Czynności opisane w krokach I i II można również zrealizować dużo szybciej i łatwiej przy użyciu programu „Program INFORLEX PKWiU + CN ze stawkami VAT i WIS”:  Oferta specjalna – Pakiet - Nowa matryca stawek VAT Towary + Usługi + INFORLEX PKWiU + CN 

Krok III. Wprowadź zmiany w programach księgowych, kasach fiskalnych oraz dokumentacji firmowej

Gdy ustalisz, że stawka VAT na sprzedawane towary lub usługi uległa zmianie, możesz przystąpić do kolejnego kroku, jakim jest zmiana w systemach księgowych, magazynowych i w kasach fiskalnych oraz dokumentacji. Jest to już proces techniczny, ale w wielu przypadkach najbardziej pracochłonny. Koszty takiej operacji też mogą być spore, choć zależą od wielkości firmy i skali jej działalności.
Należy również dokonać analizy zawartych umów, cenników, szczególnie gdy posługujesz się kwotami brutto. Aktualizacja cen obejmie zarówno:

  • umowy z dostawcami i klientami,
  • strony internetowe firmy,
  • katalogi, cenniki dostępne na stronach internetowych, jak i w drukowanych folderach czy broszurach oraz na metkach i etykietach.

Trzeba również dokonać zmian w kasach fiskalnych, jeśli ich używasz do ewidencjonowania sprzedaży. Zmian możesz dokonać samodzielnie albo przy pomocy serwisanta.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Polecamy: Biuletyn VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA