REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nabycie nowych samochodów w UE – rozliczenie VAT

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Rozliczenie VAT  - kupno nowego samochodu w UE
Rozliczenie VAT - kupno nowego samochodu w UE
Honda

REKLAMA

REKLAMA

Zakup nowego samochodu w innym kraju Unii Europejskiej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zawsze bowiem czynność ta jest traktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru (WDT). Obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje niezależnie od statusu sprzedającego i kupującego. Nawet jeśli obie strony transakcji to osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej trzeba zapłacić VAT od tej czynności. Miejscem opodatkowania w takim przypadku jest kraj dostawy nowego samochodu – według stawki stosowanej przy dostawie tego rodzaju towarów.

Powyższym regułom opodatkowania podlegają nie tylko nowe samochody. Dotyczą one również nowych statków i samolotów. Ogólnie w ustawie o podatku od towarów i usług towary te określono zbiorczą nazwą: nowe środki transportu.

REKLAMA

REKLAMA

Pojęcie to zdefiniowano w art. 2 pkt 10 ustawy o VAT. Gdy jest więc mowa o nowych środkach transportu - rozumie się przez to przeznaczone do transportu osób lub towarów:

a) pojazdy lądowe napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowata, jeżeli przejechały nie więcej niż 6000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza; jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta,

b) jednostki pływające o długości większej niż 7,5 metra, jeżeli były używane nie dłużej niż 100 godzin roboczych na wodzie lub od momentu ich dopuszczenia do użytku upłynęło nie więcej niż 3 miesiące, z wyjątkiem statków morskich, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1; za moment dopuszczenia do użytku jednostki pływającej uznaje się dzień, w którym została ona wydana przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym została po raz pierwszy użyta dla celów demonstracyjnych przez producenta,

REKLAMA

c) statki powietrzne o maksymalnej masie startowej większej niż 1550 kilogramów, jeżeli były używane nie dłużej niż 40 godzin roboczych lub od momentu ich dopuszczenia do użytku upłynęło nie więcej niż 3 miesiące, z wyjątkiem środków transportu lotniczego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 6; za moment dopuszczenia do użytku statku powietrznego uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak zarejestrować samochód kupiony w UE?

Polecamy: Jak sprowadzić samochód z UE?

Zgodnie z przyjętą powyższą definicją, by można było uznać pojazd za nowy środek transportu spełnione muszą być pewne warunki.

Pierwszy odnosi się do mocy silnika lub pojemności skokowej jego cylindrów – wystarczy przy tym, że jeden z tych parametrów jest spełniony. Przykładowo - za nowy środek transportu będzie uznany motorower o pojemności silnika 44 cm3 i mocy 7,5 kW.

Drugi z warunków odnosi się do przejechanej odległości lub długości okresu użytkowania. Również i w tym przypadku wystarczające będzie spełnienie jednego z parametrów.

Dnia 1 maja 2011 r. Jan Kowalski nabył w Niemczech używany samochód osobowy, który był dopuszczony do użytku w dniu 2 styczniu 2011 r. W dacie zakupu pojazd miał przebieg około 10.000 kilometrów. Od momentu dopuszczenia go do użytku minęło około 5 miesięcy. W takiej sytuacji przedmiotowy zakup należy opodatkować, gdyż zakupiony samochód podlega definicji nowego środka transportu. Wprawdzie zakupiony samochód legitymuje się przebiegiem znacznie przekraczającym przewidziany przepisem limit, jednakże od momentu dopuszczenia go do użytku upłynęło z kolei, licząc do momentu wystąpienia obowiązku podatkowego mniej czasu niż przewidziane ponad 6 miesięcy. (Wyrok NSA z 2006-10-18 I FSK 9/06)

Reguły dotyczące opodatkowania dostawy nowych środków transportu są szczególne, bowiem wprowadzają obowiązek podatkowy niezależny od statusu podmiotów uczestniczących w transakcji.

Obowiązek podatkowy przy tego typu transakcjach dotyczy nie tylko podatników, ale również osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Bez znaczenia przy tym jest to czy nabycie nastąpiło od osoby prywatnej czy podatnika podatku od wartości dodanej.

Inaczej przedstawia się kwestia rozliczenia podatku, gdy nabycia nowego środka transportu dokonuje podatnik, innym regułom w tym zakresie podlega osoba nieprowadząca działalności.

Polecamy: Jak ewidencjonować w kpir zakup używanych samochodów z zagranicy?

1. Podatnicy

2. Podatnik, który w związku z prowadzoną działalnością składa deklaracje w zakresie podatku VAT zobligowany jest do wykazania wszystkich opodatkowanych transakcji – w tym czynności wewnątrzwspólnotowego nabycia. Za okresy miesięczne deklaracje powinny być złożone w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.

3. Obowiązek podatkowy przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.

4. Osoby nieprowadzące działalności gospodarczej

5. Osoba dokonująca nabycia nowych środków transportu zobligowana jest złożyć deklarację VAT-10 w związku z WDT w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu. Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu powstaje z chwilą otrzymania tych towarów, nie później niż z chwilą wystawienia faktury przez sprzedawcę. W terminie 14 dni od otrzymania towaru lub faktury (zależy co nastąpiło wcześniej) powinna nastąpić wpłata podatku.

Polecamy: Jak rozliczyć nabycie używanego samochodu w innym kraju UE?

Czy pojazd uszkodzony może być uznany za nowy środek transportu?

Wśród spraw będących przedmiotem rozpatrzenia przed Naczelnym Sądem Administracyjnym w Warszawie był spór co do kwestii czy za nowy środek transportu można uznać samochód osobowy uszkodzony w wyniku kolizji drogowej (Wyrok NSA z 07.12.2006 r. I FSK 310/06).

Sąd stanął na stanowisku, iż pojazd taki należy zakwalifikować do nowych środków transportu, jeżeli spełnia pozostałe warunki określone w art. 2 pkt 10 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, to jest posiada pojemność silnika większą niż 48 centymetrów sześciennych lub moc większą niż 7,2 kW oraz przejechał nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu jego dopuszczenia do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA