REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Metodyka dot. należytej staranności w VAT to krok w dobrym kierunku

Subskrybuj nas na Youtube
Metodyka dot. należytej staranności w VAT to krok w dobrym kierunku
Metodyka dot. należytej staranności w VAT to krok w dobrym kierunku

REKLAMA

REKLAMA

Część ekspertów chwali Ministerstwo Finansów za przygotowanie metodyki dla urzędników skarbowych odnośnie należytej staranności w VAT. Zdaniem ekspertów, z którymi rozmawiała PAP to krok w dobrym kierunku, da pewność firmom, jeśli chodzi o działania fiskusa. Ale eksperci zastrzegli, że podatnicy liczyli na więcej.

Pod koniec kwietnia 2018 r. Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa we współpracy ze stroną społeczną wypracowały wskazówki pomocne urzędnikom skarbowym w ocenie dochowania należytej staranności w VAT przez przedsiębiorców.

REKLAMA

Partner w Crido Taxand Roman Namysłowski przypomniał, że pierwotnie w zamyśle resortu finansów było przygotowanie kodeksu dobrych praktyk, ale w toku prac powstała idea, że będą to objaśnienia, które miałyby moc wiążącą dla podatnika.

"Jeżeli ostatecznie zaprezentowane rozwiązanie porównamy do Kodeksu, to jest ono lepsze. Jeżeli jednak do objaśnień, to oczywiście nie jest to rozwiązanie, które zadowoliłoby podatników w stu procentach" - ocenił Namysłowski.

Przypomniał, że nie jest to bowiem lista działań, które firma może podjąć, by mieć pewność braku ryzyka wplątania się w oszustwo podatkowe.

REKLAMA

"To pół kroku, które wykonało Ministerstwo Finansów. Nie wiem, czy zdecyduje się kiedykolwiek na drugi, zakładając, że on w ogóle będzie potrzebny. W lipcu wchodzi bowiem w życie podzielona płatność w VAT (split payment - PAP), skorzystanie z niej ma gwarantować, że podatnik dochował należytej staranności w VAT" - wyjaśnił Namysłowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Propozycję MF ocenił pozytywnie - jego zdaniem - daje ona firmom pewność, jeśli chodzi o działania fiskusa. "Dziś to, co dla jednego urzędu jest przesłanką do oceny, że mamy do czynienia z wyłudzeniem, dla innego urzędu nie jest. Ujednolicenie w skali kraju podejścia do badania, czy podatnik dochował należytej staranności, jest cenne" - uważył.

W jego ocenie zadanie MF nie było łatwe. Z jednej strony lista działań pozwalających ocenić, że podatnik wykazał się należytą starannością musi być jednocześnie na tyle kompletna, by chronić budżet państwa, nie może być instrukcją dla oszustów, oraz musi być zestawem przesłanek, który nie zabije biznesu. "Stworzenie czegoś, co by godziło te trzy racje było niezwykle trudne" - zauważył Namysłowski.

Prezes Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego branży RTV i IT (ZIPSEE) "Cyfrowa Polska" Michał Kanownik który był członkiem zespołu pracującego z MF nad dokumentem ocenił, że zaprezentowane przez resort rozwiązanie nie może być satysfakcjonujące.

"Liczyliśmy na objaśnienia podatkowe kierowane bardziej na przedsiębiorców i urzędników skarbowych, aby obowiązywały obie strony. Natomiast zgadzam się z resortem finansów, że to jest dobry i duży krok w dobrym kierunku” – powiedział Kanownik.

Zaznaczył, że rozumie argumenty KAS, która bała się publikacji jednoznacznych, wiążących zobowiązań po swojej stronie.

„Jednocześnie cieszę się, że Ministerstwo Finansów nie odpuściło całkowicie tego tematu i zaczęło od narzucenia pewnego sposobu myślenia, metodologii działania w tym zakresie dla urzędników kontroli skarbowej" – dodał.

REKLAMA

Wyjaśnił, że z jednej strony przedsiębiorcy mają problem, nie wiedzą bowiem, w jaki sposób weryfikować swoich kontrahentów. Z drugiej strony problem leżał też po stronie urzędników skarbowych, którzy w różnych częściach Polski i często w podobnych sytuacjach różnie interpretowali fakty i działania podatników. „Wprowadzenie metodologii, która ujednolicałaby sposób podejścia kontroli skarbowej do kwestii weryfikacji kontrahentów jest niewątpliwie dużym krokiem w dobrym kierunku. Ale czekamy na więcej" – zastrzegł.

Jego zdaniem resort finansów obiecał, że to nie koniec prac nad Kodeksem, ale ich półmetek. "Trzymam za słowo, że finalny dokument będzie wiązał pod tym względem i przedsiębiorców i kontrolę skarbową" – dodał.

Pytany, czy stworzenie takiego dokumentu będzie potrzebne po wejściu w życie split payment, Kanownik ocenił, że podzielona płatność zapewne w dużym stopniu rozwiąże problem.

"Póki co split payment nie będzie obligatoryjny, choć mam nadzieję, że w naszej branży będzie obligatoryjny. Pamiętajmy, że to płatnik faktury będzie decydował, w jaki sposób zapłacić, a ryzyko podatkowe jest po obu stronach. Wystawca faktury nie ma za bardzo możliwości zmuszenia kogoś do zapłacenia w split paymencie" – przypomniał.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Zaprezentowana pod koniec kwietnia przez MF "Metodyka w zakresie oceny dochowania należytej staranności przez nabywców towarów w transakcjach krajowych" zawiera najważniejsze okoliczności, którymi mają się kierować urzędnicy skarbowi oceniający, czy podatnicy dokonali należytej staranności w VAT.

Według MF, jeśli podatnik podejmie działania wskazane w tym dokumencie, istotnie zwiększy się prawdopodobieństwo dochowania przez niego należytej staranności przy rozliczaniu VAT.

"Prezentowaną +Metodykę+ kieruję do Krajowej Administracji Skarbowej. To zbiór wskazówek pomocnych urzędnikom skarbowym w ocenie dochowania należytej staranności w VAT przez przedsiębiorców. (...) To także swoisty +drogowskaz+ dla przedsiębiorców, wskazujący czym w ocenie należytej staranności kierują się urzędnicy" - mówiła, cytowana w komunikacie MF, minister finansów Teresa Czerwińska.

"Metodyka", według komunikatu, ma zastosowanie do nabywców towarów w obrocie krajowym, którzy nie dokonali oszustwa w zakresie podatku VAT oraz nie wiedzieli, że transakcja, w wyniku której nabyli towar, służy oszustwu w zakresie VAT.

"Określa ona najistotniejsze okoliczności, które powinny być brane pod uwagę przez organy podatkowe w postępowaniach podatkowych przy ocenie dochowania należytej staranności przez nabywców towarów w transakcjach krajowych udokumentowanych fakturą z wykazaną kwotą podatku od towarów i usług i co do zasady przy ocenie transakcji z bezpośrednim kontrahentem podatnika" - informowało MF.

Zwrócono uwagę, że "Metodyka" jest narzędziem mającym ułatwić organom podatkowym ocenę dochowania należytej staranności przez podatników, nie ma natomiast statusu objaśnień podatkowych, o których mowa w art. 14a § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ amac/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA