REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nabycie nowych samochodów w UE – rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Rozliczenie VAT  - kupno nowego samochodu w UE
Rozliczenie VAT - kupno nowego samochodu w UE
Honda

REKLAMA

REKLAMA

Zakup nowego samochodu w innym kraju Unii Europejskiej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zawsze bowiem czynność ta jest traktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru (WDT). Obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje niezależnie od statusu sprzedającego i kupującego. Nawet jeśli obie strony transakcji to osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej trzeba zapłacić VAT od tej czynności. Miejscem opodatkowania w takim przypadku jest kraj dostawy nowego samochodu – według stawki stosowanej przy dostawie tego rodzaju towarów.

Powyższym regułom opodatkowania podlegają nie tylko nowe samochody. Dotyczą one również nowych statków i samolotów. Ogólnie w ustawie o podatku od towarów i usług towary te określono zbiorczą nazwą: nowe środki transportu.

REKLAMA

Autopromocja

Pojęcie to zdefiniowano w art. 2 pkt 10 ustawy o VAT. Gdy jest więc mowa o nowych środkach transportu - rozumie się przez to przeznaczone do transportu osób lub towarów:

REKLAMA

a) pojazdy lądowe napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowata, jeżeli przejechały nie więcej niż 6000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza; jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta,

b) jednostki pływające o długości większej niż 7,5 metra, jeżeli były używane nie dłużej niż 100 godzin roboczych na wodzie lub od momentu ich dopuszczenia do użytku upłynęło nie więcej niż 3 miesiące, z wyjątkiem statków morskich, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1; za moment dopuszczenia do użytku jednostki pływającej uznaje się dzień, w którym została ona wydana przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym została po raz pierwszy użyta dla celów demonstracyjnych przez producenta,

c) statki powietrzne o maksymalnej masie startowej większej niż 1550 kilogramów, jeżeli były używane nie dłużej niż 40 godzin roboczych lub od momentu ich dopuszczenia do użytku upłynęło nie więcej niż 3 miesiące, z wyjątkiem środków transportu lotniczego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 6; za moment dopuszczenia do użytku statku powietrznego uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak zarejestrować samochód kupiony w UE?

Polecamy: Jak sprowadzić samochód z UE?

Zgodnie z przyjętą powyższą definicją, by można było uznać pojazd za nowy środek transportu spełnione muszą być pewne warunki.

Pierwszy odnosi się do mocy silnika lub pojemności skokowej jego cylindrów – wystarczy przy tym, że jeden z tych parametrów jest spełniony. Przykładowo - za nowy środek transportu będzie uznany motorower o pojemności silnika 44 cm3 i mocy 7,5 kW.

Drugi z warunków odnosi się do przejechanej odległości lub długości okresu użytkowania. Również i w tym przypadku wystarczające będzie spełnienie jednego z parametrów.

REKLAMA

Dnia 1 maja 2011 r. Jan Kowalski nabył w Niemczech używany samochód osobowy, który był dopuszczony do użytku w dniu 2 styczniu 2011 r. W dacie zakupu pojazd miał przebieg około 10.000 kilometrów. Od momentu dopuszczenia go do użytku minęło około 5 miesięcy. W takiej sytuacji przedmiotowy zakup należy opodatkować, gdyż zakupiony samochód podlega definicji nowego środka transportu. Wprawdzie zakupiony samochód legitymuje się przebiegiem znacznie przekraczającym przewidziany przepisem limit, jednakże od momentu dopuszczenia go do użytku upłynęło z kolei, licząc do momentu wystąpienia obowiązku podatkowego mniej czasu niż przewidziane ponad 6 miesięcy. (Wyrok NSA z 2006-10-18 I FSK 9/06)

Reguły dotyczące opodatkowania dostawy nowych środków transportu są szczególne, bowiem wprowadzają obowiązek podatkowy niezależny od statusu podmiotów uczestniczących w transakcji.

Obowiązek podatkowy przy tego typu transakcjach dotyczy nie tylko podatników, ale również osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Bez znaczenia przy tym jest to czy nabycie nastąpiło od osoby prywatnej czy podatnika podatku od wartości dodanej.

Inaczej przedstawia się kwestia rozliczenia podatku, gdy nabycia nowego środka transportu dokonuje podatnik, innym regułom w tym zakresie podlega osoba nieprowadząca działalności.

Polecamy: Jak ewidencjonować w kpir zakup używanych samochodów z zagranicy?

1. Podatnicy

2. Podatnik, który w związku z prowadzoną działalnością składa deklaracje w zakresie podatku VAT zobligowany jest do wykazania wszystkich opodatkowanych transakcji – w tym czynności wewnątrzwspólnotowego nabycia. Za okresy miesięczne deklaracje powinny być złożone w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.

3. Obowiązek podatkowy przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.

4. Osoby nieprowadzące działalności gospodarczej

5. Osoba dokonująca nabycia nowych środków transportu zobligowana jest złożyć deklarację VAT-10 w związku z WDT w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu. Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu powstaje z chwilą otrzymania tych towarów, nie później niż z chwilą wystawienia faktury przez sprzedawcę. W terminie 14 dni od otrzymania towaru lub faktury (zależy co nastąpiło wcześniej) powinna nastąpić wpłata podatku.

Polecamy: Jak rozliczyć nabycie używanego samochodu w innym kraju UE?

Czy pojazd uszkodzony może być uznany za nowy środek transportu?

Wśród spraw będących przedmiotem rozpatrzenia przed Naczelnym Sądem Administracyjnym w Warszawie był spór co do kwestii czy za nowy środek transportu można uznać samochód osobowy uszkodzony w wyniku kolizji drogowej (Wyrok NSA z 07.12.2006 r. I FSK 310/06).

Sąd stanął na stanowisku, iż pojazd taki należy zakwalifikować do nowych środków transportu, jeżeli spełnia pozostałe warunki określone w art. 2 pkt 10 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, to jest posiada pojemność silnika większą niż 48 centymetrów sześciennych lub moc większą niż 7,2 kW oraz przejechał nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu jego dopuszczenia do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

REKLAMA

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

REKLAMA