REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nabycie nowych samochodów w UE – rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Rozliczenie VAT  - kupno nowego samochodu w UE
Rozliczenie VAT - kupno nowego samochodu w UE
Honda

REKLAMA

REKLAMA

Zakup nowego samochodu w innym kraju Unii Europejskiej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zawsze bowiem czynność ta jest traktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru (WDT). Obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje niezależnie od statusu sprzedającego i kupującego. Nawet jeśli obie strony transakcji to osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej trzeba zapłacić VAT od tej czynności. Miejscem opodatkowania w takim przypadku jest kraj dostawy nowego samochodu – według stawki stosowanej przy dostawie tego rodzaju towarów.

Powyższym regułom opodatkowania podlegają nie tylko nowe samochody. Dotyczą one również nowych statków i samolotów. Ogólnie w ustawie o podatku od towarów i usług towary te określono zbiorczą nazwą: nowe środki transportu.

REKLAMA

Autopromocja

Pojęcie to zdefiniowano w art. 2 pkt 10 ustawy o VAT. Gdy jest więc mowa o nowych środkach transportu - rozumie się przez to przeznaczone do transportu osób lub towarów:

a) pojazdy lądowe napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowata, jeżeli przejechały nie więcej niż 6000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza; jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta,

b) jednostki pływające o długości większej niż 7,5 metra, jeżeli były używane nie dłużej niż 100 godzin roboczych na wodzie lub od momentu ich dopuszczenia do użytku upłynęło nie więcej niż 3 miesiące, z wyjątkiem statków morskich, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1; za moment dopuszczenia do użytku jednostki pływającej uznaje się dzień, w którym została ona wydana przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym została po raz pierwszy użyta dla celów demonstracyjnych przez producenta,

c) statki powietrzne o maksymalnej masie startowej większej niż 1550 kilogramów, jeżeli były używane nie dłużej niż 40 godzin roboczych lub od momentu ich dopuszczenia do użytku upłynęło nie więcej niż 3 miesiące, z wyjątkiem środków transportu lotniczego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 6; za moment dopuszczenia do użytku statku powietrznego uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak zarejestrować samochód kupiony w UE?

Polecamy: Jak sprowadzić samochód z UE?

Zgodnie z przyjętą powyższą definicją, by można było uznać pojazd za nowy środek transportu spełnione muszą być pewne warunki.

Pierwszy odnosi się do mocy silnika lub pojemności skokowej jego cylindrów – wystarczy przy tym, że jeden z tych parametrów jest spełniony. Przykładowo - za nowy środek transportu będzie uznany motorower o pojemności silnika 44 cm3 i mocy 7,5 kW.

Drugi z warunków odnosi się do przejechanej odległości lub długości okresu użytkowania. Również i w tym przypadku wystarczające będzie spełnienie jednego z parametrów.

Dnia 1 maja 2011 r. Jan Kowalski nabył w Niemczech używany samochód osobowy, który był dopuszczony do użytku w dniu 2 styczniu 2011 r. W dacie zakupu pojazd miał przebieg około 10.000 kilometrów. Od momentu dopuszczenia go do użytku minęło około 5 miesięcy. W takiej sytuacji przedmiotowy zakup należy opodatkować, gdyż zakupiony samochód podlega definicji nowego środka transportu. Wprawdzie zakupiony samochód legitymuje się przebiegiem znacznie przekraczającym przewidziany przepisem limit, jednakże od momentu dopuszczenia go do użytku upłynęło z kolei, licząc do momentu wystąpienia obowiązku podatkowego mniej czasu niż przewidziane ponad 6 miesięcy. (Wyrok NSA z 2006-10-18 I FSK 9/06)

Reguły dotyczące opodatkowania dostawy nowych środków transportu są szczególne, bowiem wprowadzają obowiązek podatkowy niezależny od statusu podmiotów uczestniczących w transakcji.

Obowiązek podatkowy przy tego typu transakcjach dotyczy nie tylko podatników, ale również osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Bez znaczenia przy tym jest to czy nabycie nastąpiło od osoby prywatnej czy podatnika podatku od wartości dodanej.

Inaczej przedstawia się kwestia rozliczenia podatku, gdy nabycia nowego środka transportu dokonuje podatnik, innym regułom w tym zakresie podlega osoba nieprowadząca działalności.

Polecamy: Jak ewidencjonować w kpir zakup używanych samochodów z zagranicy?

1. Podatnicy

2. Podatnik, który w związku z prowadzoną działalnością składa deklaracje w zakresie podatku VAT zobligowany jest do wykazania wszystkich opodatkowanych transakcji – w tym czynności wewnątrzwspólnotowego nabycia. Za okresy miesięczne deklaracje powinny być złożone w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.

3. Obowiązek podatkowy przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.

4. Osoby nieprowadzące działalności gospodarczej

5. Osoba dokonująca nabycia nowych środków transportu zobligowana jest złożyć deklarację VAT-10 w związku z WDT w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu. Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu powstaje z chwilą otrzymania tych towarów, nie później niż z chwilą wystawienia faktury przez sprzedawcę. W terminie 14 dni od otrzymania towaru lub faktury (zależy co nastąpiło wcześniej) powinna nastąpić wpłata podatku.

Polecamy: Jak rozliczyć nabycie używanego samochodu w innym kraju UE?

Czy pojazd uszkodzony może być uznany za nowy środek transportu?

Wśród spraw będących przedmiotem rozpatrzenia przed Naczelnym Sądem Administracyjnym w Warszawie był spór co do kwestii czy za nowy środek transportu można uznać samochód osobowy uszkodzony w wyniku kolizji drogowej (Wyrok NSA z 07.12.2006 r. I FSK 310/06).

Sąd stanął na stanowisku, iż pojazd taki należy zakwalifikować do nowych środków transportu, jeżeli spełnia pozostałe warunki określone w art. 2 pkt 10 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, to jest posiada pojemność silnika większą niż 48 centymetrów sześciennych lub moc większą niż 7,2 kW oraz przejechał nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu jego dopuszczenia do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA