REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nabycie nowych samochodów w UE – rozliczenie VAT

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Rozliczenie VAT  - kupno nowego samochodu w UE
Rozliczenie VAT - kupno nowego samochodu w UE
Honda

REKLAMA

REKLAMA

Zakup nowego samochodu w innym kraju Unii Europejskiej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zawsze bowiem czynność ta jest traktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru (WDT). Obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje niezależnie od statusu sprzedającego i kupującego. Nawet jeśli obie strony transakcji to osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej trzeba zapłacić VAT od tej czynności. Miejscem opodatkowania w takim przypadku jest kraj dostawy nowego samochodu – według stawki stosowanej przy dostawie tego rodzaju towarów.

Powyższym regułom opodatkowania podlegają nie tylko nowe samochody. Dotyczą one również nowych statków i samolotów. Ogólnie w ustawie o podatku od towarów i usług towary te określono zbiorczą nazwą: nowe środki transportu.

REKLAMA

REKLAMA

Pojęcie to zdefiniowano w art. 2 pkt 10 ustawy o VAT. Gdy jest więc mowa o nowych środkach transportu - rozumie się przez to przeznaczone do transportu osób lub towarów:

a) pojazdy lądowe napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowata, jeżeli przejechały nie więcej niż 6000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza; jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta,

b) jednostki pływające o długości większej niż 7,5 metra, jeżeli były używane nie dłużej niż 100 godzin roboczych na wodzie lub od momentu ich dopuszczenia do użytku upłynęło nie więcej niż 3 miesiące, z wyjątkiem statków morskich, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1; za moment dopuszczenia do użytku jednostki pływającej uznaje się dzień, w którym została ona wydana przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym została po raz pierwszy użyta dla celów demonstracyjnych przez producenta,

REKLAMA

c) statki powietrzne o maksymalnej masie startowej większej niż 1550 kilogramów, jeżeli były używane nie dłużej niż 40 godzin roboczych lub od momentu ich dopuszczenia do użytku upłynęło nie więcej niż 3 miesiące, z wyjątkiem środków transportu lotniczego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 6; za moment dopuszczenia do użytku statku powietrznego uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak zarejestrować samochód kupiony w UE?

Polecamy: Jak sprowadzić samochód z UE?

Zgodnie z przyjętą powyższą definicją, by można było uznać pojazd za nowy środek transportu spełnione muszą być pewne warunki.

Pierwszy odnosi się do mocy silnika lub pojemności skokowej jego cylindrów – wystarczy przy tym, że jeden z tych parametrów jest spełniony. Przykładowo - za nowy środek transportu będzie uznany motorower o pojemności silnika 44 cm3 i mocy 7,5 kW.

Drugi z warunków odnosi się do przejechanej odległości lub długości okresu użytkowania. Również i w tym przypadku wystarczające będzie spełnienie jednego z parametrów.

Dnia 1 maja 2011 r. Jan Kowalski nabył w Niemczech używany samochód osobowy, który był dopuszczony do użytku w dniu 2 styczniu 2011 r. W dacie zakupu pojazd miał przebieg około 10.000 kilometrów. Od momentu dopuszczenia go do użytku minęło około 5 miesięcy. W takiej sytuacji przedmiotowy zakup należy opodatkować, gdyż zakupiony samochód podlega definicji nowego środka transportu. Wprawdzie zakupiony samochód legitymuje się przebiegiem znacznie przekraczającym przewidziany przepisem limit, jednakże od momentu dopuszczenia go do użytku upłynęło z kolei, licząc do momentu wystąpienia obowiązku podatkowego mniej czasu niż przewidziane ponad 6 miesięcy. (Wyrok NSA z 2006-10-18 I FSK 9/06)

Reguły dotyczące opodatkowania dostawy nowych środków transportu są szczególne, bowiem wprowadzają obowiązek podatkowy niezależny od statusu podmiotów uczestniczących w transakcji.

Obowiązek podatkowy przy tego typu transakcjach dotyczy nie tylko podatników, ale również osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Bez znaczenia przy tym jest to czy nabycie nastąpiło od osoby prywatnej czy podatnika podatku od wartości dodanej.

Inaczej przedstawia się kwestia rozliczenia podatku, gdy nabycia nowego środka transportu dokonuje podatnik, innym regułom w tym zakresie podlega osoba nieprowadząca działalności.

Polecamy: Jak ewidencjonować w kpir zakup używanych samochodów z zagranicy?

1. Podatnicy

2. Podatnik, który w związku z prowadzoną działalnością składa deklaracje w zakresie podatku VAT zobligowany jest do wykazania wszystkich opodatkowanych transakcji – w tym czynności wewnątrzwspólnotowego nabycia. Za okresy miesięczne deklaracje powinny być złożone w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.

3. Obowiązek podatkowy przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.

4. Osoby nieprowadzące działalności gospodarczej

5. Osoba dokonująca nabycia nowych środków transportu zobligowana jest złożyć deklarację VAT-10 w związku z WDT w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu. Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu powstaje z chwilą otrzymania tych towarów, nie później niż z chwilą wystawienia faktury przez sprzedawcę. W terminie 14 dni od otrzymania towaru lub faktury (zależy co nastąpiło wcześniej) powinna nastąpić wpłata podatku.

Polecamy: Jak rozliczyć nabycie używanego samochodu w innym kraju UE?

Czy pojazd uszkodzony może być uznany za nowy środek transportu?

Wśród spraw będących przedmiotem rozpatrzenia przed Naczelnym Sądem Administracyjnym w Warszawie był spór co do kwestii czy za nowy środek transportu można uznać samochód osobowy uszkodzony w wyniku kolizji drogowej (Wyrok NSA z 07.12.2006 r. I FSK 310/06).

Sąd stanął na stanowisku, iż pojazd taki należy zakwalifikować do nowych środków transportu, jeżeli spełnia pozostałe warunki określone w art. 2 pkt 10 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, to jest posiada pojemność silnika większą niż 48 centymetrów sześciennych lub moc większą niż 7,2 kW oraz przejechał nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu jego dopuszczenia do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA